Miksi suomalaiset eivät osaa enää käyttäytyä oikein poikkeustilanteessa? Ihmiset keskittyvät poikkeustilanteissa enemmän kuvaamiseen kuin uhrien auttamiseen.
https://yle.fi/uutiset/3-9794864
Nyt vaaditaan turvallisuus koulutusta ihmisislle jotta ihmiset auttaisivat toisiaan kuten ennen. Nyt Turussakin vain äärioikeiston kannattajat auttoivat uhreja joka on huolestuttavaa. Miksi normaalit ihmiset seisovat tumput suorana ja vain kuvaavat?
Kommentit (139)
Osa on tottunut väkivaltaan, osa ei. Osa toimii fiksusti, osa jäätyy. Itse en tiedä miten toimisin. Jos esim puukottaja ei poistu, niin en välttämättä uskaltaisi mennä auttamaan. Minulla kaksi lasta, joita haluan olla kasvattamassa. Voisi olla että ottaisin jalat alle, jos tilanne olisi sellainen että toisella on kättä pidempää, itsellä ei. Kun aseiden kanssa ekan kerran Suomessa hyökkäävät, niin eipä jää kukaan auttamaan tai kuvaamaankaan... Tai rohkeimmat, tietty. Ja kun ei sitä tiedä siinä tilanteessa, että tuleeko muita, räjähtääkö jossain tms.
Onhan videoista apua tutkintaan, mutta en moista ymmärrä monelta. Itse yrittäisin vaan pysyä skarppina, hengissä.
Toivon suuresti että kaikki pysyvät turvassa! ❤ En vain usko siihen. Turvattomuuden tunne luotu tänne onnistuneesti. Byyh.
Vierailija kirjoitti:
Ensiapukoulutus maksaa, vaikka olisikin hyödyllistä. Amatööri voi myös tehdä haittaa, jos ei osaa elvyttää oikein. Soitto hätänumeroon on tärkeä heti aluksi.
Elvytystilanteessa kannattaa aina elvyttää. Elvyttämisen jättämisessä tulee paljon isompaa vahinkoa kuin elvyttämisestä ns. väärin. t. eräs, joka ei olisi enää hengissä ellei sivullinen olisi elvyttänyt
Poistakaa asiaton viesti kiitos. Äärioikeisto ei auttanut kuten viestissä sanottiin, vaan on naureskellut koko keissin ajan ja hieronut käsiään yhteen. Poistakaa loukkaavien valehtelijoiden pahaamieltä tuottava ketju. Pahaamieltä ketju tuottaa, koska kyseiset ihmiset ovat julmia ja ilkeitä kuten tässäkin tapauksessa haluvat tuoda itsensä esiin uhrien ja tapauksen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien esiin tulleiden videoiden ja valokuvien perusteella olivat Suomalaiset ainoita auttajia turun terroristi-iskussa, aivan päinvastoin kuin aivopesua syytävät propagandamediamme julistivat valehdellessaan maahantunkeutujien olleen auttajia.
Yhdessäkään kuvassa tai videossa ei käynyt ilmi yhdenkään maahantunkeutujan olevan auttamassa, sen sijaan he seisoivat tumput ojossa töllistellen vieressä ja ollen ainoastaan todellisten auttajien tiellä.
Samoin maahantunkeutujia ei liiemmin esiintynyt pidätystä auttaneiden keskuudessa, toisin kuin propagandamediat tämänkin asian törkeästi valehtelivat.
AP:n aloitus kuten YLE:n "uutinenkin" perinteisesti on kaikessa oksettavuudessaan järjetön.
Ai erittäin lyhyistä videopätkistä voi päätellä mitä on tapahtunut? Kyllä jotkut ihmiset osaavatkin olla naurattavia ajaessaan omaa agendaansa.
Lehdistön ei pitäisi ruokkia näitä kännykällä räpsijöitä ostamalla onnettomuus- tai rikoskuvia. Niillä on harvoin mitään varsinaista informaatioarvoa, lyhyt selostus tapahtumasta riittäisi.
Tilanteen dokumentoiminen ennen poliisin ja ambulanssin tuloa voi olla hyödyllistä todistusaineiston keräämiseksi. Sen sijaan poliisin, palokunnan ja ambulanssimiesten toiminnan kuvaamisen ensiavun ja onnettomuuspaikan raivaamisen aikana pitäisi olla kiellettyä ellei virkamiehiä ole syytä epäillä sopimattomasta käytöksestä tai tehtävien laiminlyönnistä.
Kuvilla on uteliaisuutta tyydyttävä arvo ja se myy lehtiä. Valitettavasti myös somessa saat pisteitä ja rispektiä videoista.
Meillä on jäänyt välistä monet synttärit ja kemut ja jopa harrastus kun ei olla twitterissä ja facessa ja ja ja...
Kysytään jopa teettekö te ikinä mitään kun ei teillä ole facabookki sivuja joille laittaa kuvia kuinka syödään, paskannetaan, ulkoillaan, synnytetään, rakastellaan, riidellään...
Vika on kaikissa. Kaikki on netissä ja kuvattu. Vois kieltää koko paskan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jäänyt välistä monet synttärit ja kemut ja jopa harrastus kun ei olla twitterissä ja facessa ja ja ja...
Kysytään jopa teettekö te ikinä mitään kun ei teillä ole facabookki sivuja joille laittaa kuvia kuinka syödään, paskannetaan, ulkoillaan, synnytetään, rakastellaan, riidellään...Vika on kaikissa. Kaikki on netissä ja kuvattu. Vois kieltää koko paskan.
Hei, oot samaa heimoa ku minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun reilyt 20 vuotta sitten otin selkeän selätyksen kassatyttöä lyöneestä juoksukaljottelijasta ja jouduin esitutkintaan liiasta voimankäytöstä, päätin että pitäkööt kukin tunkkinsa enkä puutu enää koskaan toisten asioihin.
(Syyttäjä jätti syyttämättä, sen verran oli pelisilmää...)
Tämä on Suomessa myös iso ongelma että jos menet auttamaan uhria ja teet jotain väärin -> syyte. Samoin jos yrität taltuttaa vaarallisen henkilön -> syyte. Ei kukaan halua tulla syytetyksi siitä että yrittää auttaa.
Huvittavinta tilanteessa oli se, että tyyppi yrittä lyödä minua, itse tyydyin vain "heittelyyn" ja "vääntämiseen".
Siitä huolimatta olin tyrmistynyt kun poliisi soitteli ja luulin että kyseleepi antamaan lausuntoa, kun aiheena olikin "mahdollinen liiallinen voimankäyttö kiinniottotilanteessa". Duuniansahan hän teki kun selvitteli mitä oli tapahtunut, kun kiinniotettu väitti meikäläisen pahoinpidelleen...ettäs kehtasi.
Pitäisi tehdä rangaistavaksi noiden videoiden julkaiseminen, pitäisi miettiä haluaako itse tai ehkä omaisensa olevan somessa puukotettuna tai junan alle jääneenä. Jotkut haluavat muistaa uhreja sellaisina kuin he olivat ennen kuolemaansa julkisella paikalla.
Toki suomalaisilla on yleensä joku roti näissä viedoiden julkaisuissa, älkää vain erehtykö katsomaan millaisia viedoita nämä tekojen tekijät julkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Kun reilyt 20 vuotta sitten otin selkeän selätyksen kassatyttöä lyöneestä juoksukaljottelijasta ja jouduin esitutkintaan liiasta voimankäytöstä, päätin että pitäkööt kukin tunkkinsa enkä puutu enää koskaan toisten asioihin.
Eikö tuo mennyt ihan oikein? Pakkohan se on tutkia jos toinen niin vaatii. Mutta toimenpiteitä se ei aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmöt!
"Turvallisuusasiantuntija esittää kouluihin pakollista ensiapu- ja turvallisuuskoulutusta."
Kukapa muukaan kouluttamista (vähintään seminaarit opettajille) voisi tehdä kuin yritys PSG Turva, josta tämä turvallisuusneuvonantajakonsultti on. Kysykää häneltä lisää.
voisiko joku järjestää koulutusta siitä, mitä kännykällä kuvataan ja mitä ei? Vaikka ei osaisi auttaakaan, niin se uhrin kuvaaminen (enkä nyt tarkoita erityisesti tätä Turku casea) ei kyllä hyödytä ketään, ellei sitten lasketa huomionhakuisuuden tyydyttymistä hyödyksi.
Eikö kotona ja koulussa opeteta käytöstapoja enää? Käyttäytymistaidot / yhteiskuntataidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on Suomessa myös iso ongelma että jos menet auttamaan uhria ja teet jotain väärin -> syyte. Samoin jos yrität taltuttaa vaarallisen henkilön -> syyte. Ei kukaan halua tulla syytetyksi siitä että yrittää auttaa.
Meille kyllä SPR:n ensiapukurssilla sanottiin, että Suomessa ei saa syytettä, jos on auttanut väärin.
Kuka teki väärin? Poliisin ohjehan on: pakene, piiloudu, hälytä
Se johtuu siitä, että nykyään saat itse syytteet, jos koitat mennä auttamaan väkivallan uhria. Ja kyllä tuo kännykkäkameralla kuvaaminen on HYVÄ juttu. Mediahan harvoin julkaisee enää koko tarinaa, joten on ihan hyvä saada totuus edes jotain kautta ilmi. Kyllä ihmisillä on oikeus tietää, mitä Suomessa oikeasti tapahtuu.
Kiitokset niille, jotka olivat kuvanneet esim. Tu-run tapahtumia. Kun näkee kaiken materiaalin, tulee todella hyvin ilmi se, että valtamedia koitti valkopestä tapahtumaa todella paljon. Ja lisäksi juuri tuo "äärioikeistolaisen" auttajan kumittaminen koko tarinasta; oikein hyvä esimerkki siitä, että media ei halua kertoa koko totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kyllä SPR:n ensiapukurssilla sanottiin, että Suomessa ei saa syytettä, jos on auttanut väärin.
Etkä itsepuolustuksesta johon rinnastetaan toisen auttaminen toki asia tutkitaan eli joudut epäillyksi mutta tuomiota et saa. Joten ihan läpiä öyhöttää jälleeen joku.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että nykyään saat itse syytteet, jos koitat mennä auttamaan väkivallan uhria. Ja kyllä tuo kännykkäkameralla kuvaaminen on HYVÄ juttu. Mediahan harvoin julkaisee enää koko tarinaa, joten on ihan hyvä saada totuus edes jotain kautta ilmi. Kyllä ihmisillä on oikeus tietää, mitä Suomessa oikeasti tapahtuu.
Kiitokset niille, jotka olivat kuvanneet esim. Tu-run tapahtumia. Kun näkee kaiken materiaalin, tulee todella hyvin ilmi se, että valtamedia koitti valkopestä tapahtumaa todella paljon. Ja lisäksi juuri tuo "äärioikeistolaisen" auttajan kumittaminen koko tarinasta; oikein hyvä esimerkki siitä, että media ei halua kertoa koko totuutta.
Menikö äärioikeistolainen pysäyttämään puukottajaa? Ei.
Hän myös itse kieltäytyi aluksi haastattelusta. Onko se median vika?
Mistä te päättelitte että se suomalainen auttaja olisi äärioikeistolainen? Ulkonäön perusteellako?
Ap!!! Mitä itse teit sillä hetkellä kun puukottaja iski?
Seurasit tilannetta uutisista ja somesta vai olitko itsekin siellä auttamassa uhreja ja ottamassa puukkojunkkaria kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Not my problem.
Mikä helvetin äärioikeisto auttoi? Olen kuullut että ulkomaalaistaustaiset ja muutama ihan perus suomalainen auttoivat uhreja.