Ajatellaanko siellä te-palveluissa ollenkaan työnantajan etua vai onko järjen käyttö kiellettyä?
Ihmettelen, miksi meille avoimeen työpaikkaan on laitettu osoituksia henkilöille, jotka eivät pysty vuorotyötä tekemään! Yksi kertoi avoimesti työpaikalla kiertäessään, että hänellä ei ole autoa, ja siksi pystyy tekemään vain arkisin aamuvuoroja, kun asuu perheineen toisella paikkakunnalla. Täältä kun ei kulje bussia enää klo 19 jälkeen. Toinen tänne osoitettu on pienten koululaisten yh, tunnen hänet ennestään. Kolmivuorotyö täysi mahdottomuus, ja hän on sinne te-toimistoon tämän monta kertaa sanonut. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Jos nämä henkilöt itse kieltäytyvät työstä, tulee karenssi. Työnantajalla on tarve löytää työntekijä. Ihan turhaa ajanhukkaa nämä pakkohaastattelut.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin työttömäksi hetki sitten ja tein työllistymissuunnitelman. Ilmoitin siinä minne suuntaudun omalla alallani ja mistä minulla ei ole lainkaan kokemusta eikä osaamista. No, eikö työkkäristä tule työtarjous juuri sellaiseen hommaan, josta olin maininnut ettei osaamista löydy. Tämä tuli eri ihmiseltä kuin siltä joka hyväksyi suunnitelmani. Kyllä hävetti laittaa hakemusta ja tuhlata työnantajan aikaa.
Suunnitelmassa ei kysytä, mitä et osaa. Siinä on ensin osoitetiedot, sitten koulutus ja työkokemus, sen jälkeen palvelutarvearviossa 8 kysymystä ja sitten teet suunnitelman. Missään vaiheessa ei kysytä asioita, joita et osaa, joten melkoinen guru olet, jos onnistuit välttämään osaamisen ja kääntämään sen tiedoiksi siitä, mitä et hallitse. Suunnitelmasta ei muuten tehdä hakuja, ne tehdään koneella luettavista kohdista.
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin työttömäksi hetki sitten ja tein työllistymissuunnitelman. Ilmoitin siinä minne suuntaudun omalla alallani ja mistä minulla ei ole lainkaan kokemusta eikä osaamista. No, eikö työkkäristä tule työtarjous juuri sellaiseen hommaan, josta olin maininnut ettei osaamista löydy. Tämä tuli eri ihmiseltä kuin siltä joka hyväksyi suunnitelmani. Kyllä hävetti laittaa hakemusta ja tuhlata työnantajan aikaa.
Missä maassa tehdään suunnitelma kertoen, mitä ei halua tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Ei taatusti, kun ei enää vuosiin ole ollut avoimia työpaikkojakaan mihin voisi työttömän osoittaa. Sen sijaan noita "työtarjouksia" tulee ja niihin on haettava, vaikka ei työnantajan vaatimuksia täyttäisikään.
Eikö yhteydenotto riitä? Jos paikassa esim. edellytetään saksankielen taitoa, niin voi soittaa sinne ja kysyä tarkemmin, minkälaista taitoa edellytetään ja mikä painoarvo sillä saksankielen osaamisella on. Muistan yhdellä rekrykurssilla (joka oli oikeasti hyvä, vaikka työkkärin järjestämä) kuulleeni tapauksesta, jossa työpaikkailmoituksessa oli mainittu saksankieli ja varastohommissa ollut mies oli sitä mieltä, ettei hän osaa eikä voi hakea. Valmentaja sitten rohkaisi soittamaan ja kysymään ja kyse olikin siitä, että työssä tarvittiin jonkin verran saksankielen sanastoa saksalaisten papereiden kanssa ja tällä varastomiehellä oli juuri siihen tarvittava kielitaito. Haki sitä hommaa ja sai paikan.
Jos sitten puhelinkeskustelussa ilmenee, että tarvitaan ihan oikeaa kielitaitoa ja että se on välttämätön edellytys työn saamiseksi, tai että sitä työpaikkailmoituksessa tarvittavaa kuorma-auton ajokorttia tarvitaan oikeasti, kyllä työkkärille riittää kun kertoo, että soitin ja puhelussa kävi ilmi, ettei minulla ole tarvittavaa osaamista / ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
No osasit varmaan siihen hakemuskirjeeseen laittaa jotain sellaista, että "Koska ensimmäisen työttömyysviikon aikana en onnistunut löytämään töitä, olen laajentanut hakemista ydinosaamisalueen ulkopuolelle. Vaikka minulla ei ole aiempaa kokemusta alueesta X, olen tästä erittäin kiinnostunut ja osaamiseni alueella Y antaa hyvät valmiudet oppia tehtävässä Z vaadittavan osaamisen. Olen nopea oppimaan uusia asioita ja ennaltaan tuntemattomien ohjelmistojen käyttöönotto on sujunut aiemminkin mallikkaasti." ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mahtaa olla mahdollista, että moni pienten koululaisten yh tekee kolmivuorotyötä?
Olisko isovanhemmat apuna? En tod. tiedä, koska en ikimaailmassa itse jättäisi lapsiani yksin kotiin yöksi, en edes illoiksi (lapset 7 ja 9 v.)
Ihmeen monen lapsen isä on hengissä ja hänen kanssaan voi edelleen sopia siitä, että isä huolehtii lapsista äidin ollessa töissä. Tai päinvastoin.
Mut kaikki ei oo. Joissakin perheissä on se ongelma, että isäkin on vuorotyössä. Oma mieheni oli lasten ollessa pieniä pitkiä reissuja ulkomailla, ei apua isovanhemmista, äidilläni oli grillikioski, eli hän aina iltatöissä. Anopilla meni voimat jo kun muutkin sisarukset hoidattivat lapsiaan ja lastenlapsia hänellä on paljon. Tosin mun alalla ei vuorotyötä olekaan, enkä ole sitä koskaan tehnyt, mutta näin jälkeenpäin ajatellen, en olisi pystynyt, joten pystyn asettumaan toisten asemaan. i.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkkäri ole enää vuosiin tarkistanut edes sitä, vastaako työttömän osaaminen työpaikkailmoituksen edellyttämää osaamista. Ilmoituksessa voi lukea selvästi suomeksi, että työtehtävä edellyttää tietyn vieraan kielen sujuvaa osaamista. Silti työkkäri velvoittaa sellaisetkin työttömät hakemaan paikkaa, jotka eivät ole koskaan elämässään opiskelleet ko kieltä. Käydessäni läpi hakemuksia myötätuntoni oli täysin hakijoiden puolella. He varmasti tiesivät jo ilmoituksen luettuaan, että ei ole mitään mahdollisuutta saada paikkaa. Silti oli pakko laittaa hakemus, jotta ei tule karenssia. Sekä työttömän että työnantajan ajan haaskaamista. Nykyisin emme laita avoimia paikkoja enää julkiseen hakuun vaan koitetaan löytää sopivat henkilöt muuta kautta.
Miten näet hakemuksesta, että työtön sai työtarjouksen? Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että kirjoittaa "haen, koska sain tytarjouksen"?
Minä olen työpaikassa, jossa edellytyksenä oli sujuva espanjan tai saksan kielen taito. Ei minulla ole kumpaakaan, silti hain ja paikan sain. Mutta en kertonutkaan, että minut on pakotettu hakemaan.
En pidä työttömiä tyhminä. Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että tehtävä edellyttää tiettyä vierasta kieltä, niin miksi hakea koko paikkaa, koska ei voi sitä saada? Sulla on käynyt hyvä tuuri, jos työtehtävän on kuitenkin voinut hoitaa jollain muulla kielellä kuin espanjalla tai saksalla. Meillä tämä ei olisi ollut mahdollista. Tarvitsimme juuri sen kielen osaajaa, muiden kielten osaajia meillä oli jo ihan riittävästi.
Mistä tiedät, että se hakija on saanut työtarjouksen? Mielenkiintoista päätellä, että huonot hakemukset on työttömien tekemiä.
Silläkin riskillä, että nyt mut tunnistetaan, kerron, että kyseinen kieli oli viittomakieli. Miksi ihmeessä kukaan työtön, joka ei osaa tippaakaan viittomakieltä, hakisi työpaikkaa, jossa työtehtävä hoidetaan viittomakielellä? Muutoin kuin että työkkäri on velvoittanut hakemaan paikkaa? Tai ehkä sitten hakija tosiaan on ollut tyhmä ja kuvitellut voivansa saada paikan, mutta lähtökohtaisesti en usko työttömien olevan tyhmiä.
Voi kuule, sadat ihmiset hakevat joka päivä työpaikkoihin, joihin eivät ole täysin päteviä. Olen itse ollut töissä paikassa, jossa lisäkseni oli 8 kuuroa ja 4 kuulevaa. Viittomakieli katsottiin eduksi ja sitten kommunikoimme pääosin digitaalisilla vempaimilla.
Hyvä on, kommenttisi perusteella alan uskoa, että osa työttömistä on yksinkertaisesti vain tyhmiä. Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että työtehtävä edellyttää viittomakielen taitoa, se on aivan eri asia kuin että työpaikalla pitäisi voida kommunikoida työkavereiden kanssa viittomakielellä. "Työtehtävä edellyttää viittomakielen taitoa" on myös aivan eri asia kuin "viittomakielen taito katsotaan eduksi".
Vierailija kirjoitti:
Asiakas, nuori nainen, soitti raivoissaan työkkäriin mulle kun oli saanut osoituksen lasten päiväkoti apulaiseksi. Että ihankp tosissaan mun pitää tätä hakea?? "onhan mulla omat lapsetkin". Loistava kommentti. Mä oikein innostuin. Kysyin sitten siltä että meinaako se tosissaan, että kaikki ladtenhoitajat,opettajat ja lastenlääkärit ja sairaanhoitajat on siis lapsettomia?? Niilläkö ei ole omia lapsia?
Ei tullut oikein vastausta.
Seuraavalla viikolla laitettiin työkaverin kanssa sille reilu nippu todella erilaisia työpaikkoja: Että hakee sitten vaikka niihin...
Kuinka monessa asiakaspalvelutyössä on oikeasti vara kostaa asiakkaille jos ne eivät miellytä? Onko te-keskuksessa vielä liian vähän töitä kun on aikaa kostotoimille vai olisko varaa vähentää niin pääsis nämäkin valtaansa väärinkäyttävät maistamaan omaa lääkettään työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkkäri ole enää vuosiin tarkistanut edes sitä, vastaako työttömän osaaminen työpaikkailmoituksen edellyttämää osaamista. Ilmoituksessa voi lukea selvästi suomeksi, että työtehtävä edellyttää tietyn vieraan kielen sujuvaa osaamista. Silti työkkäri velvoittaa sellaisetkin työttömät hakemaan paikkaa, jotka eivät ole koskaan elämässään opiskelleet ko kieltä. Käydessäni läpi hakemuksia myötätuntoni oli täysin hakijoiden puolella. He varmasti tiesivät jo ilmoituksen luettuaan, että ei ole mitään mahdollisuutta saada paikkaa. Silti oli pakko laittaa hakemus, jotta ei tule karenssia. Sekä työttömän että työnantajan ajan haaskaamista. Nykyisin emme laita avoimia paikkoja enää julkiseen hakuun vaan koitetaan löytää sopivat henkilöt muuta kautta.
Miten näet hakemuksesta, että työtön sai työtarjouksen? Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että kirjoittaa "haen, koska sain tytarjouksen"?
Minä olen työpaikassa, jossa edellytyksenä oli sujuva espanjan tai saksan kielen taito. Ei minulla ole kumpaakaan, silti hain ja paikan sain. Mutta en kertonutkaan, että minut on pakotettu hakemaan.
En pidä työttömiä tyhminä. Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että tehtävä edellyttää tiettyä vierasta kieltä, niin miksi hakea koko paikkaa, koska ei voi sitä saada? Sulla on käynyt hyvä tuuri, jos työtehtävän on kuitenkin voinut hoitaa jollain muulla kielellä kuin espanjalla tai saksalla. Meillä tämä ei olisi ollut mahdollista. Tarvitsimme juuri sen kielen osaajaa, muiden kielten osaajia meillä oli jo ihan riittävästi.
Mistä tiedät, että se hakija on saanut työtarjouksen? Mielenkiintoista päätellä, että huonot hakemukset on työttömien tekemiä.
Silläkin riskillä, että nyt mut tunnistetaan, kerron, että kyseinen kieli oli viittomakieli. Miksi ihmeessä kukaan työtön, joka ei osaa tippaakaan viittomakieltä, hakisi työpaikkaa, jossa työtehtävä hoidetaan viittomakielellä? Muutoin kuin että työkkäri on velvoittanut hakemaan paikkaa? Tai ehkä sitten hakija tosiaan on ollut tyhmä ja kuvitellut voivansa saada paikan, mutta lähtökohtaisesti en usko työttömien olevan tyhmiä.
Voi kuule, sadat ihmiset hakevat joka päivä työpaikkoihin, joihin eivät ole täysin päteviä. Olen itse ollut töissä paikassa, jossa lisäkseni oli 8 kuuroa ja 4 kuulevaa. Viittomakieli katsottiin eduksi ja sitten kommunikoimme pääosin digitaalisilla vempaimilla.
Hyvä on, kommenttisi perusteella alan uskoa, että osa työttömistä on yksinkertaisesti vain tyhmiä. Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että työtehtävä edellyttää viittomakielen taitoa, se on aivan eri asia kuin että työpaikalla pitäisi voida kommunikoida työkavereiden kanssa viittomakielellä. "Työtehtävä edellyttää viittomakielen taitoa" on myös aivan eri asia kuin "viittomakielen taito katsotaan eduksi".
Ja sinustako viittomakieltä ei voi oppia? ja jokainen, joka osaa sitä vain auttavasti, on työtön ja tyhmä, koska hakee paikkaa? vai sittenkin nuori ja uskalias, joka tietää, että suurimman osan asioista voi oppia, jos haluaa.
Minulle te-keskuksen virkailija sanoi, etten saa kertoa sairaudestani työnantajille. Kuulemma sitä ei kannata sanoa cv:ssä eikä myöskään haastattelussa. Minä haluaisin rehellisenä kertoa, koska kroonikkona poissaolopäiviä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kohtaan sillä lomakkeella tuon kerroit? Niiden palvelutarvearviosta tulleiden asioiden jälkeenkö?
Rehtiys kiellettiin kirjoitti:
Minulle te-keskuksen virkailija sanoi, etten saa kertoa sairaudestani työnantajille. Kuulemma sitä ei kannata sanoa cv:ssä eikä myöskään haastattelussa. Minä haluaisin rehellisenä kertoa, koska kroonikkona poissaolopäiviä on paljon.
Jos siitä ei ole lääkärintodistusta, jolla todistat osatyökykyisyytesi, niin sairauteen vetoaminen katsotaan karenssin perusteeksi.
Itse aikoinaan autottomana hain paikkaa, jossa auto piti olla.. Ja luonnollisesti ostin auton, kun paikan sain.. Mikä ihmeen ongelma tässä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinaan autottomana hain paikkaa, jossa auto piti olla.. Ja luonnollisesti ostin auton, kun paikan sain.. Mikä ihmeen ongelma tässä oikein on?
Ajokortittomuus? Raha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinustako viittomakieltä ei voi oppia? ja jokainen, joka osaa sitä vain auttavasti, on työtön ja tyhmä, koska hakee paikkaa? vai sittenkin nuori ja uskalias, joka tietää, että suurimman osan asioista voi oppia, jos haluaa.
Ei helvetti!!! Ja mitä ajattelit, että se työntekijä tekee työpaikalla siihen asti, että on oppinut käyttämään sujuvasti viittomakieltä, jotta voi alkaa tekemään niitä työtehtäviä, mihin hänet on palkattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortittomuus? Raha?
No töistä saa rahaa ja pankista lainaa ja ajokortin saa rahalla. En yhtään ihmettele, miksi niin moni on työttömänä. On niitä, jotka kykenevät johonkin ja sitten ne ruikuttajat, jotka makaavat kotona ja ihmettelevät, kun työtä ei saa kävelymatkan päästä kotoa. Valtaosa työttömistä on työttöminä ihan oman itsensä ja toimintansa takia.. Valtaosa töitä saa, jos vähän jaksaa nousta sohvalta ja tehdä itse asialle jotain valittamisen sijaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä sinne vuoteen 2009, jolloin vielä tehtiin työhönosoituksia.
Yleensä työhaluttomat kertovat työnteon esteet jo hakemuksessa. Jos on te-toimiston tekemä karsinta, niin siellä varmistetaan, että jokainen työnantajalle tehty esittely perustuu todelliseen työhaluun. Ei ole te-toimiston vika, että asiakas siellä sanoo OK, vaikka ei halua töitä tehdä.
Tiedoksi vaan, että edelleen lähetetään työttömälle tieto avoimesta työpaikasta, ja sitä pitää hakea osoittaakseen olevansa aktiivinen. Viis siitä, onko autoa tai kulkeeko julkinen liikenne.
Olen töissä samassa rakennuksessa, missä on TE-toimisto. Ihmeen usein autottomat ja ajokortittomat pääsevät paikalle omalla autolla. Pitänee ilmoittaa poliisille, että tulevat viikoksi pihalle katsomaan, miten työkkärin tilastoissa ajokortittomat ajavat autoa aika sujuvasti. Yhdessä te-toimiston väen kanssa näille ruokatunnilla nauretaan.
Työhönosoituksia ei ole lähetetty enää vuosiin.
Ja mistä ihmeestä sä tiedät kuka on ajokortiton ja kuka ajokortillinen työkkärin tilastoissa? Itse en edes tiedä onko työkkärillä tuollaista tilastoa, en nimittäin itse muista onko minulta moista koskaan kysytty. Ja väliäkö tuolla, ajokortti on mutta autoa ei ole ollut koskaan varaa hankkia.
En minä tiedäkään, mutta lounaskaverit tietävät. Siinä on kaikille avoin lounasravintola alakerrassa, suora näkymä parkkipaikalle. Naureskelevat, että aha, äsken aktivointisuunnitelman teossa asiakas oikein korosti, että ei ole ajokorttia ja tuosta se näkyy pihasta autolla lähtevän.
Ajokorttia ja korttiluokkaa kysytään jo ilmoittauduttaessa.
Ei virkamies saa asiakkaan asioita huudella julkisesti, oli tilanne mikä tahansa. Etkö näe lounaskavereidesi toiminnassa mitään moraalitonta? Olen kyllä itsekin ollut työkkärissä ja tiedän, että puhut täyttä paskaa. Suurin osa työttömistä haluaa töitä ja huijareita on vain pieni murto-osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä sinne vuoteen 2009, jolloin vielä tehtiin työhönosoituksia.
Yleensä työhaluttomat kertovat työnteon esteet jo hakemuksessa. Jos on te-toimiston tekemä karsinta, niin siellä varmistetaan, että jokainen työnantajalle tehty esittely perustuu todelliseen työhaluun. Ei ole te-toimiston vika, että asiakas siellä sanoo OK, vaikka ei halua töitä tehdä.
Tiedoksi vaan, että edelleen lähetetään työttömälle tieto avoimesta työpaikasta, ja sitä pitää hakea osoittaakseen olevansa aktiivinen. Viis siitä, onko autoa tai kulkeeko julkinen liikenne.
Olen töissä samassa rakennuksessa, missä on TE-toimisto. Ihmeen usein autottomat ja ajokortittomat pääsevät paikalle omalla autolla. Pitänee ilmoittaa poliisille, että tulevat viikoksi pihalle katsomaan, miten työkkärin tilastoissa ajokortittomat ajavat autoa aika sujuvasti. Yhdessä te-toimiston väen kanssa näille ruokatunnilla nauretaan.
Työhönosoituksia ei ole lähetetty enää vuosiin.
Ja mistä ihmeestä sä tiedät kuka on ajokortiton ja kuka ajokortillinen työkkärin tilastoissa? Itse en edes tiedä onko työkkärillä tuollaista tilastoa, en nimittäin itse muista onko minulta moista koskaan kysytty. Ja väliäkö tuolla, ajokortti on mutta autoa ei ole ollut koskaan varaa hankkia.
En minä tiedäkään, mutta lounaskaverit tietävät. Siinä on kaikille avoin lounasravintola alakerrassa, suora näkymä parkkipaikalle. Naureskelevat, että aha, äsken aktivointisuunnitelman teossa asiakas oikein korosti, että ei ole ajokorttia ja tuosta se näkyy pihasta autolla lähtevän.
Ajokorttia ja korttiluokkaa kysytään jo ilmoittauduttaessa.
Mahdoinko ymmärtää oikein? Olet siis te-toimiston vieressä töissä ja te-toimiston lounaskaverit kertovat sinulle naureskellen jonkun työttömän yksityisasiota. Sinulle, jolle nämä asiat eivät kuulu pätkääkään! Tämä kertoo aika paljon te-toimiston työntekijöistä. Taisitpa vimmoissasi kertoa meille pienen iltasadun.
Työpaikan saaneet tietävät, että se työnantajan luettelo osaamisista on pelkkä toive. Kukaan ei ole juuri sellainen, joten otetaan tavalla tai toisella sopivin. Siksi kannattaa hakea, koska se "hyvät excel-taidot" voi tarkoittaa ihan perusteiden osaamista tai täydellistä ajastettua multimediaesitystä tai jotain siltä väliltä. Mutta jos ei hae, ei ainakaan saa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortittomuus? Raha?
No töistä saa rahaa ja pankista lainaa ja ajokortin saa rahalla. En yhtään ihmettele, miksi niin moni on työttömänä. On niitä, jotka kykenevät johonkin ja sitten ne ruikuttajat, jotka makaavat kotona ja ihmettelevät, kun työtä ei saa kävelymatkan päästä kotoa. Valtaosa työttömistä on työttöminä ihan oman itsensä ja toimintansa takia.. Valtaosa töitä saa, jos vähän jaksaa nousta sohvalta ja tehdä itse asialle jotain valittamisen sijaan..
Aika paljolti riippuu työstä, mitä tekee (=palkan suuruus helpottaa pitkän tähtäimen suunnittelua), ja kuinka kaukana työ on (=mitä jää käteen pendelöinnistä). Arvelisinpa, etteivät pankit ala lainaa antamaan ajokorttia varten jollekin siivoojalle, jolla ei ole vakituista työsuhdetta...ja pahimmassa tapauksessa tekee vain 80% työvuoroa kymmenen prosentin epäpätevyysalella.
Myöskin lukuisat muut asiat, jotka täällä on mainittu lukuisissa samanlaisissa aloituksissa (kuten esikouluikäiset lapset ja päivähoitomahdollisuudet omalla paikkakunnalla, tai vaikkapa krooniset sairaudet), vaikuttavat työn saantiin ja mahdollisuuksiin tehdä sitä työtä, jota haetaan.
Sitten nämä vaatimukset työnantajilla versus te-toimiston lähettämät työntekijät...jos hakupapereissa mainitaan esim. "kielen x olevan eduksi" t. "kieli x on oltava sujuvaa", niin kun joku puhui kielten opettelusta sen jälkeen, kun työpaikan olisi jotenkin automaagisesti saanut, vaikkei sitä kompetenssia löytyisikään...niin minkälaisesta aika-akselista puhutaan, jotta jollakin perus jantterilla olisi kieli ns. sujuvaa? Kuinka realistisista odotuksista nyt oikein puhutaan? Vai oliko tämäkin jonkun turhaa pätemistä 'hyvien neuvojen' nimikkeen alla?