Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä huonontunut näkö reilusti vielä aikuisena?

Vierailija
18.11.2025 |

Lähinnä niin, että miinusta tulee lisää ja siihen päälle ikänäkö.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, esimerkiksi 40-vuotiaana oli noin -4 ja nyt 50-vuotiaana -5.

Vierailija
2/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vielä laseja mutta huomaan, että toisella silmällä näen huonosti lähelle mutta kauas kirkkaasti ja toisessa silmässä on toisin päin... aika outoa mutten silti ostele vielä laseja vaikka ikää 59 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muistan lukeneeni, että likinäön kehittyminen loppuu jossain vaiheessa ja toisaalta likinäkö suojaa ikänäöltä.

Omalla kohdallani voin todeta, että eipä valitettavasti ole näin.

Vierailija
4/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö nyt ainakin. Luomet roikkuu, posket roikkuu, kaksoisleuka roikkuu, tissit... Kyllä, nekin roikkuu.

Vierailija
5/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huonontunut toisessa silmässä. 17 vuotta sitten kävin laseroimassa lasit pois ja 6 vuotta sitten piti toinen silmä laseroida uudestaan. Sen jälkeen on miinukset pysyneet samana, mutta lähinäkö alkaa pikkuhiljaa huononemaan. Ikää on nyt 49 vuotta. Ensimmäisen leikkauksen aikana miinusta oli silmissä hyvin runsaasti, muistaakseni jotain -8 luokkaa.

Vierailija
6/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huonontunut varsinkin tuo ulkonäkö. 

Vierailija
7/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lasit 11-vuotiaana ja näkö pysyi aikalailla samana 20-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen miinusta on tullut koko ajan lisää, lasit saa uusia melkein kerran vuodessa. En ole vielä sen ikäinen että ikänäköä vielä pukkaisi tähän päälle. 

Vierailija
8/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huonontunut varsinkin tuo ulkonäkö. 

Samoin. Ensin meni ulkonäkö, sitten lähinäkö ja lopulta kaukonäkö. Monitehorillit korjaa muut paitsi ensimmäisen.

Vierailija
9/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen ihmisille, joilla on hyvä näkö. En edelleenkään osaa tai halua käyttää laseja. Piilareilla mennään mutta silmät kyllä kovilla. Odotan, että parin vuoden päästä linssileikkaus saattaa olla mahdollinen.

Vierailija
10/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla huononee valitettavasti edelleen. Joka kerta kun hankin uudet lasit (yleensä 3-4 vuoden välein), miinusta on tullut vähän lisää. Ei paljon, mutta silti. Hajataittokin vaihtelee kerrasta toiseen. Ikänäköä on tullut silleen että tarvitsen moniteholasit nykyään, mutta silti näen edelleen lähelle hyvin ilman laseja. Esim. jos haluan katsoa jotain pientä yksityiskohtaa tarkasti, otan lasit pois ja katson paljaalla silmällä. Myös esim. puhelinta selaan mieluiten ilman laseja, vaikka luuri onkin silloin melko lähellä. Tällä hetkellä mulla on noin -6,5 lasit ja muistelen että parikymppisenä olisi vielä ollut noin -4 tai -4,5. Eli huonompaan suuntaan on mennyt. Lasit mulla on ollut 11-vuotiaasta asti.

N54

Vierailija
11/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huonontunut toisessa silmässä. 17 vuotta sitten kävin laseroimassa lasit pois ja 6 vuotta sitten piti toinen silmä laseroida uudestaan. Sen jälkeen on miinukset pysyneet samana, mutta lähinäkö alkaa pikkuhiljaa huononemaan. Ikää on nyt 49 vuotta. Ensimmäisen leikkauksen aikana miinusta oli silmissä hyvin runsaasti, muistaakseni jotain -8 luokkaa.

Oisko tuo korjattavissa nykyään linssileikkauksella, pysyvästi?

Vierailija
12/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko tuo korjattavissa nykyään linssileikkauksella, pysyvästi?

En ole perehtynyt linssileikkauksiin ollenkaan, sellaista en aio silmilleni enää tehdä vaan hankin lasit sitten kun lähinäkö huononee häiritsevästi.

Vierailija
13/13 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole vielä laseja mutta huomaan, että toisella silmällä näen huonosti lähelle mutta kauas kirkkaasti ja toisessa silmässä on toisin päin... aika outoa mutten silti ostele vielä laseja vaikka ikää 59 vuotta.

Mulla tullut tämä sama keski-iässä, ja tämä on aivan loistavaa. Ei tarvi laseja lähelle eikä kauas, kun on kumpaankin tarkoitukseen hyvin ko. etäisyydelle näkevä silmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä