Minkä ravintoaineen syömistä vältät ja miksi?
Itse syön gluteenitonta keliakian vuoksi. Vuodesta -95 asti. Pärjään.
Kommentit (48)
Mä en myöskään syö mitään, missä on keinotekoisia makeutusaineita. Lisäksi vältämme einesten syöntiä, meillä ruoka tehdään alusta asti itse leipää myöten.
Liha, kala, muna, maito, oikeastaan kaikki eläinperäinen, voi /kovat rasvat , lisätty sokeri , valkoinen vehnä ja karrageeni, keinotekoiset väriaineet, natriumbentsoaatti, fosfaatit ja kaikki haitalliset lisäaineet ylipäänsä, omega6-rasvat suurina määrinä, palmuöljy ja margariini.aspartaami , asesulfaami k, sukraloosi yms. teolliset makeutusaineet ,
Uppopaistetut ruuat /pikaruoka.
Syynä terveys , hyvä olo , energisyys , kivuttomuus , ekologisuus ja eettisyys.
Vältän lihaa ja yltiösokerisia ja rasvaisia leivonnaisia ja makeisia. Olen huomannut, että voin paremmin ilman liha, olo on virkeämpi ja kevyempi. Osaan tehdä liharuokia, ja teenkin niitä muille. Joskus nautin muutamia makeisia kun on se hetki, että maistuvat, onneksi aika harvoin. Leivon itse leivät, hapatettu ruisleipä mukaan lukien, ja leivon erilaisia leivonnaisia, mutta eniten maistuvat itselleni hedelmiä ja marjoja sisältävät leivonnaiset.
Papuja ja makeutusaineita (myös steviaa). Aivan törkeät vatsakivut ja turvotus tulee noista moneksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vältän lihaa ja yltiösokerisia ja rasvaisia leivonnaisia ja makeisia. Olen huomannut, että voin paremmin ilman liha, olo on virkeämpi ja kevyempi. Osaan tehdä liharuokia, ja teenkin niitä muille. Joskus nautin muutamia makeisia kun on se hetki, että maistuvat, onneksi aika harvoin. Leivon itse leivät, hapatettu ruisleipä mukaan lukien, ja leivon erilaisia leivonnaisia, mutta eniten maistuvat itselleni hedelmiä ja marjoja sisältävät leivonnaiset.
Vältän myös keinotekoisilla makeutusaineilla makeutettuja tuotteita, niitä en syö koskaan.
En syö sikaa enkä broileria myötätunnosta eläimiä kohtaan. Joskus harvoin syön silti luomunautaa, koska ajattelen lehmien olevan niin isoja, että niitä kohdeltaisiin vähän paremmin. Maitotuotteitakaan en enää syö, mutta se ei ole ollut edes mikään välttelypäätös, ei vaan tee mieli.
Sokeri, en ole syönyt herkkuja kahteen vuoteen. Hedelmiä jonkin verran ja tummaa suklaata (tosi tummaa, ei mitään 50% karkkia). Näin ihan vaan terveellisyyden vuoksi. Vältän nopeita hiilareita muutenkin.
Punainen liha, en syö sitä ihan kun en pidä siitä. Lisäks vältän maitotuotteita, heti jos vähänkin syö niin seuraavana aamuna on finni naamassa.
Wikipedia: Ravintoaineita ovat ravinnon sisältämät elimistölle tarpeelliset orgaaniset ja epäorgaaniset yhdisteet. Ravintoaineita ovat hiilihydraatit, rasvat, valkuaisaineet, kivennäisaineet, vitamiinit ja vesi.
Jos välttää jonkun ravintoaineen syömistä, voi ennenpitää huonosti. Ihminen tarvitsee välttämättä kaikkia ravintoaineita jossain muodossa.
Ap varmaan tarkoitti "ruoka-aineen" syömistä.
Itse vältän gluteenipitoisia ruoka-aineita, sokereita/keinomakeutusaineita ja maitoa sen kaikissa muodoissa. Ja syy on siksi, että suolistoni sekä minä voin paremmin ilman näitä. Ruokavalioni on muokkautunut pelkästään kokemukseni kautta, mitään testejä ei ole ikinä tehty.
Lihaa en syö koska en halua syödä ketään jolla on naama.
Sieniä ja tuoretta banaania en syö koska ovat ällöttäviä koostumukseltaan.
Gluteeni (keliakia), natrium (siis suola, turvottaa, nostaa verenpainetta), sokeri (järkyttää vs-tasapainoa), happamat ruuat (keliakian aiheuttaman hammaseroosin minimoimiseksi), naudan- ja sianliha (en vaan tykkää ja epäeettistä kuten kaikki liha), viljatuotteet, joiden kuitupitoisuus alle 6 % jne.
Valkoinen kärpässieni. Ei varmaan hyvää seuraa jos niitä syö.
Kaiken prosessoidun ruuan yleensä, ja eläinkunnan tuotteiden. N. 70% raakaruualla mennään. En halua olla 100% raakaruokailija, koska haluan kuitenkin että kehoni kestää muunlaistakin. Toimii minulle - mm ahdistus ja muutamat ylimääräiset kilot hävisivät. Loistava olo :)
Irtotuotteita en syö, koska kaikki koskettelee niitä ja laittaa takaisin paikalleen.
En syö lihaa enkä kalaa, en syö munia enkä juustoa enkä juo maitotuotteita.
Syy:eettinen. En halua olla mukana kärsimystaloudessa. Oma ulkonäkö ja terveys ovat sivuseikkoja.
Ruis ja raaka sipuli, koska eivät sovi vatsalle
Natriumglutamaatti/hiivauute
Aspartaami
En varsinaisesti vältä mutta syön todella vähän lihaa. Ei ole mitään ideologista syytä, en vain yksinkertaisesti pidä lihasta tai kanasta. Syön mieluummin kasvisruokaa tai kalaa.
Pyrin myös välttämään sokeria koska siitä tulee helposti huono olo. Sokerin välttäminen on mulle onneksi helppoa koska en ole ikinä pitänyt karkeista/suklaasta.
Kaikkien lisäaineiden syömistä vältän ja muutenkin kovin teollisesti prosessoitujen juttujen. Eli teen ruoat alusta asti itse, ostan vain marinoimattomia lihoja, en syö ketsuppia enkä eineksiä jne. Silloin harvoin kun syön leipää, niin ehdin tehdä ne sämpylät tms itse kyllä (kerran kuussa ).