Mitä ajattelet, jos sinulta kysytään tapaamisen jälkeen: "Selviätkö itse ulos?"
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen muotoilu on kohtelias, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sen esittäminen ei ole järin kohteliasta, koska olisi noloa joutua vastaamaan, että en. Oikeasti huomaavainen ihminen saattaisi minut ulos. Jos näin ei käy, tulkitsen, että ihminen ei erityisemmin ole kiinnostunut tai että hänellä on heikot sosiaaliset taidot. Kumpikaan ei ole hyvä juttu.
Tämä!
Olen työni takia jatkuvasti erilaisissa tapaamisissa firmoissa ym minulle vieraissa toimipaikoissa. Välillä asiakkaan edustaja kättelee minut ja sanoo hei siellä heidän neukkarissa, ja häipyy paikalta, ja jään ihmettelemään, että miten täältä oikein pääsee ulos, kun ollaan x:nnessä kerroksessa sokkeloisten käytävien takana. Muutaman kerran minut on kysymättä saatettu ulko-ovelle kohteliaana eleenä, vaikka neukkari on ollut ihan ala-aulassa. Se on tuntunut tosi hyvältä.
Mun työhöni kuuluu se, että käyn tapaamassa ihmisiä heidän työpaikoillaan. Erittäin monet ovat sisäistäneet sen ajatuksen, että lähtevä vieras pitää saattaa ulko-ovelle asti tai sitten varmistaa, että tämä löytää tiensä ulos. Jos joku kysyy tätä ihan ulko-oven vieressä olevassa neukkarissa, oletan että kysymys tulee ikään kuin automaattiohjauksella ja on samalla pahoittelu siitä, että vierailun isännän/emännän pitäisi olla jo juoksemassa seuraavaan palaveriin.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ollut sellainen tapaaminen jota joku jo ehkä kuvitteli , työhön liittyvää oli :D
ap
No eipä tuo työkontekstissakaan ole mikään järin kohtelias ilmaisu. Sellainen "tämä oli nyt tässä" -fiilis siitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ollut sellainen tapaaminen jota joku jo ehkä kuvitteli , työhön liittyvää oli :D
ap
No eipä tuo työkontekstissakaan ole mikään järin kohtelias ilmaisu. Sellainen "tämä oli nyt tässä" -fiilis siitä tulee.
Ai. Minusta aika usein työasioissa tapaamisen päätteeksi se asia "onkin nyt siinä". Miksi siitä pitäisi pahastua, jos todetaan, että asia on hoidettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin, haluaa olla kohtelias mutta haluaa myös tapaamisen päättyvän? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ai. Minusta aika usein työasioissa tapaamisen päätteeksi se asia "onkin nyt siinä". Miksi siitä pitäisi pahastua, jos todetaan, että asia on hoidettu?
Siis sehän on vallan mainiota, kun työtapaamisen päätteeksi voidaan todeta, että homma on hoidettu ja osapuolet voivat jatkaa kohti uusia haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kohtelias kättelee, kiittää, ja sanoo näkemiin. Ja jos on tarve, saattaa ulos. Tuo kysymys on minusta tökerö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siis sehän on vallan mainiota, kun työtapaamisen päätteeksi voidaan todeta, että homma on hoidettu ja osapuolet voivat jatkaa kohti uusia haasteita.
Niinpä. Miksi ihmeessä edes on mitään työtapaamisia, jos niissä ei saada mitään valmiiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eiköhän tuo ole ihan normaali tilanne työelämässä, seuraava meno tai työtehtävät puskee jo päälle, niin ei jäädä jaarittelemaan.
Meillä on kyllä ohjesääntönä saattaa vieraat ulos/hisseille/aulaan. Ei tule tilannetta, että joku pääsisi nuuskimaan sopimuspapereita tai muuta arkaluontoista materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Että onpa sokkeloinen talo.
Monet toimisto- ja teollisuusrakennukset on varsin sokkeloisia. Ja samanlaisina toistuvat tilat ja kerrokset ei ainakaan helpota asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kohtelias kättelee, kiittää, ja sanoo näkemiin. Ja jos on tarve, saattaa ulos. Tuo kysymys on minusta tökerö.
Tuolla kysymyksellähän nimenomaan tarkistetaan, onko sitä tarvetta. Miten tuo kysymys mielestäsi sulkee pois kohteliaan kättelyn ja hyvästelyn?
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen muotoilu on kohtelias, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sen esittäminen ei ole järin kohteliasta, koska olisi noloa joutua vastaamaan, että en. Oikeasti huomaavainen ihminen saattaisi minut ulos. Jos näin ei käy, tulkitsen, että ihminen ei erityisemmin ole kiinnostunut tai että hänellä on heikot sosiaaliset taidot. Kumpikaan ei ole hyvä juttu.
Kerran multa kysyttiin, löydänkö itse ovelle, vastasin että enköhän minä löydä. Henkilö kysyy uudestaan, että löydätkö itse, vai lähteekö hän saattamaan, vastasin että kiitos, mutta ei tarvitse, löydän kyllä itse ulos. Henkilö kysyy kolmannen kerran,että lähteekö hän saattamaan, vai löydänkö itse ulos, päätin vastata tähän, että no joo, lähde vaan mukaan. Niinpä se sit lähti mukaan.
Mä luulin kun ensinnäisen kerran kysyi, että ihan kohteliaisuuttaan kysyi, että tottakai minä osaan ulos. Oli vähän outo tilanne. Olis sanonut heti, että lähtee saattamaan ovelle jos näin halusi toimia.
Tosin olen kyllä tavannut ihmisiä jotka helposti eksyy vieraassa rakennuksessa, eikä todellakaan muista mistä tuli. Vaikka olisi siis asioineet talossa aiemminkin, ei vaan osaa. Huono suuntavaisto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No kohteliastahan tuo on. Selvästi kerrotaan, että asia on nyt kunnossa, hoidettu, ok.
Epäkohteliasta on jos ei oikein tiedä onko tapaaminen jo ohi vai ei. Tai entäs jos henkilö sanoisi, että voit lähteä, SE olis epäkohteliasta. Sanoja myös osoittaisi olevansa mielestään "ylempiarvoinen" toiseen nähden, jos käskisi poistumaan tms.
Kohtelias fraasi, ei muuta. Eli ei hätää ap.
Ajattelen että sanoja on melko yksinkertainen jos kuvittelee minua niin yksinkertaiseksi,tai yrittää olla niin hahhah-hauska. Jos en oikeasti ole jossain labyrintissa käymässä. No,minua silti ärsyttää kaikki tällaset peruslatteudet älyttömästi :)
Kun yhteistyökumppanit käyvät tapaamassa minua toimistollamme, kysyn noin jos minulla on kiire enkä millään ehtisi saattaa henkilöä ovelle. Meillä on siis tapana hakea vieraat itse ala-aulasta kokoushuoneeseen ja saattaa lopuksi takaisin alas.
Kommenttini ei ole millään lailla henkilökohtainen loukkaus tai iva ketään kohtaan. Talo on sokkeloinen ja muutenkin yritysmaailmassa ei ole tapana päästää vieraita harhailemaan talossa ilman isäntää. Joskus vain tulee niin kiire seuraavaan tapaamiseen tms. että olisi helpotus olla saattamatta.
Rex Stoutin romaaneissa Archie Goodwin saattelee kohteliaasti vieraan ulko-ovelle, mutta joidenkin kohdalla perustelee lukijalle tekevänsä sen siksi, ettei kävijä joutuisi kiusaukseen ottaa hänen uutta hattuaan.
Ensimmäisenä tuli mieleen ystäväni jolta joskus tuota kyselen. Hänellä on nimittäin uskomaton taito olla ymmärtämättä kuinka ovet avataan. Siis ihan oikeasti, joku niissä lukituissa ovissa mättää. Esimerkkinä mainittakoon että olen asunut kaksi vuotta tässä asunnossa. ystävä osasi avata itse oven puolitoista vuotta muuton jälkeen, ja kävi sentään suht säännöllisesti kylässä. :D
Ja sitten ap. ajeli jollain huoltohissillä paniikissa kellarikerrokseen, mistä aikansa harhailtuaan löysi lastausalueelle, mistä nolona kipitteli pois korkkareissaan ja tyyppi, joka kysymyksen esitti näki, että ap. tuli ulos oudosta ja aivan väärästä paikasta.