Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 20 000 askelta päivässä kävellen ihan riittävä määrä? Oletko laihtunut?

Vierailija
18.03.2026 |

Jos miettii vaikkapa terveyshyötyjä, ihan ok kuntoa, energiankulutusta? Tietty syöminen tärkein laihtumisesssa mutta jos sanotaan, että syömisen suhteen tilanne ok. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt kirjaa askelistani vuodesta 2008 ja päiväkeskiarvo on 20.436. Se vaatii keskimäärin 2,5 tunnin kävelyä joka ikinen päivä kotiaskelien lisäksi. 70 kiloisena päivittäinen kalorinkulutukseni ilman liikuntaa on 2200kCal. Tuo kävely lisää kalorinkulutusta 700kCal. 

Kilon laihtuminen vaatisi noin 25 tunnin kävelyä.

Vierailija
2/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Rupesin juoksemaan niin johan lähti kilot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on kokonaisuudesta. 6000 askelta päivässä voi hyvin riittää. Kaikki eivät pysty kävelemään ollenkaan. Liiasta kävelemisestä voi mennä akillesjänteet ja tulla marssimurtumia. Sitten tulee kokonaan taukoa kävelystä.

Jos on terve ihminen ja haluaa ylläpitää kuntoaan kävellen, keskiarvona noin 10000 askelta päivässä voi olla hyvä.

Vierailija
4/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ei laihduta eikä kohota kuntoa. Ellei sitten tosiaan kävele vauhdikkaasti jonkun 20 kilsaa päivässä.

Vierailija
5/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyden kannalta jo 5000 askelta on riittävä, 10000 askelta pidetään sellaisena hyvänä tavoitteena. Painonhallinnan kannalta tulokset tehdään pitkälti keittiössä, ei kävelylenkeillä.

Vierailija
6/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva jaksaa kävellä niin, että sillä laihtuisi! Itse kävelen vain n.2km per päivä, mutta lisäksi treenaan 4-5x viikossa kotitreenejä. Tämäkään ei minua laihduta (lihaksia kyllä kehittää), vaan ihan se mitä suuhuni pistän. Bmi on 21 ja kyllä saan tälläkin liikuntamäärällä ihan miettiä mitä syön, jotta pysyy tässä.

Vierailija
7/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kävelen joka paikkaan koska en omista autoa enkä polkupyörää. Lisäksi mulla on isohko koira. Ei sillä laihdu. Juokseminen sen sijaan toimii mainiosti.

8/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävely ei laihduta eikä kohota kuntoa. Ellei sitten tosiaan kävele vauhdikkaasti jonkun 20 kilsaa päivässä.

Kyllä pitkät kävelylenkit kohottavat kuntoa, kunhan vauhti on reipas. Olen huomannut vaikutuksen kestävyyskuntoon selkeästi. Parhaan kuntovaikutuksen saa, kun reippaaseen säännölliseen kävelyyn yhdistää säännöllisen voimaharjoittelun (ihan kotona, vaikka kevyillä painoilla) sekä nopeat hengästyttävät liikuntapyrähdykset muutaman kerran viikossa (esim. portaiden juoksu ylös kerrostalossa).

Mutta laihtumisen kannalta ratkaisevaa on se miten paljon syö eikä niinkään liikunta.

Vierailija
9/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kokonaisuudesta. 6000 askelta päivässä voi hyvin riittää. Kaikki eivät pysty kävelemään ollenkaan. Liiasta kävelemisestä voi mennä akillesjänteet ja tulla marssimurtumia. Sitten tulee kokonaan taukoa kävelystä.

Jos on terve ihminen ja haluaa ylläpitää kuntoaan kävellen, keskiarvona noin 10000 askelta päivässä voi olla hyvä.

Kävelen 10 000 askelta jokapäivä vähintäänkin. Ei vaikuta terveyteen oikeastaan ollenkaan. Tietysti parempi kuin ei yhtään

Vierailija
10/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni kävellyt paljon, yhä kävelen, mutta ajattelen painoani niin, että mitähän  painaisin, jos en kävelisi yhtään.
Kävely on hyvää kestoliikuntaa, erinomaista sydämelle ja aineenvaihdunnalle, laskee stressitasoa, jne. Kävellessä saa muuta miettimistä kuin pohtisi ruokaa ja keksii myös ideoita, miten muulla tavoin voisi pudottaa painoa. Ainakin minun parhaat ideat ja ratkaisut kehittyvät kävellessä. 

Vierailija
11/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvivaivojeni vuoksi en enää kävele edes kymmentätuhatta askelta. Juoksemisen jouduin lopettamaan jo kahdeksan vuotta sitten. Nykyään minimitavoitteeni on 6000 askelta päivässä, mutta on päiviä, jolloin en voi kävellä, koska polvet eivät kestä. Kuitenkin liikun paljon viikottain: uin, kuntosaliharjoittelen ja käyn pilateksessa. BMI normaali. Se riittää.

Jos oikeasti haluaa laihtua, on oltava vähällä ruoalla.

Vierailija
12/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitkät kävelylenkit kohottavat kuntoa, kunhan vauhti on reipas. Olen huomannut vaikutuksen kestävyyskuntoon selkeästi. Parhaan kuntovaikutuksen saa, kun reippaaseen säännölliseen kävelyyn yhdistää säännöllisen voimaharjoittelun (ihan kotona, vaikka kevyillä painoilla) sekä nopeat hengästyttävät liikuntapyrähdykset muutaman kerran viikossa (esim. portaiden juoksu ylös kerrostalossa).

Mutta laihtumisen kannalta ratkaisevaa on se miten paljon syö eikä niinkään liikunta.

Kyllä, reipas kävely kohottaa/pitää pohjakuntoa yllä. Ylämäet ja portaat on hyviä "lisiä" ja myös epätasaisessa maastossa kävely on hyvä. Riippuu ihan henkilöstä kuinka syke nousee, mutta kyllä kävelyllä saa helposti matalan sykkeen liikuntaa, joka nimenomaan on hyvä peruskunnolle.

Vierailija
13/13 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kävelykin vaikuttaa paljon, mutta sen pitää olla jatkuvaa niiku kaiken muunkin liikunnan. Jos pari kertaa viikossa käy vähän kävelemässä niin tuskin se painoon mitenkään vaikuttaa, toki on silläkin positiiviset vaikutukset muuten mieleen ja hyvinvointiin, mutta jos haluaa että se näkyy jossain myös, niin siitä kannattaa tehdä tapa mitä toistaa joka päivä. Kävelee töihin tai kauppaan repun kanssa tai ihan mitä vaan mistä saa tekosyyn lähteä sinne ulos jos muuten ei maistu. Avain on aina johdonmukasuus, kaikessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi