Jalankulkija, miksi et kävele reippaasti tien yli kun annan tietä??
Miksi alat tanssimaan ja ihmettelemään että menisitkö vai etkö menisi? Ärsyttävää ja tuhlaat aikaani. Jatkossa en päästä ketään tien yli, odottakoot jos ei ole kiire minnekään. Minulla on.
Kommentit (75)
Sinun pitäisi jo alkaa hidastamaan hyvissä ajoin. Ei ajamalla satasta risteykseen asti ja lukkojarrutus ja sitten viittoilemaan että voi mennä. Jalankulkijat tulisi päästää ihan ilman sun armollisuutta tien yli muutenkin, mutta ei sinne uskalla astua jos ajetaan kuin reikäpää. Ei voi koskaan näistä kuskeista tietää painavatko kaasun taas pohjaan kun päätät astua suojatielle.
Tämän takia en anna ikinä tietä jalankulkijoille. Niillä on aikaa odottaa, minulla ei.
Koska sun viereiseltä kaistalta tulee auto enkä voi tietää pysähtyykö se vai ei. Siksi heilutan sinullekin kädelläni että mene vaan, jään odottamaan. Itsesuojeluvaistoa.
Siksi, koska jotkut autoilijat harrastavat oikeasti sitä, että ensin hiljennetään ja yhtäkkiä päätetäänkin mennä ensin ja lyödään talla pohjaan kun ihminen on ylittämässä. Se on pelottavaa. Näiden hiljentelijöiden kohdalla en uskalla ylittää ennen kuin ovat täysin pysähdyksissä, olen monta kertaa meinannut jäädä auton alle suojatiellä.
Huvittavimpia ne kohtaamiset, joissa sekä suojatien edessä että ratin takana on sellainen huitoja. "Mene sinä!" -"Eikun mene sinä!" -Sinäpäs!"
Siinä ne huitoo aikansa ja jono seisoo.
Mulla on koko elämä aikaa odottaa. Jos lähden ylittämään tietä, kun pysähdyt, elämäni voi päättyä siihen.
Koska en luota siihen, että pysähtyisit. Kun olin teini, joku hullu kaasutti päälle kun ylitin tietä, ehdin alta pois, mutta mursin käteni. Sinun kiireesi on aivan yhdentekevä asia minulle oman terveyteni rinnalla, sori vain.
Suomessa suojatiekulttuuri on ihan käsittämätön. Ainoa maa, jossa jalankulkija seisoo tien vieressä pahimmillaan 10 minuuttia ennen kuin pääsee ylittämään tien. Vaikka lain mukaan suojatielle astuvalle pitäisi antaa aina tilaa.
Miksi tämä toimii jossain ihan takapajuisissakin maissa, mutta suomessa ei millään? Täällä ei ole edes liikennettä nimeksikään.
Koska ajat niin lujaa, etten voi olla varma, mitä aiot! jos hidastaisit ajoissa niin tietäisin, että olet kohtelias meitä suojatien ylittäjiä kohtaan.
Jos olet autoilija, joka hidastaa viime tingassa, niin ei sitä vaan osaa arvioida, mitä meinaat!!
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en anna ikinä tietä jalankulkijoille. Niillä on aikaa odottaa, minulla ei.
Lain mukaan teet väärin.
Koska jotkut ensin hiljennettyäänkin kaasuttavatkin yhtäkkiä, ei huvita jäädä auton alle. Joten menen vasta kun olen varma, että auto pysähtyy.
Kaikilla ei ole ajokorttia ja näin evät välttämättä ole tietoisia, että heidän kuuluisi mennä ja auton väistää. Joskin hassuja tilanteita tulee välillä, kun autoillessa viiton jalankulkijalle, että voi mennä ja hän viittoo takasin ja tätä saattaa jatkua tovin..
Siksi, koska autojen pitää antaa ensin mennä ohi ja ylittää tie vasta sitten sellaisella hetkellä, kun autoja ei tule sellaisen jalkakäytävän kohdalla, jossa ei ole jalankulkijalle tai autoille liikennevaloja. Jos liikennevalot ovat, autoille on punainen valo ja jalankulkijoille vihreä valo, niin silloin menen yli (silloinkin varmistan, että yhtään autoa ei oikeasti ole ajamassa autotien yli, koska kaikki autoilijat eivät pysähdy, vaikka heille olisi punaiset valot), mutta ainakaan täällä ei ole liikennevaloja suojateiden kohdalla. Minulle opetettiin lapsena kotona ja koulussa, että suojatien saa ylittää vasta kun on sellainen hetki, että autoja ei tule ja niin teen nytkin. Naurettavimpia autoilijoita ovat ne, jotka jäävät seisomaan siihen jalkakäytävän viereen autollaan ties kuinka pitkäksi aikaa, vaikka näkevät, että minulla ei ole aikomustakaan ylittää sitä, minä vain seison siinä tien vieressä. Joskus jopa huudetaan auton ikkunasta, että "Ylitä nyt se tie", vaikka kenen tahansa pitäisi nähdä, että en ole tekemässä niin.
Mun yli on meinattu ajaa juuri tuossa tilanteessa. Enää en mene vaikka jonollinen autoja antaisi tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan teet väärin.
Hah. Lakia noudattaen matkaan käytetty aika tuplaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska jotkut autoilijat harrastavat oikeasti sitä, että ensin hiljennetään ja yhtäkkiä päätetäänkin mennä ensin ja lyödään talla pohjaan kun ihminen on ylittämässä. Se on pelottavaa. Näiden hiljentelijöiden kohdalla en uskalla ylittää ennen kuin ovat täysin pysähdyksissä, olen monta kertaa meinannut jäädä auton alle suojatiellä.
Sitä harrastetaan, koska olet niin tautisen hidas aikeissasi ylittää tie, joten on nopeampaa mennäkin ohi.
Itseänikin ärsyttää nämä tepastelijat. Jos annetaan tietä, niin sitten mennään reippaasti yli eikä vaaputa kuluttaen muiden aikaa. Juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse yleensä aina väärinymmärryksestä kun hidastaa ja jalankulkija ei näytä lähtevän liikkeelle vaan odottelee niin sitten autoilija toteaa ettei se olekaan menossa yli ja painaa kaasua mutta samalla jalankulkija lähteekin liikkeelle.
Näitä on sattunut minullekin monta kertaa että on ollut lähellä etten ole ajanut jalankulkijan päälle tai kolaria viereisen kaistan auton kanssa kun jalankulkija on äkisti lähtenytkin liikkeelle ja olen vaistomaisesti väistänyt jyrkästi vasemmalle ettei törmäystä tulisi.
Onneksi mitään ei ole vielä oikeasti sattunut.
Menen kyllä, jos oikeasti annat tietä. Mutta jos vain hiukkasen nostat varvasta kaasulta niin, että tien yli ehtisi ehkä juuri ja juuri juosta... Niin siinähän nostelet. Menen yli vasta, kun olen varma siitä, että aiot antaa tietä ja muita autoja ei tule. Tai kun olet mennyt.
Joidenkin aivokapasiteetti ei riitä tien ylittämiseen. Ärsyttää jos hiljennän ennen suojatietä ja kävelijä ehtisi hyvin ylittää, mutta alkaa tuo jumittaminen jolloin joudun pysähtymään.
Ehkä näillä ei ole ajokortteja.