Miten voin arvioida, minkälainen lopputili mulle on tulossa?
Kuukausipalkka ennen veroja 2400, olen ollut samassa työssä nyt 7 vuotta. En ole pitänyt mitään lomaa kahteen vuoteen paria sairaslomaa lukuun ottamatta.
Olen lähdössä opiskelemaan, ratkaisu tuli aika lennosta ja nyt jännittää tuleva rahatilanne yms.
Kommentit (2)
No, oletetaan, että pidät lomia irtisanomisaikanasi, mutta osa säästetyistä lomista jäänee korvattavaksi.
Ota kuukausipalkkasi, jaa se 25:llä ja kerro lomapäivien määrällä -> esim. jos sinulla on 65 käyttämätöntä lomapäivää, (2400/25)*65 = lomarahan määrä.
Lisää summaan yksi kuukausipalkka (irtisanomisajan palkka).
Vertaa nyt tätä summaa verokorttisi tulorajoihin.
Veikkaan, että se ylittää verokorttisi tulorajan (jos sinulla ei ole vuositulorajaa), joten joudut siihen tulorajaan asti vähentämään sen perusprosentin mukaan (+7.35% muita maksuja). Sen ylittävästä osuudesta joudut vähentämään lisäprosentin mukaan (+7.35% muita maksuja). Kätöseen jää sitten siitä loput.
En tiedä miten nuo väkisin irtisanomisajan jälkeen käyttämättä jäävät lomakorvaukset maksetaan. Ehkä niistä tulee samalla laskukaavalla ylimääräiset korvaukset?
Eli nyt ihan lopputilin kannalta kannattaa käydä muuttamassa verokortin tuloraja vuositulorajaksi ja suorittaa pari pientä laskelmaa, että uuden duunin palkka ja tuo apinallinen lomaraha ja käyttämättä jäävien lomapäivien korvaus mahtuu siihen.
Niin, siis tämä on puhdas arvaus, en tiedä mikä TES sinulla on. Kahden tuntemani TESin perusteella tuo laskettaisiin noin. Paitsi jos olet rakennusalalla duunarina, lomakorvaus on 18,5% vuosipalkasta eikä minulla ole hajuakaan miten se lasketaan.
Miten ihmeessä olet pystynyt olemaan ilman lomapäiviä? Työnantajasi taitaa olla hälläväliätyyppi muussakin.
Lopputilin saat selville kysymällä palkanlaskennasta pitämättä jääneet ja tämän lomavuoden kertyneet lomapäivät. Sitten katson teidän työpaikalla käytettävästä TES:stä lomarahan ja lomakorvauksen laskentasäännöt. Tämän tarkemmin tiedoillasi ei onnistu.