Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu avoimessa

Vierailija
22.08.2017 |

Mielipiteitä kaivataan. Eli, kevään yhteishaussa meni korkeakoulu paikka kolmella pisteellä ohi, ja ilmoittauduin sitten yliopistoon avoimelle puolelle opiskelijaksi. Nyt olen miettinyt että kehtaako tästä mainita ihmisille tai esim. kertoa facessa näistä opinnoista. Toisaalta olen innoissani uuden oppimisesta, mutta jotenkin hävettää että en ole "oikea" tutkinto opiskelija. Tarvitseeko siis avoimen puolen opiskelua hävetä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse hävetä. Opiskelu on aina kehittävää ja opetussuunnitelmat ovat ihan yliopistotasoisia joka tapauksessa. Onnea ja iloa opintoihin!

Vierailija
2/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vain, jotenkin tuo kevään epäonnistuminen harmittaa ja hävettää edelleen minkä vuoksi avoimen opinnot tuntuvat hieman teeskentelylle. Varsinkin kun sukulaisteni reaktio oli melko lyttäävä, kun en päässytkään oikeasti kouluun sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pääsykoe mikään ihmisen hyvyyden mitta ole. Samoja kursseja sinä käyt kuin muutkin, joten mitä hävettävää siinä olisi. Itse en avoimeen tosin lähtisi siksi, että se on niin kallista, mutta muutoin voisin mennä jos en pääsisi sisään yhteishaussa. 

Vierailija
4/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää miksi avoimen yliopiston opintoja vähätellään!? Minulla on tuttava, joka on hakenut oikeustieteelliseen monta kertaa, mutta ei voi mennä opiskelemaan avoimeen, koska ei ilmeisesti sovi hänen arvolleen. On mieluummin lähes koko vuoden tekemättä mitään kuin että kerryttäisi opintopisteitä, jotka saisi luettua hyväksi sitten kun (tai jos) pääsee sisään. 

Mielestäni tosi hyvä juttu, että menet avoimeen! Olen itsekin käynyt siellä kursseja ennen kuin pääsin yliopistoon. Ja itse asiassa myös yliopistossa ollessani suoritin todella paljon kursseja avoimessa, koska olivat kätevästi iltaluentoja, etäopintoja tai kesällä suoritettavia kursseja. Kannattaa jättää lyttääjät omaan arvoonsa tai mainita heille, että eikö ole parempi suorittaa niitä kursseja avoimessa, koska saat ne hyvin todennäköisesti kaikki luettua hyväksi sitten KUN pääset kouluun sisälle. Ja monelle tutkintolinjallehan on mahdollista päästä sisäänkin avoimen opintojen perusteella, jos niitä suorittaa tietyn määrän (yleensä noin vuoden opintopistemäärä) hyvin arvosanoin. En tiedä mille alalle haet, mutta suosittelen tutustumaan tähänkin vaihtoehtoon. Itse opiskelin Helsingin yliopistossa, pyrin sisään ihan "normaalisti", mutta suoritin kymmenien opintopisteiden edestä kursseja (taloustiede) myös Jyväskylän yliopistossa, jossa oli loistavat etäopiskelumahdollisuudet ja kurssit todella hyviä ja opettavaisia.

Vierailija
5/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kertoo motivaatiostasi paljon, että menet avoimeen suorittamaan opintoja, etkä vain jää odottamaan seuraavaan vuoteen seuraavaa hakukertaa. Tsemppiä!

Vierailija
6/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuntui hyvälle lukea teidän tsemppaavia kommenttejanne,kiitos. Tosiaan ajattelin ottaa nyt välivuodesta kaiken irti ja toiveena olisi kartuttaa jo valmiiksi omaa osaamistani. Ajattelin että pääsykokeetkin olisivat ainakin henkisesti helpommat ensi vuonna kun opiskelu tahti ei pääse unohtumaan ja on joku tatsi tulevaan. Ehkäpä siis hyvillä mielin voin näistä opinnoista mainita tuttaville. Jotenkin sitä vaan unohtaa sen faktan että en ole ainoa joka ei päässytkään ensimmäisellä sisään. :)

Vierailija
7/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lukisin mielelläni enemmänkin mielipiteitä ja keskustelua aiheesta. Terv. Ap

Vierailija
8/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettymys on varmasti kova kun ei pääse sisään. Mutta älä missään nimessä häpeä sitä, että opiskelet avoimessa! Kerro ihmeessä tutuillesi, että menet avoimeen, koska olet kiinnostunut alasta ja haluat sitä opiskella, vaikka et vielä päässytkään sisään. Avoin on myös siitä hyvä, että pääset tutustumaan minkälaista ko. alan opiskelu on ja voit varmistua, että se on todella sinua varten! :)

Vierailija
9/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aloitan opinnot avoimessa. Käyn täysin samat opinnot, joita hakemallani linjalla käydään ensimmäisenä vuonna. Vuoden opintojen jälkeen pääsen kouluun opiskelijaksi. Olenko jotenkin alempi arvoisempi opiskelija?

Mielestäni en ja ihan yhtä päteväksi valmistun kuin muutkin. Samat kriteerit ovat opintojeni arvioinnissa kuin muillakin.

Vierailija
10/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen yliopiston peruskurssien tasokkuudesta en ole ihan varma. Opiskelin jo 17-vuotiaana eli siis lukion tokalla pari kurssia biologiaa (tämä tapahtui kyllä joskus kivikaudella) avoimessa yliopistossa. Kurssitovereina oli kaiken ikäisiä eläkeläisistä välivuotta viettäviin parikymppisiin. Kurssit olivat älyttömän helppoja ja opetustahti hidas, menin ihan heittämällä läpi kuten suurin osa muistakin kurssilaisista. Otaksun, että biologian opiskelu oikeassa yliopistossa on vähän haastavampaa. En tiedä, kun päädyin humanistiselle alalle enkä koskaan edes hakenut opiskelemaan biologiaa.

Onko jollakulla uudempaa tietoa opetuksen tasosta?

Vierailija
11/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis olen avoimella Jyväskylän yliopistossa, otaksun ainakin että kurssit ovat ihan laadukkaita, eikä mitään pilipali höpölöpöä. Onko kokemuksia muilla? Terv ap

Vierailija
12/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritusyhteiskunnan ongelmia. 

Vierailija
13/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritus yhteiskunta tai ei, eikai se silti mikään ehdoton vaihtoehto ensimmäisen haun jälkeen tyytyä loppuelämäksi johonkin vaihtoehto C.hen omien toiveiden kannalta tulevaisuudessa.

Vierailija
14/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vain, jotenkin tuo kevään epäonnistuminen harmittaa ja hävettää edelleen minkä vuoksi avoimen opinnot tuntuvat hieman teeskentelylle. Varsinkin kun sukulaisteni reaktio oli melko lyttäävä, kun en päässytkään oikeasti kouluun sisään.

Turha hävetä. Avoimen opinnoista kerrytät opintopisteitä ja ovat niitä ihan samoja yliopistokursseja kuin "oikeassa" yliopistossa ja samat opettajat. Kun aloitin opinnot avoimessa harrastuspohjalta, en vielä edes tajunnut, että haluankin tutkinto-opiskelijaksi.

Avoimen opinnot jo johdattelevat sinut korkeakoulun opiskelukäytäntöihin sekä harjaannuttavat sinua seuraaviin pääsykokeisiin. Ihan samat opintovaatimukset, ei sinne teeskentelemään mennä. Avoimen tarjonnasta riippuen, sinulla voi olla jo perusopinnot tehty kun haet ensi vuonna.

Vierailija
15/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa minulla oli opiskelutovereita, joista myös tuli yliopistossa opiskelukavereita. He tekivät avoimessa (ennen yliopistoa) pääaineen ohella kieliopintoja, joita humanisteilla on reilusti edessään. Itse en tehnyt ja kyllä harmitti, koska päästyäni sisään, työläät kieliopinnot tuntuivat hyödyllisyydestään huolimatta ylimääräiseltä riesalta, joten kannattaa ainakin osa tehdä "etukäteen" jos mahdollista.

Vierailija
16/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ymmärtänyt, että ainakin HYn avoimessa yliopistossa ei edes anneta muuta kuin tutkintoihin sisältyvää opetusta. Eli kaikki mitä avoimessa voit suorittaa, kuuluu johonkin kandi- tai maisterintutkintoon. Ts. se on ihan sitä samaa opetusta mitä tutkinto-opiskelijatkin saavat. Jos itse olet innoissasi opinnoistasi avoimessa, en näe mitään syytä olla kertomatta siitä niille, joita asia ehkä kiinnostaa. Tsemppiä opiskeluun!

Vierailija
17/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan positiivisia kommentteja, kylläpä valaisi mieltä :) Näköjään AV osaa yllättää välillä!

Ap

Vierailija
18/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia, jos kerrot muille vaikka opiskelevasi kauppakorkeassa ja sitten paljastuukin, että teet kursseja avoimessa niin se on ehkä hieman..hävettävää.

Mutta en ymmärrä mistä sulle on iskostunut tollanen asenne, että avoimessa opiskelu olisi jotenkin hävettää? Ei kannata kuunnella näitä, jotka esim. vuodesta toiseen hakevat Aaltoon jääden pisteen tai parin päähän sisäänpääsystä. Olisivat päässeet muuallekin opiskelemaan mutta vain Aalto kelpaa. Sitten tammikuussa pysäytetään muu elämä ja aletaan taas lukea samoihin pääsykokeisiin. Sitten kun nämä joskus kolmen vuoden päästä pääsevät opiskelemaan niin meivaavat haljeta ylpeydestä opiskelupaikastaan. Samalla naureskellen avoimen tai muiden yliopiston opiskelijoille.

Voi kuitenkin miettiä, että kumpi on oikeasti järkevämpää. Ottaa paikka muussa yliopistossa vastaan tai aloittaa avoimessa opiskelut tai vaihtoehtoisesti päntätä vuosikausia yhteen kokeeseen. Ei sekään ihan halpaa ole.

Sulla on tavoitteita ja selkeästi motivaatiota. Ole ylpeä siitä. :-)

Vierailija
19/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata hävetä avoimen opintoja! Itse asiassa minä suoritin nuorempana perusopinnot avoimessa, mutta elämä vei sitten toisaalle enkä päätynyt yliopisto-opiskelijaksi. Nuo aikanaan suoritetut perusopinnot kuitenkin ratkaisivat minun nykyisen työpaikkani. Minulla oli cv:ssäni osaamista, jota muilla hakijoilla ei ollut, ja jota työssä tarvitaan. Ja itse asiassa aloitan nyt taas opinnot avoimessa työn ohella, eri alan kuitenkin, kuten sanoin että elämä veikin toiseen suuntaan. Ainakin minun työnantajani arvostaa avoimen opintoja paljon, ja kannustaa itse asiassa minua suorittamaan avoimessa sen verran opintoja, että pääsen halutessani suoraan sisään. 

Vierailija
20/21 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita tehdä ennemminkin töitä täysipäiväisesti ja siihen oheen hiukan niitä avoimen kursseja. Esimerkiksi yhdet perusopinnot 25op on ihan hyvä tahti töiden ohella. Silloin saat ne kaikki: Työkokemuksen, rahan ja opinnot.

Avoimen opinnot on yleensä sivuaineopiskelijoiden vaatimusten mukaisia eikä pääaineopiskelijoiden. Joskus noilla on ihan merkittäväkin ero, mutta opintorekisterimerkinnät saa molemmista.

En pysty kyllä kirveelläkään ymmärtämään että miten joku voi väittää avoimen opintoja kalliiksi? Tällä hetkellä ne maksavat kaiketi 15€/op, eli koko 300op kandi+maisteri maksaisi avoimessa 4500€. Se on vähemmän kuin lukuvuosimaksu oikeastaan missään yliopistossa missä sellaista peritään, tai suunnilleen samaa luokkaa kuin maisterin kuukausipalkka. Kokonainen tutkinto kuukausipalkan hinnalla!

Verratkaa tuota hintaa eMBA ohjelmien hintaa jotka ovet pelkästään se maisterivaihe 120op. Noissa maksetaan kaikki kustannukset itse eikä yhteiskunta sponssaa, niin niiden opintomaksut on yleensä luokkaa 30.000€.

Todellinen kustannus on tietenkin se käytetty aika. Yksi op vaatii laskennallisesti 27 tuntia töitä. Kun se yksi op maksoi sen 15€, niin siitähän tulee alle 50c tunnissa. Ei voi väittää kalliiksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi