Miksi toivottomuus ja näköalattomuus muuttuu vihaksi?
Olen pitkäaikaistyötön maisteri. Huomasin, että viimeiset vuodet olen ollut enemmän kuin surullinen ja masenuntu työttömyyteni vuoksi. Mutta nyt olen havainnut olevani VIHAINEN! Olen ihan riittävän hyvä työntekijä, mutta en saa mitään työtä paikkakunnaltani.
Olen muuttunut vihaiseksi. Enkä pidä siitä....Miksi toivottomuus, masennus, näköalattomuus muuntuu ihmisen mielessä vihantunteeksi?
Kommentit (42)
Viha on tunne, joka painostaa tekemään jotain. Vihan vastakohta olisi jokin passiivinen tunne: tyytyväisyys tai tyytyminen nykytilaan = ei vaadi toimenpiteitä.
Harmi vain ettei viha saa välttämättä tekemään juuri sellaisia asioita, jotka oikeasti toisivat ongelmaan ratkaisun. Tai vaikka toisivat, saattaa tulla (mahdollisesti pahempi) ongelma tilalle, itselle tai muille.
Vahingollisinta on, kun samalla sekä tuntee vihaa että uskoo, ettei voi tehdä ongelmalle mitään. Silloinkin viha vain paisuu sisällä odottamassa pois päästämistään, vaatien... tekemään mitä tahansa.
Minä ymmärrän, miksi 1918 alkoi sisällissota. Kun yhteiskunta jakaantuu tarpeeksi kahtia, alkaa heikommalla ollut väki kokea epäreiluutta ja vihaa. Ahneutta ja muiden hyväksikäyttöä vastaan hyökätään.