Hyvä unilääke huonosti nukkuvalle?
Viime vuodet ovat olleet melkoisen stressaavia, mikä on vaikuttanut nukkumiseeni. Vaikka olisin kuinka väsynyt, en useinkaan saa pitkään aikaan unta, kun menen sänkyyn. Samoin saatan herätä tuntia-paria ennen herätystä, enkä enää saa unta. Tarvitsisin ainakin kahdeksan tuntia unta yössä (mieluiten yhdeksän), mutta keskimääräinen nukkumisaikani on jossain 5-7 tunnin välillä, joinakin aikoina vielä vähemmän.
Nyt alkaa olla niin epätoivoinen tilanne, että tarvitsisin ehdottomasti jotain lääkettä tähän tilanteeseen. Ongelmana vain on se, että olen joskus kokeillut unilääkkeitä (en enää muista nimeä), jotka nukuttivat tehokkaasti, mutta joiden vuoksi olin koko seuraavankin päivän ihan kuutamolla. Menen ensinnäkin autolla töihin ja lisäksi minun on tärkeää olla töissä pirteänä ja toimintakykyisenä heti aamusta. Onko edes olemassa tehokkaita lääkkeitä, joiden vaikutus oikeasti lakkaisi max. 9-10 tunnin jälkeen? Ennen kuin menen lääkäriin, haluaisin kuulla suosituksia teiltä, jotka olette itse kokeilleet erilaisia uni- tai nukahtamislääkkeitä.
(Melatoniinit ja apteekeista saatavat rohdoslääkkeet on kokeiltu. Niistä voi saada pienen avun, kun ongelma on pienempi, mutta minulle niistä ei valitettavasti ole ollut apua.)
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen unirytmi, liikunta ja ruokavalio terveellisemmäksi ellei jo ole. Alkoholin jättäminen pois. Liian raskaiden aterioiden syömistä välttäminen ennen nukkumaan menoa. Harhauta mielesi ennen nukkumaan menoa kirjalla tai ristikoilla tms. jos on siis ylim. stressiä.
Tällaisista neuvoista ei ole mitään apua kun on oikeasti uneton. Itse elän tiukalla rytmillä, urheilen (teen salilla raskailla painoilla treeniä) ja syön joka päivä terveellisesti. Alkoholia en voi tietenkään käyttää. Unettomuus ei ole mikään kevyt vitsi että "elä kato terveellisemmin"! Kun kortisolitasot ovat katossa ja keho jatkuvassa valmiustilassa. Sillon on pakko nukkua lääkkeillä tai sitä jää pian työttömäksi ja menettää sen peruselämän. Kokeile itse ajaa töihin aamulla ja tehdä työpäivä kun et ole vuorokausiin nukkunut...
Itsekin suosittelen ketipinoria. Toimii pitkässä käytössä, en ole saanut mitään haittavaikutuksia. Eikä nouse toleranssi kuten kävi imovanen kanssa.
Oletko ylikunnossa? Tai siis treenaamisesta ylirasittunut? Ei varmaan nukuta, jos treenaa hulluna koko ajan. Joku mättää, jos pitää käyttää nukahtamislääkkeitä liian tiukasta arjesta ja treenistä selvitäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen unirytmi, liikunta ja ruokavalio terveellisemmäksi ellei jo ole. Alkoholin jättäminen pois. Liian raskaiden aterioiden syömistä välttäminen ennen nukkumaan menoa. Harhauta mielesi ennen nukkumaan menoa kirjalla tai ristikoilla tms. jos on siis ylim. stressiä.
Tällaisista neuvoista ei ole mitään apua kun on oikeasti uneton. Itse elän tiukalla rytmillä, urheilen (teen salilla raskailla painoilla treeniä) ja syön joka päivä terveellisesti. Alkoholia en voi tietenkään käyttää. Unettomuus ei ole mikään kevyt vitsi että "elä kato terveellisemmin"! Kun kortisolitasot ovat katossa ja keho jatkuvassa valmiustilassa. Sillon on pakko nukkua lääkkeillä tai sitä jää pian työttömäksi ja menettää sen peruselämän. Kokeile itse ajaa töihin aamulla ja tehdä työpäivä kun et ole vuorokausiin nukkunut...
Itsekin suosittelen ketipinoria. Toimii pitkässä käytössä, en ole saanut mitään haittavaikutuksia. Eikä nouse toleranssi kuten kävi imovanen kanssa.
Ennaltaehkäisy on tässä se juttu, mitä tarkoitin. Nukkumattomuus ja uniongelmat todellakin on tuttua.
Bibo kun olen. Neuroleptit vaan auttoi minua nukkumaan ja säännöllinen deprakine lääkitys.
Muut tavanomaiset unilääkkeet olivat liian tehottomia saadakseni unenpäästä kiinni. Harhojakin tuli nähtyä kun meni joskus liian kovaa eikä nukkunut moneen päivään yhtään. No ei tästä sen enempää.
Uniongelmat ovat tavallisempia potilailla joilla on ahdistusta, masennusta, kaksisuuntainen mielialahäiriö tai ylivilkas keskittymishäiriö ADHD.
Tsopikloni (Imovane, Zopinox) on hyvä nukahtamiseen, eikä tilapäisessä käytössä aiheuta minkäänlaista tokkuraa. Xanorkin on hyvä pienellä annoksella, rauhoittaa ja pidentää unta, mutta sitä ei kirjoiteta unilääkkeeksi. Jos ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ketiapiini tai mirtatsapiini niin kannattaa aloittaa todella pienellä annoksella, muuten ei tule töistä tai ajamisesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapiini, vaarattomampi vaihtoehto kuin nukahtamis- ja unilääkkeet.
Vaarattomampi ja vaarattomampi. Tuttavalla paino nousi 35 kg kahden vuoden käytön aikana.
Mirtazapinista tuli kaamea unihalvaus, kun ekan ja vikan kerran kokeilin :(
Klotriptyl mite on ollut paras. Siitä pieni murunenkin jo auttaa. Tosin pitää muistaa ottaa se jo 1-2h ennen aiottua nukkumaanmenoa, jotta ei olisi aamulla ihan pökkelö olo.
Kannattaa ensin lähteä kokeilemaan reseptilääkkeistä harmittomimpia ja sellaisia, joita voi käyttää vain tarvittaessa.
Minulla on ollut joskus uniongelmia ja sain niihin avun väsyttävästä antihistamiinista nimeltä Atarax. Se siis ei ole rauhoittava eikä mieleen vaikuttava lääke, vaan alun perin vanha allergialääke, jota nykyään käytetään unen tulon edistämiseksi. Sen vaikutus kestää useita tunteja, varmaan n. 8 h. Seuraavana päivänä saattaa vielä olla vähän väsynyt, mutta tämä haittavaikutus menee pois, kun lääkettä on käyttänyt pitempään.
Vakaviin uniongelmiin tästä tuskin on apua, mutta itsellä toimii satunnaisiin eli kun uni ei tule, niin mieti jotain tv-ohjelman jaksoa mahdollisimman tarkasti. Minä käytän yhtä Poikamiesboksin jaksoa ja kertaakaan en ole päässyt edes mainoskatkoon saakka.
Olen kärsinyt kroonisesta. unettomuudesta vuosia ensin pahan työstressin vuoksi ja sitten lisäksi läheisen mielenterveysongelmien ja siitä johtuvien huolien takia. Olen joutunut turvautumaan Imovaneen mielestäni liian kauan ( ei suositella jatkuvaan käyttöön), puolikas on kyllä riittänyt, mutta halusin löytää toisen keinon. Ollaan etsitty lääkärin kanssa vaihtoehtoja. Olen kokeillut Mirtazapiinit ja Melatoniinit, eivät sopineet tai auttaneet. Nyt sain Klotriptyliä, jota otan puolikkaan tai yhden tabletin unen laatua parantamaan ja se on auttanut. Se pitää ottaa vain ajoissa jos on aikainen nousu aamulla.
En osaa sanoa sen vaikutusajasta muuta, kuin sen että itse nukun heräämättä tai jos satun heräämään, niin nukahdan nopeasti uudelleen. Ei mainittavia sivuvaikutuksia minulla ainakaan ole ilmennyt. Unta on pakko jollain konstilla saada kun pitää aamulla jaksaa töihin. Ihan heti heräämisen jälkeen on vähän tokkurainen olo, mutta suihku ja kahvi ja aamutoimet piristävät olon normaaliksi. Kai nämäkin ovat yksilöllisiä juttuja mikä kenelläkin toimii. Mieluiten olisin ilman lääkkeitä mutta tuntien valvominen ja pyöriminen sängyssä on tuskaa, etenkin kun puoliso nukahtaa aina parissa minuutissa ja nukkuu läpi yön.
Myöhään illalla tulee usein urheilukanavilta golfia. Katso niitä, jo alkaa unettaa.
Minulle määrättiin triptylliä pieni annos migreeniin ja se vei unettomuuden samalla. Ongelmana oli nukahtamisvaikeudet ja yöheräily. Nyt nukahdan jo vartissa ja herään vain kerran yössä.