Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavimmat allergiat joihin olet törmännyt?

Vierailija
18.08.2017 |

Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...

Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?

Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...

Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?

Mitä naurettavaa on sieniallergiassa? Minua ei sieniallergikkona naurata aivan yhtään. Jo pelkkä sieniin koskeminen saa käteni turpoamaan ja kutisemaan puhumattakaan jos sattuisin vahingossa syömään niitä. Onneksi sieniallergia on ainoa ruokarajoitteeni, joten niitä on suht helppo välttää. Joskus tilaan ravintolassa muuten hyvältä vaikuttavan annoksen ilman sieniä, joten olet voinut kyllä tavata ravintolassa minut. Vaikka en nyt maanantaina ulkona syönytkään.

Vierailija
42/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttava väitti olevansa allerginen tomaatin lohkoille muttei kokonaisille tomaateille :D

Itselläni on jotain vähän tuonne päin: pystyn syömään porkkanaa kokonaisena, mutta raasteena ärsyttää suupieliä ja huulia. Omenan pystyn syömään lohkoina, mutta suoraan omenasta puraistuna ärsyttää suupieliä ja huulia. Myöskään tomaatista en pysty puraisemaan palaa. Tosin tomaatti saattaa ärsyttää nielua ja suun sisuksiakin raakana vaikka miten söisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisimmat, mitä olen kuullut on sähkö- ja aurinkoallergia. (Nähnyt telkkarissa, en oikeassa elämässä :D)

Mulla on perus nikkeliallergia.

Sitten pienenä olin allerginen hyttysen pistoille (jouduin sairaalaankin siitä). Nykyään en onneksi enää, mutta paarmoista tulee aika sellaiset koko pohkeen peitävät läiskät.

Vierailija
44/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköallergia on selvä mielenterveysongelma, mutta niin tietysti kaikki keksityt ongelmat.

Tiedän yhden miehen joka väittää että hänellä on kylmäallergia. Ei voi sen takia osallistua mihinkään ulkoilujuttuihin...

Hei. Kylmäallergia on ihan oikea allergia. Minulla se aiheuttaa todella kipeitä haavaumia ja turvotusta. Iho tuntuu paperilta ja pieni raapaisu sattuu ihan helvetisti ja verta tulee. Joudun vältellä kylmällä ilmalla ulos menemistä. Ärsyttää sun kaltaiset ihmiset.

Vierailija
45/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voi tietysti pitää naurettavana, naureskelen itsekin, vaikka ihan todellinen onkin:

olen allerginen keltaiselle ja myös monelle harmaalle vessapaperille sekä käsipyyhepaperille. Koskee myös osaa valkoisista. Ja nyt kun alan miettiä asiaa niin koskee Libresseä ja Alwaysiakin. 

Vierailija
46/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillä on pitkä lista allergioita, mutta omituisin niistä on persilja. Muita esim. oliivit, kalaruoasta tulevat höyryt... onhan näitä.

Vierailija
47/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä naurettavaa on sieniallergiassa? Minua ei sieniallergikkona naurata aivan yhtään. Jo pelkkä sieniin koskeminen saa käteni turpoamaan ja kutisemaan puhumattakaan jos sattuisin vahingossa syömään niitä. Onneksi sieniallergia on ainoa ruokarajoitteeni, joten niitä on suht helppo välttää. Joskus tilaan ravintolassa muuten hyvältä vaikuttavan annoksen ilman sieniä, joten olet voinut kyllä tavata ravintolassa minut. Vaikka en nyt maanantaina ulkona syönytkään.

Ja toiset saa sienen proteiinista vatsakipuja. Sieni kuin sieni. Lajilla ei väliä.

Itse allergittomat ihmiset ovat kyllä yksi suvaitsemattomimmista ihmisryhmistä ja todella pelottavia ravintola-alalla työskennellessään. Mun mielestä jokainen tuollainen henkilö pitäisi laittaa ennen alalle hakeutumista testeihin, joissa syötettäisiin kemikaaleja, jotka aiheuttaisivat vatsakipua, hengenahdistusta, ihon kutinaa ja turvotusta, ripulia ja oksentelua. Ja jos asenne on edelleenkin se, että allergiset ihmiset ovat naurettavia, niin ikuinen porttikielto alalle.

Vierailija
48/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kobolttiallergia, ja niinpä osa sinisistä ja mustista vaatteista aiheuttaa ihottumaa. Varsinainen ongelma takavuosina, kun työvaatteet olivat siniset. Olen naimisissa banaaniallergikon kanssa.

Vierailija
49/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla ei ole allergioita, varmaan tempasisin turpaan tollasta naureskelijaa :D

Vierailija
50/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttava väitti olevansa allerginen tomaatin lohkoille muttei kokonaisille tomaateille :D

Itselläni on jotain vähän tuonne päin: pystyn syömään porkkanaa kokonaisena, mutta raasteena ärsyttää suupieliä ja huulia. Omenan pystyn syömään lohkoina, mutta suoraan omenasta puraistuna ärsyttää suupieliä ja huulia. Myöskään tomaatista en pysty puraisemaan palaa. Tosin tomaatti saattaa ärsyttää nielua ja suun sisuksiakin raakana vaikka miten söisi.

Lisään tähän vielä raa'an perunan. Pystyn syömään perunaa, mutta raakoja perunoita kuoriessa sormivälit turpoaa punaiseksi ja iskee ihan hillittön kutina.

Vierailija
51/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkö allergia...

Tällä hetkellä19 alapeukkua... ei voi olla noin monta ihmistä av:n lukijoissa, jotka uskovat tuohon sontaan?!?

Onko pää pipi wlan säteilystä vai tuleeko syyhy kun naapuri laittaa valot päälle? Muahahahaha!

Vierailija
52/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköallergia on selvä mielenterveysongelma, mutta niin tietysti kaikki keksityt ongelmat.

Tiedän yhden miehen joka väittää että hänellä on kylmäallergia. Ei voi sen takia osallistua mihinkään ulkoilujuttuihin...

Kylmäallergia tai pikemminkin kylmäurtikaria on aivan yleinen sairaus, ja sille on ihan oma diagnoosikoodikin ihotautidiagnooseissa. Se ei todellakaan ole mikään muotioikku tai psyykkinen häiriö. Minulla oli jo 25 vuotta sitten luokallani poika, jolla oli diagnosoitu kylmäurtikaria, ja myös yhdellä ystävälläni on se.

Vierailija
53/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen paistetuille silakoille. Se tuli joskus jo kauan sitten yllättäen vaivaksi. Kun syön niitä, tulee kasvoihin ja kaulaan punaisia läiskiä, jotka häviävät parissa tunnissa kyllä. Millekään muulle kalalle en ole allerginen ja silakkaa etikkaliemessä voin kyllä syödä.

Olen parin -kolmen kokeilun jälkeen lopettanut niiden syömisen.

Vierailija
54/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillä on pitkä lista allergioita, mutta omituisin niistä on persilja. Muita esim. oliivit, kalaruoasta tulevat höyryt... onhan näitä.

Pahasti kalalle allerginen ei voi olla samassa huoneessa tai ei edes samassa rakennuksessa, jos on valmistettu kalaruokaa. Allergiapäiväkodissa ei ruokalistoilla ole kalaruokia. Minullakin on tuttava, joka ei voi ravintolassa istua samassa pöydässä kala- ateriaa syövän kanssa. Oliiville voi tietenkin olla allerginen. Mille tahansa voi olla allerginen.

Vierailija
55/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säköallergia (yhteenkirjoitettuna) on kyllä se kaikista turhin "allergia".

Toki osalla tapauksista kyse on oikeasta mielenterveysongelmasta, eikä kekistystä huomionhakuisuudesta.

Vierailija
56/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulainen ei tykkää käydä meillä kylässä kun meidän kissat aiheuttaa hänelle "astmaa tai jotain köhää". Kyseinen henkilö sitten kuitenkin tupakoi aika runsaasti ._.

Vierailija
57/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairausmagneetti kirjoitti:

Urtikaria saattaa olla kyllä kamala :(, minulla kesti toista vuotta, ajoittain - varsinkin kostealla kesäilmalla -  jatkuvaa kutinaa. Raavin selkääni saksilla, kun muu ei tehonnut. "Kivaa" oli kun huuli, siis vain yleensä alahuuli, turposi toispuoleisesti. Ihmettlin, kun jollain julkkiksella oli turvonnut koko huuli. Sen voisin itsekin kestää :)

Kävin allergiasairaalassa ja tutkimukset osoitti, että oli kyseessä autoimmuunireaktio. Eli olenko allerginen itselleni??

En tuon urtikarian uhrina enää nauraisi millekään allergialle, mutta voiko olla niin, että jos joku on banaanille allerginen, niitä ei saa olla edes näköetäisyydellä? Olin kuntoutuskurssilla syövän jälkeen ja eräs kanssasisar pyysi viemään tarjolla olevat banaanit keittiön puolelle. Eli kukaan muukaan ei enää niitä saanut.

Kyllä tuo banaanijuttu on mahdollinen, koska hyvin vaikeassa allergiassa jo allergisoivan aineen läheisyydessä saa oireita. Kyllähän banaani tuoksuu kauas, ja tuoksussa on mukana molekyylejä, jotka voivat laukaista allergian.

Minulla on tästä kokemus. Ystävälläni on paha pähkinäallergia, ja hän saa oireita myös, jos joku syö hänen lähellään pähkinää. Kerran istuimme junassa ja ystäväni nukkuin, minä kuuntelin musiikkia. Huomasin, että ystäväni naamaan alkoi ilmestyä isoja punaisia läikkiä ja herätin hänet. Emme olleet kumpikaan huomanneet, että edessä istuva nainen söi pähkinöitä. Ystäväni otti nopeasti kyytabletin ja siirryimme toisille paikoille vähän kauemmas. Oire meni ohi, eikä Epipeniä tällä kertaa tarvittu.

Lentokoneessa ystäväni on aina saanut paikan, jossa edessä ei istu ketään, ja vieressä istuva on luvannut olla syömättä pähkinää lennon aikana. Lentoyhtiöt tekevät näitä erityisjärjestelyjä lääkärinlausunnon perusteella.

Allergiasta huolimatta ystäväni elää normaalia elämä, paitsi bussissa hän ei matkusta. Junassa, metrossa ja ratikassa kyllä, niissä on enemmän tilaa siirtyä pois allergeenin lähettyviltä. Ja hän pyrkii aina itse siirtymään pois pähkinää syövän vierestä tekemättä mitään numeroa omasta allergiastaan, jos ei ole aivan pakko. No, tuo lentokone on sellainen paikka, että asia on pakko ottaa esiin.

Vierailija
58/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköallegia, todistetusti feikki juttu. Nämä allergikot eivät reagoineet sokkotestissä lainkaan, mutta kotona oltiin foliohatut päättä.

Vierailija
59/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen keksitty allergia. Paras oli kuitenkin nuorena ystäväni, joka keksi näitä allergioita milloin mitäkin. Hän ei siis ilmeisesti tykkää pitsasta ja kun tyttöjen illassa olisimme tehneet pitsaa niin hän totesi että on allerginen pitsalle. Yritimme kyllä kysyä että mikä ainesosa pitsassa hänelle aiheuttaa allergiaa niin kuulemma koko pitsa. Hauskaa kyllä, tomaattia pystyi syömään raakana, gluteenia sisältäviä tuotteita, paprikaa, jauhelihaa ja kaikkea muuta vain eri muodossa kun söimme sitten tortilloja. Olihan tällä naikkosella myös silloin tällöin omenamehuallergiaa, ja ties mitä.

60/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse aiheeseen... Kaveri diagnosoi lapselleen kaikkea mahdollista, mm. milloin minkäkin allergian. Niistä nostetaan kauhea haloo, kun nyt on niin vaikeaa, kun Pertti-Mirjami ei voi syödä vehnää, puolukkaa, maissia, maitoa ja lisäainetta E2683499 tai koskettaa seinää, kun on valkoiselle maalille kosketusallergia. Ne sitten unohtuu ja lapsi saa taas mussuttaa paahtoleipää seinään nojaten, kun keksii uusia allergioita tilalle. Tuntuu, että äiti haluaa vain huomiota ja säälittelyä itselleen tällä (itsellään on myös AINA joku paikka kipeä/epäilee jotain sairautta). Enemmän käy sääliksi lasta...

Tällaisia vanhempia on nykyään yhä enemmän ja enemmän. Tälle psyykkiselle oireyhtymälle on nimikin, Münchausen by proxy.

🇺🇦🇮🇱