Naurettavimmat allergiat joihin olet törmännyt?
Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...
Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?
Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!
Kommentit (174)
Eräs tuttava väitti olevansa allerginen tomaatin lohkoille muttei kokonaisille tomaateille :D
Tarjoilijatuttuni kertoo että hän 90 % todennäköisyydellä pystyy arvaamaan pöytäseurueessa sen, jolla on kaikki mahdolliset allergiat.
En todellakaan epäile. Näillä on myös kaikki psyyyken ongelmat.
Naurakaa pois, mutta minulla tomaatti aiheuttaa näppylöitä huuliin muutoin kuin lämpökäsiteltynä. Esim. Tomaattiviipale leivän päällä -> kauheat näppylät, pastakastikkeessa -> ei oireita
Meillä anoppi on tällainen itse itsensä diagnosoima keliaakikko. Saa kyllä viljasta jotain oireita (ilmavaivoja yms.) mutta silti syö todella paljon leipää, pullaa yms., sanoo, että maistelee nyt vain vähän, kun hänellä on tämä keliakia.
Yhdessä entisessä työpaikassani jotkut työkaverit eivät voineet juoda työpaikan vettä, kun siitä meni kuulema maha sekaisin. Samat työkaverit saivat myös jotain oireita ilmoitustaulujen hajusta. En tiedä oliko nämä oireet oikeita vai kuviteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Naurakaa pois, mutta minulla tomaatti aiheuttaa näppylöitä huuliin muutoin kuin lämpökäsiteltynä. Esim. Tomaattiviipale leivän päällä -> kauheat näppylät, pastakastikkeessa -> ei oireita
No mutta tämä on normaalia.
Ravintolan keittiöön esitettyjä allergioita ei voi ottaa vastaan naureskellen naurettavina.
Mulla oli joskus kämppäkaveri, joka oli allerginen lähes kaikelle. Sitten yksi työkaveri oli hyvin allerginen muutamalle mausteelle, oli hänellä muitakin allergioita. Ihan reippaita naisia.
Itse en voi syödä sieniä, kun saan oireita sienisokerista. Herkkusieniä voin syödä jonkun verran, mutta metsäsienet pitää jättää väliin.
Ystävä aina sanoo olevansa allerginen rasvalle koska saa siitä finnejä. Esim. jos joku tarjoaa hänelle suklaata on kuulemma helpompi sanoa olevansa allerginen eikä toinen tuputa sen enempää.
Ravintolassa voi ihan reippaasti asiakkaana kertoa, jos ei tykkää jostain annoksen ainesosasta, silloin se jätetään siitä pois. Ei ylimääräistä aikaa ja vaivaa ruuankäsittelyvälineiden vaihtamisessa/pesemisessä jne. Mä en ymmärrä miksi ei kehdata sanoa suoraan ettei tykätä mutta kehdataan kumminkin valehdella allargiasta...
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on aika yleistä, että jostain saa oireita vain raakana. Itsellä tomaatin kanssa sama, raakana aiheuttaa juurikin näppyä/rakkulaa ja haavaumia suhun. Helkkarin kivuliasta ja ärsyttävää :( Kypsennettynä ei mitään...
Mutta itse aiheeseen... Kaveri diagnosoi lapselleen kaikkea mahdollista, mm. milloin minkäkin allergian. Niistä nostetaan kauhea haloo, kun nyt on niin vaikeaa, kun Pertti-Mirjami ei voi syödä vehnää, puolukkaa, maissia, maitoa ja lisäainetta E2683499 tai koskettaa seinää, kun on valkoiselle maalille kosketusallergia. Ne sitten unohtuu ja lapsi saa taas mussuttaa paahtoleipää seinään nojaten, kun keksii uusia allergioita tilalle. Tuntuu, että äiti haluaa vain huomiota ja säälittelyä itselleen tällä (itsellään on myös AINA joku paikka kipeä/epäilee jotain sairautta). Enemmän käy sääliksi lasta...
Allergioissa ei ole mitään naurettavaa, vaan pahimmillaan ne on hengenvaarallisia. Eri asia tietysti "allergiat" eli nirsoilu, mutta siihenhän ei otsikko viittaa.
Sain kerran kesken työpäivän urtikarian ties mistä syystä. Sanoin esimiehelle että tää taitaa olla allerginen reaktio työnteolle. Pomo alkoi nauramaan.
Mun mies uskoo olevansa vilja allergikko... saa oluesta "hengenahdistusta". Juo kyllä sitä silti ja syö ruisleipää, pastaa ym. Mut silti aika pitää mainita tuo hemmetin "allergia". Suuttuu sit jos joku sitä uskaltaa epäillä!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi on tällainen itse itsensä diagnosoima keliaakikko. Saa kyllä viljasta jotain oireita (ilmavaivoja yms.) mutta silti syö todella paljon leipää, pullaa yms., sanoo, että maistelee nyt vain vähän, kun hänellä on tämä keliakia.
Yhdessä entisessä työpaikassani jotkut työkaverit eivät voineet juoda työpaikan vettä, kun siitä meni kuulema maha sekaisin. Samat työkaverit saivat myös jotain oireita ilmoitustaulujen hajusta. En tiedä oliko nämä oireet oikeita vai kuviteltuja.
Veden laatu voi vaihdella, itse kun menin viroon jossa hanavesi on nykyään virallisesti juomakelpoista, niin tuli kyllä mahakipuja. Mutta äkkiä siihen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Allergioissa ei ole mitään naurettavaa, vaan pahimmillaan ne on hengenvaarallisia. Eri asia tietysti "allergiat" eli nirsoilu, mutta siihenhän ei otsikko viittaa.
No eiköhän jokaisen järki sano että otsikossa viitataan just tälläisiin "allergioihin". Tuskin Ap:n tarkotus oli että hei naureskellaan porukassa jonkun helvetinmoiselle laktoosille tai hengenvaaralliselle pähkinäallergialle. Tai näin minä sen ainakin ymmärsin ja vastauksista päätellen muutkin.
Sähköallergia on selvä mielenterveysongelma, mutta niin tietysti kaikki keksityt ongelmat.
Tiedän yhden miehen joka väittää että hänellä on kylmäallergia. Ei voi sen takia osallistua mihinkään ulkoilujuttuihin...
Tämä on oikeesti ongelma jo ravintoloissa..jokaista annosta joutuu muuttamaan ja se venyttää sitten valmistusaikoja..eikä toki lisää henkilökuntaa palkata niin itse olen täysin kyllästynyt kokkina näitten tekemiseen..ymmärrän oikeat allergiat ja mielelläni pidän huolta,ettei kukaan meillä saa mitään oireita,mutta motivaatio "turhien" muutosten tekoon on 0..siinä sit kuuntelet asiakkaiden valitusta kun kestot on pitkiä ja varsinkin ruuhka-aikaan ihan painajaista koko touhu..
Vierailija kirjoitti:
Nainen, joka ei voinut syödä kalaa, sitruksia, maitoa, useita vihanneksia, mausteita. Punaista lihaa suolattuna. Siinähän kituu ummetuksessa.
Tämmöinen kombo on kyllä ihan oikeasti mahdollinen. Sitrukset, vihannekset ja mausteet kuuluvat yhteen pakettiin nimeltä lehtipuuristiallergia. Kala-allergia on erillinen, samoin maito, mutt jos henkilöllä on voimakas allergiataipumus ja vähän huono tuuria, niin tuo on täysin mahdollista. Aika asiatonta vielä ilkkua.
Itse tosin luulin olevani laktoosi-intolerantti, kunnes opin välttämään kaikkia niitä vihanneksia ja mausteita, joille olen allerginen. Kun suolisto ei enää ollut allergian takia jatkuvasti sekaisin, aloin taas sietää laktoosia oikein hyvin.
Nainen, joka ei voinut syödä kalaa, sitruksia, maitoa, useita vihanneksia, mausteita. Punaista lihaa suolattuna. Siinähän kituu ummetuksessa.