Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä asua vuokralla, kun 1 kk:n vuokralla maksaisi 2 vuoden asuntolainakulut?

Pankkitoimihenkilö ihmettelee:
17.08.2017 |

Ja vuokrat ovat nousseet jatkuvasti eikä loppua näy.

Asuntolainan kulut ovat nykyään olemattoman pienet ja itse lyhennyshän ei ole kulua vaan rahansiirtoa saman henkilön käyttötililtä luottotilille. Ja asuntolaina loppuu joskus, mutta jatkuvasti nouseva vuokra jatkuu koko loppuelämän.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä tiedä. Asuntolainassahan korot on ihan järkyttävät, ei mulla ole varaa maksaa 80 000 euroa pelkkiä korkoja :O tyhmähän se on joka tuollaisen lainan ottaa.

Olen saanut asuntojen arvonnousua yhteensä yli 80 000 euroa, mutta korkoja olen maksanut vähemmän. Nyt kun lainaa on enää alle 30 000 e, on korkokulu 2 euroa/kk. Vaikka arvonnousu ei kattaisikaan maksamiani korkoja, olen silti saanut asua tarkkaan valituissa asunnoissa haluamallani alueella. 

Vierailija
42/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä tiedä. Asuntolainassahan korot on ihan järkyttävät, ei mulla ole varaa maksaa 80 000 euroa pelkkiä korkoja :O tyhmähän se on joka tuollaisen lainan ottaa.

Millä parametreilla tuo on laskettu? Meillä on lainaa 190000€ ja tällä hetkellä korkokulut on 90€/kk. Sijoituksista saadaan tuottoja reippaasti enemmän, joten ei olla nähty viisaaksi maksaa asuntolainaa ennenaikaisesti pois.

Asunnon omistamisessa suurin hyöty on asunnon vakuusarvo. Asuntoa vastaan saa halpaa lainaa, jolla voi ostaa osinko-osakkeita pörssistä. Paljon kivempi maksella sitä asuntolainaa, kun sen vastapainona on vähän muutakin kuin kalliit seinät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tylsimykset sitoo itsensä taloihin tai asuntoihin. Mä haluan elää vapaana ja vaihtaa asuinpaikkaa ilman osto-ja myyntikuvioita.

Olet kuitenkin sidottu siihen, että sinun on hankittava rahoitus siihen tai syötävä vanhoja säästöjä. Muuten olet kyllä aika riippuvainen asuinpaikkasi sijainnista ja laadusta etkä voi sitä vapaasti valita. 

Riippuu tietysti siitä miten sen rahoituksen hommaa. Monet työt on nykyään sellaisia, että asuinpaikan voi itse valita, ja sitä voi vaihdella.

Mutta siellä duunissa on käytävä, että ei varsin vapaata siltikään. 

Vierailija
44/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tonnin vuokraa kohti ~40e /kk korkomenot?

Vierailija
45/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oltiin pätkätyöläisiä ja nyt saman työantajan palveluksessa työnteon paikat vaihtuvat säännöllisesti.

Emme voi sitoutua omistamaan asuntoa paikkakunnalta X, jos vuoden päästä pitää asua paikkakunnalla Y esim. 300 km:n päässä tai maan rajojen ulkopuolella.

Myyminen on nykyisellä kotipaikkakunnalla todella hidasta ja vuokranantajaksi ei haluta.

Uusissa osakehuoneistoissa on yleensä yhtiövastikkeen lisäksi maksettava rahoitusvastiketta. Vanhemmissa asunnoissa on remontoinnin tarvetta. Jos yhtiövastike on pieni ja asuinrakennus 15 vuotta vanha, niin tiedossa on yleensä remppaa (elleivät osakkaat ole kustantaneet osuuksiaan kuluista itse).

Omakotitaloa ei tämä lapseton pariskunta tarvitse.

Vierailija
46/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulla kallis asunto jos vuokra on 27 000€/ kuukausi!! Sen verran meillä on 2 vuoden asuntolainan kulut ja lyhennykset:)

Toki - ei tällä lyhennyksen hinnalla asuttaisi n 250m2 uudehkossa okt:ssa.

Laitoinpa hassusti - siis jos lyhennys olisi sama kuin vuokra 1300€/kk sillä ei saisi okt:a (ehkä jonkun 90m2 rivarin)

Vierailija
47/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan mitään, mutta olipa helppoa tehdä iso elämänmuutos, ja vain lähteä, kun ei ollut myytävää taloa, ei lainaa, sen, kun vaan irtisanoi asunnon ja lähti muualle.

Vierailija
48/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ottaisi pankkilainana 155 000 e, se on paljon joustavampaa kuin yhtiölaina, josta ei saa lyhennysvapaita tai mitään muutakaan säätöä.

En usko että noin paljon on mitään toivoa saada. Lisäksi pienituloiselle on edullisempaa pitää rahoitusvastiketta, koska sitä vastaan saa asumistukea. Ja jos käy myöhemmin niin, että muuttaa isompaan asuntoon ja jättää vanhan vuokralle, rahoitusvastikkeen saa vähennettyä vuokratuotoista kunhan se on tuloutettu taloyhtiön kirjanpidossa.

Vierailija
49/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö pidä olla se joku 10 % asunnon arvosta säästettynä? Sori jos tyhmä kysymys.

Itse lähdin unelmien perässä traineeksi, joka tietenkin näkyy palkassa. Avopuoliso tekee 20 tuntista viikkoa, eli tienaa n. 1100 e kuussa.

Ei tässä vielä viiti edes ASP-tiliä avata.

Vierailija
50/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme vuokraa 1110 euroa kuussa nykyisessä asuinpaikassa. Samanlainen asunto myytiin juuri 450 000 eurolla ja vastike oli 320 euroa kuussa. Vuokra on sidottu indeksiin, eikä ole noussut kolmeen vuoteen.

Entisessä asuinpaikassa vastike ja lainan kulut (ei itse laina) olivat yhteensä 280 euroa kuussa. Palkat nousivat yhteensä 3500 euroa kuussa, kun muutettiin. Omistusasunnossa on vuokralainen, jonka vuokra kattaa juuri ja juuri vastikkeen ja asuntolainan. Asunnon myyntiarvo sama kuin ostaessa, vuokralaisen saaminen helppoa, mutta ei riskitöntä.

Pankkitoimihenkilö voi siitä laskea, kannattiko muutto vuokra-asuntoon vai ei ja sen jälkeen miettiä, miksi jotkut eivät halua sitoa itseään omistusasuntoon, etenkään pienemmillä paikkakunnilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä