Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä asua vuokralla, kun 1 kk:n vuokralla maksaisi 2 vuoden asuntolainakulut?

Pankkitoimihenkilö ihmettelee:
17.08.2017 |

Ja vuokrat ovat nousseet jatkuvasti eikä loppua näy.

Asuntolainan kulut ovat nykyään olemattoman pienet ja itse lyhennyshän ei ole kulua vaan rahansiirtoa saman henkilön käyttötililtä luottotilille. Ja asuntolaina loppuu joskus, mutta jatkuvasti nouseva vuokra jatkuu koko loppuelämän.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettais miehen kanssa tosi mielellämme ja maksukykyä olisikin (mies käy töissä, itse opiskelen), mutta pankki laskee kahden hengen menot niin omituisesti, ettei me muka tultaisi miehen tuloilla toimeen, vaikka minäkin saan omat tukeni vielä siihen päälle ja niitähän ei lainajutuissa edes huomioida.. Jännästi saadaan päälle tonnin asumiskulut joka kuukausi maksettua, mutta sitten ei pankin mukaan oltaisi mukamas kykeneviä lyhentämään esim. 600-800e/kk asuntolainaa, wtf...

Vierailija
22/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrani on 505 euroa. Mikä laina on niin halpa, että sen kulut 24 kk ajalta ovat yhteensä vain tuon verran? Katselin juuri yksiöitä, joissa lainan korko olisi n. 53 e/kk. Eli alle kymmenen kuukautta saisin maksettua lainan korkoja yhden vuokran hinnalla. Lisäksi uusioasunnoissa on se hauska puoli, että niistä EI SAA alkaa lyhentää lainaa muutamaan ensimmäiseen vuoteen, makselet siinä sitten usealla tonnilla korkoja. Laina ei lyhene pätkääkään.

Toki voisi ostaa vanhemman asunnon. Paitsi että niissä on sitten se putkiremppa tulossa, eli hups tulikin 30 000 euroa lisää maksettavaa. Monenkos kuukauden vuokrat siinä summassa on, ap?

Tähänhän voi toki tokaista, että äkkiäkös sitä itse putkirempan tekaisee, ihan kädenkäänteessä, ja ilmaiseksi. Hehheh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen korkokulun ja lainanhoitokulun lisäksi pitää laskea vastike. Minulla kulut  (vastike+korko) 250 e. Vastaavasti asunnon vuokra olisi noin 1000 e eli yhdellä vuokrasummalla hoitaa 4 kk kulut. 

Helsingissä on kyllä vähän isompia noi vastikkeet jos haluat vähänkin asiallisemman talon, lue normaalin. En sitten halua edes ajatella paljonko sellaisissa vähän paremmissa on.

Vierailija
24/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisen lainan saa pienituloinen henkilö, jolla ei ole säästöjä tuhansia euroja ja joka tarvitsee valtiontakauksen? Saako 150 000? Onko edes mahdollisuutta lainaan?

Ei minkäänlaista lainaa. Itse tienaan noin 35 000 vuodessa, olen yh, eikä säästöjä ole. Vakityö kuitenkin.

Tiesin jo hakiessa että lainaa ei tipu, joku nöyryytyksen haku siinä oli. Vuokralla siis mennään.

Vierailija
25/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla noin tyhmä? :'D Vastike ei lopu ikinä, ja sen suuruus voi olla mitä tahansa alle sadasta eurosta vaikka kuuteen sataan. Jos vastike on kuukaudessa vaikka 400 €, niin se on kahdessa vuodessa 9 600.

Vierailija
26/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen korkokulun ja lainanhoitokulun lisäksi pitää laskea vastike. Minulla kulut  (vastike+korko) 250 e. Vastaavasti asunnon vuokra olisi noin 1000 e eli yhdellä vuokrasummalla hoitaa 4 kk kulut. 

Helsingissä on kyllä vähän isompia noi vastikkeet jos haluat vähänkin asiallisemman talon, lue normaalin. En sitten halua edes ajatella paljonko sellaisissa vähän paremmissa on.

Käsittääkseni Hgissä ei tonnin kk-vuokralla saa oikeastaan mitään taloa, asiallisesta puhumattakaan. 

Tämä esimerkki oli rivarikaksio Espoosta. 

Vierailija
27/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla kallis asunto jos vuokra on 27 000€/ kuukausi!! Sen verran meillä on 2 vuoden asuntolainan kulut ja lyhennykset:)

Toki - ei tällä lyhennyksen hinnalla asuttaisi n 250m2 uudehkossa okt:ssa.

Vierailija
28/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uudistuotannossa asuntoja, joissa asuntoa ei saa ostaa velattomana???? Viittaus viestiin 22 vai tarkoittiko kirjoittaja vain sitä, että yhtiö on sopinut lainaosuudelle kahden vuoden lyhennysvapaan alkuun?

Vierailija
29/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä ei ole varaa halpaan.

Vierailija
30/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua omistusasuntoa. Maksan mielelläni vuokraa hautaan asti. 

Vierailija
31/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsimykset sitoo itsensä taloihin tai asuntoihin. Mä haluan elää vapaana ja vaihtaa asuinpaikkaa ilman osto-ja myyntikuvioita.

Vierailija
32/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja. Työtä on, mutta määräaikaisella sopimuksella. Asun vuokralla pääkaupunkiseudulla, 620 e/kk ja irtisanomisaika 1 kk. Jos saan nykyisen työsopimuksen jälkeen töitä sanotaan vaikka Oulusta, voin irtisanoa nykyisen asunnon, etsiä Oulusta uuden ja lähteä helposti. Omistusasunnon myynti ei välttämättä ole yhtä nopeaa.

Minulla on ihan hyvin säästöjä. Jos ajatellaan, että haluaisin nyt ostaa kämpän ja onnistuisin saamaan asuntolainaa, voisin varmaan ostaa asunto-osakkeen jostakin remonttipommikerrostalosta. Maksaisin sitten yhtiövastiketta, rahoitusvastiketta ja lainanlyhennystä. Saattaisi käydä melko kalliiksi. Tuttavapiirissä on useita esimerkkejä siitä, miten ihmiset tuskailevat isojen rahoitusvastikkeiden kanssa ja muuttavat evakkoon milloin putki-, millon julkisivuremontin vuoksi.

Vierailija
33/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsimykset sitoo itsensä taloihin tai asuntoihin. Mä haluan elää vapaana ja vaihtaa asuinpaikkaa ilman osto-ja myyntikuvioita.

Olet kuitenkin sidottu siihen, että sinun on hankittava rahoitus siihen tai syötävä vanhoja säästöjä. Muuten olet kyllä aika riippuvainen asuinpaikkasi sijainnista ja laadusta etkä voi sitä vapaasti valita. 

Vierailija
34/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän kerrostalossa maksaa joka kuukausi myös yhtiövastike, joka on suuruudeltaan jonkinlaisen vuokran tasoa monesti.

Sen lisäksi maksettavaksi tulee koneet ja laitteet, huoneisto- ja taloyhtiön rempat ja sille sijoitetulle pääomalle pitäisi saada jotakin tuottoa.

Pankkineiti ei ainakaan ole sijoitus- tai lainapuolella.

Vierailija
35/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöntääkö pankit nykyisin lainaa opiskelijalle, joka on vasta aloittamassa opintojaan? Omaa rahaa kämppään olisi laitettavissa 40000€ ja lainatarve olisi 80000€, loput 75000€ olisi yhtiölainaa. Tuloina pelkkä opintotuki ja asumislisä, muutama lyhennysvapaa vuosi tarvittaisiin varmaan siihen alkuun.

Vierailija
36/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä tiedä. Asuntolainassahan korot on ihan järkyttävät, ei mulla ole varaa maksaa 80 000 euroa pelkkiä korkoja :O tyhmähän se on joka tuollaisen lainan ottaa.

Vierailija
37/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöntääkö pankit nykyisin lainaa opiskelijalle, joka on vasta aloittamassa opintojaan? Omaa rahaa kämppään olisi laitettavissa 40000€ ja lainatarve olisi 80000€, loput 75000€ olisi yhtiölainaa. Tuloina pelkkä opintotuki ja asumislisä, muutama lyhennysvapaa vuosi tarvittaisiin varmaan siihen alkuun.

Miksi et ottaisi pankkilainana 155 000 e, se on paljon joustavampaa kuin yhtiölaina, josta ei saa lyhennysvapaita tai mitään muutakaan säätöä.

Vierailija
38/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt omistusasunnon ja muuttanut perheen kanssa vuokralle. Suomalainen rakennuskanta on katastrofaalisessa kunnossa. En koe mielekkääksi sitoa 600-800 000 euroa seiniin ja kattoon. Satojentuhansien eurojen arvoisia remontteja edessä joka tapauksessa vuosien kuluessa, jopa alle 20 vuotta vanhoissa taloissa on valtavia ongelmia rakenteissa. Eipä siinä pääse vaurastumaan.

Omistusasuminen tulee tuhottoman kalliiksi, asuntojen hinnat ovat utopistisia ja suomalaisten kansallisvarallisuus on sidoksissa homehtuviin rakennuksiin. Vuokralla asuessa rakentamisen huonosta laadusta tulee JTO: jos oireilen, muutan seuraavaan ja vuokranantaja saa hoitaa kalliit korjaukset.

Hyvin sijoitettuna vastaava summa kasvaa jatkuvasti korolle korkoa, on likvidimpi ja vähemmän riskinen.

Vierailija
39/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni vuokrattuna oma asuntoni jossa kulunki vastike+korko 340e. Tilille vuokralaiset laittavat joka kk 1200 joka vastaa markkinahintaa. Aika validi case asua omistuskämpässä ☺️☺️

Vierailija
40/50 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin sidottu siihen, että sinun on hankittava rahoitus siihen tai syötävä vanhoja säästöjä. Muuten olet kyllä aika riippuvainen asuinpaikkasi sijainnista ja laadusta etkä voi sitä vapaasti valita. 

Riippuu tietysti siitä miten sen rahoituksen hommaa. Monet työt on nykyään sellaisia, että asuinpaikan voi itse valita, ja sitä voi vaihdella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi