Miten sanoa ystävällisesti asiakkaalle, että hän ei tiedä mitään nettipalvelujen suunnittelusta?
Asiakas on nyt tilannut meiltä webbihimmelin, jonka on tarkoitus erottautua kilpailijoista "oivaltavalla" ja "innovatiivisella" suunnittelulla. Tosiasiassa palvelusta on tulossa täysin käyttökelvoton, sillä se rikkoo kaikkia hyviä suunnitteluperiaatteita vastaan eikä kukaan jaksa alkaa käyttämään sellaista. Asiakas ei suostu lainkaan kuuntelemaan meidän mielipiteitä asiasta.
Miten vaikeaa se voi olla sanoa edes joskus: mitä mieltä te ammattilaisina olette tästä?
Luulisi että olisi motivaatiota kysyä edes siksi että on iso määrä omaa rahaa pelissä.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Tehdää jokin (vaikka paperilappu)demo, ja kutsukaa pari loppukäyttäjää käyttötesteihin. Tulokset sitten asiakkaalle. Jos ei usko käyttäjiäkään, panostaisin kattavaan dokumentointiin, ettei asiakas voi jälkikäteen alkaa väittää että himmeli oli teidän/sinun ideasi, ja se pitäisi korjata ilmaiseksi...
Ihan hyviä ideoita. Mutta unohtui mainita, että tämän pitäisi olla valmis käytännössä heti. :D Että eipä taida olla aikaa paperilappuihin.
Enpä tiedä kuka tämän sopimuksen on mennyt kirjoittamaan meiltä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on nyt tilannut meiltä webbihimmelin, jonka on tarkoitus erottautua kilpailijoista "oivaltavalla" ja "innovatiivisella" suunnittelulla. Tosiasiassa palvelusta on tulossa täysin käyttökelvoton, sillä se rikkoo kaikkia hyviä suunnitteluperiaatteita vastaan eikä kukaan jaksa alkaa käyttämään sellaista. Asiakas ei suostu lainkaan kuuntelemaan meidän mielipiteitä asiasta.
Miten vaikeaa se voi olla sanoa edes joskus: mitä mieltä te ammattilaisina olette tästä?
Luulisi että olisi motivaatiota kysyä edes siksi että on iso määrä omaa rahaa pelissä.
Sun työ on tehdä mitä asiakas haluaa. Ei se sen ihmeempää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on nyt tilannut meiltä webbihimmelin, jonka on tarkoitus erottautua kilpailijoista "oivaltavalla" ja "innovatiivisella" suunnittelulla. Tosiasiassa palvelusta on tulossa täysin käyttökelvoton, sillä se rikkoo kaikkia hyviä suunnitteluperiaatteita vastaan eikä kukaan jaksa alkaa käyttämään sellaista. Asiakas ei suostu lainkaan kuuntelemaan meidän mielipiteitä asiasta.
Miten vaikeaa se voi olla sanoa edes joskus: mitä mieltä te ammattilaisina olette tästä?
Luulisi että olisi motivaatiota kysyä edes siksi että on iso määrä omaa rahaa pelissä.
Sun työ on tehdä mitä asiakas haluaa. Ei se sen ihmeempää ole.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Siitä tulee huono työnäyte potentiaalisille asiakkaille, asiakkaalla ei ole enää varaa tilata sitten kun hän on epäonnistunut, hän tulee syyttelemään meitä epäonnistumisesta, on nöyryyttävää tehdä huonoa jälkeä vain siksi että joku haluaa leikkiä taiteilijaa.
Älä sano. Ihmisille ei nyt yleensäkään oikein voi sanoa mitään, mikä ei miellytä. Hymyile ja sano hnmnnmmmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on nyt tilannut meiltä webbihimmelin, jonka on tarkoitus erottautua kilpailijoista "oivaltavalla" ja "innovatiivisella" suunnittelulla. Tosiasiassa palvelusta on tulossa täysin käyttökelvoton, sillä se rikkoo kaikkia hyviä suunnitteluperiaatteita vastaan eikä kukaan jaksa alkaa käyttämään sellaista. Asiakas ei suostu lainkaan kuuntelemaan meidän mielipiteitä asiasta.
Miten vaikeaa se voi olla sanoa edes joskus: mitä mieltä te ammattilaisina olette tästä?
Luulisi että olisi motivaatiota kysyä edes siksi että on iso määrä omaa rahaa pelissä.
Sun työ on tehdä mitä asiakas haluaa. Ei se sen ihmeempää ole.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Siitä tulee huono työnäyte potentiaalisille asiakkaille, asiakkaalla ei ole enää varaa tilata sitten kun hän on epäonnistunut, hän tulee syyttelemään meitä epäonnistumisesta, on nöyryyttävää tehdä huonoa jälkeä vain siksi että joku haluaa leikkiä taiteilijaa.
Sä voit aina tietysti kieltäytyä työstä, jos pelkäät maineesi menevän. Mutta muuten sä vaan teet mistä sulle maksetaan. Niin ne muutkin ammatinharjoittajat yms yrittäjät tekee.
Näytä tämä sille: kuluttajana vihaan syvästi kaikkea tämän päivän tekotaiteellista saittishittiä. Yritin eilen etsiä tietyn tuotemerkin alta mitä vaihtoehtoja heillä on nykyään tarjolla. Tuli näytön täydeltä kaiken maailman tarinaa, ideologiaa, kuvakertomuksia, historiaa, kavereita ja sponssattavia sun muuta. Tuotteisiin asti kun vihdoin pääsin, sielläkin piti olla erilaiset nippelit ja valinnat. Jos et täsmälleen tiennyt, mikä hieno nimi niille nyt taas on keksitty, ei kun selaamaan kaikki läpi. Kun mieluisan oloinen ostos löytyi, siellä vielä piti napsutella joka hemmetin pallero, vaikka kaikki olisi mainiosti mahtunut vaikka siihen kuvan alle. Että mä kaipaan vanhoja kunnon saitteja, joissa oli logo vasemmalla ylhäällä ja sen alla valikko ihan kaikesta :)
Vierailija kirjoitti:
Näytä tämä sille: kuluttajana vihaan syvästi kaikkea tämän päivän tekotaiteellista saittishittiä. Yritin eilen etsiä tietyn tuotemerkin alta mitä vaihtoehtoja heillä on nykyään tarjolla. Tuli näytön täydeltä kaiken maailman tarinaa, ideologiaa, kuvakertomuksia, historiaa, kavereita ja sponssattavia sun muuta. Tuotteisiin asti kun vihdoin pääsin, sielläkin piti olla erilaiset nippelit ja valinnat. Jos et täsmälleen tiennyt, mikä hieno nimi niille nyt taas on keksitty, ei kun selaamaan kaikki läpi. Kun mieluisan oloinen ostos löytyi, siellä vielä piti napsutella joka hemmetin pallero, vaikka kaikki olisi mainiosti mahtunut vaikka siihen kuvan alle. Että mä kaipaan vanhoja kunnon saitteja, joissa oli logo vasemmalla ylhäällä ja sen alla valikko ihan kaikesta :)
Tohditko kertoa mikä saitti? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä tämä sille: kuluttajana vihaan syvästi kaikkea tämän päivän tekotaiteellista saittishittiä. Yritin eilen etsiä tietyn tuotemerkin alta mitä vaihtoehtoja heillä on nykyään tarjolla. Tuli näytön täydeltä kaiken maailman tarinaa, ideologiaa, kuvakertomuksia, historiaa, kavereita ja sponssattavia sun muuta. Tuotteisiin asti kun vihdoin pääsin, sielläkin piti olla erilaiset nippelit ja valinnat. Jos et täsmälleen tiennyt, mikä hieno nimi niille nyt taas on keksitty, ei kun selaamaan kaikki läpi. Kun mieluisan oloinen ostos löytyi, siellä vielä piti napsutella joka hemmetin pallero, vaikka kaikki olisi mainiosti mahtunut vaikka siihen kuvan alle. Että mä kaipaan vanhoja kunnon saitteja, joissa oli logo vasemmalla ylhäällä ja sen alla valikko ihan kaikesta :)
Tohditko kertoa mikä saitti? :)
No tuota semmoinen hieno jäätelö, joka ensin näytäis googlatessa olevan .fi, mutta kun yrität löytää tuotteita, se viskaa jonnekin huitin kuuseen. Siinä leijuu niinkuin kivasti jätskipallo näkökentässä. Varmana löydät, en viitsi laittaa tuotemerkkiä koska täällä poistetaan :)
Teet niinkuin asiakas haluaa. Pidät huolen että asiakkaan toiveet on dokumentoitu projektikuvauksessa, jonka hyväksytät asiakkaalla allekirjoituksin projektin luovutuksessa.
Tuttua tuttua. Mutta koita perustella asiakkaalle, miksi sinun ideasi on parempi kuin hänen. Jos edelleen haluaa oman ideansa toteutettavaksi, niin sitten vaan teet. Siitähän asiakas maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on nyt tilannut meiltä webbihimmelin, jonka on tarkoitus erottautua kilpailijoista "oivaltavalla" ja "innovatiivisella" suunnittelulla. Tosiasiassa palvelusta on tulossa täysin käyttökelvoton, sillä se rikkoo kaikkia hyviä suunnitteluperiaatteita vastaan eikä kukaan jaksa alkaa käyttämään sellaista. Asiakas ei suostu lainkaan kuuntelemaan meidän mielipiteitä asiasta.
Miten vaikeaa se voi olla sanoa edes joskus: mitä mieltä te ammattilaisina olette tästä?
Luulisi että olisi motivaatiota kysyä edes siksi että on iso määrä omaa rahaa pelissä.
Sun työ on tehdä mitä asiakas haluaa. Ei se sen ihmeempää ole.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Siitä tulee huono työnäyte potentiaalisille asiakkaille, asiakkaalla ei ole enää varaa tilata sitten kun hän on epäonnistunut, hän tulee syyttelemään meitä epäonnistumisesta, on nöyryyttävää tehdä huonoa jälkeä vain siksi että joku haluaa leikkiä taiteilijaa.
Sä voit aina tietysti kieltäytyä työstä, jos pelkäät maineesi menevän. Mutta muuten sä vaan teet mistä sulle maksetaan. Niin ne muutkin ammatinharjoittajat yms yrittäjät tekee.
Jos omaat yhtään ammattiylpeyttä, niin et tee työtäsi huonosti. Vaikka asiakas sitä pyytäisi. Negatiivinen julkisuus ei ole hyvää julkisuutta ja sitä on hemmetin vaikea muuttaa.
Taitaa olla APn hiukan suuret luulot omasta osaamisestaan ja ammattitaidosta. Turhaa tehdä joku tusinasaitti joka ei mitenkään eroa muista vastaavista, boring. Kapeakatseiset "ammattilaiset" tyrmäävät kaikki uudet innovaatiot. Milloin on tehty mikään läpimurto tekemällä vaan kuten tapana on? APlla itsetutkiskelun paikka.
Sano ettet osaa ja ohjaa toiseen firmaan jos et osaa olla rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla APn hiukan suuret luulot omasta osaamisestaan ja ammattitaidosta. Turhaa tehdä joku tusinasaitti joka ei mitenkään eroa muista vastaavista, boring. Kapeakatseiset "ammattilaiset" tyrmäävät kaikki uudet innovaatiot. Milloin on tehty mikään läpimurto tekemällä vaan kuten tapana on? APlla itsetutkiskelun paikka.
Huokaus. :) Minun asiakaskohan se siellä kirjoittelee?
Tämä on kuule niin moneen kertaan nähty. Joku, sanotaan nyt vaikka makkarakauppias, pääsee mukaan verkkopalvelun toteutukseen. Kuten kovin monet muutkin ihmiset, sisimmässään hän arvelee olevansa ehkä väärinymmärretty nero taiteilijana ja suunnittelijana; hän ei vain ole vielä päässyt näyttämään kynsiään. Mutta nyt tuli vihdoinkin tilaisuus! Ja sen tilaisuuden hän totta tosiaan käyttää hyväkseen. Kaikki vastaväitteet tai kyseenalaistukset ovat vain kateellisten panettelua, kun hän alkaa luoda web 5.0:aa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Näytä tämä sille: kuluttajana vihaan syvästi kaikkea tämän päivän tekotaiteellista saittishittiä. Yritin eilen etsiä tietyn tuotemerkin alta mitä vaihtoehtoja heillä on nykyään tarjolla. Tuli näytön täydeltä kaiken maailman tarinaa, ideologiaa, kuvakertomuksia, historiaa, kavereita ja sponssattavia sun muuta. Tuotteisiin asti kun vihdoin pääsin, sielläkin piti olla erilaiset nippelit ja valinnat. Jos et täsmälleen tiennyt, mikä hieno nimi niille nyt taas on keksitty, ei kun selaamaan kaikki läpi. Kun mieluisan oloinen ostos löytyi, siellä vielä piti napsutella joka hemmetin pallero, vaikka kaikki olisi mainiosti mahtunut vaikka siihen kuvan alle. Että mä kaipaan vanhoja kunnon saitteja, joissa oli logo vasemmalla ylhäällä ja sen alla valikko ihan kaikesta :)[/quote
Olen niin samaa mieltä!!!!
Jos olet työntekijänä tuossa firmassa ja joku muu on hyväksynyt sopparin, teet vaan kuten on määrätty ja sillä selvä. Huono nimi tulee firmalle, ei sinulle. Yksityisyrittäjänä päättäisit itse sopparista ja voisit kieltäytyä tekemästä ihan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla APn hiukan suuret luulot omasta osaamisestaan ja ammattitaidosta. Turhaa tehdä joku tusinasaitti joka ei mitenkään eroa muista vastaavista, boring. Kapeakatseiset "ammattilaiset" tyrmäävät kaikki uudet innovaatiot. Milloin on tehty mikään läpimurto tekemällä vaan kuten tapana on? APlla itsetutkiskelun paikka.
Lapsia ja osaa teineistä kiehtoo "jännät" nettisivustot, jossa on yllätyksiä, kikkailuita ja uuden opettelemista. Muut haluaa vain saada asiansa hoidetuksi.
Se on jännä, että asiakas tilaa viestintää, markkinointia, nettisivuja yms ulkopuoliselta ammattilaiselta, koska eivät itse osaa, ja sitten kaikki pitäisi tehdä heidän amatöörimäisen ideointinsa mukaan. Miksi sitten edes haluavat maksaa ulkopuolisille? Ei se ammattimaisuus tarkoita pelkkää teknistä osaamista.
Mitäs jos teette demon. Niin että toiminnallisuus puuttuu ja asiakas pääsee protoamaan toimiiko asiat niin kuin hän toivoo. Hän sitten näkee itse onko ajatuksensa toimiva vai ei.
Itse oon tällä tehnyt jotain malleja asiakkaalle, ja tällä tavalla idea jalostuu.
Tehdää jokin (vaikka paperilappu)demo, ja kutsukaa pari loppukäyttäjää käyttötesteihin. Tulokset sitten asiakkaalle. Jos ei usko käyttäjiäkään, panostaisin kattavaan dokumentointiin, ettei asiakas voi jälkikäteen alkaa väittää että himmeli oli teidän/sinun ideasi, ja se pitäisi korjata ilmaiseksi...