Ei ole aito suomalainen jos ei sukunimi pääty -nen päätteeseen!
Näin on homman nimi! Ei ole aito suomalainen jos sukunimi loppuu johonkin muuhun kuin -nen päätteeseen. Kaikilla kunnon isänmaallisilla suomalaisilla on -nen loppuinen sukunimi. Nää kaikki Bottakset, Koivut, Selänteet ja Halla-Ahot on ihan wannabe-suomalaisia.
Kommentit (69)
Okei. Jos tämä ei ole provo, ihmettelen suuresti.
Sukunimeni ei ole suomenkielinen, mutta parempi näin. Tosi kiva nimi.
Vierailija kirjoitti:
-Nen on itäinen piirre, -la läntinen. Karjalaiset ovat käyttäneet päätteettömiä nimiä kuten Karhu tai Repo. Aikojen saatossa ja väestön liikkeissä nämä ovat sekoittuneet. Sukunimeähän ei taviksilla edes juurikaan ollut ennen 1920-lukua, jolloin sukunimi tuli kaikille pakolliseksi.
Niin, sukunimeä ei ollut taviksilla lännessä!! Oikeilla suomalaisilla kyllä oli.
Vierailija kirjoitti:
Isän suku on Karjalasta, se mikä jäi Venäjälle. Sukunimi ei pääty nen, mutta ovat enemmän suomalaisia kuin kukaan. Suurin osa ison perheen pojista kuoli sodissa Venäjää vastaan. Kehtaatkin. Häpeäisit typeryyttäsi, jos ällisi riittää siihen.
Häpeä sinäkin. Olet ihan kuin ap, sanelemassa kuka on suomalaisempi kuin joku toinen. Ihmettelen että joku edes viitsii ottaa ap:n trollin noin henkilökohtaisesti. Mutta kunnioitusta kyllä siitä, että suvussasi on ollut noin pitkäikäinen perhe. Että ihan yhdestä perheestä on riittänyt sotimaan useissa sodissa Venäjää vastaan. Toistaiseksi viimeinen Venäjää vastaan käyty sota on ollut 1808-1809. Milloin teidän perheenne aloitti sotimisen? Sen varmaan tiedätkin, että toisessa maailmansodassa Venäjä oli nimeltään Neuvostoliitto.
Jaa. Kyllä mun suku ihan suomalainen on, vaikkei ole nen vaa ki päätteinen. Mutta typerä provohan se tämäkin.
Ilmeisesti olen sitten kotoisin Kiinasta, koska sukunimeni päättyy -gas.
Jaa, hyvä tietää että olen aito suomalainen vaikka isäni onkin unkarista.
Mielestäni kylläkään Venäläinen, Ruotsalainen ja Karjalainen ei mitenkään voi olla suomalainen, vaikka nimi harhaanjohtavasti loppuukin -nen. Desantteja ja vakoilijoita moiset! Menkööt kotiinsa suitsaitsukkelaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kylläkään Venäläinen, Ruotsalainen ja Karjalainen ei mitenkään voi olla suomalainen, vaikka nimi harhaanjohtavasti loppuukin -nen. Desantteja ja vakoilijoita moiset! Menkööt kotiinsa suitsaitsukkelaan.
Perehdyhän Suomen historiaan, ettet enää nolaa itseäsi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kyllä mun suku ihan suomalainen on, vaikkei ole nen vaa ki päätteinen. Mutta typerä provohan se tämäkin.
Saattaa olla, edellyttäen, että olette karjalaisia tai saamelaisia.
Minulla on sukunimi joka ei lopu NEN vaikka sukuni on asunut nykyisen Suomen alueella jo 1450-luvulta asti. Na-nee-na-na-jar vitsi Office space leffasta on hauska.
Kävin katsomassa sukupuutani. Ensimmäiset sukunimet molemmin puolin oli la-loppuisia. Hämeessä. Sukunimiä on näköjään lisääntynyt pikkuhiljaa 1500-luvulta asti. La-loppuiset oli alkuaikojen ylivoimaisesti suosituin, meidän suvussa.
Mun sukunimi on kaksitavuinen ja siinä on neljä kirjainta. Noin 3000 suomalaisella on sama sukunimi. Ihan ollaan suomalaisia siinä, missä moni muukin. Tuo nimi on käsittääkseni lyhenne jostain alunperin muinaiskreikkalaisesta sanasta.
Vrt. etunimi Margareta, jonka alkuperäinen versio on Margarita. Siitä kenties nimi Riitta. Mene ja tiedä.
Äitini tyttönimi oli ruotsinkielinen, mutta ei sekään tarkoita, että äidin isä olisi ruotsalainen tai edes ruotsinkielinen. Hän oli osin romani.
Mieheni sukunimi on -nen päätteinen, mutta eihän kyllä mitään suomalaiskansallista valioaatelia edusta.
Sukunimeni on Suomi. Ei siitä suomalaisempaa voi olla.
Mun sukunimi on 1400-luvulta eikä todellakaan pääty nen-päätteeseen.
On esim. Koivunen, mutta onhan myös Koivisto, Koivikko, Koivula,Koivumäki, ,Koivusalo, Koivuranta jne.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukunimi on 1400-luvulta eikä todellakaan pääty nen-päätteeseen.
Voi olla, mutta se on voinut ottaa kuka vaan ja välillä nimeä kantanut suku vaihtuakin. Ellet ole aatelinen. Vai aateliset ja -nen-päätteiset voivat olla varmoja sukunsa puhtaudesta.
Mäkelää suomalaisempaa ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen mukaan siis suurinpiirtein vain itäsuomalaiset ovat aitoja suomalaisia? Historian saatossa monen sukunimen määräytyminen on kuitenkin ollut sattumanvaraista.
Aivan. Nimittäin muiden kuin -nen-päätteisten sukunimien määräytyminen on täysin sattumanaraista. uuri tästä kyse. -nen-pääte kun liittyy ihmiseen, on aina liittynyt, eikä ole talon tai paikan nimi.
Niin lännessä.