Ei ole aito suomalainen jos ei sukunimi pääty -nen päätteeseen!
Näin on homman nimi! Ei ole aito suomalainen jos sukunimi loppuu johonkin muuhun kuin -nen päätteeseen. Kaikilla kunnon isänmaallisilla suomalaisilla on -nen loppuinen sukunimi. Nää kaikki Bottakset, Koivut, Selänteet ja Halla-Ahot on ihan wannabe-suomalaisia.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko - nen oikeasti joku savolaisjuttu? Olen -nen loppuinen, mutta syntynyt Loimaalla. Ylhäällä mainittu Litmanen ja esim. Krisse Salminen ovat lahtelaisia. Onko myös turkulaisilla -nen sukunimisillä sukujuuret Savossa?
Kyllä aika selvästi itä painotteinen on ,länsisuomessa nimet useimmin kaksiosaisia ja merkitsevät jotain.
Itse olen Savossa koko elämäni asunut ja aikalailla kaikilla on -nen päätteinen sukunimi. olen joskus vuosia sitten ollut reissuhommissa Pohjanmaalla ja siellä tosi yleisiä olivat juurikin ne kaksiosaiset nimet, jotka alkoivat aina Ylä-, ala-, väli-, keski-, suur-,pien- tms. sanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän suku on Karjalasta, se mikä jäi Venäjälle. Sukunimi ei pääty nen, mutta ovat enemmän suomalaisia kuin kukaan. Suurin osa ison perheen pojista kuoli sodissa Venäjää vastaan. Kehtaatkin. Häpeäisit typeryyttäsi, jos ällisi riittää siihen.
Kerrohan sinä omalla ällilläsi millon suomi taisteli venäjää vastaan? Ruotsi taisi taistella 1800-luvulla. Häpeäisit typeryyttäsi vaan ite.
Kyllä siellä on ihan suomalaiset ovat taistelleet milloin ketäkin vastaan. Jo ennen kuin Ruotsia tai Venäjää oli olemassakaan.
Joo-o... Mun nimi päättyy -nen, mutta silti olen ulkomailla asuessani törmännyt erittäin usein siihen, että luullaan ranskalaiseksi. Aluksi olin hyvin hämmentynyt eikä ollut koskaan käynyt edes mielessä että voitasiin nimen perusteella luulla ranskalaiseksi, mutta kai se on ihan järkeenkäypää, jos ei tiedä, että -nen on tyypillinen suomalainen pääte. Ja etunimi on sellainen kansainvälinen, että niitä on joka maassa, mutta ei erityisesti viittaa Ranskaan. Sukunimi ei ole yleinen eikä harvinainen eikä ole ääkkösiä. Harmi että aito suomalaisuuteni ymmärretään jatkuvasti väärin.
Niin, et ole aito itä-suomalainen.
Minun isäni suku on pohjanmaalta. Luin juuri myheritagea yhdeksän polvea taaksepäin vuoteen 1650. Ei yhtä ainutta nen-päätteistä. Ei edes puolisoissa.
Pohjois-Pohjanmaalla ainakin on laitettu tuota -nen päätettä ilman savolaisvaikutusta kun tilan nimi on ollut esim Mikkola, niin asukkaat on merkitty kirjoihin Mikkonen. Savolainen kirjuri? 😄
Kaverini poikaystävän sukunimi on Kankkunen. Tarkoittaako se pientä krapulaa vai pientä kankkua. Rupesi naurattamaan kun nyt aloin vasta ajattelemaan, mistähän sekin nimi on aikoinaan tullut. Mitä esi-isä Kankkunen on tehnyt. :DDD n24
Vierailija kirjoitti:
Näin on homman nimi! Ei ole aito suomalainen jos sukunimi loppuu johonkin muuhun kuin -nen päätteeseen. Kaikilla kunnon isänmaallisilla suomalaisilla on -nen loppuinen sukunimi. Nää kaikki Bottakset, Koivut, Selänteet ja Halla-Ahot on ihan wannabe-suomalaisia.
Huomaa että ap on pinnannu sekä hissan- että äikäntunnit!
Sen verran pahasti metsässä on väittämineen.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko - nen oikeasti joku savolaisjuttu? Olen -nen loppuinen, mutta syntynyt Loimaalla. Ylhäällä mainittu Litmanen ja esim. Krisse Salminen ovat lahtelaisia. Onko myös turkulaisilla -nen sukunimisillä sukujuuret Savossa?
En tiedä, mutta Litmanen on ainakin tosi karjalaisen näköinen mies. Jotenkin tosi tummapiirteinen (tummat silmät, tummat hiukset jne.) verrattuna valtaväestöön. Olihan joskus juttua, että hänessä olisi mustalaisverta, mutta kyllä itse uskon enemmän karjalaisperimään. Ja -nen päätehän on juurikin idästä päin.
Minun äitini on Karjalasta kotoisin, sieltä rajan takaa. Hänen tyttönimensä ja äitinsä tyttönimissä ei ole nen-päätettäm vaikka ovat "alkuasukkaita". Isoäidillä oli nen: Kärpänen.
Aloituksen mukaan siis suurinpiirtein vain itäsuomalaiset ovat aitoja suomalaisia? Historian saatossa monen sukunimen määräytyminen on kuitenkin ollut sattumanvaraista.
Vierailija kirjoitti:
Lappalaiset eivät ole kunnon suomalaisia?
Miten niin? Lappalainenhan päättyy -nen.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on joitain nen-päätteisiä sukunimiä, mm. partavetenä tunnetuksi tullut Mennen. Tosi suomalaisia löytyy sieltäkin!
Ja se korkeushyppääjä Onnen. Vai oliko 10-otteölija.
Haistan provon käryä. Vai olisiko kenties häivähdys idiotismia... 🤔
Sukunimessä -nen ei ole diminutiivi, vaan talon isäntää tarkoittava liite. Virta-nimisen talon isäntä oli Virtanen. Hänen puolisonsa, Virran talon emäntä käytti saman logiikan mukaista päätettä -tar. Hän oli siis Virratar. Näitä päätteitä oli vielä muitakin, mutta hatara pääni ei muista. -kka taisi olla talon orjan tai loisen pääte.
Länsisuomalainen käytäntö oli, että sukunimi muuttui talon mukaan. Jos ostit tai rakensit uuden paikan ja loppu oli aina -la. Pohjalaisilla saattoi olla joku kaksiosainenkin emätalon mukaan, tai jos mentiin vaikka jokea alaspäin, niin sitten tuli Ala-alkuinen. Käytäntö ulottui pitkälle pohjoiseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Sukunimessä -nen ei ole diminutiivi, vaan talon isäntää tarkoittava liite. Virta-nimisen talon isäntä oli Virtanen. Hänen puolisonsa, Virran talon emäntä käytti saman logiikan mukaista päätettä -tar. Hän oli siis Virratar. Näitä päätteitä oli vielä muitakin, mutta hatara pääni ei muista. -kka taisi olla talon orjan tai loisen pääte.
Ei Suomessa ole ollut orjia.
Sama se mistä nimi on peräisin. En kaipaa yhtään -nen päätteellistä sukunimeä!
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen mukaan siis suurinpiirtein vain itäsuomalaiset ovat aitoja suomalaisia? Historian saatossa monen sukunimen määräytyminen on kuitenkin ollut sattumanvaraista.
Niin se on. Lukisit niin tietäisit.
-Nen on itäinen piirre, -la läntinen. Karjalaiset ovat käyttäneet päätteettömiä nimiä kuten Karhu tai Repo. Aikojen saatossa ja väestön liikkeissä nämä ovat sekoittuneet. Sukunimeähän ei taviksilla edes juurikaan ollut ennen 1920-lukua, jolloin sukunimi tuli kaikille pakolliseksi.
Saksassa on joitain nen-päätteisiä sukunimiä, mm. partavetenä tunnetuksi tullut Mennen. Tosi suomalaisia löytyy sieltäkin!