Kuinka kauan kestää 40kg:n painonpudotus?
Olen kolmekymppinen nainen, pudotettavaa riittää 40 kiloa! Kuinka kauan minulla kestää tavoitteeseen pääseminen? Onko sinulla antaa vinkkejä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kestää sen minkä kestää, todennäköisemmin kuitenkin vuosia kuin kuukausia. Kilosi eivät ole kertyneet muutamassa kuukaudessa, joten ne tuskin lähtevätkään muutamassa kuukaudessa.
Sen ei edes pitäisi olla sinulla ensisijainen tavoite. Pohjimmainen ongelmasi eivät ole kilot vaan ne elämäntavat jotka ovat saaneet sinut lihomaan. Jos vain laihdutat, et korjaa elämäntapojasi ja todennäköisesti lihot kaiken takaisin korkojen kera.
Aloita ihan rauhassa miettimällä, miksi nykytilanteeseen johtaneet elämäntavat ovat sellaiset kuin ovat. Onko stressiä? Oletko lohtusyöjä? Ahmitko? jne.
Sitten alat hiljalleen laittamaan perusasioita kuntoon:
1) tasainen ateriarytmi joka pitää verensokerin tasaisena ja estää nälkävelan kertymisen. Ylipainoisille on tavallista että päivän alkupuolella syödään liian vähän liian harvaan ja sitten iltaa kohti on hirvittävä nälkä jota vastaan on ihan turha tapella. Opettele syömään 5 kertaa päivässä (3 ateriaa, 2 välipalaa).
2)onko herkuttelu mennyt överiksi? Älä ryhdy totaalikieltäytyjäksi, silloin siirtyisit vain yhdestä ääripäästä toiseen. Ota mieluummin tavoitteeksi pitää joka viikko 3-4 herkutonta päivää joiden aikana syöt vain terveellisiä herkkuja: hedelmiä, itse maustettua jugurttia tai rahkaa, hapankorppua jne. Harjoittele kunnes homma alkaa sujua äläkä lannistu jos et heti osaa. Älä tee herkuista suurta saatanaa, parempi tavoite on opetella herkuttelemaan kohtuudella.
3)opettele syömään tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä. Jos syöt niitä tarpeeksi, syöt vähemmän kaloripitoisia ruokia. Suuri osa suomalaisista syö kasviksia liian vähän, todennäköisesti niin teet sinäkin. Laihduttajalle hyvä määrä kasviksia on yli 500g päivässä. Jos opit tunkemaan tuon verran kasvia naamaan joka päivä, muu syöminen järkevöityy ihan huomaamatta.
4)opettele liikkumaan säännöllisesti muutaman kerran viikossa. Älä ota aluksi tavoitteita äläkä mitään suorituspaineita vaan lähde tavoittelemaan sitä että liikunnasta tulee hyvä olo. Kokeile jotain kivaa lajia tai lisää arkiliikuntaa. Muista että vähäsen on aina parempi kuin ei mitään, ja vielä parempi jos saat otettua sen tavaksi. Fitnesshörhöt menkööt menojaan.
5) Jos palkitset itseäsi ruualla, katso onko ruoka elämäsi ainoita iloja. Jos kaikki muu kiva on lapsellista, rahan haaskausta, vaivalloista...niin ethän sinä sitten voi tehdä muuta kuin syödä. Ihminen tarvitsee arkeensa iloa, mutta ei ole hyvä jos syöminen on tärkein ilonlähde. Opettele hemmottelemaan itseäsi.
6) Älä koskaan, ikinä, milloinkaan hauku itseäsi tai ajattele että olet ruma. Et ole, ja vaikka olisitkin, niin ulkonäkö ei ole pääasia. Ole itsellesi hyvä ja näe hyvä itsessäsi, silloin haluat myös huolehtia itsestäsi.
Kyllä, itseruoskinnallakin saa tuloksia, mutta pään hyvinvoinnille se menetelmä ei tee mitään hyvää.
7) Aloita nyt. Jos et muuta tänään ehdi, aloita miettimällä näitä asioita.
8) Älä lähde kokeilemaan ihmedieettejä ja vippaskonsteja. Ne eivät opeta kohtuutta eivätkä paranna hyvinvointiasi vaan lopulta lähinnä uuvuttavat. Kohtuus on hidasta, mutta se on myös kestävää.
Juuri näin! Kiitos, kun jaksot kirjoittaa hyvät ohjeet.
Itse laihduin siis tuolla tyylillä sen 30 kiloa vuodessa. Seurailin silloin jonkun verran laihdutuspalstoja ja suretti kuinka ihmiset kidutti itseään, vaikka helpommalla ja itselle lempeämmällä tavalla olisi päässyt parempaan lopputulokseen.
Mitä palstoja seurasit?
Riippuu kuinka korkalta pudotat painon. Jos 2 metriä ni sadasosasenunti varmaa.
500 g viikossa laihtuu sillä, että lisää liikuntaa ja syö enemmän vihanneksia.
Max 2 v, ihan realistista on 1 v.
Onnea matkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kesti 8 kuukautta -35 kg.
Vau! Miten onnistuit?
Aloin syömään säännöllisesti unohtamatta aamupalaa. 4-5 kertaa päivässä. Pikku hiljaa annoskoot pienenivät ja mitä enemmän laihduin niin sitä enemmän aloin kiinnittämään myös terveellisyyteen huomiota. Repsahduksia kyllä sattui mutta en niitä surrut. Kaloreita en missään vaiheessa laskenut. Liikuntaa lisäsin kun kilot karisivat ja kunto parani.
Te, jotka käskette olemaan seuraamatta kaloreita. Me, jotka aloitamme painonhallintaprojektin, emme yksinkertaisesti tiedä, kuinka paljon energiaa erilaiset ruoat sisältävät. Siksi minua auttoi suunnattomasti, kun parin kuukauden ajan tarkkailin kaloreita ja opettelin eri ruokien ravintoarvokoostumuksia ja energiasisältöjä. Se helpotti myös kuvailemanne kaltaisen, terveellisen ruokavalion muodostamisessa.
On siis oikeasti hyödyllistä ainakin painonpudotuksen alkukuukausina laskea kaloreita. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti myös pitää mielessä tuo erinomainen neuvo, että tarkkailee myös millaisista lähteistä kalorit tulevat ja muistaa, että täysin rasvaton ruokavalio ilman terveellisiä pehmeitä kasvirasvoja on hyvin haitallinen.
Isoisävainaaltani sain myös yksinkertaisen, mutta yllättävän hyvin toimivan neuvon. Hän kävi joka päivä uskollisesti puntarilla ja jo pelkästään se auttoi häntä hallitsemaan painoaan. Älä siis välttele vaakaa! Lisäksi minulle oli ihanaa kirjata tulokset ylös ja seurata, kuinka käyrä laski laskemistaan kohti tavoitepainoa. Lisäsi huimasti motivaatiota.
Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka käskette olemaan seuraamatta kaloreita. Me, jotka aloitamme painonhallintaprojektin, emme yksinkertaisesti tiedä, kuinka paljon energiaa erilaiset ruoat sisältävät. Siksi minua auttoi suunnattomasti, kun parin kuukauden ajan tarkkailin kaloreita ja opettelin eri ruokien ravintoarvokoostumuksia ja energiasisältöjä. Se helpotti myös kuvailemanne kaltaisen, terveellisen ruokavalion muodostamisessa.
On siis oikeasti hyödyllistä ainakin painonpudotuksen alkukuukausina laskea kaloreita. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti myös pitää mielessä tuo erinomainen neuvo, että tarkkailee myös millaisista lähteistä kalorit tulevat ja muistaa, että täysin rasvaton ruokavalio ilman terveellisiä pehmeitä kasvirasvoja on hyvin haitallinen.
Isoisävainaaltani sain myös yksinkertaisen, mutta yllättävän hyvin toimivan neuvon. Hän kävi joka päivä uskollisesti puntarilla ja jo pelkästään se auttoi häntä hallitsemaan painoaan. Älä siis välttele vaakaa! Lisäksi minulle oli ihanaa kirjata tulokset ylös ja seurata, kuinka käyrä laski laskemistaan kohti tavoitepainoa. Lisäsi huimasti motivaatiota.
Onnea matkaan!
Muista sinä myös se asia, että pelkillä kasvirasvoilla ruokavalio on haitallinen.
Musta varsinkin yli 40-vuotiaalle 20 kg/vuosi on hyvä vauhti. Iho ei tuossa iässä monilla palaudu niinkuin 20-30-vuotiailla. Mullakin on 40 kg pudotettavaa ja oon 45 v. Rinnat ja maha roikkuu valmiiksi, kun rasva kerääntyy lähinnä niihin. Takapuoli on just hyvässä kunnossa. Kun olin normaalipainossa, pylly oli pieni ja lituskainen, mutta leveä, rinnat taas suuret. Se oli silloin muötia.
"Muista sinä myös se asia, että pelkillä kasvirasvoilla ruokavalio on haitallinen."
Jaa, näinkö on?
Vierailija kirjoitti:
"Muista sinä myös se asia, että pelkillä kasvirasvoilla ruokavalio on haitallinen."
Jaa, näinkö on?
Näin on
Hahah, hyvä vitsi. Millä perustelet väitteesi?
Vierailija kirjoitti:
En ehkä sulle perustele mitenkään, otathan sen pelkkänä vitsinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo, nyt taitaa vaan olla niin, ettet vaan löydä kommentillesi mitään järkeviä perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo, nyt taitaa vaan olla niin, ettet vaan löydä kommentillesi mitään järkeviä perusteluja.
On sille perustelut, mutta en niitä sinuun tuhlaa, et ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Musta varsinkin yli 40-vuotiaalle 20 kg/vuosi on hyvä vauhti. Iho ei tuossa iässä monilla palaudu niinkuin 20-30-vuotiailla. Mullakin on 40 kg pudotettavaa ja oon 45 v. Rinnat ja maha roikkuu valmiiksi, kun rasva kerääntyy lähinnä niihin. Takapuoli on just hyvässä kunnossa. Kun olin normaalipainossa, pylly oli pieni ja lituskainen, mutta leveä, rinnat taas suuret. Se oli silloin muötia.
Olen 43 ja minulle riittäisi 10-15 kiloakin vuodessa, mikäli se auttaa tuloksen pysyvyyteen. Minulla ei ole enää tässä iässä kiire minnekään eikä kehokaan ole kuin parikymppisellä. Tosin omaa pudotettavaani on "vain" tuo 10-15 kiloa ja minulle riittäisi, jos se lähtisi puolessa toista vuodessa. Jos sitten on helposti lähteäkseen lisää tai nopeammin, voi mennä, mutta en ala puskea tuloksia.
Sinulle suosittelen lymfahierontaa. Se alkaa olla tarpeen aika monelle meidän ikäiselle ja etenkin meille, joille on kertynyt ylimääräistä. Se todella auttaa pääsemään eroon kertymistä ja vilkastuttaa elimistön nestekiertoa.
Kannattaa ainakin vuosi varata, hätäilemällä tulee yleensä jotain vahinkoa.
Pari vuotta jos et halua että kertyy takaisin nopeasti. Onhan noita 1000-1500kcal diettejä nähty jos jonkinmoisia, loppputulos ei ole pysyvä vaan. Tee kunnolla jos teet, 2 vuotta on lyhyt aika siihen nähden miten monta vuotta tuota painoa olet "kerännyt"
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta jos et halua että kertyy takaisin nopeasti. Onhan noita 1000-1500kcal diettejä nähty jos jonkinmoisia, loppputulos ei ole pysyvä vaan. Tee kunnolla jos teet, 2 vuotta on lyhyt aika siihen nähden miten monta vuotta tuota painoa olet "kerännyt"
Erittäin hyvä pointti, jos ylipainoa on kerätty 20-30 vuodessa 40 kiloa niin on melko hullua ajatella pudottavansa se vaikkapa puolessa vuodessa pois turvallisesti, terveyttä vaarantamatta.
No, mun 40kg:n ylipaino on kertynyt noin kahdeksassa vuodessa, eli 5 kiloa/vuosi. Johtuen jonkinmoisesta ahmimishäiriöstä, sekä liiallisesta alkoholista. Molemmat alkaa olla hallinassa, eli ei muutakun painoa pudottelemaan :)
Ajattelin että puoleen kiloon/vko pudotukseen olisin tyytyväinen ja jos lähtee enemmänkin, niin se on vaan plussaa. Alussa saattaa varmaan tippua enemmänkin, kun aloitan kuntoilun ja ylipainoa on niin paljon.
Kroppa taitaa olla aluksi aika shokissa, kun en ole kahdeksaan vuoteen kunnolla treenannut (muutamia hassuja kertoja ei lasketa)
Mutta aion saada entisen minän ja kroppani takaisin! Terveellisin keinoin. Kiitokset tsempeistä! :)
Ja lisää kokemuksia olis mukava lukea.
Tulee puolessa vuodessa takaisin, kun tajuat ettet pysty ylläpitämään saavutettua uutta painoasi ja alat masennukseesi lappaamaan lohturuokaa kitusiisi. Vastaus: 6 kk
Ylös vaan.