Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää lapsen yökastelua :(

Vierailija
15.08.2017 |

Hetkittäin tuntuu siltä. Että en vaan jaksa aloittaa joka aamua lakana- ja peittopyykillä. Yleensä saa pestä tyynyjä myöten. Milloin tää helpottaa :/ Ja samaan hengenvetoon, kaikkein ikävintä tää tietenkin on pojalle itselleen. Herätä nyt melkein joka aamu siihen, että taas se tapahtui. Huokaus. Vertaistukea? Kannustavia kokemuksia? Mun poika täyttää just 9...

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärissä sanotaan nämä samat eli harvinaista mutta ei epänormaalia. Tietty prosentti kastelee teini-ikäiseksi saakka. Käsittääkseni kulkee usein suvussa, mutta meillä ei sitä ole kummallakaan puolella ollut. Johtuu hormonaalisesta kypsymättömyydestä. Itse pistän ehkä osittain myös tuon sikeän nukkumisen piikkiin...eli ei varmaan herää vaikka oliskin pissahätä - toisaalta normaalisti virtsaneritys hidastuu yön aikana, pojalla ei todellakaan tunnu sitä tekevän.

Tämä seikka puhuu vahvasti sen puolesta, että hypotalamuksen erittämässä ADH:n (antidiureettinen hormoni) pitoisuudessa on jotain häikkää eli se ei erity normaalisti. Mars uudelleen lääkäriin ja verikokeisiin, jotta ainakin tämä syy voidaan poissulkea.

Vierailija
22/54 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että poikaa olisi hyväksikäytetty? Yökastelu on usein lapsilla merkki seksuaalisesta väkivallasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista että poikaa olisi hyväksikäytetty? Yökastelu on usein lapsilla merkki seksuaalisesta väkivallasta.

Onko? Ihan usein vielä? Voitko laittaa jonkun lähteen? Olen nimittäin todella paljon yökastelusta lukenut, enkä kertaakaan tällaiseen tietoon törmännyt.

Kiitos vielä vertaistuesta ja vinkeistä! Jonain päivinä tilanne vaan tuntuu toivottomammalta kuin yleensä. Tänään taas positiivisempi fiilis. Ja tsempit myös kohtalotovereille...

Niin ja vaipoista piti vielä kommentoida, että ne oli meillä tosi tosi pitkään käytössä, mutta aloin jossain vaiheessa miettiä, että noinkohan poika päästelee välillä aamuisin ihan tahallaankin pissat, kun ei vaan jaksa mennä vessaan. On siis todella sikeä nukkuja ja myös hidas herääjä, ei millään jaksaisi nousta sängystä. Ja toki pissaa tulee tuon kokoisesta jo niin paljon, että se tuli läpi joka tapauksessa että sillä ei esim. pyykkäämiseen ollut juurikaan vaikutusta. Siksi jossain vaiheessa päätettiin kokeilla ilman. Ollaan kyllä pojan kanssa puhuttu, että voishan niitäkin taas kokeilla, jos tilanne ei muutu.

Vierailija
24/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärissä sanotaan nämä samat eli harvinaista mutta ei epänormaalia. Tietty prosentti kastelee teini-ikäiseksi saakka. Käsittääkseni kulkee usein suvussa, mutta meillä ei sitä ole kummallakaan puolella ollut. Johtuu hormonaalisesta kypsymättömyydestä. Itse pistän ehkä osittain myös tuon sikeän nukkumisen piikkiin...eli ei varmaan herää vaikka oliskin pissahätä - toisaalta normaalisti virtsaneritys hidastuu yön aikana, pojalla ei todellakaan tunnu sitä tekevän.

Tämä seikka puhuu vahvasti sen puolesta, että hypotalamuksen erittämässä ADH:n (antidiureettinen hormoni) pitoisuudessa on jotain häikkää eli se ei erity normaalisti. Mars uudelleen lääkäriin ja verikokeisiin, jotta ainakin tämä syy voidaan poissulkea.

Kiitos, laitan tämän ylös! ap

Vierailija
25/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, meillä on yökastelu vasta nyt 11v vähentynyt lähes nollaan. Tiedän mitä käyt läpi! Ostin paperisuojia, joilla vuorasin sängyn, ne toivat apua meillä vaikka kyllähän sitänpyykkiä siltikin kertyi..juurikin tyynyliinat, pyjamat jne. Ja taloudellinen kysymys..olethan hakenut Kelalta vammaistukea, lapsesi on siihen oikeutettu? Nimihirviö, lapsesi ei ole vammainen, mutta kyllähän se ekstraraha vähän lohduttaa suojia ostellessa. Tämä loppuu joskus niin, ettet enää muistakaan, ennenkuin näet jonkun toisen vanhemman aloittaman ketjun aiheesta.. hyviä aamuja teille!

Vierailija
26/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne vielä vuosi sitten. Minirin ei vaikuttanut edes isommalla annoksella mitään ja lapsi nukkui todella sikeästi ja saattoi jatkaa unia lammikossa. Kastelua tapahtui joka yö, joten pidimme 8-vuotiaalla isojen lasten yövaippoja, koska en todellakaan olisi jaksanut pestä lakanoita joka päivä. Tuntui välillä tosi toivottomalta, kunnes se vain yhtäkkiä loppui ihan itsekseen.  Ja tämä tapahtui todella lyhyessä ajassa. Edellisellä viikolla kastelua oli tapahtunut vielä joka yö, mutta yhtäkkiä tuli muutama kuiva yö ja parissa viikossa kastelu loppui kokonaan. Älä luovu toivosta, jonain päivänä teilläkin vain alkaa homma toimia ja se voi tapahtua ihan varoittamatta. 

Vierailija
27/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 7v. ja yökastelua ollut aina.Epäilin samaa vaippojen kanssa,että luruttelee niihin laiskuuttaan.Minirinillä tuntui jopa,että virtsamäärät lisääntyivät.

Tilasin netistä langattoman hälyttimen,jossa hälytin osa tulee housuihin tai vaippaan ja hälyttimen ääni on ihan erilainen kuin lakanahälyttimessä.Siihen poika on herännyt.Ollaan asetettu se ihan pään viereen.Kastelu on vähentynyt merkittävästi ja pissamäärät on enää hyvin pieniä,kun laukeava hälytys katkaisee virtsasuihkun.

Vierailija
28/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkittäin tuntuu siltä. Että en vaan jaksa aloittaa joka aamua lakana- ja peittopyykillä. Yleensä saa pestä tyynyjä myöten. Milloin tää helpottaa :/ Ja samaan hengenvetoon, kaikkein ikävintä tää tietenkin on pojalle itselleen. Herätä nyt melkein joka aamu siihen, että taas se tapahtui. Huokaus. Vertaistukea? Kannustavia kokemuksia? Mun poika täyttää just 9...

Minulla jatkui teini-ikään saakka. Sitten loppui kuin seinään. Käytiin tutkimuksissa ja psykologilla mutta ei 70-80 -lukujen keinoilla mitään sen kummempaa syytä löytynyt.

Varmasti tämä on raskasta sinulle ja pojallesi mutta koettakaa vaan molemmat jaksaa. Loppuu kun loppuu. Mitä vähemmän asiasta tekee numeroa sitä parempi. On riittävän noloa ja traumatisoivaa muutenkin.

Vierailija
29/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika 7v. ja yökastelua ollut aina.Epäilin samaa vaippojen kanssa,että luruttelee niihin laiskuuttaan.Minirinillä tuntui jopa,että virtsamäärät lisääntyivät.

Tilasin netistä langattoman hälyttimen,jossa hälytin osa tulee housuihin tai vaippaan ja hälyttimen ääni on ihan erilainen kuin lakanahälyttimessä.Siihen poika on herännyt.Ollaan asetettu se ihan pään viereen.Kastelu on vähentynyt merkittävästi ja pissamäärät on enää hyvin pieniä,kun laukeava hälytys katkaisee virtsasuihkun.

Minkä merkkinen hälytin ja mistä saa ostettua? Haluaisin kokeilla pojalle. Meilläkin oli Minirin täydellä annoksella ja ei auttanut. Nyt kasteluhousut käytössä, mutta välillä falskaa ja saa pestä kaikki petivaatteet.

Vierailija
30/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mentiin lopuksi homeopaatille ja 2 kk päästä alkoi näkyä tuloksia pissapäiväkirjassa. Puolen vuoden päästä yökastelu loppui. Täytyy vielä mainita, että olin itsekkin todella epäluuloinen ensin. Sain myös avun todella pahaan ihottumaan. Eli tähän päädyttiin vasta kun mikään muu ei auttanut.

Vierailija
31/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin ja Minirin-kuuri.

Kokeiltu kolmeen otteeseen tähän mennessä. Ei mitään vaikutusta. Aina sama tarina: odotetaan ja kokeillaan uudelleen. Hälytinpatjaan se on yhdistetty myös. Kaikki muut kyllä herää mut poika itse vetelee sikeitä.

Sympatiani. Tiedän miltä tuntuu, meillä tytöllä loppui vasta kun puberteetti alkoi. Mikään, MIKÄÄN, ei auttanut. Ei Minirin, hälyyttimet, homeopatiat yms. Moni oli sitä mieltä että vaivan aiheutti huono äiti...

Aikanaan se loppuu. Tsemppiä molemmille! Toivottavasti teillä on kuivausrumpu...

Vierailija
32/54 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa housuvaippamallista inkontinenssisuojaa, jos löytyisi sopiva koko. Pysyisi peti, petivaatteet ja pyjamakin kuivina. Sanot ettei sekään ole kovin mukava. Ei ehkä ole, mutta eikö olisi ihan oikein ja paikallaan helpottaa sinun jokapäiväistä työtaakkaasi. Ja eihän poika sitä päivällä tarvitse eli perheen ulkopuolella ei kenenkään tarvitse niitä vaippahousuja tietää. Varmuuden vuoksi myös vuodesuoja, jos virtsamäärä on kovin runsas, niin voi tihkua lahkeesta.

PS Jos ja kun etsit sopivaa vaippahousua, katso niin naisten kuin miestenkin vastaavat tuotteet, sillä oletan naisten puolelta löytyvän pienempiä kokoja.

Vierailija
33/54 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi vaan ärähtää sille pojalle? Sanoa vaikka ettei sinun ikäiset saa enää housuun pissiä, mitä sun koulukaveritkin sanoo? Tuon ikäisille se kavereiden mielipide on tärkeä.

Vierailija
34/54 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kahdeksan vanha yökastelija. On kokeiltu kolmeen kertaan nyt minirin sekä hälyttimellä, että ilman. Hälyttimiäkin kahta eri sorttia. Millään ei ole ollut mitään vaikutusta ja vaipasta huolimatta sänky on märkä useimpina öinä.

Lapsi itse ei onneksi ole vielä asiasta hirveän harmissaan ja meillä on hänelle erinomainen lastenlääkäri, joka jaksaa kerran puolessa vuodessa myös kertoa lapselle miten se ei ole hänen syytään eikä mikään sairaus ja asia kyllä hoituu ajan kanssa. Lääkärin näemme siis lähinnä sen C-lausunnon takia.

Kannustan hakemaan sen Kelan tuen. Se ei vaadi kuin tuon C-lausunnon ja kastelupäiväkirjan. Jos kastelu on jokaöistä, niinkuin meillä, on kirjan pitäminen (tai siis täyttäminen jälkikäteen) varsin helppoa. Meillä se raha kattaa vaipat, mutta senhän voi käyttää mihin vaan. Tuki haetaan takautuvasti puolivuosittain.

Koitetaan luottaa, että kyllä se vielä siitä.

Vierailija
35/54 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi samanlaista. 8v sekä 10v. Kulkee meillä jo kolmannessa polvessa...

Itse pääsin lopullisesti kastelustani n. 20v :( :(

Vierailija
36/54 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri pojat ovat tällaisia kusihousuja? En ole koskaan kuullut tytöstä joka kusisi yöllä sänkyyn vielä tuon ikäisenä.

Vierailija
37/54 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap!

Minulla ei kokemusta tilanteesta, mutta tuli semmoinen ajatus mieleen pyykkimäärästä, että jätä pussilakana kokonaan käytöstä. Peitonhan joutuu kuitenkin pesemään. Kakkospeitto käyttöön seuraavaksi yöksi jos ei kuivausrumpua.

Vierailija
38/54 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistät sen pojan nyt ainakin hetimiten pesemään ITSE sen pissapyykkinsä! Eihän tuosta tule mitään että äiti pesee! Josko oppisi siinä kusisia lakanoita pestessään ettei se sänkyyn kuseskelu kannata.

Nyt mammat jotain rotia niihin kakaroihin, nehän hyppii teidän silmille mennen tullen!!

Vierailija
39/54 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
40/54 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kastelin ikävä kyllä lähes 15-vuotiaaksi. Voin kertoa, että niin kamalaa kun se sinulle ap onkin, se on lapselle vielä hirveämpää. Se häpeä ja ahdistus oli jotain aivan sanoinkuvaamatonta. Ja turhautuminen ja voimattomuuden tunne. Lääkkeet eivät minullakaan auttaneet. Olin yleensä juomatta iltaviidestä lähtien ja siltikin saatoin kastella. Opin pesemään omat lakanani itse seitsemänvuotiaana, kun en enää halunnut aiheuttaa äidilleni lisää vaivaa. Äiti oli yh ja myös muita sisaruksia oli, joista osa kasteli, tosin ei kukaan niin pitkään kuin minä. Sitä virtsaneritystä yöllä hillitsevää hormonia ei minulla vaan alkanut erittyä kun vasta teininä. Tosin 12 v. lähtien kastelin harvemmin, vain todella väsyneenä, koska opetin itseni nukkumaan katkonaisesti, niin että heräsin vessahätään pari kertaa yössä. Harmi vain että tämä tapa jäi aikuisikään, eli edelleen herään yöllä käymään vessasa vähintään kerran ja nukun muutenkin kevyesti. No, sentään en yökastele!

Mutta muuta neuvoa en voi antaa kuin sen, että älä missään tapauksessa syyllistä lasta vaivastaan! Hänestä tuntuu muutenkin varmasti tarpeeksi pahalta yöongelmansa suhteen. Se lähtee sitten kun on lähteäkseen. Ja tue lasta, äläkä anna kaverien kiusata vaikka vaikeahan toisten lasten on mitään hormonierityksiä ymmärtää ja vieläkin yökastelua pidetään niin häpeällisenä, mutta yritäthän parhaasi. Minua kiusattiin kun eräs kaverini kertoi yökastelusta muille eikä ketään aikuista kiinnostanut asiaan puuttua. Ajatelkaa nyt jos vaikka diabeetikkoa kiusattaisiin kun keho ei tuota insuliinia, tuskin kukaan olisi niin tyhmänilkeä. Vaikka suoranaisesti mikään ihmisluonnon varjopuoli ei tässä vaiheessa enää juuri yllättäisi...