En jaksa enää lapsen yökastelua :(
Hetkittäin tuntuu siltä. Että en vaan jaksa aloittaa joka aamua lakana- ja peittopyykillä. Yleensä saa pestä tyynyjä myöten. Milloin tää helpottaa :/ Ja samaan hengenvetoon, kaikkein ikävintä tää tietenkin on pojalle itselleen. Herätä nyt melkein joka aamu siihen, että taas se tapahtui. Huokaus. Vertaistukea? Kannustavia kokemuksia? Mun poika täyttää just 9...
Kommentit (54)
Meillä kohta 8-vuotias poika ja joka yö tulee pissaa. Ei auta Minirinit tai hälytyspatjat..😕 Huojentavaa kuulla, että on muitakin saman ongelman kanssa painivia.
Meillä ei hälytinlakana auttanut. Tai auttoi puoleksi vuodeksi ja yökastelu alkoi sitten uudestaan. Minirin auttaa, mutta makeanhimo on jotain ihan järjetöntä lääkityksen aikana. Pitääkin hakea tuota vammaistukea.
Kyllä mä laittaisin vaipat pojalle. Ei se ole kiva pojalle mutta tuskin on kiva herätä pissoistakaan,varsinkin jos on joka öistä.
Oletko kokeillut herättää poikaa yöllä/aamuyöllä pissalle? Rankkaahan sekin on,mutta varsinkin jos poika nukahtaisi hyvin takaisin,voisi toimia.
Jokun hämärä valaistus niin että näkee mennä pöntölle eikä herätä liikaa..
Oma poika kasteli vielä 7-vuotiaana joten ymmärrän kyllä kuinka rasittavaa se on. Ja psyykkisesti erityisesti ja erityisesti pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei hälytinlakana auttanut. Tai auttoi puoleksi vuodeksi ja yökastelu alkoi sitten uudestaan. Minirin auttaa, mutta makeanhimo on jotain ihan järjetöntä lääkityksen aikana. Pitääkin hakea tuota vammaistukea.
Meillä toimi paremmin alushousuihin laitettava hälytin. Tämä hälytinmalli hälyttää jo pienestä kastelumäärästä, hälytinlakanassa pitää olla reilusti märkää ennen kuin hälyttää.
Ensimmäisen käyttöjakson jälkeen yökastelu jäi vähäksi aikaa pois, mutta se alkoi noin puolen vuoden jälkeen uudestaan. Toisen hälytinjakson jälkeen yökastelu jäi lopullisesti pois noin kahdeksan vuoden iässä.
Meillä oli yökastelijalla myös ruoka-aine allergioita. Yleensä oireet oli ihottumaa, refluksia, kasvojen turpoamista, oksentelua jne. Mutta esim vehnästä ja rypsiöljystä lapsi menetti pidätyskyvyn. Pissat tuli päivälläkin muuten täysin kuivalta lapselta ( esim eskarissa oli kastellut kerran ja se oli ainoa kerta kun antoivat kaurajuomaa jossa oli rypsiöljyä). Ja yökastelu loppui kun ruokavalio saatiin sopivaksi joskus 6 vuoden tienoilla tai sitten vaan siinä kohden hormonit toimivat.
Todennäköisesti suurimmalle osalle katselijoita ei ruualla ole merkitystä mutta itse saattaisin kokeilla ja pitää vähän aikaa päiväkirjaa syödyistä ruumista ja kastelusta löytyykö mitään yhteyttä. Tietty tällöin pitäisi välillä vaihdella syömisiä niin ettei esim syö joka päivä maitoa, vehnää, sitruksia jne.
Tsemppiä kaikille kastelin kanssa tuskaileville...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vaippoja???? En itse jaksaisi tuota pyykkimäärää!!
Vaipoilla menee viimeinenkin itseluottamus lapselta
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa juotavaa muutamaan tuntiin ennen nukkumista ja aina viimeisenä pissalle ennen unta ja poika tiristää kunnolla rakon tyhjäksi
Kiitos todella paljon tästä neuvosta! Itse olen tosiaan juottanut lasta enkä käyttänyt vessassa illalla! Kiitos kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kun lapsi herää, kiskot sängystä ylös, painat hänen naamansa pissaan ja huudat "HÄPEÄ!" samalla läppäisten häntä pepulle.
Eihän tuollainen sikailu lopu muuten kuin kurilla! >:-(
Meillä oli tälläistä lapsena yheksäkyt luvulla.. Ihan kuin ilkeyttämme olisimme housuun pissanneet.
Meillä kaksi poikaa neljästä kasteli lakanansa n 15 vuotiaaksi asti. Mikään ei auttanut, ei lääkkeet, ei hälyttimet, ei yöllä pissauttamiset jne. Toinen sairastui ykköstyypin diabetekseen viisi vuotiaana ja toinen 14-vuotiaana. En tiedä onko tällä mitään yhteyttä. Itse olen joskus miettinyt että vois olla mutta en tiedä.
Nämä kaksi muuta poikaa eivät ole koskaan kastelleet lakanoita.
Meillä jatkui 12-vuotiaaksi, mutta loppua kohti tahti alkoi harventua. Ei auttanut minirin ja lääkäri sanoi, että kastelu on ominaisuus, joka katoaa viimeistään murrosiässä. Tiedän kyllä senkin, miten vähän se lohduttaa, kun teini-ikään on matkaa, pissa haisee ja pyykinpesu käy hermoille. Tsemppiä!
Itse meillä lapsi lopetti 9,5 vuotiaana ja nyt 11v ja täysin yöpisuton, käytetään kuitenkin yhä vaipsuja joita suosittelisin. Ei muuta kuin aamulla pyllypesulle ja otetaan vaippa pois:)
Meillä kulkee suvussa ja nimenomaan tytöillä. Jotkut suvun tytöt ovat lakanneet yökastelun vasta lähellä teini-ikää. Onneksi suvussa ollaan tietoisia taipumuksesta ja lapselle voi aina sanoa, että ei tarvitse surra, sillä ja sillä tädilläkin on ollut sama juttu. Lasta helpottaa kun saa kuulla, että hänen tuntamansa fiksut aikuiset ovat aikanaan olleet myös yökastelijoita.