Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet sekoittaa hameen ja mekon?

Vierailija
15.08.2017 |

Kyseessä ei ole mekko jos vaatekappale on yläosaton ja alkaa vasta vyötäröltä, se on hame. Erikseen voidaan puhua esim. minihameesta tai puolihameesta (n. polvipituinen).

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin hame oli yläkäsite kaikille hameosan sisältäville vaatteille. Huomaa jos lukee esim. vanhoja lehtiä.

Mikä on suoran minimekon 'hameosa' ?

Vierailija
22/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekko, kolttu, leninki, iltapuku?

Mekko on esim. Kevyt kesämekko. Kolttu on mekko mallia tantta. Leninki on ohutkankainen hienostunut mekko. Iltapuku on iltajuhlaan tarkoitettu täyspitkä mekko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös törmännyt siihen, että ihmiset sekoittaa kamman ja harjan. Ja ponnarin ja saparot, letit menee samaan syssyyn. 

Hah, joo. Lapseni tanssijoukkueelle oli ohjeistettu näytökseen laittaa hiukset saparolle, niin tytöillä oli sitten kolmenlaisia kampauksia, kun eri ihmiset ymmärsi eri tavoin.

Olisin minäkin hämmentynyt. "Saparoille" on ihan selvä, mutta mitä "saparolle" tarkoittaa? Poninhäntä pään toisella puolella?

Vierailija
24/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olen samaa mieltä vastaaja 22 kanssa, mutta itse käytän sanaa kolttu myös vähän kulahtaneemmista eli vain kotikäyttöön siirtyneistä mekoistani.

Vierailija
25/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää tuo aloituksessa annettu selitys, että puolihame on polvipituinen hame. Kyllä mun nuoruudessani puolihame tarkoitti ihan tavallista hametta, erotukseksi mekosta. Tosin sanalle vähän naureskeltiin joskus, koska kyllähän se puolihamekin kokonainen oli, ei mikään puolikas.

Vierailija
26/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kuullut kutsuttavan mekkoa hameeksi, mutten ikinä toisinpäin. Tapahtuuko tätäkin siis?

Vierailija
27/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle jostain kumman syystä hame on vieraampi sana joten sanon vahingossa hameitakin mekoksi. Tiedän kyllä niiden eron ja huomaan virheenä heti. En tiedä mistä tämä johtuu.

Vierailija
28/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä on se mekoksi tai hameekai miellettävä helma niin asu on mekka tai hame, aivan sama. Se määrää.

Tässä siis selitys, miksi sanon kumpaa vaan.

Vierailija
29/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin hame oli yläkäsite kaikille hameosan sisältäville vaatteille. Huomaa jos lukee esim. vanhoja lehtiä.

Tämä. Mulla on menneet nämä aina sekaisin, ja voin aivan hyvin kutsua myös hametta mekoksi. Tosin yleensä sanon näköjään mekkojakin hameiksi.

Vierailija
30/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekko, kolttu, leninki, iltapuku?

Mekko on esim. Kevyt kesämekko. Kolttu on mekko mallia tantta. Leninki on ohutkankainen hienostunut mekko. Iltapuku on iltajuhlaan tarkoitettu täyspitkä mekko.

Leninki on vähän vanhahtava, tarkoitti kaikkia mekkoja aikanaan, sanahan tulee ruotsista, klänning = mekko

Vierailija
31/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää tuo aloituksessa annettu selitys, että puolihame on polvipituinen hame. Kyllä mun nuoruudessani puolihame tarkoitti ihan tavallista hametta, erotukseksi mekosta. Tosin sanalle vähän naureskeltiin joskus, koska kyllähän se puolihamekin kokonainen oli, ei mikään puolikas.

Mun äiti on ompelija ja kyllä tuo on ollut ihan ammattisanastoa, puolihame, "puolikas hame" eli noin polviin asti, erotuksena kokopitkästä. Ehkä jossain murrealueella tarkoittanut noin kun kerroit?

Vierailija
32/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhoja ?

Kyllä ne esim. 1960- luvun Anttilan postimyyntikatalogissa eroteltiin kaikki ihan oikein.

Mihihame oli minihame ja minimekko minimekko jne.

Oliko? Ainakin 50-luvulla puhuttiin vielä leningeistä ennemmin kuin mekoista. Mekko on aika uusi sana. Ehkä se on tullut yleisempään käyttöön juuri 60-luvulla.

Vierailija
33/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

on xe meko fliisyä ja hamme Golitzia ? Va i toisen päin?

Vierailija
34/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhoja ?

Kyllä ne esim. 1960- luvun Anttilan postimyyntikatalogissa eroteltiin kaikki ihan oikein.

Mihihame oli minihame ja minimekko minimekko jne.

Oliko? Ainakin 50-luvulla puhuttiin vielä leningeistä ennemmin kuin mekoista. Mekko on aika uusi sana. Ehkä se on tullut yleisempään käyttöön juuri 60-luvulla.

Mekko on todella vanha sana.

Mainitaan Kalevalassakin.

Rohdinkankainen pitkä mekko,tarkoitti housujen päällä pidettävää(miehen ) paitaa, naisen paitaa taas sanottiin 'röijyksi'.

Vierailija
35/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aina ymmärtänyt, että puolihame on tarkoittanut hametta erotuksena mekosta, eikä polvimittaista hametta. Joku veikkasi sen liittyvän murteeseen, olen Varsinais-Suomesta.

Minua jäi myös vaivaamaan miten hiukset laitetaan saparolle.

Vierailija
36/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheinta on se, kun eräässä putiikissa mainostettiin isolla "kolitseja"!!!

Vierailija
37/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis...molemmat voi nostaa korviin. Mitä eroa / väliä?

Vierailija
38/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bobo kirjoitti:

Siis...molemmat voi nostaa korviin. Mitä eroa / väliä?

No juuri  niistä mekon  hihoista johtuen sitä ei kyllä mitenkään  voi.

Vierailija
39/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt ihan samaa! Facebookin kirppiksiä selatessani useamman kerran on tullut vastaan mekko, jota on myyty hameena tai toisinpäin, ja olenkin miettinyt onko tuo joku murrejuttu vai onko tosiaan nykyihmiset niin tietämättömiä?  Ihan ärsyttää, mekko on mekko ja hame on hame, ei luulisi olevan kovin vaikeaa :D 

Vierailija
40/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mekon ja koltun ero?

Kolttu on tehty teryleenistä. Varma tieto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän