Mikä leivässä on niin kamalaa?
Nykyisin mesotaan hirmuisesti siitä, että leipä on pahasta ja leipää ei pidä syödä. Nyt kysyn ihan vilpittömästi: Miksi? Mikä siinä leivässä on niin kamalaa, ettei sitä saisi syödä? Konkreettista tietoa, kiitos.
Ymmärrän, että pullamainen vehnäleipä ei ole erityisen terveellinen. Mutta harva leipä nykyisin sellaista on. Valaiskaapa nyt minua tämän asian suhteen, kiitos.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Koska siinä on jauhoja!!! Noita pahuuden alkuja, noita kurjia tuholaisia.
Eli vilja on pahasta jauhona, mutta ei vaikkapa hiutaleena? Puuroahan suorastaan kehotetaan syömään, mutta leipä on sitten kaiken pahan alku. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vilja on pahasta jauhona, mutta ei vaikkapa hiutaleena? Puuroahan suorastaan kehotetaan syömään, mutta leipä on sitten kaiken pahan alku. -ap
Tähän jatkokysymyksenä: Mitenkäs sitten jauhoista tehty puuro? Onko sekin pahasta, koska jauhot?
Turhaa mautonta hiilihydraattia. Jos päivän aikana saa syödä 2000kcal niin on turhaa tuhlata niitä leipään tai varsinkaan puuroon. Yksi leipä lisukkeineen helposti 300kcal. Jos itse leivon leipää niin en malta syödä yhtä tai kahta palaa vaan kerrasta menee puoli pellillistä. Päivän kcal:t yhdellä syöntikerralla. Huh.
Ei siinä kummempaa pahaa ole, mutta paljon hiilihydraatteja ja vähän ravintoaineita, joten ei sitä paljon mihinkään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa mautonta hiilihydraattia. Jos päivän aikana saa syödä 2000kcal niin on turhaa tuhlata niitä leipään tai varsinkaan puuroon. Yksi leipä lisukkeineen helposti 300kcal. Jos itse leivon leipää niin en malta syödä yhtä tai kahta palaa vaan kerrasta menee puoli pellillistä. Päivän kcal:t yhdellä syöntikerralla. Huh.
Miten sitä niin paljon menee, jos se kerran on mautonta?
Ei leipää ja puuroa voi ihan suoraan verrata. Vähän sama jos niputtaisi vielä samaan ohrapirtelön, viljaahan siinäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kummempaa pahaa ole, mutta paljon hiilihydraatteja ja vähän ravintoaineita, joten ei sitä paljon mihinkään tarvitse.
Mitenkäs kuidut? Niitähän ihminen tarvitsee. Olen ymmärtänyt, että täysjyväruis esimerkiksi on hyvä kuidunlähde. Tästä voisi helposti päätellä, että täysjyväruisleipä on hyvästä, eikö? -ap
Vierailija kirjoitti:
Ruisleivässä on runsaasti B-ryhmän vitamiineja sekä kuitua. Jonkinlaista näyttöä käsittääkseni on myös siitä, että se tekisi hyvää suoliston mikrobeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä niin paljon menee, jos se kerran on mautonta?
Uunituore on eriasia. Monesti sitä mussuttaessani kyllä olen miettinyt, että mikä tässä oikein niin kovasti kiehtoo ja vaan jatkanut syömistä. Ehkä se vaan koukuttaa kuin joku huume.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs kuidut? Niitähän ihminen tarvitsee. Olen ymmärtänyt, että täysjyväruis esimerkiksi on hyvä kuidunlähde. Tästä voisi helposti päätellä, että täysjyväruisleipä on hyvästä, eikö? -ap
Kuituja saa esim. kasviksista, pähkinöistä, kaakaojauhosta vain muutamana esimerkkinä. Eikä viljakuitu kovin hyvä suolistolle olekaan.
Trendipellejä. Näitä "mul on varmaan keliakia". Kun suu on tuohesta, niin eihän ne hyvän leivän päälle ymmärrä.
Ehkä se suurin syy on ne leivän lisukkeet. Margariinit ja lihajalosteet, juustot.
Harva sitä kuivaa leipää liikaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Ei leipää ja puuroa voi ihan suoraan verrata. Vähän sama jos niputtaisi vielä samaan ohrapirtelön, viljaahan siinäkin on.
No ei nyt ihan noinkaan. Leipiä ja puuroja on hyvin monenlaisia. Minusta leipää esimerkiksi juureen leivottu ruisleipä on hyvinkin lähellä ruispuuroa. Kumpaankin tulee viljaa, vettä ja suolaa. Puurossa vilja vain useimmiten hiutaleina ja leivässä jauhona. Olut ei muistuta kumpaakaan millään tavalla.
Paljon kuulen puhuttavan täysjyvätuotteiden puolesta, mutta yleensä siinä ei eritellä mitä tuotteita tarkoitetaan. Jotain muuta kuin leipää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt ihan noinkaan. Leipiä ja puuroja on hyvin monenlaisia. Minusta leipää esimerkiksi juureen leivottu ruisleipä on hyvinkin lähellä ruispuuroa. Kumpaankin tulee viljaa, vettä ja suolaa. Puurossa vilja vain useimmiten hiutaleina ja leivässä jauhona. Olut ei muistuta kumpaakaan millään tavalla.
Olut on nestemäistä leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuituja saa esim. kasviksista, pähkinöistä, kaakaojauhosta vain muutamana esimerkkinä. Eikä viljakuitu kovin hyvä suolistolle olekaan.
Että kaakaojauhe olisi terveellisempää kuin vilja? Kaikkea sitä kuuleekin :D:D
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on syömishäiriö, niin tuskin se sitä tarkoittaa, että muilla olisi ongelmia syödä sitä 1 leipää.
Vierailija kirjoitti:
No itsehillintäsi puutehan on vain sinun henkilökohtainen ongelmasi, ei muiden. Minä voin aivan hyvin syödä tuoretta hyvää leipää vain yhden palan.
Minäpä lähden tästä syömään vähän leipää, kun alkoi hiukoa tätä keskustelua lukiessani.