Mikä leivässä on niin kamalaa?
Nykyisin mesotaan hirmuisesti siitä, että leipä on pahasta ja leipää ei pidä syödä. Nyt kysyn ihan vilpittömästi: Miksi? Mikä siinä leivässä on niin kamalaa, ettei sitä saisi syödä? Konkreettista tietoa, kiitos.
Ymmärrän, että pullamainen vehnäleipä ei ole erityisen terveellinen. Mutta harva leipä nykyisin sellaista on. Valaiskaapa nyt minua tämän asian suhteen, kiitos.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kummempaa pahaa ole, mutta paljon hiilihydraatteja ja vähän ravintoaineita, joten ei sitä paljon mihinkään tarvitse.
Mitenkäs kuidut? Niitähän ihminen tarvitsee. Olen ymmärtänyt, että täysjyväruis esimerkiksi on hyvä kuidunlähde. Tästä voisi helposti päätellä, että täysjyväruisleipä on hyvästä, eikö? -ap
Kuituja saa esim. kasviksista, pähkinöistä, kaakaojauhosta vain muutamana esimerkkinä. Eikä viljakuitu kovin hyvä suolistolle olekaan.
Että kaakaojauhe olisi terveellisempää kuin vilja? Kaikkea sitä kuuleekin :D:D
Onhan se, miksi ei olisi? Et taida edes tietää, mitä kaakaojauho pitää sisällään?
Vierailija kirjoitti:
Turhaa mautonta hiilihydraattia. Jos päivän aikana saa syödä 2000kcal niin on turhaa tuhlata niitä leipään tai varsinkaan puuroon. Yksi leipä lisukkeineen helposti 300kcal. Jos itse leivon leipää niin en malta syödä yhtä tai kahta palaa vaan kerrasta menee puoli pellillistä. Päivän kcal:t yhdellä syöntikerralla. Huh.
No eihän juuri mikään ole terveellistä, jos sitä vetää kerralla kokopäivän tarpeen verran. Ongelmasi ei ole leivässä, vaan syömässäsi määrässä.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä lähden tästä syömään vähän leipää, kun alkoi hiukoa tätä keskustelua lukiessani.
Peukku tälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kummempaa pahaa ole, mutta paljon hiilihydraatteja ja vähän ravintoaineita, joten ei sitä paljon mihinkään tarvitse.
Mitenkäs kuidut? Niitähän ihminen tarvitsee. Olen ymmärtänyt, että täysjyväruis esimerkiksi on hyvä kuidunlähde. Tästä voisi helposti päätellä, että täysjyväruisleipä on hyvästä, eikö? -ap
Kuituja saa esim. kasviksista, pähkinöistä, kaakaojauhosta vain muutamana esimerkkinä. Eikä viljakuitu kovin hyvä suolistolle olekaan.
Että kaakaojauhe olisi terveellisempää kuin vilja? Kaikkea sitä kuuleekin :D:D
Onhan se, miksi ei olisi? Et taida edes tietää, mitä kaakaojauho pitää sisällään?
Villi veikkaus: Se sisältää kaakaota?
En silti usko, että se olisi terveellisempää kuin ruis tai kaura. Ainakaan kun kukaan ei varmasti vetele kaakaojauhetta samaa määrää kuin ruisleipää tms.
Joku aina keksii jonkun ruoka-aineen,joka on itse perkeleestä,nyt esim maitotuotteet. En ole lähtenyt noihin hysterioihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku aina keksii jonkun ruoka-aineen,joka on itse perkeleestä,nyt esim maitotuotteet. En ole lähtenyt noihin hysterioihin mukaan.
Erittäin viisas päätös. Suomalaiset ja monet muut olisivat aikaa sitten kuolleen sukupuuttoon jos kaikki olisivat lopettaneet vilja- ja maitotuotteiden käyttämisen.
Voi herranjumala näitä vastauksia.
"Leipä ei sisällä ihmisille tärkeitä ravintoaineita eli se on turha hiilaripommi" "leivän kuidut eivät ole hyväksi suolistolle"
Mitä vielä? Ihan höpöhöpöjuttuja. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee lehtien sivuilla kun yksi professori on tutkinut asioita. Kaikki fiksut tietävät että kokojyväleivästä, erityisesti ruisleivöstä on hyötyä kohtuullisina annoksina elimistölle. Siinä on kuituja ja ne eivät tee huonoa suolistolle.
Fakta on se että aina tulee trendejä että jokin ruoka, ruoka-aine tai elintarvike on epäterveellistä koska toi professori X sanoo niin. Ensin oli rasvat, sitähän ei saanut syödä ollenkaan ihan hirveää kaikki vaan rasvattomaan. Sitten tuli sokeri että se on pahasta ihminen ei tarvitse sokeria yhtäkään milligrammaa missään muodossa siitä saa syövän ja kuolee. Jossain vaiheessa oli hiilarit ja suola sekä kananmuna. Niitäkään ei saanut syödä.
Tajuatteko miten hölmöä? Jos tämän kaiken yhdistää se tarkoittaa sitä että ihmisen tulisi pärjätä pelkällä vedellä. Ravintoaineethan on pahasta eikö vaan?
Kuulkaa kohtuus kaikessa. Kaikki on epäterveellistä kun syödään liikaa sen sanoo järkikin. Jos mättää paketin vehnäpaahtoleipää niin onhan se epäterveellistä. Mutta jos syöt 2 palaa ruisleipää muutaman kerran viikossa, se ei ole epäterveellistä. Jos paistat perheelle kanapihvit ruokalusikallisessa rypsiöljyä niin se ei ole epäterveellistä.
Syökää ihmiset ihan rauhassa. Ei se 2000 kcal ole mikään kiveen hakattu juttu. Riippuu ihmisen kulutusmäärästä paljonko se tarvitsee energiaa. Todella aktiiviselle liikkujalle tuo 2000 kcal on liian vähän. Ihmisen koko, ikä ja sukupuolikin vaikuttaa asiaan.
On turhaa olla fanaattinen niiden ruokien suhteen. Siinä kärsii vain mielenterveys.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ja täältä av:lta olen ihka ensimmäistä kertaa elämässäni kuullut että rypsiöljy on pahasta 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähtee hyvin nälkä kun vetelee pähkinöitä ja kaakaojauhetta....
No nyt mä tiedän, miksi suomalaiset eivät enää menesty urheilussa. Ne urheilijat syö leipää! Tuota s**tanan keksimää turhaa hiilarihöttöä. Ei ihme ettei keppi lennä ja juoksu kulje. Tästä lähtien urheilijoille leivänsyöntikielto. Johan alkaa tulla kultaa!
Se lihottaa liikaa syötynä ja mikään ei ole niin helppoa syödä liikaa kuin leipä. Sehän siinä on pahinta. Sopiva annos on luokkaa pari palaa lohen kanssa jouluna ja juhannuksena.
Älytön leivän munttaus ja vieläpä päivittäin on yksi iso tekijä lihavuusepidemiassa, ainakin täällä Suomessa. Täysjyvä ja ruisleipä lihottaa ihan yhtä lailla, kuin muukin joutava energian tankkaus.
Itse en syö leipää, muuta kuin omaa leipomaani gluteiinittomista jauhoista ja siemenistä. Sitäkin pari palaa päivässä korkeintaan. Aamukahvin kanssa yleensä tekee mieli leipää, tai sopan kanssa syön itse tehtyä näkkileipää.
Kun lopetin jauhot (+peruna) ja sokerin, olo on parantunut huomattavasti. Vatsa oli joskus turvoksissa kuin viimeisillään raskaana olisi ollut. Oli ilmavaivoja (siis todella häiritsevän runsaasti), mahassa möyri - töissä oli välillä tosi kiusallista. Välillä oli ripulia ja välillä ummetusta. Ei mitään vikaa terveydessä, kaikki arvot hyviä. Kilpparin vajaatoiminta on ja siihen noita oireita niputin. TT-lääkäri sanoi, että kokeile laktoositonta ja/tai gluteiinitonta. Ajattelin, etten jaksa, on turhan vaivalloista. Puolisen vuotta siinä meni miettiessä, kunnes sitten aloitin. Söin aika terveellisesti ennenkin, lautasmallin mukaan, eikä esim. sokerin pois jättäminen tehnyt mitään oireita.
Perunan, pastan, riisin sijaan otin enemmän vihanneksia lautaselle. Se vatsan muutos alkoi melkein heti. Kahdessa, kolmessa viikossa ihan käsittämätön vaikutus. Iho pehmeä; kyynärpäätkin aivan kuin vauvan peppu (yleensä oli aivan karheat), pohkeitten hilseily on loppu. Ylenmääräinen väsymys lähti. Turvotus lähti. Kyllä ruokavaliolla vaan on iso merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Se lihottaa liikaa syötynä ja mikään ei ole niin helppoa syödä liikaa kuin leipä. Sehän siinä on pahinta. Sopiva annos on luokkaa pari palaa lohen kanssa jouluna ja juhannuksena.
Älytön leivän munttaus ja vieläpä päivittäin on yksi iso tekijä lihavuusepidemiassa, ainakin täällä Suomessa. Täysjyvä ja ruisleipä lihottaa ihan yhtä lailla, kuin muukin joutava energian tankkaus.
Energian kulutus eli liikunta lienee sinulle tuntematon käsite, kun tuollaista väität. Jos ihminen kuluttaa vähintään sen, mitä syö hän ei mystisesti liho, vaikka vetäisi paketillisen leipää päivässä. Kaikki ruoka lihottaa, jos saatua energiaa ei kuluta pois.
Minusta se ei ole kamalaa, mutta en ole koskaan pitänyt leivästä enkä syö sitä siksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en syö leipää, muuta kuin omaa leipomaani gluteiinittomista jauhoista ja siemenistä. Sitäkin pari palaa päivässä korkeintaan. Aamukahvin kanssa yleensä tekee mieli leipää, tai sopan kanssa syön itse tehtyä näkkileipää.
Kun lopetin jauhot (+peruna) ja sokerin, olo on parantunut huomattavasti. Vatsa oli joskus turvoksissa kuin viimeisillään raskaana olisi ollut. Oli ilmavaivoja (siis todella häiritsevän runsaasti), mahassa möyri - töissä oli välillä tosi kiusallista. Välillä oli ripulia ja välillä ummetusta. Ei mitään vikaa terveydessä, kaikki arvot hyviä. Kilpparin vajaatoiminta on ja siihen noita oireita niputin. TT-lääkäri sanoi, että kokeile laktoositonta ja/tai gluteiinitonta. Ajattelin, etten jaksa, on turhan vaivalloista. Puolisen vuotta siinä meni miettiessä, kunnes sitten aloitin. Söin aika terveellisesti ennenkin, lautasmallin mukaan, eikä esim. sokerin pois jättäminen tehnyt mitään oireita.
Perunan, pastan, riisin sijaan otin enemmän vihanneksia lautaselle. Se vatsan muutos alkoi melkein heti. Kahdessa, kolmessa viikossa ihan käsittämätön vaikutus. Iho pehmeä; kyynärpäätkin aivan kuin vauvan peppu (yleensä oli aivan karheat), pohkeitten hilseily on loppu. Ylenmääräinen väsymys lähti. Turvotus lähti. Kyllä ruokavaliolla vaan on iso merkitys.
On varmasti, jos on allerginen tai yliherkkä jollekin. Sinun tapauksessa on kyse tuosta eikä mistään ihmeparantumisesta. Minunkin ihoni tulee punaisenkirjavaksi ja limakalvot turpoavat, jos syön mansikoita. Taianomaisesti oireet lakkaavat, kun jätän mansikat syömättä. Ei kuitenkaan tulisi mieleenikään väittää, että mansikat ovat kaikille pahasta. Ne vain eivät sovi minulle. Aivan kuten viljat eivät sovi sinulle, vaikka sopivat suurelle osalle ihmisistä.
Gluteiini voi estää ravintoaineiden imeytymisen soluihin.
Se on kyllä gluteeni. Opettele suomea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energian kulutus eli liikunta lienee sinulle tuntematon käsite, kun tuollaista väität. Jos ihminen kuluttaa vähintään sen, mitä syö hän ei mystisesti liho, vaikka vetäisi paketillisen leipää päivässä. Kaikki ruoka lihottaa, jos saatua energiaa ei kuluta pois.
No niinhän tässä juuri sanoin, että lihottaa jos syö liikaa. Ja leivän liiallinen mussutus on aivan liian helppoa. Ei kenelläkään ole aikaa kulutella päivittäistä leipäpussillista liikuntaa harrastamalla. Itsellesi taitaa tuo ihmisen energiankulutus vieraampi käsite.
Nimen omaan! Ulkomailta järjettömällä hiilijalanjäljellä rahdattu kaakao ja pähkinät on parempaa, kuin kotimainen lähellä tuotettu ruis, kaura tai vaikka se vehnä. Ihan älytöntä.