Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 -vuotiaamme ei käytä lainkaan digisisältöjä tai katso telkkaria

Vierailija
13.08.2017 |

Meillä ei ole pädejä lainkaan. Joskus lapsi on tietokoneella pelannut jonkinlaista älypeliä (kerran vuodessa) ja telkkaria hän katsoo noin 0-3h kuukaudessa. Olen jo alkanut epäilemään, että onko tämä hyväksi lapselle, kun HS:kin kirjoitti, että keskimäärin lapset viettävät ruutuaikaa noin 1h51min päivä. Käsittämätön määrä, mielestäni. Jääkö tyttöni jostain kehityksellisesti paitsi, kun ei vietä ruutuaikaa/pelaa älypelejä? Taustalla ei ole meillä mitään ideologista valintaa, kyll hä puhelimen saa kun kouluun menee ym. Kotona hän lukee kirjoja ja kuuntelee äänikirjoja kuulokkeilla radiosta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähinnä lapsi saattaa itse kokea ulkopuolisuuden tunnetta, kun ei ole mukana kavereiden jutuista... Jos lapset leikkii vaikka RyhmäHau:ta eikä sun lapsi oo katsonut sitä koskaan niin vaikee mennä leikkiin mukaan... Ja isompana kun muistellaan kavereiden kanssa lapsuusjuttuja, et mitä ohjelmia katottiin ja pelejä pelattiin, niin hän on ulkopuolinen keskustelusta... Terveisin yks ysärilapsi jonka äiti ei antanut katsoa Pokemonia vaikka kaikki muut katso ja jäin ulkopuoliseksi yhdestä mun sukupolven isoimmasta jutusta :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lähinnä lapsi saattaa itse kokea ulkopuolisuuden tunnetta, kun ei ole mukana kavereiden jutuista... Jos lapset leikkii vaikka RyhmäHau:ta eikä sun lapsi oo katsonut sitä koskaan niin vaikee mennä leikkiin mukaan... Ja isompana kun muistellaan kavereiden kanssa lapsuusjuttuja, et mitä ohjelmia katottiin ja pelejä pelattiin, niin hän on ulkopuolinen keskustelusta... Terveisin yks ysärilapsi jonka äiti ei antanut katsoa Pokemonia vaikka kaikki muut katso ja jäin ulkopuoliseksi yhdestä mun sukupolven isoimmasta jutusta :-D

No kyllähän lapsi kuukaudessa sen pari tuntia katsookin ja esim. tällä hetkellä hänellä on hirveä määrä PetShop -eiläimiä. En usko, että ulkopuoliseksi jääpi sen vuoksi, koska ei ole ainakaan mitään sellaista puhunut. :) ap

Vierailija
4/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekemistä niillä petshopeilla nyt telkkarin ja pelien kanssa on?? 

Vierailija
5/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsen pitää kohta alkaa harjoittelemaan niitäkin. Maailma muuttuu ja voi tipahtaa kärryiltä. Voi isompana vaikuttaa myös kaverisuhteisiin, kun ei tiedä mistä puhutaan.

Meillä lapset saa pelata lauantaisin. Kesällä mielummin ovat ulkona. Lastenohjelmat telvisiosta.

Vierailija
6/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsen pitää kohta alkaa harjoittelemaan niitäkin. Maailma muuttuu ja voi tipahtaa kärryiltä. Voi isompana vaikuttaa myös kaverisuhteisiin, kun ei tiedä mistä puhutaan.

Meillä lapset saa pelata lauantaisin. Kesällä mielummin ovat ulkona. Lastenohjelmat telvisiosta.

Itse ehkä ajattelen, että se kärryiltä tipahtaminen on pelko ihan vain vanhempien omassa mielessä. Kun lapsi on itsevarma ja rohkea sekä sosiaalisesti taitava, ja saanut rauhassa neuropsykologisesti kehittyä ilman koko ajan levottomuutta tuottavia ärsykkeitä, niin hän kyllä pääsee niihin kuuluisiin kärryihin mukaan koulussakin. :) Meillä kun ei ole mitään ideologista valintaa taustalla, mutta vaan koen, että 5v ei tarvitse älypelejä. Mutta olenko sitten väärässä? ap

Vierailija
7/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun lasten ollessa 5-vuotiaita ei mitään pädejä ollut vielä olemassakaan (tai olisko ollu vuonna 2009, kun kuopus oli 5 v,  jo markkinoilla, mutta ei millään lailla kovin yleisiä lasten käytössä), mutta nyt 12-vuotias on kyllä todellakin kärryillä kaikesta elektroniikasta. Mutta maailma muuttuu tässäkin. Alakouluissahan käytetään nykyisin todella paljon just tabletteja ja uuden OPSin myötä vielä enemmän tekniikkaa. Varmaan tää tulee eskareihinkin. Eli jonkinlainen käsitys asiasta nyt tietty ei olisi pahaksi varmaan siihen mennessä.

Telkaria meillä kyllä katsottiin. En sinänsä muista että ne ohjelmat olis kauheasti olleet leikkien aiheina, mutta voin muistaa väärinkin. 

Tuskin tosta nyt kauheasti ainakaan haittaa on. Kyllä se lapsi ehtii.

Vierailija
8/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin tv-sarjoihin ja muihin kulttuuri-ilmiöihin pääsee kyllä hetkessä käsiksi halutessaan. Samoin padin käytön oppii kuka vain muutamassa minuutissa, ne laitteethan on tehty siten että aikuinenkin oppii hetkessä.

Sen sijaan jos lapsesi käyttää karkea- ja hienomotoriikan herkkyyskaudet hyväkseen ja vielä innostuu lukemisesta, on hänellä todella hyvät eväät tulevaisuuteen.

Vierailija
9/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä tekemistä niillä petshopeilla nyt telkkarin ja pelien kanssa on?? 

No mikä peli on sellainen, että jos ekaluokkalainen ei sitä tunne, niin jää jotenkin ulkopuoliseksi? Voiko oikeasti olla noin, kun lapsella on kaikki mahdolliset lelut ja vehkeet noin muuten? Meillä lapsi pelaa korttipelejä vanhempien kanssa tämän ikäisenä, tekee palapelejä ym. pelaa Afrikan tähteä. ap

Vierailija
10/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

Vierailija
11/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

Mitä tarkoitat? Älä viitsi tuntea niinkuin tunnet? Minkäs sille voin, että se tuntui kurjalta, kun meillä eskarissa leikittiin Pokemonia, mutta mä en edes tiennyt mitään Pokemonien nimiä. Kun koulukaverit vaihteli Pokemon-kortteja, eikä mulla sellaisia ollut. Viime kesänä kun aikuisetkin kaverit lapsuuden nostalgian vuoksi innostui Pokemon Go:sta, niin mä en jaksanut innostua siitäkään kun en koskaan ollut päässyt sisään siihen maailmaan. Heti jos sanoi, että en mä lapsena katsonut Pokemonia niin en ymmärrä tätä, vastaus oli tyyliä "ai mitäää, et katsonu vai, misket katsonu omg??!"

Vierailija
12/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ehkä ajattelen, että se kärryiltä tipahtaminen on pelko ihan vain vanhempien omassa mielessä. Kun lapsi on itsevarma ja rohkea sekä sosiaalisesti taitava, ja saanut rauhassa neuropsykologisesti kehittyä ilman koko ajan levottomuutta tuottavia ärsykkeitä, niin hän kyllä pääsee niihin kuuluisiin kärryihin mukaan koulussakin. :) Meillä kun ei ole mitään ideologista valintaa taustalla, mutta vaan koen, että 5v ei tarvitse älypelejä. Mutta olenko sitten väärässä? ap

Eskarissa jo harjoitellaan kosketusnäytöllä kirjaimia ja laskemista. Kouluissa vieläkin enemmän. Ehkä oletkin väärässä.

Vierailija
13/13 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

Mitä tarkoitat? Älä viitsi tuntea niinkuin tunnet? Minkäs sille voin, että se tuntui kurjalta, kun meillä eskarissa leikittiin Pokemonia, mutta mä en edes tiennyt mitään Pokemonien nimiä. Kun koulukaverit vaihteli Pokemon-kortteja, eikä mulla sellaisia ollut. Viime kesänä kun aikuisetkin kaverit lapsuuden nostalgian vuoksi innostui Pokemon Go:sta, niin mä en jaksanut innostua siitäkään kun en koskaan ollut päässyt sisään siihen maailmaan. Heti jos sanoi, että en mä lapsena katsonut Pokemonia niin en ymmärrä tätä, vastaus oli tyyliä "ai mitäää, et katsonu vai, misket katsonu omg??!"

Ok, mutta olisihan sinulla voinut olla pokekortteja ja olisit silloin tällöin katsonut Pokemonia. Eihän ap:kaan kiellä täysin tv:n katselua, joten sinällään hieman eri asia.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä