Varakas 3-kymppinen, miksi teetät talkoina hääjärjestelysi?
Miksi Suomessa on tapana, että päälle 3-kymppisetkin järjestävät häänsä talkootyönä? Tuttavapiirissäni on syyshäät. Hääpari on 30+ varakas, hyväpalkkaisessa työssä, omistavat useita asuntoja jne. Silti teettävät valtavasti häihin liittyviä töitä ja järjestelyjä kavereillaan. En tajua! Miksi tällainen perinne edelleen elää, että kaikki pitää tehdä itse tai teettää talkootyönä, kun olisi varaa palkata ammattilainen häiden järjestäjäksi ja maksaa tehdystä työstä? Lähipiirin ihmiset joutuvat polttarien suunnittelun ja järjestämisen lisäksi suunnittelemaan hääpäivän ohjelmaa ja tarjoiluja, näpertämään kutsuja ja koristeita, toimimaan autokuskina, valokuvaajana jne. Suunnittelukokoukseen tai askarteluun menee aina vähintään puoli päivää. Oikeasti, miksi näin? Ymmärrän talkooidean parikymppisten häissä, kun ei ole varaa palkata apua ja kavereilla ei välttämättä ole perheitä eikä työkiireitä, mutta en ymmärrä, miksei aikuinen ihminen voi teettää kyseisiä töitä ammattijärjestäjällä ja maksaa siitä. Ärsyttää, kun muiden ihmisten aika ei merkitse etenkään näille hääprinsessoille mitään. Eihän 5-kymppisiäkään järjestetä talkootyönä. Miksi sitten häät?
Kommentit (37)
No se kolmikymppinen on viimiset 10 vuotta talkoillut kaikkien tuttujensa häät ja maksaa nyt potut pottuina.
Kiinteistö kelpaa lainan vakuudeksi ja luottokortillakin voi maksaa omat häänsä ja häämatkansa.
Miksi ihmeessä muiden ihmisten pitäisi järjestää ja kustantaa perhejuhlat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankissa ei välttämättä ole rahaa. Ne on kiinni esim. kiinteistöissä.
Eli sinun mielestäsi ei ole varakas, jos pankkitilillä ei ole rahaa? On miljoonien kiinteistöt, autot, veneet ja lentokoneet, mutta kun "tililläni ei ole rahaa, niin olen köyhä".
Alapa myymään kiinteistöä, veneitä tai osakkeita hääkulujen takia. Palkasta ne pitäisi voida säästää.
Ei tarvitse myydä, muttei se muuta asiaa, etteikö olisi varakas.
Mutta taidat vain trollata.
Minä en ottanut kantaa siihen kuka on varakas vaan siihen onko irtorahaa hääsuunnittelijaan. #luetunymmärtäminen
Vain vässykät ja toisten lompakkoa kärkkyvät menevät naimisiin...
Ehkä tämä pari on itse osallistunut lukemattomien häiden talkooporukoihin, ja odottaa nyt vastavuoroisuutta. Aloittajan ei ole pakko tehdä yhtikäs mitään, ei edes mennä sinne hääjuhlaan.
Itse en osallistu mihinkään häätalkoisiin. Ihan jo senkin takia, että olen tumpula kaikissa askarteluista, kukaan ei haluaisi minun väkertämiäni kortteja lähetellä vierailleen. On tosi surullista, kuinka paljon ihmisiltä menee elämässä aikaa hukkaan kun eivät uskalla sanoa ääneen: "Minä en halua!".
Mulla oli juuri tällainen +30 kaveripariskunta. Nainen lääkärinä yksityisesessä lääkärifirmassa, mies DI. Molemmilla kovat tulot. Toki omakotitalo rakenteilla, mutta silti keskitasoa selvästi kovempipalkkaisia. Häiden valmisteluun ja järjestelyyn käytettiin ihan hurjasti talkootyötä. Esim. minä omalta osaltani jouduin moniin tilanteisiin autokuskiksi ja bensoihin meni varmaan pari sataa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi ei ole varakas, jos pankkitilillä ei ole rahaa? On miljoonien kiinteistöt, autot, veneet ja lentokoneet, mutta kun "tililläni ei ole rahaa, niin olen köyhä".
Alapa myymään kiinteistöä, veneitä tai osakkeita hääkulujen takia. Palkasta ne pitäisi voida säästää.
Osakkeiden myyminen on äärimmäisen helppoa. Myyntitoimeksianto vain vetämään päivän kurssiin ja rahat ovat muutamassa päivässä tilillä. Jos tarvitsee rahaa häidensä järjestämiseen, niin tuon helpompaa tapaa realisoida omaisuuttaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeiden myyminen on äärimmäisen helppoa. Myyntitoimeksianto vain vetämään päivän kurssiin ja rahat ovat muutamassa päivässä tilillä. Jos tarvitsee rahaa häidensä järjestämiseen, niin tuon helpompaa tapaa realisoida omaisuuttaan ei ole.
Helppoa on, mutta typerää häiden takia. Etenkin, jos kaverit ja sukulaiset ei uskalla kieltäytyä talkoista ja prinsessahäät on saatava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa on, mutta typerää häiden takia. Etenkin, jos kaverit ja sukulaiset ei uskalla kieltäytyä talkoista ja prinsessahäät on saatava.
Omat häät ovat ihmisen hienoin ja (toivottavasti) ainutkertainen juhla. Miksi niihin ei saisi kuluttaa rahaa? Ei minusta ole tyhmää joskus nauttia omaisuudestaan. Se sijaan on törkeää, jos järjestää isot häät ja teettää järjestelyt ilmaiseksi ystävillään. Sen lisäksi, että ystäväpiiriltä kuluu aikaa ja vaivaa, ystäviltä kuluu myös ihan julmetusti rahaa. Polttareihin menee satanen per nuppi, häälahjaan toinen satanen. Siihen päälle omat juhlavaatteet, mahdollinen juhlakampaus, meikki jne. Ei näitä ole tietty pakko hankkia, mutta kyllähän nyt hääpari odottaa, että vieraat panevat juhliin ykköset ylle. Rahanmenoa enemmän kyllä ärsyttää se ilmaistyön teettäminen. Tuntuu, että siinä ei mikään kohtuus tule kysymykseen.
Siis ihan ihme aloitus? Miten luulet, että varakkaat pysyvät varakkaina? He eivät käytä rahaa sellaiseen missä voi aivan hyvin säästää
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan kuuma peruna, mutta kun keskustelupalstalla ollaan, niin keskusteluahan täällä haetaan.
Miksi on täysin ok toivoa rahalahjoja, jos talkootyö on nou-nou? Tietyllä logiikalla ajattelisi asian juuri olevan päinvastoin: kaverilta on helpompi pyytää palvelusta kuin rahaa. Varsinkin jos kaverilla on paljon taitoa ja vähemmän rahaa.
Itse ymmärrän hyvin, miksi ihmiset pyytävät kavereilta talkoopalveluksia. Mieheni on muusikko, ja hän on soittanut käytännössä jokaisen kaverinsa häissä. Onhan se aika toinen juttu, että ystävä esiintyy kuin että joku tuntematon rahalla ostettu jousikvartetti soittaa.
Itse en osaa soittaa, mutta oma roolini on pitää huolta kolmesta lapsestamme, että mies voi keskittyä tehtäviinsä.
Et taida nyt puhua samasta asiasta. Jos miehesi esiintyy kavereidensa häissä, onko se hänen lahjansa hääparille vai ostaako hän vielä erikseen häälahjan? Tässä puhuttiin nyt siitä, että ystävät käyttävät ensin aikaansa juhlien järjestämiseen ja auttavat kenties juhlapäivänä hääpaikalla mutta ovat kuitenkin siinä mielessä vieraan ominaisuudessa, että heiltä odotetaan häälahjaa. Surkea diili ja ihmisten hyväksikäyttöä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että joku on varakas? On meilläkin ihan kiva talo sekä auto, molemmista on velkaakin ihan kivasti. Toinen on päällikön tittelillä töissä, mutta palkka ei todellakaan ole päällikkötasoa. Voidaan lähteä matkalle vaikka heti tai ostaa käteisellä joku vähän isompi juttu, mutta sitten tilillä on nolla euroa ennen kuin saadaan säästettyä lisää. Meitäkin luultavasti pidetään varakkaina, mutta kyllä ne rahat menevät lainan lyhennyksiin sekä muihin pakollisiin menoihin aika tarkkaan.
Olette varakkaita ja elämä on valintoja. Eli jos hankkii talot yms kalliisti niin jostain pitää ti tinkiä esim niistä häistä. Ei niitä voi toisilla järjestyttää tai maksattaa.
Jatkan vielä tätä: Mistä lähtien siivous on kuulunut kaason tehtäviin? Ottaa niin päähän, kun näiden kyseisten häiden kaaso, joka siis on minun lähipiiriäni, on velvoitettu siivoamaan juhlapaikka häiden jälkeen. Hääpari lähtee matkalle heti häitä seuraavana aamuna, ja sen sijaan, että olisivat ulkoistaneet siivouksen jollekin firmalle, teettävät sen kaasolla ja bestmanilla, jotka eivät edes asu samalla paikkakunnalla, missä häät pidetään. Eikö tämä ole jo törkeää? Mistä näitä itsekkäitä yli-ikäisiä prinsessoja oikein tulee? Siis ei riitä suunnitteluapu, koristeluapu, tarjoiluapu, polttarien järjestäminen ym. vaan pitää myös siivota hääpaikka juhlien jälkeen! Mitä jos 5-kymppisten jälkeen pyydettäisiin lähimmät ystävät siivoamaan? Ei taatusti olisi ok. Mksi häissä sitten on?
Me tullaan pitämään talkoohäät, näin yli kolmekymppisenä.
Ai miksi? Koska olemme 3-kymppisiä ja tähän ikään mennessä on ehtinyt itse olla talkooapuna aika monissa tilanteissa. Pyydämme talkooavuksi niitä, jotka ovat saaneet meiltä talkooapua.
Saa kieltäytyä, jos siltä tuntuu, mutta kyllä huvittaisi jos joku heistä tekisi tämänkaltaisen valitusketjun, kun meidän apumme on kuitenkin heille aina kelvannut. :D
Vierailija kirjoitti:
Me tullaan pitämään talkoohäät, näin yli kolmekymppisenä.
Ai miksi? Koska olemme 3-kymppisiä ja tähän ikään mennessä on ehtinyt itse olla talkooapuna aika monissa tilanteissa. Pyydämme talkooavuksi niitä, jotka ovat saaneet meiltä talkooapua.
Saa kieltäytyä, jos siltä tuntuu, mutta kyllä huvittaisi jos joku heistä tekisi tämänkaltaisen valitusketjun, kun meidän apumme on kuitenkin heille aina kelvannut. :D
Ymmärrän talkoohäät jotenkin, jos olette itse talkoilleet vastaavasti. Sen sijaan en ymmärrä sellaisten ihmisten riistämistä, jotka eivät ole koskaan pyytäneet apua mihinkään ja joita nämä riistäjät eivät ole itse koskaan tarjoutuneet auttamaan. Tällä tuntemallani morsiamella on muutenkin sellainen tyyli, että ystäviä vaivataan ja heiltä pyydellään palveluksia vähän väliä. On oltu muissakin sukujuhlissa auttamassa, on hoidettu koiria, yksi valokuvausta harrastava ystävä pyydetään aina kuvaamaan eri juhlia jne. Olen ollut monissa häissä ja itsekin kerran kaasona, ja minun tehtävänäni oli vain polttarien järjestäminen ja morsiamen avustaminen hääpäivänä. Tämä on nähdäkseni se perinteinen kaason tehtävä. En ole koskaan aiemmin törmännyt tällaiseen, että häät teetetään lähes täysin talkootyönä muutamalla lähimmällä ystävällä ja tähän kaikkeen menee päiväkausia.
Tämä on varmaan kuuma peruna, mutta kun keskustelupalstalla ollaan, niin keskusteluahan täällä haetaan.
Miksi on täysin ok toivoa rahalahjoja, jos talkootyö on nou-nou? Tietyllä logiikalla ajattelisi asian juuri olevan päinvastoin: kaverilta on helpompi pyytää palvelusta kuin rahaa. Varsinkin jos kaverilla on paljon taitoa ja vähemmän rahaa.
Itse ymmärrän hyvin, miksi ihmiset pyytävät kavereilta talkoopalveluksia. Mieheni on muusikko, ja hän on soittanut käytännössä jokaisen kaverinsa häissä. Onhan se aika toinen juttu, että ystävä esiintyy kuin että joku tuntematon rahalla ostettu jousikvartetti soittaa.
Itse en osaa soittaa, mutta oma roolini on pitää huolta kolmesta lapsestamme, että mies voi keskittyä tehtäviinsä.