Oletko katkera kun et osaa ruotsia?
Minä olen, harmittaa kun en panostanut ruotsin opetteluun silloin kun pääni oli vielä kunnossa.
Kommentit (17)
En tietenkään, osaan ruotsia peruskoulupohjalta paremmin kuin ruotsalaiset itse. He vain kateudesta esittävät että eivät ymmärrä mitä sanon.
En, ei vähempää kiinnostaisi osata ko paskakieltä.
Kyllä minuakin harmittaisi, jos en osaisi. Mutta onneksi opettelin. Olen ruotsinkielentaitoni takia saanut yliopistokoulutuksen ruotsiksi, erittäin hyvän ammatin ja työn, hyviä ystäviä ja ennenkaikkea ihanan suomenruotsalaisen miehen ja hänen kanssaan ihanan lapsen.
Osaan ruotsia, joten en ole katkera.
Eihän koskaan ole liian myöhäistä opetella. Kannattaa osata mahdollisimman monia kieliä.
En todellakaan ole katkera. Olen tyytyväinen etten osaa ruotsia. Ei ole koskaan ollut kiinnostusta siihen kieleen. Rumin ja ärsyttävän kuuloinen kieli.
Vierailija kirjoitti:
En, ei vähempää kiinnostaisi osata ko paskakieltä.
Sinä tässä olet paska kun et tiedä mitä menetät. Tuskin osaat mitään muutakaan kieltä.
Ei, osaan yhtä hyvin kuin suomea. Murteetkin menee paitsi närpesiska jota kuuntelen fluidisti mutta ei ole tarvinnut opetella puhumaan. Hauska pointti on että kaikki kyseistä murretta puhuvat eivät ymmärrä kouluruotsia. Pitää laittaa ruotsalainen aksentti päälle niin juttu alkaa luistamaan.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole katkera. Olen tyytyväinen etten osaa ruotsia. Ei ole koskaan ollut kiinnostusta siihen kieleen. Rumin ja ärsyttävän kuuloinen kieli.
Omalla osaamattomuudella ei kannata keulia. Se on pelkästään säälittävää. Opettajat taisivat antaa sinulle vuodesta toiseen armovitosen, niin että sait peruskoulun käytyä.
En ole ikinä halunnut osata entisen kolonialisti-isännän kieltä.
joo-å, jag är very katkerorna jag kan inte trampa min släkt
Jag är ju lite arg, att mä/man inte studeerannut svenskaa svenskatalande Hällsinki kehyskunta - vaikka altistuin kielelle lapsesta lähtien, och mamma yritti prataa och semisti seukkas - vad är du ju i finska? Christianin kaa -det var ju jätte komia sälli, eller var är det?
Välinpitämättömyys - ei negatiivisuus -kostautui myöhemmin halussa ymmärtää vaikkapa suomenruotsalaista kirjallisuutta syvällisesti ja tietty ns. virkamiesruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän koskaan ole liian myöhäistä opetella. Kannattaa osata mahdollisimman monia kieliä.
Niinpä.
Maailmassa on monta kieltä jotka ovat oikeasti hyödyllisiä ja joilla on kysyntää, toisin kuin yhdellä yksittäisellä maalla ja sen rantaruåttalaisilla.
Evvk täysin turha ja ärsyttävä sössötys. Kuulostaa todella homolta.
Miksi olisin katkera, olen jo 73v enkä vielä tähän mennessä ole tarvinnut ruotsia puhua missään. Vähän ymmärrän muutaman koulussa opitun lauseen ja joitakin sanoja, mutta ei ole tarpeellisia minun elämässäni.
Miksi pitäisi, osaan ruotsia.