Mikä muille ihan helppo asia on sinulle ylivoimaisen vaikeaa?
Itselleni on todella hankalaa älypuhelimen käyttö. En tiedä mikä siinä on mutta jatkuvasti sählään jotenkin vääriä asetuksia päälle enkä meinaa välillä tajuta mitä pitää tehdä. Liikaa toimintoja, jotenkin olen tottunut siihen että puhelimessa ei olisi niin paljon toimintoja. Tietokoneen käyttö on jotenkin luontevampaa, vaikken niidenkään kanssa mikään velho ole.
Kommentit (203)
Vieraille lapsille puhuminen. En keksi mitä sanoisin heille. Ei auta, vaikka kuinka ajattelisin heitä ihan vain ihmisinä. Omien lasten kanssa ei tietenkään tällaista ongelmaa ole ollut.
En myöskään osaa leikkiä. Tämä oli hiukan ongelma jo omien lastenkin kanssa, vaikka he leikkivätkin onneksi paljon keskenään. Vieraiden lasten kanssa ei kaikeksi onneksi ole koskaan tarvinnutkaan leikkiä. Sitä harmittelen, että tämä osaamattomuus ulottuu myös koiraani. En osaa leikkiä sen kanssa. Hellin, huolehdin, koulutan ja juttelen sille, mutta en osaa sellaista riehakasta leikkiä, mistä koirat pitävät.
Hiusten kiharrus. Ei vaan koordinaatio toimi niin etten polttaisi itseäni.
Rutiinien ylläpito: säännöllinen unirytmi, hampaiden harjaus joka aamu ja ilta, suihkussa käyminen tarpeeksi usein, jotta en tule missään vaiheessa likaiseksi (tavallisesta elämisestä), säännölliset ruokailuajat (= erikseen aamupala, lounas ym. oikeat ateriat), siivoaminen niin usein että siisteys ja puhtaus pysyisi yllä, liikunnallisuuden ylläpito.
Politiikan tajuaminen (esim. sen että ketkä kansanedustajat on ääliöitä ja mitkä puolueet minkäkin syyn takia pahoja).
Sama kuin jollain aiemmalla eli tuo väli-ilmansuuntien muistaminen. Joudun aina luettelemaan ilmansuunnat mielessäni alusta loppuun hahmottaakseni mistä suunnasta milloinkin puhutaan.
Kaikkien kertotaulujen muistaminen, vaikka olen yrittänyt saada ne päähän! Joudun laskemaan jotkin kertotaulut joka ikinen kerta erikseen, esim. 7 x 8 (lasken ensin 2 x 7 saaden 14, kerron sen kahdella saaden 28 ja vielä sen kahdella saaden 56). Koulussa olen ollut hyvä matikassa tästä huolimatta. Mutta hidas.
Netissä kiroileminen (ja muiden nimittely) on vaikeaa, mutta oikeassa elämässä on vaikeaa olla kiroilematta.
Hiusten laittaminen. En osaa tehdä edes ponnaria kunnolla. En tiedä onko vika minussa vai hiuksissa.
Dieetillä olo, laihtuminen, ruokavalion siistiminen :D t. 100kg nainen
Parisuhteessa eläminen, olen vapaana onnellisin. Juoruilu, joutava höpötys duuniympyröissä säästä ja taudeista, meikeistä, vaatteista, ripsistä, kynsistä. Shoppailu.
Kotityöt, se kodin hoito.
Jos keskityn kovasti, pystyn viikon ajan pitämään sen siistinä ja noudatan rutiineja, tyhjennän tiskikoneen kotiin tultua, lauantaina imuroin ja sunnuntaina kastelen kukat, ja kahden viikon välein vaihdan lakanat.
Sitten innostun jostain harrastuksesta ja matkan järjestäisestä, ja kohta huomaan etten ole muistanut imuroida kuukauteen, ja viherkasvitkin ovat kuolleet. Ja olen viidenkymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuja juttuja monet kertoneet. Itsellä seuraavat:
Oikean ja vasemman erottaminen. Erotan ne kyllä, kun saan hetken miettimisajan.
Suuntavaiston täydellinen puuttuminen
Auton peruuttaminen on vaikeaa
Myös tarinoitten kertominen on mulle vaikeaa, en jaksa puhua pitkiä pätkiä kerrallaan.
Vaikka olen opiskellut englantia peruskoulussa ja lukiossa, olen edelleen ihan surkea siinä. En vaan ymmärrä sitä enkä osaa muodostaa itsenäisesti lauseita.Taidat olla lievästi kehitysvammainen. :)
Hehe, kiitos diagnoosista, mutta en kyllä usko olevani kehitysvammainen. Tai sitten olen vain onnistunut peittämään sen hyvin. Koulu on aina sujunut ihan ok, kieliä lukuunottamatta. Matikasta kirjoitin ällän ja amk:stakin sain stipendin hyvästä koulumenestyksestä.
Mot. Jos menee ällän matikalla amk:un, on täysin varmasti vammainen.
Monikin asia:
-Aamulla pitkään nukkuminen ja päiväunien nukkuminen. Ei vaan onnistu, ei sitten millään. Myös myöhään valvominen on vaikeaa, mutta pakolla onnistun siinä.
-Selinmakuulla jalkojen nostaminen ylös lantiosta ja niiden pitäminen ylhäällä. Suurimmalle osalle ihmisistä tämä on helppoa, minä en jaksa pitää jalkoja tuossa asennossa kovin montaa sekuntia.
-Lattialla jalat haarallaan tai suoraan eteenpäin istuminen (eli käytännössä sama asento kuin tuo selällään jalat ylös). Pitää puristaa vatsalihaksilla kovaa että siinä pysyn. Istun mieluummin risti-istunnassa, polvillaan tai "japanilaisessa asennossa" (mikä lapsena minulta ja samoin istuvilta lapsiltani kiellettiin).
-Aakkosten keskellä muistaa nopeasti kumpi kirjain on eka. Pitää aina luetella koko rimpsu mielessä.
Tavaroiden ostaminen. Rahasta ei ole pulaa, lähinnä ehkä just koska se tilaaminen ja ostaminen on niin vaikeaa että jää yli 1200e joka kuukausi vaan makaamaan tilille....
Päässälasku ja matematiikka yleensäkin. Kertotaulua en koskaan oppinut ulkoa, koulussa toistin mekaanisesti kaavoja tajuamatta niitä. Nyt kaikki laskukaavat ja periaatteet on tyhjentyneet muistista, mutta näinkin pärjää normielämässä ihan hyvin. Laskimet on keksitty ja derivointia ei arjessa tai työssäni tarvita.
74: nuo vain tarkoittavat, että vatsalihaksesi ovat surkeassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Päässälasku ja matematiikka yleensäkin. Kertotaulua en koskaan oppinut ulkoa, koulussa toistin mekaanisesti kaavoja tajuamatta niitä. Nyt kaikki laskukaavat ja periaatteet on tyhjentyneet muistista, mutta näinkin pärjää normielämässä ihan hyvin. Laskimet on keksitty ja derivointia ei arjessa tai työssäni tarvita.
Tämä ja kaupassa käynti, kotoa poistuminen, lenkille lähtö, koiran ulkoilutus, julkisilla kulkeminen, puhelimella soitto esim ajan varaaminen, puhelimeen vastaaminen jollekin ei niin tutulle, sosiaaliset tilanteet, smalltalk, naapurien tervehtiminen..
Olen seko:/
Harrastaminen.
En harrasta mitään, paitsi syömistä. (ja sen kyllä huomaa)
Sosiaalisuus. Joku tilanne jossa pitäisi jutella tuntemattomien kanssa, ei onnistu. Olen aina omituinen tyyppi jonka seurassa vaivaantuu. Eli kavereita 0.
Vierailija kirjoitti:
74: nuo vain tarkoittavat, että vatsalihaksesi ovat surkeassa kunnossa.
Ei liity vatsalihaksiin. Ihan samoin on ollut riippumatta siitä olenko ollut teräskunnossa (kilpaurheilu nuorena) vai normikunnossa. Myös lapseni ja äitini ovat samanlaisia. Monihan istuu jo vauvana jämäkästi jalat eteen päin lattialla ja mamma- ja mummojumpissa monelle lattialla istuminen tai jalkojen ylös nostaminen on helppoa, vaikka ovat rapakunnossa.
74
Hiusten laittaminen nätisti. En osaa kihartaa tai tehdä nutturaa, lettejä tai ponnareita. Edes suoria hiuksia en saa näyttämään kauniilta ja laitetuilta, vaikka föönaisin tai suoristaisin. Tyydyn siis suoraan littanaan polkkaan tai rumaan niskaponnariin.
Suunnistaminen minne tahansa. Eksyn ällistyttävän helposti, esim. isossa ostoskeskuksessa, laivalla, vieraassa kaupungissa tai kaupunginosassa...
Tietotekniikka. Kaikki muut tuntuvat osaavan käyttää tietokoneita tosi hyvin, vaikka valittaisivat, etteivät osaa. Oikeasti kaikki muut osaavat paitsi minä :D
Matematiikka. En vain yksiselitteisesti ole hyvä matematiikassa. Muut oppivat matematiikkaa suht helposti, kun taas minulle matematiikan sisäistäminen on vaikeaa. Syytän tästä sairauttani: minulla on nuoresta lähtien ollut neurologinen sairaus, joka aiheuttaa aivovammoja. ...Joo, se on se syy! :)
Tupakan polttaminen. Vaikka miten yritän, tulos on kröhimistä ja hengen haukkomista. No, eipähän koskaan tullut onneksi aloitettua.
Hölkkääminen! Tuntuu että muut liitävät vaivatta kevyesti eteenpäin, itse hölskyn ja puuskutan kirkkaanpunaisena ja hikisenä :D
Mua suorastaan kauhistuttaa kaikki massatapahtumat. Kun muut postas someen kuvia Robbien torstaiselta keikalta, mä kiitin luojaani ettei mun tarvitse olla siellä, vaan saan olla turvallisesti kotona.