Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvisin apua imetykseen, haluaako lapsi lopettaa? Imee hetken ja maiskauttaa tissin ulos

Vierailija
12.08.2017 |

Lapsi täytti juuri vuoden joten ei ole enää vastasyntynyt mutta olisin kyllä imettänyt vaikka vuoden vielä.

Nyt ehkä viikon ajan lapsi on pyytänyt selvästi rintaa, kurkkii paidan sisälle, kaivelee rintoja kädellään ja heittäytyy makaamaan syliin öhisten. Kun näytän rintaa, alkaa imeä mutta parin imun jälkeen maiskauttaa ja nänni lähtee suusta. Sitten haluaa jo nousta eikä lisää maitoa.

Sama öisin, heräilee pari kertaa ja öhisee, kitisee ja annan rintaa, pari imua ja maiskautus ja päästää irti. Yöt on alkanut olla aika levottomia.
Välillä juo unissaan sitten normaalisti rinnasta. Päivällä harvemmin onnistuu ja päättyy maiskautukseen.

Haluaakohan lapsi lopettaa imetyksen?
Hän syö ruokaa mutta ei isoja annoksia. En ole raskaana tms että maidon maku olisi muuttunut.
Mitä teen?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota paineita. Annat käydä rinnalla silloin kun haluaa. Ylimääräinen tuputtaminen on tarpeetonta. Jos lapsesi haluaa lopettaa, niin antaa lopettaa. Vaikuttaa kyllä siltä, ettei lapsesi välttämättä ole vierottumassa, vaan tuo on jonkinlainen vaihe. Ja tosiaan, isommat lapset eivät ehkä kaipaa rinnoista niinkään ravintoa, vaan rinnalla tulee olemaan enemmin henkinen merkitys. Siitä haetaan lohtua ja turvaa, kun vauvana siitä haettiin myös ruokaa. Äidinmaito on toki hyvää myös taaperoille, mutta ei täysin välttämätöntä enää.

Mullakin on 1-vuotias lapsi ja olen raskaana, mutta olen kuitenkin jatkanut imetystä. Maidossa on alkanut tapahtumaan muutoksia niin määrässä kuin koostumuksessa. Ajattelin, että ehkä lapsi itse jättää tissin, kun maito ei ole enää sellaista kuin ennen, mutta yllättäen hän ei osoita merkkejä rinnan jättämisestä. Annan kylläkin lisäksi tavallista lehmän maitoa mukista, koska nykyään multa tulee maitoa tosi hintsusti. Mutta tosiaan, en kiellä rintaa lapseltani, mutta en sitä erityisemmin tarjoakaan. Lapsi saa itse päättää, miten menettelee imetyksen kanssa.

Vierailija
22/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihannetilanne, lapsi vierottautuu itse. Siihen kai jopa kaikki imetysfanaatikotkin pyrkii, imetys lopetetaan kun lapsi on valmis ja kuulostaa siltä, että lapsesi on valmis.

Mulla lapsi lopetti n.8kk iässä imemisen, aloitti vierottautumisen juuri noin, otti pari imaisua mutta niin ettei varsinainen heruminen alkanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä loppui imetys molempien kohdalla (7kk ja 8kk). Siitä ei sitten mennyt kuin pari viikkoa-kuukausi, niin lähtivät kävelemään.

Vierailija
24/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun lapseni oli 11kk, hän teki juuri noin. Aluksi imi pari kertaa, sitten päästi irti ja parin päivän päästä jo suuttui kun yritin tarjota rintaa. Sen koommin en enää tarjonnut, eikä sitä koskaan enää kaivannutkaan.

Miksi siis yrittää jatkaa imetystä, jos lapsi sitä ei selkeästi tunnu haluavan? Toki eri asia vauvojen kohdalla, mutta +-1-vuotiaan kanssa en epäröinyt vaan siihen loppui se imetys.

Vierailija
25/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se maito ala loppua kun ei lapsi enää kunnolla ime? Eikö pitäisi lypsää jos lapsi vielä vaikka 3 vko päästä haluaisikin alkaa taas kunnolla imetykseen?

Vierailija
26/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan aloittaja imeä kuitenkin säännöllisesti miehesi kullia satseihin saakka, vaakka peppuhedelmäsi ei enää imutteluhommista olekaan kiinnostunut?

Tärkeä huomio.

Vierailija
27/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se maito ala loppua kun ei lapsi enää kunnolla ime? Eikö pitäisi lypsää jos lapsi vielä vaikka 3 vko päästä haluaisikin alkaa taas kunnolla imetykseen?

Riippuu ihmisestä. Joillakin loppuu lähestulkoon heti, mutta esim itselläni tulee vieläkin maitoa vaikka lopetuksesta on monta kuukautta :/

Mitä tulee AP:n kysymykseen, voisiko lasta tukea Gordonin unikoululla? Vaihe ilmeisesti hämmentää lasta, joten yöimetyksen lempeä lopetus saattaisi auttaa: Joko lapsi päättää jatkaa rinnalla käymistä "kunnolla" päivisin tai lopettaa kokonaan :)

Vierailija
28/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että vaavisi haluaa lopettaa maidon imemisen pikku hiljaa. Meillä oli samanlainen tilanne molempien tenavien osalta n. vuoden iässä. Ensin ottivat nännin suuhun ja meljein heti pullauttivat sen pois, ja suu tiiviisti kiinni, ettei vaan nänniä laiteta suuhun :D Toinen vauveli käänsi vielä päänsä pois ja katsoi sivusilmällä. Niinpä haikein mielin lopetin tyrkyttämisen, eivätkä tissiä enää kaivanneet. Minusta oli helpotus, että vsuva itse lopetti tintaruokinnan, ettei minun tarvinnut vierottaa siitä. Yksivuotias ei enää rintatuokintaa tarvitse ravinnollisessa mielessä.

Ei tarvitse, ja korvikkeella kasvaa pienemmätkin, mutta ei se rintamaito turhaksi muutu 1v ja jos imetys loppuu silloin niin rintamaito on korvattava muulla. Eli toisen nisäkkään rasvattomaksi käsitellyllä maidolla ja rypsiöljylisällä.

En oikein ymmärrä tätä miten 1-vuotiaalle rintamaito olisi _ravitsemuksellisesti_ sen turhempaa kuin vaikkapa 6-kuiselle. Molempien maidot on korvattavissa muilla maidoilla, ja äidinmaidon vaikeiten korvattavat edut eivät ole ravitsemukselliset vaan immunologiset.

Ihminen ei tarvitse "toisen nisäkkään maitoa", eli lehmänmaitoa. Kalsiumia saa muualtakin kuin maidosta. 

Tämäkin on kyllä totta, vaikka virallinen suositus onkin tarjota imetyksen korvikkeeksi lehmistä ja rypsiöljyä. Mutta mikäli imetys loppuu niin _jollain_ se energia- ja ravintoainevaje on korvattava (jolloin ei mielestäni voi sanoa että imetys olisi "turhaa"), ja sen helppous ja hankaluus riippuu sitten lapsen syömistottumuksista ja perheen ruokatottumuksista.

Vierailija
29/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihannetilanne, lapsi vierottautuu itse. Siihen kai jopa kaikki imetysfanaatikotkin pyrkii, imetys lopetetaan kun lapsi on valmis ja kuulostaa siltä, että lapsesi on valmis.

Mulla lapsi lopetti n.8kk iässä imemisen, aloitti vierottautumisen juuri noin, otti pari imaisua mutta niin ettei varsinainen heruminen alkanut.

Voihan se noinkin tulkita jos haluaa, että lapsen tiheämpi mutta lyhyempi pistäytyminen rinnalla tarkoittaa ettei lapsi haluakaan imetystä enää lainkaan vaan nimenomaan eroon siitä. Tämä selittääkin se miten niin moni lapsi "vieroittuu ihan itsekseen" jo vauvaiässä.

Toki vaihe kannattaa hyödyntää jos haluaa lopettaa imetyksen (koska äidillä on oikeus lopettaa imetys milloin vain näkee sen aiheelliseksi), koska kuulostaa siltä että tällä hetkellä lapsen huomio harhautuu helposti muuhun. Mutta ei tuo vielä itsekseen vieroittumista ole :D Tämä ilman arvolatauksia, mulla ei ole mitään agendaa että lapsen olisi pakko saada vieroittautua itse.

Vierailija
30/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä. Joillakin loppuu lähestulkoon heti, mutta esim itselläni tulee vieläkin maitoa vaikka lopetuksesta on monta kuukautta :/

Mitä tulee AP:n kysymykseen, voisiko lasta tukea Gordonin unikoululla? Vaihe ilmeisesti hämmentää lasta, joten yöimetyksen lempeä lopetus saattaisi auttaa: Joko lapsi päättää jatkaa rinnalla käymistä "kunnolla" päivisin tai lopettaa kokonaan :)

Onko rinnat kuvattu syöpävaaran vuoksi

Vierailija
31/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se noinkin tulkita jos haluaa, että lapsen tiheämpi mutta lyhyempi pistäytyminen rinnalla tarkoittaa ettei lapsi haluakaan imetystä enää lainkaan vaan nimenomaan eroon siitä. Tämä selittääkin se miten niin moni lapsi "vieroittuu ihan itsekseen" jo vauvaiässä.

Toki vaihe kannattaa hyödyntää jos haluaa lopettaa imetyksen (koska äidillä on oikeus lopettaa imetys milloin vain näkee sen aiheelliseksi), koska kuulostaa siltä että tällä hetkellä lapsen huomio harhautuu helposti muuhun. Mutta ei tuo vielä itsekseen vieroittumista ole :D Tämä ilman arvolatauksia, mulla ei ole mitään agendaa että lapsen olisi pakko saada vieroittautua itse.

Itse en olisi halunnut lopettaa imetystä mutta en keksinyt miten (enkä halunnut) pakottaa lasta imemään. Tarjosin tissiä vielä silloinkin kun hän ei ollut enää pitkiin aikoihin imenyt ei kuitenkaan jatkanut imemistä enää koskaan. Mikä mielestäsi olisi itse vierottautumista jos ei imemisen lopettaminen?

Loppuviimein en enää tarjonnut tissiä kun siitä tuli vain vauvalle kiukku ja minulle kipeät nännit kun vauva puri, ilman tissiä kyllä viihtyi sylissä.

Vierailija
32/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en olisi halunnut lopettaa imetystä mutta en keksinyt miten (enkä halunnut) pakottaa lasta imemään. Tarjosin tissiä vielä silloinkin kun hän ei ollut enää pitkiin aikoihin imenyt ei kuitenkaan jatkanut imemistä enää koskaan. Mikä mielestäsi olisi itse vierottautumista jos ei imemisen lopettaminen?

Loppuviimein en enää tarjonnut tissiä kun siitä tuli vain vauvalle kiukku ja minulle kipeät nännit kun vauva puri, ilman tissiä kyllä viihtyi sylissä.

Aloittajan lapsi ei ole lopettanut imemistä, vaan hän pyytää itse rintaa eikä kiukkua sille. Eri tilanne.

Vierailija
33/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan lapsi ei ole lopettanut imemistä, vaan hän pyytää itse rintaa eikä kiukkua sille. Eri tilanne.

Niinkuin sanon oma lapseni aloitti vierottautumisen samoin kuin ap:n taapero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän