Mies ei halua samaa elintasoa molemmille
Minulla käteen jää verojen jälkeen noin 1700e/kk ja miehelläni 2800e. Asumiskulumme on 700e/kk ja ruokamenot 400e kk. Juuri siis saman verran kuin meillä on palkka eroa. Olen ehdottanut miehelleni että han hoitaisi nämä jonka jälkeen muut laskut maksetaan puoliksi. Näin molemmille jäisi sama määrä käytettäviksi muihin menoihin. Mies vetoaa että hänellä on auton kulut ja muutkin menot isommat. Minä kuljen kaikkialle pyörällä, ei minun kuulu maksaa miehen omia menoja. Tuntuu että ollaan ihan solmussa, mies oikeasti väittää että on reilua maksaa yhteiset kulut puoliksi ja omat menot omalla rahalla. Näin toimimalla minulle ei jää paljoa mitään ja mies saa 1100e enemmän kuussa. Ei käy! Meillä ei ole lapsia. Miten kanssasisaret olette saaneet asian hoidettua.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työssäkäyvä ja tienasin enemmän kuin itse edes sain kulutettua, niin minulle oli kunnia-asia että pystyin auttamaan toisella paikkakunnalla asustelevaa sossuntuilla kamppailevaa seurustelukumppaniani maksamalla myös hänen vuokransa ja muita menojaan.
Muutettuamme yhteen hän alkoi opiskella ja silloinkin olin ylpeä voidessani omilla tienesteilläni tarjota rakastamalleni ihmiselle taloudellisesti huolettoman opiskeluajan, hyvän asunnon ja mukavan elintason, sekä matkoja ja muuta hemmottelua.
Nykyään olemme naimisissa ja mieheni on valmistunut ja päässyt hyviin töihin. Itse taas olen palannut koulun penkille. Aviomieheni on onnellinen voidessaan nyt tarjota minulle vuorostaan noita edellämainittuja asioita.
Miksi ihmiset lähdette parisuhteisiin jos ei ole halua puhaltaa yhteen hiileen? Jos puuttuu se halu ja toive tehdä asioita toisen eteen ja parantaa hänen elämäänsä, pitää huolta rakkaastaan? Mikä se sellainen suhde edes on?
En ole ikinä ymmärtänyt riitoja rahasta, tai rahojen laskeskelua parisuhteessa. Sinun, minun, sinun, minun... Älytöntä!
N28
Jotku haluaa vähän saada säästöön pahan päivän varalle eikä vain elää yli varojen puolisoina ja tiiminä. Elellään maltilla nyt ja myöhemmin kun menot kasvaa on sitten varaa harrastaa, matkustaa ja asua leveämmin hyvien ja laadukkaiden palveluiden äärellä.
Ne eivät sulje kyllä toisiaan pois. Meillä on säästöönkin laitettu, mutta sen verran että molemmat elävät myös tätä hetkeä ilman huolta tai jatkuvaa rahan laskemista. Mitä järkeä olisi säästää hulluna rahaa itselle ja katsella samalla kun toiselta menee luottotiedot, asunto alta ym? Ja miten se sitten auttaisi tulevaisuudessa, esim tulevaa yhteistä asuntolainaa ajatellen kun toisella ei ole luottotietoja ja velat ulosotossa?
Parisuhde on yksikkö ja jos haluaa elää vain itseä varten, ei parisuhteeseen kannata lähteä. Enkä edelleenkään käsitä että jos toista rakastaa niin miten edes pystyy katsella toisen ahdinkoa tai esim käydä itse lomilla matkoilla ja ulkona syömässä jne, samalla kun toinen miettii millä saisi vuokransa maksettua tai ruokaa ostettua?? En käsitä.
Meillä on kyllä säästöjä mutta emme kumpikaan ole niin kiintyneet rahaan että antaisimme mitään tuollaista tapahtua puolisolle, tai edes lähisuvulle.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta meillä on tehty näin.... käytän esimerkkinä AP:n antamia lukuja.
Ap tienaa n. 38 % prosenttia koko perheen tuloista. Silloin Ap maksaa kiinteistä kuluista 38 % eli jos 1100 €, niin 418 €. Edelleenkin miehellesi jää tosin enemmän käyttörahaa, mutta mielestäni kumpikin osallistuu yhtälailla perheen kuluihin.
Aijai! Näyttää nyt huolestuttavasti siltä, ettet pääse loisimaan miehen lompakolle!
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta meillä on tehty näin.... käytän esimerkkinä AP:n antamia lukuja.
Ap tienaa n. 38 % prosenttia koko perheen tuloista. Silloin Ap maksaa kiinteistä kuluista 38 % eli jos 1100 €, niin 418 €. Edelleenkin miehellesi jää tosin enemmän käyttörahaa, mutta mielestäni kumpikin osallistuu yhtälailla perheen kuluihin.
Näin meillä tehdään. Mielestäni reilua.
Tosin ap:n pitäisi osallistua myös bensakuluihin, koska arvatenkin kulkee miehen kyydillä kaupoille, tuttavien luo kyläilemään, reissuilla jne. vaikka mies ajaakin pääosan kilometreistä.
Mitä kitiset jos sulle jää kuitenkin yli tonni käyttörahaa kuussa?
Jotku haluaa vähän saada säästöön pahan päivän varalle eikä vain elää yli varojen puolisoina ja tiiminä. Elellään maltilla nyt ja myöhemmin kun menot kasvaa on sitten varaa harrastaa, matkustaa ja asua leveämmin hyvien ja laadukkaiden palveluiden äärellä.