Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä laita hajuvettä bussimatkalle!

Vierailija
12.08.2017 |

Istun pitkän matkan bussissa. Minulla ei ole paikkavarausta, mutten haluaisi siirtyä koska voin vahingossa joutua jonkun toisen varaamalle istuimelle.
Auto on myös melko täynnä.
Edellisellä asemalla eteen istui vadelman- ja kissanpissan lemuiseen hajuveteen pulahtanut nainen. Oloni alkaa olla sietämätön. Olen yliherkistynyt erilaisille tuoksuille ja kemikaaleille, lääkitys on mutta näin työviikon jälkeen keuhkoputket on melko rasittuneet. Kyllä, alanvaihto on mielessä mutta siihen pääsy kestää. Lääkitystä olen menossa maanantaina tarkistamaan, jos elän siihen asti. ;p

Miksi ihmiset eivät ota ohjeista onkeensa, vaan läträävät parfyymeilla kin ovat menossa ahtaisiin julkisiin tiloihin? Sama juttu kuin festaritungoksessa tupakoivat pöljät. Keuhkoputkien ärsytys ja hengenahdistus ei ole pikkujuttu! Jos voisin, vaikuttaisin asiaan vaikka tiukalla lainsäädännöllä. T.nim. Tukoksen ja migreenin partaalla.

Kommentit (248)

Vierailija
221/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon saanut aloittaja alapeukkuja. Pelottaa ajatellakin kuinka piittaamattomia ihmiset ovat toisten hyvinvoinnista.

Sairastan kroonista keuhkosairautta ja voimakkaat tuoksut aiheuttavat liman nousua henkitorveen. Sitä on pakko ensin yrittää kakoa pois, sitten yskiä ja kun yskiminen on jo tauotonta, tulee oksennusrefleksi, koska lima ei nouse ulos, vaan jää "roikkumaan" sitkeänä. Yökkiminen jatkuu niin kauan kunnes rööri puhdistuu tavalla tai toisella. Jos poistun paikalta, noin puolen tunnin- tunnin yskimisen ja yökkimisen jälkeen tilanne rauhoittuu, mutta ääni menee paineeseen. Takaisin ei voi palata esim, teatteriin tai luennolle. Jos jään paikalle, yskin ja yökin koko loppuajan, ellei lima tule ysköksen mukana ulos. Tässäkin yskimisen seurauksena ääni "tukahtuu" ja kuulostaa aivan vieraalta.

Pahinta ovat olleet piittaamattomat seurustelukumppanit, jotka eivät suostu ajattelemaan hajusteidensa vaihtamista vähemmän ärsyttäviin, vaan ovat jopa suuttuneet yskimisestä! Siellä on kuultu v..tua ja ihan sairasta. Ei VOI OLLA kuulemma totta, että joku yskii tuommosesta. Summa summarum: minua ovat ärsyttäneet voimakkaat tuoksut, heitä yskiminen, joten olin pakotettu lopettamaan seurustelun tykkäämisestä huolimatta. Ei tullut korjausta hajusteasiaan pyytämällä eikä perustelemalla.

Vierailija
222/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että harmittaa. Se on ikävää kun on elämää vaikeuttavia sairauksia. Itse en onneksi saa fyysisiä oireita hajuista. Henkisiä oireita vain, koska monet hajuvedet haisevat minusta pahalta ja ärsyttää yrittää esim. nauttia ruuasta jos joku löyhkää vieressä... Mutta ymmärrän toki, että yliherkälle pelkkä hajukin käy oikeasti henkeen.

Mutta totta puhuen ihmisillä on vaikka mitä allergioita, ei ole muiden ihmisten velvollisuus elää niiden mukaan. Joku voi olla niin allerginen kissoille, että viereen istuva kissanomistaja aiheuttaa hengenahdistusta. Ei kissanomistajia voi silti kieltää kulkemasta busseissa.

Ei kai kissan omistajakaan mene karvaisissa kuteissa, eihän se oo siistiäkään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta rehellinen hienhajukin on ihmisjoukossa siedettävämpi haju kuin huonolla maulla valittu hajuvesi. Ihminen luulee olevansa tyylikäs ja huoliteltu mutta parfyymilöyhkä kertoo mikä tapaus on kyseessä. Kevyet tuoksut on ihania, miehen puhtaan paidan tuoksu on tuoksujen aatelia, puhtaan ihon tuoksu on parasta.

Just. Sinä se et ole rehellistä hikeä näköjään ikinä päässyt tuoksuttelemaan. Siis sellainen rehellinen urea/pissahiki, jossa haisee rehellinen pissa, tupakka, viina, valkosipuli ja kaikki muut kunnon naturellit esanssit. Kuvittelet että raavaat miehet tuoksuu jollekin stockmannin puhtaalle cottonille pienellä metsämansikka-aromilla?

Tsot tsot. Pissa, tupakka, viina, valkosipuli ja muut narurellit esanssit ovat minulle tuttuja. Harrastan pitkiä retkiä eri välineillä, erilaisissa maastossa, eri vuodenaikoina. Merimelontaretkillä ei aina onnistu rantautumaan kelien puolesta just silloin kun on pissahätä niin kusiset kamppeet on valitettava tosiasia. Tosinainen ei valita. En kyllä niissä melontapöksyissä änkeäkään ruuhkabussiin.

Vierailija
224/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä usko että ihmiset ovat nykyään itsekkäämpiä kuin ennen. Nykyään vaan valitetaan joka asiasta herkemmin.

Jos jokaista mielensäpahoittajaa/yliherkkää koettaisi miellyttää pitäisi istua himassa syömässä riisikakkuja ja vettä ja pestä vaatteensa käsin pelkässä vedessä ettei kukaan allerginen vain saa oireita jonkun muun olemassa olosta.

On toki kamalaa että jollain on tuollaisia ongelmia, mutta miksi ne ovat koko muun maailman ongelma? Kuinka pitkälle se muiden huomioonottaminen pitää viedä?

Mulle on esim. joskus naapuri valittanut kun rapun kautta heidän kämppään kulkeutuu paistetun lihan tuoksuja kun paistelin pihvejä. Pitäisikö alkaa itsekin vegeksi etten ole itsekäs paskiainen vai muuttaa pois, jotta tämä naapuri saa elää ilman käryjäni? Nuo polttivat pilveä parvekkeella ja se kantautui omaan asuntooni, itse en käynyt valittamassa, mutta kyllä hekin häiritsivät noin asumismukavuuttani. Pitäisikö heidänkin muuttaa pois?

Itse kaupunkilaisena näen/koen/haistan päivittäin jotain epämiellyttävää.  Olen myös allerginen. En silti ajattele että muiden pitäisi muuttaa käytöstään ettei minulle tule paha mieli/allergia/ym. Vältän allergeeneja ja tilanteita jotka saattavat johtaa epämukaviin oireisiin.

Hajusteiden käyttäjiä on tässä ketjussa moneen otteeseen kutsuttu minäminä-ihmisiksi. Millä tavalla he ovat enemmän minäminä-ihmisiä kuin nämä yliherkät, jotka vaativat enemmistöä muuttamaan tapojaan oman mukavuutensa vuoksi?

Toinen argumentti joka minusta on huvittava on se, että hajuvedet on alunperin kehitetty peittämään ihmisen paha haju. Miten tämä liittyy mihinkään? Vibraattoritkin kehitettiin hoitamaan hysteriaa. Hoidatko siis hysteriaasi kun kun survot sitä kakskytsenttistä kaniinia torttuusi vai onko kyseessä vain nautinnon tavoittelu? Samalla tavalla nautinnon tavoittelua on suihkaista parfyymiä kaulalle koska nauttii hyvistä tuoksuista.

Ja näille "maailmankansalaisille" jotka väittävät ettei muualta löydy tuoksujen väärinkäyttäjiä, niin itse voin kyllä sanoa omasta kokemuksesta että kyllä löytyy. Ihan joka paikasta. Ihan yhtä paljon. Liika on liikaa ihan samalla tavalla pariisissa kuin delhissä. Joka paikasta näitä löytyy.

Onko sinusta epämukava oire se, että joutuu pahimmillaan teholle ja sitten viikoksi osastohoitoon? Laitatko sinä hajusteita myös mennessäsi labraan ja lääkärille? Taidat laittaa. Itse joudun käymään nyt verikokeissa viikoittain ja kahtena viime kertana jouduin odottamaan vuoroani ulkona. Kyllä se kesällä vielä menee, mutta talvella se on ikävää.

Jos joku bussimatkustaminen tai kaupassakäynti saa sinut tehohoitokuntoon, niin miksi käyt niissä? Etkö arvosta/tunne omaa terveydentilaasi sen vertaa että järki sanoisi että ko. toiminta kannattaa jättää väliin?

Vai etkö sinä ole itse valmis muuttamaan omaa käytöstäsi oman sairautesi vuoksi? Jos sinusta ei ole siihen, niin miksi täysin ventovieraiden pitäisi alkaa muuttamaan käytöstään?

Sinusta sinulla on oikeus esim. matkustaa bussilla ilman oireita, mutta muilla matkustajilla pitäisi olla joku velvollisuus ottaa juuri sinun ongelmasi huomioon. 

Minun pointtini on se, että ihmisillä on vaikka mitä allergiaa. Normaalit ihmiset välttävät tilanteita, joissa joutuvat tekemisiin allergeenien kanssa. Jos esim. bussimatkustaminen on sietämätöntä ja aiheuttaa oireita, kulkevat taksilla/omalla autolla. Jos ovat allergisia koirille, välttelevät niitä.

Ja kyllä, kun olen sairas ja lähden lääkäriin niin peseydyn,pesen hampaat ja heitä dödöt kainaloon+kampaan tukan. En tee sitä koska olen paha ihminen vaan koska haluan ottaa muut huomioon.

Ehkä voisit kysyä sairaalastasi/terveysasemaltasi jos jatkossa muut potilaat voisivat odottaa ulkona koska selvästi sinä olet tärkeämpi kuin ne muut potilaat ko. laitoksessa?

En minä enää käykään kuin labrassa ja lääkärillä. Kumpaakin pitää varata aika ja se pitää ottaa, minkä saa. Minä en voi välttää noita tilanteita, mutta tarkoitatko sinä, että minä en saa jatkossa minkäänlaista hoitoa tai tutkimuksia? Kaupassa käyn, mutta vain yhdessä isossa, joka sijaitsee kauempana. Kauppareissut pitää suunnitella huolella, en mene sinne koskaan, kun tiedän olevan ruuhkaa tai vain vähän kassoja käytössä. Pitäisikö minun vieläkin rajoittaa liikkumistani? Olisitko iloinen, jos kuolisin pois haitoilta?

Älä liioittele. 

Tottakai tarkoitin sitä että sinun pitäisi vain jäädä kotiisi kuolemaan hajusteherkkyytesi vuoksi. Ja että näännyt kotiisi koska osa töykeistä hajuste-ihmisistä ei tajua että olet spesiaali ja näin ollen eivät saa töidensä jälkeen mennä kauppaan jos ovat suihkauttaneet kaulallensa hajuvettä.

Mitä tulee kuolemiseesi, niin ei kuulu minulle. Sinä tunnut olevan ihminen joka käyttää sitä itsari-korttia välineenä voittaa väittely jonka on jo hävinnyt.  Uhriudu lisää.

Mä tunnen ihmisiä joilla on ollut terminaalisyöpä, tehty blokkisiirto ja jotka ovat joutuneet kantamaan kohtuunkuolleet lapset mutta nämä hajusteherkät ovat silti pahimpia valittajia.

Mä tunnen ihmisiä -valttikortti on valtavan juntti. Nelson Mandelakin istui vuosikaudet vankilassa mutta ei valittanut vahvasta hajuvedestä, eikö niin? Äiti Teresakin kesti vahvat parfyymit. Dalai Lama se vaan hymyilee vaikka parfyymit leijuu.

Sua vaan ärsyttää ap:n herkkyys siinä missä ituhipit ja puunhalaajat. Saanhan sä ärsyyntyä mutta se ei poista sitä faktaa, että on junttia suihkauttaa jotain vahvaa tuoksua arkeen, töihin, julkiseen liikenteeseen tms., tämä ei ole hyvien tapojen mukaista.

No ei. Mä en ärsyynny juuri mistään. Olen vain pyytänyt perusteita miksi muiden ihmisten pitäisi alkaa elämään jonkun muun erikoisherkkyyden ehdoilla? En ymmärrä miksi se olisi kohtuuton kysymys, mutta siihen ei ole kukaan tässä thredissä vastannut?

Älä lotraa hajuvettä, älä käytä voimakkaita parfyymeja arkena tai julkisissa. Mikä siinä on niin vaikea sinun ymmärtää? Et sinä sillä tule pompotelluksi erikoisherkkien ihmisten ehdoilla VAAN osoitat tyylitajua, hyvää makua, huomioit kaikki mahdolliset ihmiset, hyvät käytöstavat ja hajuvesietiketin. Olisiko paha rasti?

Minä en usko, että sinulla olisi edes tarvetta käyttää voimakkaita hajusteita, kunhan haluat vääntää erikoisherkän ihmisen kanssa kumpi on oikeassa. Sinulla pitää olla OIKEUS junttimaiseen käytökseen. Kyse on "Miksi tuolla on ja minulla ei, luuleeko tuo olevansa jotenkin parempi ihminen" -syndrooma. Arvaas mitä, kyse on valittamisesta :D

Eipä ole koskaan ollut tuollaista tilannetta. Itse käytän lähinnä vesi-tuoksuja,mutta en silti tajua miksi minusta tekee juntin se asia etten "tajua" että että mitään tuoksuja ei saa koska on näitä "spesiaali-ihmisiä" Itse en käytä voimakkaita tuoksuja, mutta minusta on naurettavaa että jotkut sanelevat mitä muut saavat tehdä. Ja se on kyllä valittamista. Yksikään näistä "yliherkistä" ei ole kyennyt kertomaan miksi on oikeutettu siihen että muiden pitäisi muuttaa käytöstään yliherkkien vuoksi. Saisiko edes yhden perustellun syyn?

Juntti & tonttu. Vahvoja tuoksuja ei suositella päiväkäyttöön eikä julkisiin kulkuvälineisiin tai edes tilaisuuksiin missä on paljon ihmisiä. Mistä sinä tempaset "mitään tuoksuja"? Et itse edes käytä voimakkaita tuoksuja.

Vierailija
225/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis tuoksuyliherkkyys, ei hajusteallergia, josta saadaan ihoon oireita hajusteista. Tuoksuyliherkkyydestä kärsii jopa 40% väestöstä allergia- ja astmaliiton mukaan, joten kysymys ei ole mistään marginaalista ilmiöstä. Vähimmilläänkin joka kymmenes vastaantulija  on tuoksuyliherkkä eli täydessä bussissa näitä löytyy ihan aina useampia. KYSE EI SIIS OLE MARGINAALI-ILMIÖSTÄ EIKÄ TEESKENTELYSTÄ!

100 vuotta sitten suhtauduttiin pyörätuolipotilaisiin samoin. Miksi pitäisi olla alempia jalkakäytävien reunoja tai sileää tietä? Miksi yhteiskunnan pitää muuttua poikkeavien yksilöiden takia? Vastaus on aina se sama: koska me haluamme pitää heikommistamme huolta. Me emme halua röyhkeimmän ja isoimman etua. Ei sairaita voi ja saa eristää, varsinkin kun vaaditaan hyvin pientä muutosta meiltä terveiltä. Ei kyse ole täydestä tuoksuttomuudesta, se ei ole mahdollista vaan pienestä myönnytyksestä, ns. hyvästä mausta.

Itse poistin kahdeksi viikoksi kaikki tuoksuvat aineet (pesuaineet, tiskiaineet, käsisaippuat, käsirasvat, ihovoiteet, meikit, hiuslakka, shampoo ja hoitoaine). Tämän jälkeen olikin helppo erottaa se tuoksujen raivokas ristiriita, mikä ihmisistä lemusi. Nykyään lisään tuoksua maltilla. Käytän hajutonta pyykinpesuainetta ja hajutonta deodoranttia ja hajutonta kasvovoidetta, mutta hoitoaineessani on lievä appelsiinin tuoksu ja käsivoiteessani on erittäin lievä tuoksu. Tuoksuyliherkkä sukulaiseni ei tämän jälkeen ole saanut oireita minusta, vaikka minulla saattaa jopa olla tippa hajuvettä ranteessani.

Ja saatan muuten itsekin olla tuoksuyliherkkä. Voimakas tupakansavu aiheuttaa minulle migreenin ja siksi kannan käsilaukussani aina särkylääkkeitä. Voimakkaaseen tuoksuun ei särkylääke vain auta. Siksi toivoisinkin, etteivät tupakoitsijat vetäisi niitä viimeisiä imujaan tupakastaan siinä bussin ovella, mutta tämän keskustelupalstan perusteella se taitaa olla turha toive. Kaikilla kun on vain oikeuksia, ei minkäänlaisia velvollisuuksia.

Vierailija
226/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
227/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä usko että ihmiset ovat nykyään itsekkäämpiä kuin ennen. Nykyään vaan valitetaan joka asiasta herkemmin.

Jos jokaista mielensäpahoittajaa/yliherkkää koettaisi miellyttää pitäisi istua himassa syömässä riisikakkuja ja vettä ja pestä vaatteensa käsin pelkässä vedessä ettei kukaan allerginen vain saa oireita jonkun muun olemassa olosta.

On toki kamalaa että jollain on tuollaisia ongelmia, mutta miksi ne ovat koko muun maailman ongelma? Kuinka pitkälle se muiden huomioonottaminen pitää viedä?

Mulle on esim. joskus naapuri valittanut kun rapun kautta heidän kämppään kulkeutuu paistetun lihan tuoksuja kun paistelin pihvejä. Pitäisikö alkaa itsekin vegeksi etten ole itsekäs paskiainen vai muuttaa pois, jotta tämä naapuri saa elää ilman käryjäni? Nuo polttivat pilveä parvekkeella ja se kantautui omaan asuntooni, itse en käynyt valittamassa, mutta kyllä hekin häiritsivät noin asumismukavuuttani. Pitäisikö heidänkin muuttaa pois?

Itse kaupunkilaisena näen/koen/haistan päivittäin jotain epämiellyttävää.  Olen myös allerginen. En silti ajattele että muiden pitäisi muuttaa käytöstään ettei minulle tule paha mieli/allergia/ym. Vältän allergeeneja ja tilanteita jotka saattavat johtaa epämukaviin oireisiin.

Hajusteiden käyttäjiä on tässä ketjussa moneen otteeseen kutsuttu minäminä-ihmisiksi. Millä tavalla he ovat enemmän minäminä-ihmisiä kuin nämä yliherkät, jotka vaativat enemmistöä muuttamaan tapojaan oman mukavuutensa vuoksi?

Toinen argumentti joka minusta on huvittava on se, että hajuvedet on alunperin kehitetty peittämään ihmisen paha haju. Miten tämä liittyy mihinkään? Vibraattoritkin kehitettiin hoitamaan hysteriaa. Hoidatko siis hysteriaasi kun kun survot sitä kakskytsenttistä kaniinia torttuusi vai onko kyseessä vain nautinnon tavoittelu? Samalla tavalla nautinnon tavoittelua on suihkaista parfyymiä kaulalle koska nauttii hyvistä tuoksuista.

Ja näille "maailmankansalaisille" jotka väittävät ettei muualta löydy tuoksujen väärinkäyttäjiä, niin itse voin kyllä sanoa omasta kokemuksesta että kyllä löytyy. Ihan joka paikasta. Ihan yhtä paljon. Liika on liikaa ihan samalla tavalla pariisissa kuin delhissä. Joka paikasta näitä löytyy.

Onko sinusta epämukava oire se, että joutuu pahimmillaan teholle ja sitten viikoksi osastohoitoon? Laitatko sinä hajusteita myös mennessäsi labraan ja lääkärille? Taidat laittaa. Itse joudun käymään nyt verikokeissa viikoittain ja kahtena viime kertana jouduin odottamaan vuoroani ulkona. Kyllä se kesällä vielä menee, mutta talvella se on ikävää.

Jos joku bussimatkustaminen tai kaupassakäynti saa sinut tehohoitokuntoon, niin miksi käyt niissä? Etkö arvosta/tunne omaa terveydentilaasi sen vertaa että järki sanoisi että ko. toiminta kannattaa jättää väliin?

Vai etkö sinä ole itse valmis muuttamaan omaa käytöstäsi oman sairautesi vuoksi? Jos sinusta ei ole siihen, niin miksi täysin ventovieraiden pitäisi alkaa muuttamaan käytöstään?

Sinusta sinulla on oikeus esim. matkustaa bussilla ilman oireita, mutta muilla matkustajilla pitäisi olla joku velvollisuus ottaa juuri sinun ongelmasi huomioon. 

Minun pointtini on se, että ihmisillä on vaikka mitä allergiaa. Normaalit ihmiset välttävät tilanteita, joissa joutuvat tekemisiin allergeenien kanssa. Jos esim. bussimatkustaminen on sietämätöntä ja aiheuttaa oireita, kulkevat taksilla/omalla autolla. Jos ovat allergisia koirille, välttelevät niitä.

Ja kyllä, kun olen sairas ja lähden lääkäriin niin peseydyn,pesen hampaat ja heitä dödöt kainaloon+kampaan tukan. En tee sitä koska olen paha ihminen vaan koska haluan ottaa muut huomioon.

Ehkä voisit kysyä sairaalastasi/terveysasemaltasi jos jatkossa muut potilaat voisivat odottaa ulkona koska selvästi sinä olet tärkeämpi kuin ne muut potilaat ko. laitoksessa?

En minä enää käykään kuin labrassa ja lääkärillä. Kumpaakin pitää varata aika ja se pitää ottaa, minkä saa. Minä en voi välttää noita tilanteita, mutta tarkoitatko sinä, että minä en saa jatkossa minkäänlaista hoitoa tai tutkimuksia? Kaupassa käyn, mutta vain yhdessä isossa, joka sijaitsee kauempana. Kauppareissut pitää suunnitella huolella, en mene sinne koskaan, kun tiedän olevan ruuhkaa tai vain vähän kassoja käytössä. Pitäisikö minun vieläkin rajoittaa liikkumistani? Olisitko iloinen, jos kuolisin pois haitoilta?

Älä liioittele. 

Tottakai tarkoitin sitä että sinun pitäisi vain jäädä kotiisi kuolemaan hajusteherkkyytesi vuoksi. Ja että näännyt kotiisi koska osa töykeistä hajuste-ihmisistä ei tajua että olet spesiaali ja näin ollen eivät saa töidensä jälkeen mennä kauppaan jos ovat suihkauttaneet kaulallensa hajuvettä.

Mitä tulee kuolemiseesi, niin ei kuulu minulle. Sinä tunnut olevan ihminen joka käyttää sitä itsari-korttia välineenä voittaa väittely jonka on jo hävinnyt.  Uhriudu lisää.

Mä tunnen ihmisiä joilla on ollut terminaalisyöpä, tehty blokkisiirto ja jotka ovat joutuneet kantamaan kohtuunkuolleet lapset mutta nämä hajusteherkät ovat silti pahimpia valittajia.

Mä tunnen ihmisiä -valttikortti on valtavan juntti. Nelson Mandelakin istui vuosikaudet vankilassa mutta ei valittanut vahvasta hajuvedestä, eikö niin? Äiti Teresakin kesti vahvat parfyymit. Dalai Lama se vaan hymyilee vaikka parfyymit leijuu.

Sua vaan ärsyttää ap:n herkkyys siinä missä ituhipit ja puunhalaajat. Saanhan sä ärsyyntyä mutta se ei poista sitä faktaa, että on junttia suihkauttaa jotain vahvaa tuoksua arkeen, töihin, julkiseen liikenteeseen tms., tämä ei ole hyvien tapojen mukaista.

No ei. Mä en ärsyynny juuri mistään. Olen vain pyytänyt perusteita miksi muiden ihmisten pitäisi alkaa elämään jonkun muun erikoisherkkyyden ehdoilla? En ymmärrä miksi se olisi kohtuuton kysymys, mutta siihen ei ole kukaan tässä thredissä vastannut?

Älä lotraa hajuvettä, älä käytä voimakkaita parfyymeja arkena tai julkisissa. Mikä siinä on niin vaikea sinun ymmärtää? Et sinä sillä tule pompotelluksi erikoisherkkien ihmisten ehdoilla VAAN osoitat tyylitajua, hyvää makua, huomioit kaikki mahdolliset ihmiset, hyvät käytöstavat ja hajuvesietiketin. Olisiko paha rasti?

Minä en usko, että sinulla olisi edes tarvetta käyttää voimakkaita hajusteita, kunhan haluat vääntää erikoisherkän ihmisen kanssa kumpi on oikeassa. Sinulla pitää olla OIKEUS junttimaiseen käytökseen. Kyse on "Miksi tuolla on ja minulla ei, luuleeko tuo olevansa jotenkin parempi ihminen" -syndrooma. Arvaas mitä, kyse on valittamisesta :D

Eipä ole koskaan ollut tuollaista tilannetta. Itse käytän lähinnä vesi-tuoksuja,mutta en silti tajua miksi minusta tekee juntin se asia etten "tajua" että että mitään tuoksuja ei saa koska on näitä "spesiaali-ihmisiä" Itse en käytä voimakkaita tuoksuja, mutta minusta on naurettavaa että jotkut sanelevat mitä muut saavat tehdä. Ja se on kyllä valittamista. Yksikään näistä "yliherkistä" ei ole kyennyt kertomaan miksi on oikeutettu siihen että muiden pitäisi muuttaa käytöstään yliherkkien vuoksi. Saisiko edes yhden perustellun syyn?

Kyse on sen yliherkän hengitysilmasta. On aika vaikea kulkea hengittämättä, kun koskaan ei tiedä, kenellä on voimakkaita hajusteita. Hyvin laittautunut nainen yleensä tuoksuu, joten sellaista on helppo vältellä. Joskus vaan verkkarityypit osaavat yllättää. Jos on hankala astman pahenemisvaihe menossa, se ensimmäinen hengenveto saa aikaan astmakohtauksen.

Vierailija
228/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö miksi. Elän omaa elämää. Tykkään käyttää hajuja. Ne ei tee minulle huonoa oloa. Tulin itsekkääksi kun muutkaan ei minua ajattele. Kärsitään sitten kaikki. Olen allerginen eläimille, silti monet eläinten omistajat tulee bussiin.

Vierailija
229/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt ihmistyypit nyt pitävät voimakkaista parfyymeista. Heidän aistinsa eivät ole erityisen herkkiä eivätkä he ymmärrä mitään hienovaraisuudesta. Samat tyypit käyttävät herutuskaula-aukkoja, narupaitoja, perseposket paljaana farkkushortseja, rihkamakoruja ja persevakofarkkuja. Se vasta on sexyä.. ei mitään vihjailua hienostuneisuudesta puhumattakaan, vaan suoraa toimintaa alleviivattuna.

Näitä daameja näkyy baareissa humalassa, kaljatuoppi kädessä ja kälätys käynnissä. Uskomaton ödööripilvi seuraa kuin hai laivaa heidän purjehtiessa vessan ja baaritiskin väliä.

Vierailija
230/248 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hiuspehko on kirkkaan värinen, esim.pinkki.

Vierailija
231/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi vaatia muilta eri tavoin toimimista vain siksi, että sinä satut olemaan "erityisherkkä." Ihmiset laittaa hajusteita ja jos et sitä kestä, matkusta sillä tavalla, että muiden tuoksut ei häiritse sinun niin herkkää nokkaasi

On hieman eri asia laittaa VÄHÄN hajuvettä (vaikka sitä kitkerän ja tunkkaisen hajuista, mitä nämä "aikuiset kypsät naiset" usein suosivat) kuin uida siinä! Itse istuin tällaisen hajupommin kanssa samassa linja-autossa tänään ja vaikka eroa oli monta penkkiriviä, nii kylläpäs tuli tuoksu kurkkuun ja alkoi oksettamaan. Helteet tosin lisäävät vielä vaikutusta. Tämäkin oli varmasti oikein vanhan kansan voimakastahtoinen "minä pystyn, voin, teen, muut hiljaa" naisihminen (muu käytös, mitä seurasin) Kotona jyrää miehensä alleen ja maailmalla kaikki muut...

Vierailija
232/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen astmaatikko mutta en mielestäni erityisherkkä ollenkaan. Jotkut kemikaalituoksut kyllä saavat aikaan reaktion, mm. juuri nämä voimakkaat hajuvedet ja partavedet. Minne sitä pakenisi kun alkaa henki salpaantua esim. teatterin katsomossa, kirkon penkissä, hississä, linja-autossa, perhejuhlissa jne jne.

Muistan esim. teatterireissun, jossa näytelmän seuraaminen oli mahdotonta kun tunsin tukehtuvani edessäni istuvan rouvan tuoksupilvessä. 

Joissakin tapauksissa olen huomannut että rouvat peittelevät tällä tuoksutulvallaan alkoholinkäyttöään. 

Tuskin voimakkaan äitelästä lemusta kukaan pitää, hyvä on jatkuvaan muistutella liialliset tuoksujen käytön haitoista. Haluaisit korostaa viehkeyttäsi, oikeasti sinut koetaan vastenmielisenä. 

Vierailija
233/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyisin kaikki valittaa hajuvesistä. Sama kuin että joka ikisessä paikassa on nykyisin olevinaan joku hemmetin sisäilmaongelma. Elämä on kai liian helppoa nykyisin.

Vierailija
234/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuvedet on yksi mun elämän pieniä iloja ja onnelliseksi tekevä asia. Jopa harrastus. En todellakaan luovu niistä.

Vierailija
235/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta vaaditaan lopettamaan kaikki kissat ja koirat suomesta kun joillakin on allergioita. 

Vierailija
236/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää hajuvesihysteria keksittiin joku 10-15 v sitten ja nyt siitä kärsii miljoona suomalaista. Ennen siitä ei kärsinyt kukaan. Ihme hysteerikkoja joka paikassa. Ärsyttävää kitinää.

Vierailija
237/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kuskiakin kuvotti, koska laittoi tuuletuksen päälle.

En jaksa enempää vääntää rautalangasta tai provosoitua trollaajista. Sanon vain sen, että minulla on periytyvä alttius ja työperäinen vaiva, joka on lisäksi yleinen.

Kuka tahansa voi kärsiä siitä.

Toisten ihmisten huomioiminen on osa sosiaalisuutta, mutta sehän näyttikin olevan pahasti lopussa... pitäisköhän mun seuraavalla kerralla kehittää jotain, vaikka pidän epämiellyttäviä ääniä, jätän pesemisen pariksi päiväksi, tms kun sillä ei näköjään ole mitään väliä

Kyllä, toisten ihmisten huomioiminen on osa sosiaalisuutta ja peruskohteliaisuutta. Mutta et kai voi oikeasti vaatia, että kaikki ihmiset ympärilläsi tekisivät valintoja juuri sinun rajoitteittesi takia?

Vierailija
238/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan voimakkaista hajuista päänsärkyä, pahoinvointia ja epilepsiakohtauksia. Omaa autoakaan ei voi hankkia joten pakko kulkea julkisilla. On se vaan niin vaikeaa ottaa muut ihmiset huomioon ja vähentää sitä hajuvesillä läträämistä. Nykyihmisten itsekkyys, minä minä minä...

Vierailija
239/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen raskaana ja hajuaistini on herkistynyt. Haistan ihmisten päänahan, persehien, kainaloiden, nivusten ym.  ihopoimujen kosteuden ja viime öisten seksisessioiden hajut. Voi yök. Peskää ihmiset itseänne. Ja laittakaa vaikka sitä hajuvettä päälle!

Vierailija
240/248 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en sinun takiasi jätä tuoksua käyttämättä - sorry. Ei muu maailma sopeudu yliherkkyyteesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan