Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtääkö työnantajat työttömien realiteetteja?

Vierailija
10.08.2017 |

Usein patistetaan osa-aikatyöhön koska mikä tahansa duuni on parempi kun ei mikään. Mutta ymmärtääkö nämä ihmiset millaista on asioida Kelan kanssa?
Jos on ottaa jonkun osa-aikatyön niin joutuu joka kuukausi toimittamaan Kelalle jonkun työaikakirjanpidon ja palkkakuitin josta sitten lasketaan soviteltu työttömyyspäiväraha. Byrokratian takia päivärahat viipyy viikkokaupalla ja tarkka rahamäärä on usein hämärän peitossa koska tunteja ei ole tasaisesti. Tilanne olisi toinen jos voisi luottaa siihen että työtunteja olisi se 10 viikossa mutta nykyään ollaan yleensä joko vuokratyössä tai 0-tuntisopimuksella.
Täystyöttömänä voin luottaa siihen että työttömyysrahat tulee 28 päivän välein ja asumislisä kerran kuussa ja tiedän etukäteen sentilleen rahamäärän minkä saan. Sanomattakin selvää että osa-aikatyö minun tilanteessa olisi aivan liian riskialtista.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain työpaikan 1.5. alkaen ja olin onneni kukkuloilla. Työn piti olla vakituinen. Katkaisin tietenkin työnhakuni. Tein hommia innolla ja onnessani. Kunnes se ihana kirosana: organisaatiouudistus ja minä luonnollisesti ekana sain mennä, mutta moni muukin. Vain kahden kuukauden jälkeen. 

Sain kaiken lisäksi kuulla sopimuksen irtisanomisesta 30.6. ja koska olin vielä koeajalla, niin muthan sai irtisanoa ilman irtisanomisaikaa. Tein heti 1.7. ilmoituksen TE-palveluihin. Sinne piti toimittaa sitä ja tätä selvitystä ja suunnitelmaa, tämä oli täysin muuttunut siitä kun edellisen kerran ilmoittauduin.

tein myös Kelaan ilmoituksen heti kun mahdollista ja sinnekin piti toimittaa liitettä ja selvitystä. 

Päätöstä ei ole vieläkään tullut, vaikka laitoin kaikki todistukset ja muut heti kun ne sain ja ne ovat ihan yksiselitteiset.

Olen saanut edellisen kerran rahaa 30.6. jolloin sain kesäkuun palkkani (mulla oli tosi pieni palkka, mutta se ei haitannut, koska olin niin onnellinen saatuani töitä). En tiedä koska päätös tulee ja koska sitten lopulta maksetaan jotain. Ensin maksetaan kaksi viikkoa ja sitten voi tehdä hakemuksen neljästä viikosta.

Onneksi on hyvätuloinen mies, muuten oltais nähty nälkää.

Tän kokemuksen jälkeen en ikipäivänä suosittele kenellekään lyhyen pätkän vastaanottamista!

Kyllä mä ymmärrän, että todistuksia ja selvityksiä tarvitaan, mutta ilman rahaa on paha olla kun päätöksenteko venyy.

Miksi sut irtisanottiin, kun olisi voitu purkaa työsopimus?

Vierailija
82/92 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raiski Rauno kirjoitti:

Miksi työnantajan PITÄISI ymmärtää työttömän realiteetteja? Se työnantaja on siellä tekemässä mahdollisimman kannattavaa liiketoimintaa. Häntä ei voi, eikä pidä kiinnostaa oikeastaan mikään muu. Jos joku työtön ei halua osa-aikaista työtä, ei senkään pidä työnantajaa kiinnostaa. Hähän haluaa tekijän, ei kuulla mitään selityksiä.

Tuo on varmasti kovin yleistä mutta ei se tarkoita että se olisi oikein tai toimivaa.

Entisaikojen patruunoille yms oli kunnia-asia että heidän työntekijänsä voivat hyvin ja he huolehtivat heistä ja heidän oloistaan monin tavoin.

Kummallista että vielä löytyy työnantajia jotka kuvittelevat että hajoita ja hallitse-periaatteella tehdään parasta tulosta.

Ei tehdä.

Tässä keskustelussa ei puhuttu työntekijöistä vaan työttömistä. Minä huolehdin työntekijöistäni erittäin hyvin. Joustan ja tarjoan työntekijöilleni paljon enemmän kuin mitä laki ja työehtosopimukset edellyttävät. 

Miten kohtelet jos yritykseesi tulee työkokeilija tms? Onko hän yhtä tärkeä kuin oikeat työntekijäsi vai sitä yhteiskunnan pohjasakkaa koska on työtön?

Ei työkokeilija välttämättä ole työtön. Meillä kävi työkokeilussa henkilö, joka oli omasta työstään vuorotteluvapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut suuria ongelmia Kelan eikä työttömyyskassankaan kanssa. Kun valmistuin työttömäksi, minulla oli samaan aikaan voimassaoleva määräaikainen työsopimus, jonka puitteissa vuoden mittaan saattoi olla viikon tai parin edestä töitä. Sovin päirärahajakson kalenterikuukauden mittaiseksi, että sain täsmäytettyä päivärahahakemuksen palkkakuitin kanssa. En muista että koskaan olisin joutunut kovin pitkään odottamaan työttömyyskorvauksia - ja olinhan kuitenkin sitä ennen saanut jo palkan.

Erityistä kiitosta täytyy antaa IAET-kassalle. Viime syksynä olin osa-aikatyössä, joskin säännöllisessä, jossa palkkapäivä oli kuun viimeinen päivä. Pystyin laittamaan päivärahahakemuksen heti kuun alussa ja soviteltu päiväraha oli tilillä aina viikon sisällä hakemuksesta. 

Minulla on kyllä säästöjä ja työssäkäyvä mies, joten koskaan ei ole tarvinnut pelätä että viivyttely päivärahojen kanssa suistaisi talouden raiteiltaan. Yllättävän jouheasti kaikki on kuitenkin mennyt, olen itsekin ihmetellyt miten sujuvasti aloin saada työttömyyskorvausta työpätkän jälkeen ja miten hyvin on sujunut soviteltujen päivärahojenkin kanssa.

Suurin vitsaus Kelan kanssa asioidessa on se, että kerran vuodessa joutuu tekemään selvityksen pääomatuloista, vaikka ne eivät olisi lähelläkään sitä rajaa, että alkaisivat vaikuttaa työmarkkinatukeen.

Vierailija
84/92 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ilmainen vinkki silloin tällöin muutaman päivän tekijöille. ÄLKÄÄ ilmoittako kelalle eikä työkkäriin töistänne! Kun saatte työtodistuksen, ja kun kaikki vaadittavat paperit on kourassa, niin sitten vasta ilmoitatte tehneenne ne kolme päivää. Kyllä, jälikäteen. Ei kela peri mitään sakkoa noista, joudut vain maksamaan takaisin sen mitä olet "vienyt". Tai ette ilmoita mitään. Kukaan ei huomaa muutamaa työpäivää tehdyksi.

Vierailija
85/92 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raiski Rauno kirjoitti:

Miksi työnantajan PITÄISI ymmärtää työttömän realiteetteja? Se työnantaja on siellä tekemässä mahdollisimman kannattavaa liiketoimintaa. Häntä ei voi, eikä pidä kiinnostaa oikeastaan mikään muu. Jos joku työtön ei halua osa-aikaista työtä, ei senkään pidä työnantajaa kiinnostaa. Hähän haluaa tekijän, ei kuulla mitään selityksiä.

Tuo on varmasti kovin yleistä mutta ei se tarkoita että se olisi oikein tai toimivaa.

Entisaikojen patruunoille yms oli kunnia-asia että heidän työntekijänsä voivat hyvin ja he huolehtivat heistä ja heidän oloistaan monin tavoin.

Kummallista että vielä löytyy työnantajia jotka kuvittelevat että hajoita ja hallitse-periaatteella tehdään parasta tulosta.

Ei tehdä.

Tässä keskustelussa ei puhuttu työntekijöistä vaan työttömistä. Minä huolehdin työntekijöistäni erittäin hyvin. Joustan ja tarjoan työntekijöilleni paljon enemmän kuin mitä laki ja työehtosopimukset edellyttävät. 

Miten kohtelet jos yritykseesi tulee työkokeilija tms? Onko hän yhtä tärkeä kuin oikeat työntekijäsi vai sitä yhteiskunnan pohjasakkaa koska on työtön?

Meillä ei toistaiseksi ole ollut työkokeilijoita. Kukaan ei ole hakenut. Olen aikoinaan tehnyt harrastuksestani itselleni ammatin ja suhtaudun työhöni yhtä intohimoisesti kuin alussakin. Jos joku haluaisi tulla meille työkokeiluun, niin se olisi minulle varsin mieluinen asia. Tietenkään en voisi nakittaa kokeilijaa työntekijöideni niskoille (heillä on omat työtehtävänsä), mutta itse hyvin  mielelläni näyttäisin, että tällaistakin tällä alalla voi tehdä. Ala on laaja, mutta yritykseni on erikoistunut  varsin suppeaan osa-alueeseen, josta harvemmin edes missään oppilaitoksissa kerrotaan opiskelijoille. Olisin varmasti ihastunut, jos joku ilmaisisi mielenkiintonsa näitä hommia kohtaan. 

Työharjoittelijoita (alan opiskelijoita)  meillä on ollut muutama. Kaikki on otettu, jotka ovat hakeneet harjoittelupaikkaa 10 hengen yrityksestä. Yleensä taitaa alan isot firmat kiinnostaa nuoria  enemmän kuin pienet. Myös harjoittelijoita on kohdeltu oikein hyvin. Mutta kuten sanoin, nuoria kiinnostaa (valmistumisen jälkeenkin) isot kansainväliset yritykset paljon enemmän kuin pienet kotimaiset. Jos ja kun ei ole etenemismahdollisuuksia, ei oikein haluta nuorena tulla pieneen firmaan töihin. Työnantajana ymmärrän tämän oikein hyvin. Nuorilla on omat tulevaisuuden haaveensa ja niin kuuluu ollakin. 

Vierailija
86/92 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kitinää. Olen tehnyt jo vuosia osa-aikatyötä. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Menot pitää osata suhteuttaa tuloihin. Asumistuessa vähennetään 300 euroa ansiotulosta ja päivärahaan saa tienata 300 ennen kuin vaikuttaa. Saisin päivärahaa 630 euroa, nyt saan palkkaa ja päivärahaa keskimäärin 1000-1100 euroa. Asumistuki laski 30 euroa. Itse asiassa, kokopäivätyössä saisin 1500-1600 euroa käteen ja nyt saan huomattavasti helpommalla vähän vähemmän. Eikä elätä muut, ei edes sossu. Sossulaisille osa-aikatyö ei varmasti niin kannatakaan.

Voiko tämän jou täysijärkinen oikeasti ihan tosissaan kirjoittaa??? "Eikä elätä muut, ei edes sossu".

Onko suomalainen ymmärrys todella näin heikolla tasolla, että ihan myöe se asumistuki ja työmarkkinatuki tulee niiltä "muilta".

Lisäksi ilmeisesti todella vaikea ymmärtää, että noi tuet ei ole mitään automaatteja. Keskusteluissa eism. jostain syystä oletetaan työttömän saavan jotenkin automaattisesti asumistukea. Kommenteissa saa monesti lukea että "työmarkkinatuki ja asumistukihan on yhteensä yli 1000 €, ei vaan tajua miten tämä ei riitä"

Itse saan niiltä "muilta" n. 650 € nettona tilille, maksettuani Suomeen veroja 28 vuotta ennen tätä. Kassan maksujakin jaksoin maksaa pitkälle reilut parikymmentä vuotta, mutta nyt kun ekaa kertaa työttömänä olen, niin (ihan perustellusti) ulkomailla asumisen vuoksi työeeäoloehto ei täyty ja olen työmarkkinatuella työtön työnhakija, aktiivinen sellainen.

Meille tuo työmarkkinatuki on miehen tulojen ohella tosi tärkeä raha, mitään muuta tukea emme tokikaan saa. Mun parin kuukauden pätkätyö oli ihan katastrofaalinen taloutemme kannalta, onneksi oli säästöjä joita pystyi käyttämään. Omalla kohdallanikin kesti melkein kaksi kuukautta ennen kuin sain sitten taas työttömyyspäivärahaa. Korostan, että me olemme hyvässä asemassa kun niitä säästöjä pahan päivän varalle oli edes se vähä. Mutta otetan vaikka joku kädestä suuhun pakosta elävä yh, niin ei todellakaan ole varaa ottaa vastaan pätkätyötä.

Vierailija
87/92 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Itse toimitan vaadittavat jutut Kelaan netin kautta ja päätös sekä rahat tulee seuraavana päivänä.

Helppoa.

Hienoa. Noin sen pitäisikin mennä. Mutta ymmärrätkö että joidenkin kohdalla ei ole mikään höpöhöpöjuttu vaan niitä tarvittavia dokumentteja joutuu odottamaan joskus kauankin ja silloin ei voi toimittaa Kelaan yhtään mitään.

Tätä eivät kaikki työnantajat ymmärrä - tai vielä kauheampaa, kuten joku tässäkin ketjussa on todennut, eivät välitä pätkän vertaa mikä on työttömän tilanne ja kohtalo, kunhan itse saavat työntekijän firmaansa. Terveiset eräällekin Rauskille vai mikä Raimo olikaan.

Vierailija
88/92 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raiski Rauno kirjoitti:

Ei tehdä.

Ei työkokeilija välttämättä ole työtön. Meillä kävi työkokeilussa henkilö, joka oli omasta työstään vuorotteluvapaalla.

Ovatko he eri asemassa statuksensa johdosta? Toista kohdellaan hyvin ja toista ei?

Vierailija
89/92 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei se työnantaja mikään sosiaalitoimisto ole. Jos ette saisi kaikenmaailman tukia siihen kotona loisimiseen, loppuisi toi valitus että on liian hankalaa ja on liian vaikeaa ja ei saa rahaa plaah.

Jokainen kun elättäisi itse itsensä niin ei kuluisi verorahoja tollasiin, ja ne ketkä ei siihen kykene, ei kykene olemaan muutenkaan hyödyksi tälle yhteiskunnalle. 

Vierailija
90/92 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan tehtävä ei ole ymmärtää työttömän realiteetteja. Ne asiat kuuluvat työkkärille, sossulle ja Kelalle sekä työttömälle itselleen. Työnantajan tehtävä on palkata tarvitsemaansa henkilöstöä niistä ihmisistä, joiden realiteetteihin työn vastaanottaminen sopii. Heitäkin nimittäin  löytyy. 

Vierailija
91/92 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan tehtävä ei ole ymmärtää työttömän realiteetteja. Ne asiat kuuluvat työkkärille, sossulle ja Kelalle sekä työttömälle itselleen. Työnantajan tehtävä on palkata tarvitsemaansa henkilöstöä niistä ihmisistä, joiden realiteetteihin työn vastaanottaminen sopii. Heitäkin nimittäin  löytyy. 

Onko ylivoimaista maksaa palkka ja antaa palkkakuitti ajoissa?

Kuinka pitkälle tuo ylimielinen "ei tarvitse ymmärtää"asenne menee?

Vierailija
92/92 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei se työnantaja mikään sosiaalitoimisto ole. Jos ette saisi kaikenmaailman tukia siihen kotona loisimiseen, loppuisi toi valitus että on liian hankalaa ja on liian vaikeaa ja ei saa rahaa plaah.

Jokainen kun elättäisi itse itsensä niin ei kuluisi verorahoja tollasiin, ja ne ketkä ei siihen kykene, ei kykene olemaan muutenkaan hyödyksi tälle yhteiskunnalle. 

Kuule yks kaunis päivä voit itse olla työtön.

Moni nykyinen työtön on ollut vuosikymmeniä töissä ja nyt vasten omaa tahtoansa työttömänä.