Asiantuntija sanoo suoraan Hesarissa: suomalaiset syövät illallisen LIIAN AIKAISIN
Ranska ja Italia: ihmiset hoikempia ja elämäniloisempia. Kaksi syytä: syövät illallisen vasta 20-21 alkaen, eivätkä mene nukkumaan yhdeksältä kuten av-mammat. Ja hullukaan ei aloita töitä ennen kymmentä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä meidän olisi valvoa myöhään kun talvikuukausina pimeys laskeutuu neljältä iltapäivällä?
Mutta kun Italiassa valvotaan, niin täytyyhän meidänkin valvoa! Valvottava on yömyöhään, vaikka olisi herätys kello 04:00. Emmehän toki halua olla juntteja!
Päivällisajasta olen samaa mieltä. En ole koskaan tajunnut kun työkaverit juoksee tukka putkella kotiin kello 16 tekemään ruokaa, ja suunnilleen takki päällä ja kengät jalassa lykätään eineksiä mikroon kun ruoka pitää olla pöydässä vartin sisällä. Miksei voi koulun ja töiden jälkeen syödä välipalaa, ja sitten kaikessa rauhassa kokata kunnon ruokaa vähän myöhemmin?
Hävettää suomalaisten ruokatavat, syödään raskas mättöruoka liian aikaisin ja sitten vielä yömyöhään vedellään lenkkimakkaraa yms.
Ei se mistään illallisajasta ole kiinni. Kun syö säännölliseti esim. kolmen tunnin välein, sopivan kokoisia terveellisiä annoksia, ja harrastaa vaikka punttisalia, niin kyllä on kroppa kuosissa.
Mä olen aina syönyt noin. Aamupalaa en syö, koska vaikka minun pitääkin arkisin mennä töihin klo 9:ksi, mahani on siihen aikaan vielä unessa eikä halua sisään muuta kuin lasin vettä. Ensimmäinen ateriani on lounas klo 12:30. Silloin syön salaattia ja leipää. Työpäivän jälkeen syön välipalan, usein hedelmän ja jogurttia. Sitten päivän tukevin ateria klo 21 aikoihin. Mukavasti alkaa "ramaisemaan" tukevan aterian jälkeen, mikä siihen aikaan on tarkoituksenmukaistakin. Kroppa saa ruoansulatusrauhan (monissa kulttuureissahan ruoan päälle on aina menty päiväunille tai pitkälleen) ja mieli saa helpotusta nukahtamiseen.
Asiantuntija voisi hieman perehtyä myös erilaiseen vuorokausirytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mistään illallisajasta ole kiinni. Kun syö säännölliseti esim. kolmen tunnin välein, sopivan kokoisia terveellisiä annoksia, ja harrastaa vaikka punttisalia, niin kyllä on kroppa kuosissa.
Tuossa jutussa ei ensisijaisesti puhuttu kropan kuosista vaan univaikeuksista. Niitä yleensä helpottaa tukevan aterian syöminen illalla, koska väsynyt (ruokalevon tarve) on luonnollinen seuraus kunnon ateriasta. Se on epämukava iltapäivällä jos pitäisi painaa töissä, mutta oikein mukava illalla kun tietää että saa mennä nukkumaan ja on hyvä vaan jos saa nukuttua suht aikaisin.
Sinänsä tuo "kolmen tunnin välein" syöminen on yksi tabu myös, mikä toki joillekin sopii, mutta joka Suomessa on joku ihme mantra jota ei saa epäillä. Silti jopa laillistetut ravitsemusterapeutit nykyään sanovat yleensä, e ttä kaikki aikuiset ei tarvitse sitä muutaman tunnin välein syömistä vaan 3 ateriaa päivässä ilman välipaloja voi olla oikein ok. Useimmille se varmasti on ok, koska suuri osa maailman ihmisistä syö vain 3 kertaa päivässä ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija voisi hieman perehtyä myös erilaiseen vuorokausirytmiin.
No ei tuossa jutussa nyt ollut kovin tarkoituksellista ottaa esiin erityistapauksia kuten vuorotyötä. On selvää että silloin sekä syömis- että nukkumisajat on erilaisia.
Itselläni kyllä vaihtelee vkonloppu- ja loma vs. arkirytmi rajusti: vkonloppuna menen nukkumaan klo 3-4 ja herään klo 13-14. Arkisin menen nukkumaan klo 00-1 ja herään 7:20. Silti syön samalla rytmillä molempina, ainoa ero on että viikonloppuisin se eka klo 12:30 syöty ateria on aamupala, viikolla lounas. Viikolla "aamupala" siirtyy työpäivän jälkeen syötäväksi välipalaksi". Päivällinen on aina siinä klo 21 aikaan.
Etelässä syödään myöhempään ihan sen kuumuuden takia ja siksi heille on kehittynyt tuollainen rytmi.
Itse syön Suomessa ihan suomikaavan mukaan eli klo 17 aikaan on se päivällinen.
Espanjassa kun on viikkotolkulla kesällä, tämä ateriarytmi myöhäistyy ihan sen kuumuuden takia. Kuumuus vie tehokkaasti nälän. Eli siellä se klo 17 päivällinen siirtyykin klo 20 illalliseksi kuin vahingossa, koska sitä ennen ei vain ole nälkä.
Tutkija ei myöskään taida ymmärtää, että monilla alkaa työ Suomessa jo klo 7 eli klo 6 ylös ja ulos. Jos haluaa saada suositusten mukaisesti untakin, täytyy olla nukkumassa silloin klo 21-22 aikaan. Ja tämän seurauksena kaikki muut ateriat määräytyvät myös aiemmaksi kuin kuumassa etelän rytmissä. Kylmyys myös lisää nälkää eli jos lounas on syöty klo 11-12, niin taatusti on nälkä klo 17.
Vierailija kirjoitti:
Ranska ja Italia: ihmiset hoikempia ja elämäniloisempia. Kaksi syytä: syövät illallisen vasta 20-21 alkaen, eivätkä mene nukkumaan yhdeksältä kuten av-mammat. Ja hullukaan ei aloita töitä ennen kymmentä.
Kukkuuko suomimiehet sitten aamuyölle? Elämäniloon vaikuttaa eniten sää. Jos on lauhkea ilmasto ja paljon auringonvaloa, se piristää mieltä. Pitkät pimeät, räntäsateet ja pakkaset ei kauheast naurata.
Tuo kolmen tunnin välein syöminen on ihan järkyttävää napostelukulttuuria. Ennemmin kolme kunnollista ateriaa kuuden tunnin välein, niin ei tule tolkuton määrä happohyökkäyksiä päivän mittaan. Ja jää aikaa muuhunkin kuin jatkuvaan syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja vitun kesäaika pilaa loputkin elämästä! Aamun valo tulee myöhemmin, iltavalo jatkuu johonkin saatanan puoleenyöhön! Ai että miks on vaikea nukahtaa ajoissa ja päästä sängystä sitten taas aamulla...
Olen yrittäjä, tänä vuonna en enää edes yrittänyt vääntää itseäni kesäaikaan. Valvon myöhään ja aloitan työt 9.30-10.00.
Vierailija kirjoitti:
No mietitääs hieman.
Täälä mennään töihin klo 7 eli kolme tuntia aiemmin.
Syödään yleensä klo 17 eli kolme tuntia aiemmin.
Nukkumaankin mennään kolme tuntia aiemmin.Eli vuorokausirytmi nyt on vaan erilainen.
Kesän ulkopuolella olisi mukavaa tulla 18-20 välissä töistä, suoraan pimeyteen. Ei ehtisi mm. tehdä pihatöitä kotona.
Vai Ranska ja Italia. Portugali ja Kreikka eivät kelvanneet esimerkiksi, koska siellä asuvat kaikkein lihavimmat ihmiset. :D
Meillä vasta hauskaa onkin. Mies menee töihin kello 6.00, lapset kouluun kello 8.00-10 ja minä menen töihin kello 12.00 ja pääsen kello 21.00 kun muut on olleet kotona jo 5 h. Sitten onkin kiva kun muksujen pitäis olla jo nukkumassa kun mä tuun et jaksaa aamulla seiskalta ylös..
Kumma kyllä, muut nukkuu ja syö normaalisti ja minä en.. No olen väsynyt, ylipainoinen ja paskana.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kolmen tunnin välein syöminen on ihan järkyttävää napostelukulttuuria. Ennemmin kolme kunnollista ateriaa kuuden tunnin välein, niin ei tule tolkuton määrä happohyökkäyksiä päivän mittaan. Ja jää aikaa muuhunkin kuin jatkuvaan syömiseen.
Happohyökkäysten kannalta ehkä joo, mutta säännöllisen rytmin ja urheilun kannalta erittäin hyvä. Ei tule ähkyjä, aineenvaihdunta pysyy vauhdissa, kroppa saa aina tarvitsemansa ravinteet, mutta ei liikaa (ajatellen uheilusta palautumista jne).
Jos en liikkuisi paljoa, niin todennäkköisesti söisin harvemmin ja isompia annoksia. Aineenvaihdunta olisi kyllä hitaampi, väsyttäisi juurikin nuo isot annokset, eikä kroppakaan olisi kuosissa.
Moni jäis ilman aamupalaa, jos meikäläiset menis vasta kybään töihin. Lounaankin kanssa niin ja näin.
Voih..... suomi on niin erilainen. Suomi on kuin armeija. Kaikki on kovaa. On kuri ja järjestys.
Itse en voi syödä lounaalla kuin hyvin kevyesti, koska teen fyysistä työtä ja oksennan, jos syön liikaa. Tästä johtuen kun pääsen töistä, meinaan kuolla nälkään ja se iso ateria on saatava silloin 16-17. Terkkuja vaan sinne Italiaan, kauhistelkaa vapaasti. :D Ei puristele.
Elämänilo johtuu varmasti ilmastosta ja hoikkuus (ovatko hoikempia oikeasti?) ruokavaliosta. En usko kellonajan vaikuttavan.