Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

peruspäivä(kö) pikkulapsiarjessa?

Vierailija
10.08.2017 |

Nyt mä tiedän, mistä tulee termi "ruuhkavuodet". Meidän perhe on ns.ydinperhe; isä,äiti ja lapset 2v ja 4v. Oman lisämausteensa meillä arkeen on tehnyt se, että esikoinen on aina ollut huono nukkumaan, eivätkä lapset jää itsekseen nukkumaan. Nyt saa jo joskus nukkua koko yön läpi ilman herätyksiä, mutta yhä edelleen meillä nukutetaan lapsia iltaisin ja kyllä, olen kateellinen heille, joilla lapset vain viedään sänkyyn ja sanotaan "hyvää yötä". Onko se joillakin oikeasti niin helppoa?!?

Mutta minkälainen on teidän arkipäivä? Tuntuuko arki sujuvalta vai kuormittavalta?

Tässä esimerkki meidän eilisestä päivästä:
-herätys 5.45 ja omat aamutoimet
-mies lähtee töihin näihin aikoihin pitkän työmatkan vuoksi
-lapset hereille 6.20, lastenohjelmia, aamupala ja vaatteet päälle
- lapset hoitoon 7.15 ja itse töihin 8:si
-lasten haku 16.30
-päivällisen syöminen, lastenohjelmat lapsille
-pyykkikone päälle
-uimahalliin klo 18
-kotiin n.klo 20
-iltapala, iltapesut, lapset petiin klo 21
-mies nukuttaa lapsia
-minä samalla ripustan pyykit ja aloitan sen jälkeen seuraavan päivän ruuan laiton klo 21
-isompi lapsi unessa n.21.30, pienempi ei vielä kymmeneltäkään
-minä puolestani nukuttamaan pienempää ja mies köksän siivoukseen
-pienempi vissiin nukkunut päiväkodissa liian pitkät päikyt, kun ei nukahda millään
-lähden pois lastenhuoneesta siivoamaan köksää, pienempi nousee tietty pois sängystä myös ja kipittää perässä
-roskien vientiä, keittiön siivousta, pitkin lattioita lojuvien tavaroiden laittamista paikoilleen samalla kun pienempi leikkii vieressä autolla
-pienempi nukahtaa viimein klo 22.30 maissa
-sit vielä useamman päivän aikana kertyneen puhtaan pyykkivuoren viikkaaminen kaappeihin
-oman iltapalan syönti ja iltapesut ja itse nukkumaan joskus lähempänä 23.30

Ja aamulla taas ylös 5.45...

Tämmöstä tää on. Muksut harvoin unessa ennen puolta kymppiä, enkä edes muista koska mulla olisi ollut aikaa istua sohvalla ja katsoa tv:tä.. Edes uutisia! Ja etenkin, jos haluaa tehdä illalla jotain laadukasta koko perheen voimin, niin kaikki tuo työmäärä kaatuu tuonne myöhäisiltaan!

Ei musta aikana ennen lapsia tuntunut siltä, että mulla olisi vapaa-aikaa mitenkään liikaa, mutta nyt vaan ihmettelen, että mitä kaikkea mä olenkaan sillä vapaa-ajalla tehnyt! Onhan tää arki melko kuormittavaa, mutta kai tää joskus helpottaa! Helpottaahan? ;)

Kiinnostaisi kyllä kuulla, miten teillä muilla vastaavassa elämäntilanteessa menee? Miten ootte saaneet homman rullaamaan ja tuntuuko siltä, että teille jää myös omaa aikaa ja vapaa-aikaa?

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hoidon ruoka on kyl einestä, joten illalla pitäisi syödä oikea ateria.

Vierailija
122/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle. Teillä on tosiaan aika hektistä <3

Meillä perheeseen kuuluu 3v lapsi ja vanhemmat. Vauvaa odotetaan syntyväksi pian joten todennäköisesti meidän arki muuttuu erilaiseksi vauvan tulon myötä mutta tällä hetkellä mennään näin:

6:15 soi herätyskello ja mies ja minä noustaan. Tehdään molemmat omat aamujuttumme.

N. 7 lapsi nousee ja hänet puetaan ja jutellaan vähän. Kammataan hiukset ja laitetaan ulkovaatteet päälle.

7:30 lapsen pitää olla päiväkodissa että minä ehdin 8 töihin. Välillä mies vie hänet, välillä minä ja välillä viemme yhdessä.

16 pääsen töistä ja haen lapsen n. 16:15-16:20.

16:30 aikoihin kotona ja lapsen väsymyksen ja nälkäasteen mukaan hän saa katsoa ohjelmia, syödään ja leikitään sen mukaan miten lapsi itse haluaa/jaksaa.

Minä teen samalla kotihommia eli päivästä riippuen pyykit, tiskit, ruuanlaitto. Välillä en jaksa tehdä mitään näistä ja niinä päivinä me vaan matkoillaan lapsen kanssa sohvalla, katsotaan ohjelmia ja leikitään.

Mies tulee kotiin vaihtelevasti 16:30-21 eli sen mukaan sitten vaihdetaan lapsen "leikittäjää" miten mies on kotona. Välillä ollaan lapsen kanssa kahdestaan koko ilta jolloin hoidan myös iltatoimet yksin.

19 on iltapesun aika, käydään lapsen kanssa aina yhdessä pesulla. Sitten iltapala, vähän vaille 20 iltasatu ja iltalaulut ja lapsi nukahtaa noin 20:30. Hän nukahtaa itsekseen kun on annettu pusut ja halit laulujen jälkeen.

20:30 katson vielä yleensä telkkaria yksin tai miehen kanssa ja 22 aikaan sitten mennään miehen kanssa nukkumaan. Välillä jo 21:30, tarvitsemme mieheni kanssa molemmat paljon unta ja olemme huomanneet että arki sujuu mukavammin kun mennään itsekin tarpeeksi ajoissa nukkumaan.

Olen tosi tyytyväinen meidän arkeen tällä hetkellä joten odotan vähän ristiriitaisin tuntein että miten tuleva vauva muuttaa tätä palettia. Mielestäni meillä arki sujuu kuitenkin mukavasti ja leppoisasti juuri näin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia viestejä mutta melkoiselta oravanpyörältä kyllä kuulostaa.

Meillä

Klo 6.10 minä herään, pikapesut, valmiiksi tehty leipä suuhun ja vaatteet päälle.

Klo 6.20 lasten herätys ja vaatteet päälle

Klo 6.35 ovat päiväkodilla

Klo 6.45 minä matkalla töihin pyörällä

Klo 16.30 haen lapset päiväkodista

Klo 16.45 kotona ja lapsille kunnon välipala

Klo 17 pikkukakkonen ja sen aika teen kotitöitä kuten pesen pyykkiä ja laitan ruokaa.

Klo 18 yhteisiä perhejuttuja, leikkiä, lukemista, pelejä yms.

Klo 19 iltaruoka, joka siis ihan kunnon ruokaa

Klo 19.20-20 iltapesut, Satu, aamuksi vaatteet valmiiksi

Klo 20 lapset unille. Päiväkodin kanssa on sovittu ettei saa antaa nukkua kuin puolisen tuntia, muuten yöunet jää tosi lyhyiksi.

Tuossa jäisi illalla vielä ruhtinaallisesti aikaa parisuhteelle ja vaikka pyykkihuoltoon tai siivoukseenkin mutta siihen en käytä puolta tuntia kauempaa päivässä.

Ruokaa tehdään kerralla isompi satsi niin ei tarvitse joka päivä käyttää siihen aikaa ja myös eineksiä käytetään.

Lapsilla ei ole harrastuksia ja aikuiset saisivat hyvin yhden illan harrastuksille viikossa. Minä olen yksinhuoltaja eikä ole aikaa harrastaa mutta parisuhteessa varmasti olisi aikaa siihenkin.

Hieman ontuu tuo 6.20 lasten herätys ja vaatteet päälle ja 6.35 olette päiväkodissa? Aika nopeaa toimintaa 15 minuutissa. Puette ja pesette n. viidessä minuutissa ja päiväkoti on ihan naapurissa?

Kyllä, päiväkoti on ihan naapurissa, pari minuuttia kävelee sinne. Talvella täytyy varmasti aikaistaa lasten herätystä viidellä minuutilla mutta nyt kesäaikaan pukemiseen ei todella montaa minuuttia kulu. Minä autan isompaakin lasta, jotta päästään nopeasti ja sovussa liikkeelle. Ei siis todella tehdä muuta kuin laitetaan valmiiksi katsotut vaatteet päälle, pisut ja hampaiden pesu.

Vierailija
124/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaan yksi lapsi. Mutta ei meillä ole lähellekkään tollasta, vaikka toinen on vuorotyössä ja toinen epäsäännöllisessä vuorotyössä, joka sisältää paljon poissaoloa kotoa.

Mitään tukijoukkoja ei meillä ole vuoropäiväkodin lisäksi. Mutta tosi hyvin ollaan saatu säädettyä ja vuoroja vaihdettu, että saadaan homma pelittämään. Pari kertaa kuussa keskimäärin lapsi on yötä päiväkodissa, muuten hän on n. 3 päivää/vko päiväkodissa. (vuorot menee loistavasti ristiin, mutta yhteisiä vapaapäiviä puolison kanssa ei ole).

Kaikkea täällä kuitenkin touhutaan, ruokaa meillä laitetaan parin päivän ruoka kerralla. Ja tästä saan sapiskaa mutta olkoon. Meillä muksu pissatetaan ja puetaan aamulla, ja kannetaan autoon, ja hän pääsee aina suoraan aamupalalle päiväkodissa. On niin nähty ja koettu nämä aamuherättämiset, ettei siinä omasta lähtemisestä tule mitään.

Luulin aikanaan ettei kahden vuorotyöläisen viritelmä onnistu noin käytännössä, kun ei ole tukijoukkoja. Mutta ihmeesti ollaan selvitty.

Mutta tsemppiä ap. eiköhän se jossain vaiheessa teilläkin helpotu!

Vierailija
125/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen kanssa (joka on päivähoidossa) lapsiarki työntäyteisyä?

Jos tarkoitat minua, nro 116...

Tuo "työntäyteinen arki" oli yleinen kommentti lapsiperheen arjesta.

Ja kyllä, yhdenkin lapsen kanssa tekemistä riittää. Meilläkin pyykätään, siivotaan, syödään jne.

Kirjoitin myös, että meillä molemmat vanhemmat ovat vuorotyössä ja lapsi normaalia vähemmän päiväkodissa.

Jos minun työvuoroni on esim klo 10-18 niin vien lapsen hoitoon klo 9 ja kotoa lähdemme klo 8.30, juuri aamupalan jälkeen. Pk:sa ei ehdi aamupalalle. Enkä minä ehdi aamulla tekemään mitään ylimääräistä.

Mies hakee lapsen pk:sta klo 15, eivät ehdi ulkoilla. Ovat kotona n 15.30, välipala ja ulos noin 16-17, joskus enemmänkin. Sitten taas ruoka ja jälkien korjaus. Sen jälkeen alkaa ruuan laittoa (jos tarvitsee), pyykkiä tms. Ja lapsen kanssa oleilua.

Puoli seiska alkaa jo iltatoimet. Minä pääsen töistä, käyn kaupassa ja kotona olen noin klo 20, ehkä vähän ennen.

Joskus näin, joskus vähän toisin. Kyllä tämä on ns työntäyteinen päivä kun miettii koko päivää; esim minä olen heräämiseni jälkeen tehnyt koko ajan jotain kunnes olen kotona klo 20 ja siinä jatkuu vielä omat iltahommat ja ehkä lapsen kanssa seurustelu.

Tietysti monilapsisessa perheessä työtä riittää enemmänkin, se nyt on ihan selvää, mutta ei tässä nyt ole kyse siitä kenellä on rankinta.

Nyt kun lapsi jo isompi niin asiat on toisin. Tänä aamunakin luin sohvalla lehteä kun lapsi leikki parvekkeella :)

Vierailija
126/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee niin tuntuu että aika helpolla pääsee kun on yksi lapsi ja kaksi tasaveroisesti osallistuvaa vanhempaa...

Vierailija
127/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhden tarhaikäisen lapsen kanssa päivät meni jota kuinkin näin:

-herätys 6:30 ja omat aamutoimet

-mies on keittänyt kahvit, jotka otan termariin mukaan ja jotain nopeaa aamupalaa, syön/juon kahvit ajaessa sitten, mies hoitaa myös roskien viemisen aamulla lähtiessään

-lapsi hereille 7:00, vaatteet päälle

- lapsei tarhaan 7.15 ja itse töihin 8:si

-lapsen haku 16.15

-päivällisen tekoa, samalla pyykit pois, astiat koneeseen, pöydän kattaus. 

-vapaata ohjelmaa klo17-20

-iltapala, iltapesut, lapsi nukkumaan klo 21

-vapaata ohjelmaa 21-23, katsotaan leffoja, jutellaan, kokataan jotain hyvää iltapalaa yms.

-pyykkejä hoidellaan viikonloppuna tai iltaisin, jos ollaan kotona.

Käyn lenkillä, kavereilla kahvilla, salilla silloin kun huvittaa, mies on silloin lapsen kanssa, tai sitten mies menee jos haluaa ja minä olen lapsen kanssa. Yleensä kumpi jää kotivahdiksi, siivoilee jos jaksaa tai sitten möllöttelee lapsen kanssa vaikka leffaa katsoen, pelaillen tms. Yhdessä käydään kaupassa sitten kun tarvitsee, mennään vasta syömisen jälkeen ja kiireettä.

Vierailija
128/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen temeperamentti vaikuttaa valtavasti kaikkiin päivän aikana tehtäviin asioihin. Nukkuminen ja nukahtaminen eivät esimerkiksi ole minulle olleet asioita, jotka kaikilta lapsilta vain saisi määrätietoisella kasvattamisella toimimaan. Neljän pienen lapsen yh:na en ole tavannut yhtä ja samanlaista nukkujaa, vaikka kaikilla samat säännöt ja rutiinit onkin.

Myöhään iltaan valvova lapsi on ollut itselle tosi kuluttava juttu, kun se ainoa oma hetki on juuri illalla lasten nukahdettua. Huomaan sen nyt kun esikoinen nukahti viimeisen 1,5 vuoden ajan klo 20, huhtikuusta lähtien hän on hillunut klo 22 asti, vaikkei mikään olennaisesti olekaan muuttunut. Toivon vain että pimenevät illat aikaistaisivat sisäistä kelloa edes vähän. :) Siihen soppaan vielä muu heräily öisin ja vauvan yöhulinat. 

Aloittajalle vinkiksi, että jos arki tuntuu välillä liian raskaalta tai suorittamiselta, kokeile jättää jotain vähemmälle edes viikon ajan. Minun oli lopetettava yhdessä elämänvaiheessa lasten muskarit puoleksi vuodeksi, kun en vain saanut arkea toimimaan niiden kanssa, en vaikka olinkin "vain kotona". Jos ap:lla on kovat tavoitteet ja rima korkealla, on se vaan lähtökohtaisesti hyvä asia. Kuitenkin sitä rauhallisuutta ja joutenoloakin joskus tarvitaan. :)

Minun on myönnettävä etten kykene mihinkään uimahallikäynteihin säännöllisesti, on tekemistä että saan isommat edes jumppa- ja muskariharrastuksiin sekä osa-aikaiseen päiväkotihoitoon. :D 

Vierailija
129/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee niin tuntuu että aika helpolla pääsee kun on yksi lapsi ja kaksi tasaveroisesti osallistuvaa vanhempaa...

En ole kaikkia kommentteja lukenut mutta aika monella molemmat vanhemmat osallistuu. Lyhyen lukemisen jälkeen lähinnä huomaa miten ikäviä työvuoroja ihmisillä on ja se jo itsessään tuo arkeen vähän haastetta.

Jos on yksi lapsi, kaksi vanhempaa klo 8-16 työssä niin se olisi kyllä ideaali tilanne.

Vierailija
130/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi tämän ketjun perusteella monet harrastavat pakastettujen ruokien syömistä pitkin viikkoa jotka on valmistettu viikonloppuna. Ja paljon näyttäisi olevan saman "ison satsin" tekemistä että riittää parille päivälle. Jd muutenkin noista aikatauluista näkyy että ruuan laittoon menee max 30 min. Jos sitäkään. Kulinaristin kauhistus. Itselleni olisi kauhistus kauhoa jotain samaa keittoa pari päivää. Tosin en nyt ylipäätänsä voi sietää keittoja.

No olipa paljon hyötyä tähänkin keskusteluun, että tulit vain taivastelemaan lapsiperheiden kannalta funktionaalisia tapoja ja selittelemään henkilökohtaisista ruokamieltymyksistäsi. Aivan epärelevanttia. Voit perustaa kulinaristeille oman ketjun, mutta tähän aiheeseen kommenttisi ei liittynyt yhtään mitenkään.

Vierailija
131/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin päivähoitopaikasta - jossain voi olla suurkeittiöstä tulevaa laitosruokaa (joka Suomessa ei muuten ole huonolaatuista sekään ja huomattavasti parempaa kuin markettien pitkään säilyväksi tarkoitetut, muoviin pakatut valmisruoat), ja pienemmissä/yksityisissä hoitopaikoissa saatetaan valmistella paljonkin paikan päällä. 

Vierailija
132/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin päivähoitopaikasta - jossain voi olla suurkeittiöstä tulevaa laitosruokaa (joka Suomessa ei muuten ole huonolaatuista sekään ja huomattavasti parempaa kuin markettien pitkään säilyväksi tarkoitetut, muoviin pakatut valmisruoat), ja pienemmissä/yksityisissä hoitopaikoissa saatetaan valmistella paljonkin paikan päällä. 

No ei kyl ihan kauheasti riipu. Kaikki kunnalliset päiväkodit on käytännössä suurkeittiöiden einesjakelussa.

Yksityisissä paikoissa lapsi voi nähdä jopa nälkää, koska ko paikat pyrkii tekemään voittoa.

Missään tapauksessa ei saa tehdä niin että illalla ei ole tarjolla kunnollista tuoretta ruokaa!

Vierailija
133/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamala millasta touhua!? Meillä on viisi lasta ja todella hienosti järjestyy kaikki työt. Vieläpä aikaa jää myös parisuhteelle. Ap..saisitko joltain vinkkejä tuohon teidän elämään..siis ihan sellaisia perusasioiden harjoittelua. Ei kuulosta kauhean hyvältä..Lapset stressaantuu tuollaista pyörityksestä ... Luulisi, että kahdella aikuisella ihmisellä olisi taidot perusasioihin. .Surullista luettavaa..

Vierailija
134/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama ehdotus uniongelmaisen lapsen kanssa olemiseen:

- Iltatoimien ja sänkyyn menon aikaistaminen vähintään puolella tunnilla. Itse suosittelen että aloitatte iltatoimet kaikessa rauhassa klo 19. Tämän jälkeen ei siis enää olla ulkona, uimahallissa jne vaan kaikessa rauhassa kotona.

- Säännöllinen rytmi, jollei sitä jo ole.

- Lapsi ilmeisesti vaatii nukuttamista, no jotkut vaativat, sille ei voi mitään. Kiinnitin huomiota pariin juttuun tuossa nukuttamisessa kuitenkin. Te ilmeisesti vaihdatte nukuttajaa kesken kaiken? Voisiko ajatella, että nukutatte lapsen vaikka vuoroiltoina, mutta niin, että toinen vanhempi hoitaa sen alusta loppuun? Nukuttajan vaihtaminen kesken kaiken on omiaan lisäämään lapsen vireystilaa. Ymmärrän että nukuttajan vaihto tuntuu teille helpommalta, mutta lapsen nukahtamista se tuskin palvelee.

- Sinä lähdit pois nukutustilanteesta, vaikka lapsi ei vielä nukkunut, ja annoit lapsen nousta ylös sängystä. Tätä en ymmärrä ollenkaan. Miksi ihmeessä vaihdoitte nukuttajaa kesken kaiken, jos hommaa ei silti saatettu loppuun? En myöskään kannata sitä, että lapsen annetaan nousta leikkimään. Tässä tapauksessa varsinkin, kun vanhemmat vielä itsekin tekevät koko ajan jotain, mikä pitää yllä lapsen mielenkiintoa.

Muutama vinkki nukutustilanteeseen:

- aluksi iltasatu, sitten korkeintaan hyvin rauhallista unimusiikkia hyvin hiljaa.

- Lapsen kanssa ei supatella ja rupatella enää tässä vaiheessa. Ei myöskään nousta juomaan vettä tai maitoa tai hypitä turhaan vessaan.

-Lasta voi silitellä rauhoittavasti jos hän on kovin levoton, mutta muuten aikuinen on vain läsnä samassa huoneessa. Tänä aikana voi vaikka palstailla kännykällä, kunhan ei tee sitä samassa sängyssä lapsen kanssa.

- Ja yksi aikuinen hoitaa koko nukutuksen kunnes lapsi on nukahtanut. Toinen voi silloin tehdä hiljaisia kotitöitä tai olla vaan vaikka telkkaria katsellen. Jos lapsi nousee ylös leikkimään, hänet palautetaan sänkyyn.

Kokeilkaa vaikka kuukauden tai parin ajan näitä juttuja joka ilta. Asiat eivät muutu hetkessä ja vastarintaa saattaa esiintyä alussa, mutta johdonmukaisuus palkitaan. Monilla riittää iltojen rauhoittumiseen pari kolme viikkoa, toiset lapset vaativat pidempään, mutta idea on se, että vanhemmat eivät anna periksi.

Suosittelen lopuksi miettimään, kuinka paljon kotitöitä kannattaa yhdelle illalle ottaa, varsinkin jos kyseessä on harrastusilta eikä toinen vanhemmista voi esim jäädä sisään tekemään kotihommia sillä aikaa, kun toinen ulkoilee lasten kanssa. Jos arki-ilta on poikkeuksellisen kiireinen, jättäkää suosiolla esim. pyykit ja seuraavan päivän ruuanlaitot pois sen illan ohjelmistosta.

Vierailija
135/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi tämän ketjun perusteella monet harrastavat pakastettujen ruokien syömistä pitkin viikkoa jotka on valmistettu viikonloppuna. Ja paljon näyttäisi olevan saman "ison satsin" tekemistä että riittää parille päivälle. Jd muutenkin noista aikatauluista näkyy että ruuan laittoon menee max 30 min. Jos sitäkään. Kulinaristin kauhistus. Itselleni olisi kauhistus kauhoa jotain samaa keittoa pari päivää. Tosin en nyt ylipäätänsä voi sietää keittoja.

Tässäpä varmaan koko ketjun hyödyllisin kommentti. Ap sai varmaan kovasti vinkkejä, kuinka helpottaa arjen rutiineja ja selviytyä pakollisista hommista, kuten ruuanlaitosta, pikkuisen jouhevammin...

Vierailija
136/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä herään klo 6 ja otan aamupalaa. Käytän koiran jossain vaiheessa noin puolen tunnin lenkillä. 7.30 lähden töihin. Lapsi herää 6-7 välillä, mies 7-7.30. He aamiastavat kotona ja puoli yhdeksän jälkeen mies ja lapsi tarhaan ja töihin.

Minä haen lapsen päiväkodista yleensä 15.30 -16. Joskus pääsen jo aiksisemminkin. Kotiin ja koira ulos. Tarvittaessa siivousta/pyykkäystä /ruuan laittoa, pelaamista tai leikkimistä ja lapsen kanssa seurustelua. Mies tulee töistä klo 18.

Lapsen iltatoimet alkaa 18.30 ja 19.30-20 nukkuu jo. Sen jälkeen toinen vanhemmista harrastaa tai käy kaupassa tai vain oleillaan. Koira pääsee illan aikana lyhyelle ulkoilulle ennen nukkumista ja pitkälle lenkille/koirapuistoon jossain vaiheessa iltaa.

Perheessä siis vanhemmat, 3 vee ja koira.

Vierailija
137/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kauhistus, miten kuormittavan kuuloista!

Meillä on neljä lasta, mutta arki kuitenkin verraten rauhallista. Meille tärkeintä asuinpaikan valinnassa oli palveluiden ja työpaikan läheisyys. Helpottaa kummasti arkea, kun työpaikka on alle vartin kävelymatkan päässä, päiväkodit ja koulut alle 10 min kävellen. Harrastuksiin joudutaan kuljettamaan jonkin verran, mutta aika paljon ollaan saatu myös kimppakyytejä sovittua.

Vierailija
138/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotus oli kyllä tosi outo kun siinä oli toi 2 tunnin uimahallikäynti, mikä ei sit ilmeisesti kuulu kuitenkaan joka arkipäivään. Muina päivinä iltahommiin on kaks tuntia enemmän aikaa? Yhtäkkiä ei ookkaan yhtään niin kiireistä.

Toki jos uimahallin tilalla on aina jotain vastaavaa niin sitte... Eiköhän millä tahansa lapsiperheellä oo kiireinen ilta jos päiväkodin jälkeen mennään kaheks tunniks uimahalliin.

Vierailija
139/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko mä ainoa joka ei kummaksu arkipäivinä uintia. Nytkin tultiin juuri rannalta, yleensä liikutaan vasta kuudelta, mutta nyt on mahtava keli. Kotiuduttu kolmen jälkeen hoidosta. Jotenkin en enää ihmettele miksi suomalaiset aikuiset (lapset) ovat lihavia. Kyllä meidän iltaan kuuluu aina 1-2 h liikkumista lasten kanssa. Pyöräilyä, käydään puistoissa, talvella luistelua ym. Näin ollaan aina tehty ja kyllä itsekkin omassa lapsuudessa ulkoilin. Ei me aloiteta rauhoittamaan heti hoidon jälkeen niin kuin moni näyttää tekevän. Vielä eivät harrasta mitään, mutta jossain välissä tämä korvaantuu sillä.

Vierailija
140/160 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap teillä ruuanlaitto vie noin paljon aikaa? Tee helpompia ruokia, kahdeksi päiväksi kerrallaan. Älä sotke tehdessä niin keittiön siivous ei vie koko iltaa. Onko teillä liikaa tavaraa ja sitä saa lapset levitellä miten lystää? Vähennä tavaraa ja kerro lapsille yksi huone missä leluilla leikitään. Käytä pesukoneen ajastinta. Hanki riittävästi vaatetta ja peset vasta viikonloppuna.

Miksi aina koko perheen pitää osallistua kaikkeen? Tehkää vuorotellen tai yksin. Opettakaa lapset nukahtamaan yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan