Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta kaupallisen marjanpoiminnan ei pitäisi kuulua jokamiehenoikeuksiin

Vierailija
09.08.2017 |

Siis en pidä siitä, että joku yritys organisoi poimijaporukoita (ja vetää tietty välistä) Ei pitäisi tuollaisen kuulua jokamiehenoikeuksiin.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001232252.html

Haluaisin, että jokainen menisi omin voimin marjametsälle ja myisi saaliinsa itse tai kelle haluaa. Eli toiminta olisi amatöörimäisempää.

En pidä siitä, että tavalliselle marjastajalle ei jää nykyään enää riittävästi poimittavaa lähistöltä. Ennen oli mukavaa mennä lähimetsiin ja saalista riitti hyvin. Nyt ne on riivitty jättiharavilla jätti porukalla.

Onko sillä edes väliä, onko ostoluonnonmarjat ulkolaisia vai ulkolaisen täällä poimimia.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tätä valvottaisiin? Ei vilunkiyrittäjä jätä poimintaporukkaa palkkaamatta (vilunkipalkalla tietysti) vain sen takia, että se on kiellettyä.

Vierailija
2/8 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat ei suomesta poimimalla lopu. Minä taas en pidä siitä että tänne tuotetut poimijat ovat asemassa joka aiheuttaa helposti poimijoille suuria ongelmja taloudellisesti. Ruotsissa on määrätty maksettavaksi myös palkkaa poimijoille ja se on hyvä koska kyllä tämä suomenmalli on erittäin väärin ja riskit suuria poimijoille jos saat ovat vaikka huonot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun jokamiehenoikeudet rajataan vain kansalaisille.

Vierailija
4/8 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kun laki jokamiehenoikeuksista laadittiin ei tullut mielenkään ajatella että ulkomailta rahdattaisiin bussilasteittain poimijoita.

Vierailija
5/8 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo jo auttaisi, että jokamiehenoikeudet koskisivat vain kansalaisia.

Kyllä marjat "loppuvat" metsistä poimimalla. Ne nimittäin loppuvat parhailta paikoilta siten, että ei juuri paljoa enää saa, kun menee lähimetsiin. Poiminta on hidasta, kun toiset ovat jo tyhjentäneet apajat. Löytyy enää marja sieltä toinen täältä.

Vierailija
6/8 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokamiehenoikeuden tulisi ehdottomasti rajoittua vain valtion metsiin. V-ituttaa, kun joka vuosi marjastajat tulevat omille maille poimimaan: jättävät autot 200 metrin päähän pihasta ja pomppivat metsään keräämään marjoja. Itse saa lähteä jonnekin kauemmas, jos marjoja haluaa, kun on parhaat apajat jo omasta metsästä koluttu. 

Täälläkin pelto rajoittuu metsään, joten ne poimijat näkee ihan pihasta.

Vierailija
7/8 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuo jo auttaisi, että jokamiehenoikeudet koskisivat vain kansalaisia.

Kyllä marjat "loppuvat" metsistä poimimalla. Ne nimittäin loppuvat parhailta paikoilta siten, että ei juuri paljoa enää saa, kun menee lähimetsiin. Poiminta on hidasta, kun toiset ovat jo tyhjentäneet apajat. Löytyy enää marja sieltä toinen täältä.

Sekä voivat loppua myös siksi, että piittaamattomat marjastajat repivät varvut juurineen irti.

Vierailija
8/8 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokamiehenoikeuden tulisi ehdottomasti rajoittua vain valtion metsiin. V-ituttaa, kun joka vuosi marjastajat tulevat omille maille poimimaan: jättävät autot 200 metrin päähän pihasta ja pomppivat metsään keräämään marjoja. Itse saa lähteä jonnekin kauemmas, jos marjoja haluaa, kun on parhaat apajat jo omasta metsästä koluttu. 

Täälläkin pelto rajoittuu metsään, joten ne poimijat näkee ihan pihasta.

Samaa mieltä. Mua on jopa hätistelty pois omasta metsästäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän