Minkälaiseksi kuvittelet ihmisen joka käy kuntouttavassa työtoiminnassa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
No, alkoholisti tai mt-ongelmainen "erikoinen" tyyppi tulee mieleen. Sellainen, joka ei esim. osaa pitää huolta hygieniastaan.
Montako henkilökohtaisesti tunnet heistä jotka ovat mukana siinä 'kuntouttavassa työtoiminnassa'?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te teette siellä? Oon joskus miettinyt, että mitä ihan tavalliset (ei ongelmaiset) tyypit laitetaan siellä tekemään ja vaikuttaako työtoiminta oikeesti edistävästi vai masentavasti?
Hieman riippuu paikasta ja ihmisistä ketä siellä on. Nyt toiminta suunnitellaan aina sen heikoimman näkökulmasta, joka on jotain pupuleikkiä, joka luonnollisestikin turhauttaa niitä jotka olisivat täysin työkykyisiä ja motivoituneita. Joten minusta porukkaa pitäisi jotenkin ryhmitellä "tason" mukaan (en tiedä miten onnistuisi). Nämä jotka oikeasti on työkyvyttömiä ja tarvitsee hidastempoista helppoa tekemistä olisi ihan omanaan. Ja ne jotka on työkykysiä, saisi tehdä jotain heitä motivoivampaa, joka edistäisi heidän työnsaantiaan, urakehitystään, mitän nyt tarve on.
-Ex ohjaaja
Lyödään yhdessä lyötyä ja vahvistetaan tässä oikein nyt porukalla ennakkoluulojamme-ketju...
(toisaalla sitten ollaan kyllä niin hienosti esim. koulukiusaamista vastaan)
Just'joo...Katse peiliin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen kuntouttavantyön ohjaaja tässä hei. Ihan kaikenlaiset ihmiset voi olla kuntouttavassa. Joukossa on sellaisia jotka ei luultavasti koskaan pysty minkäänlaiseen palkkatyöhön (vammautuneet, vakavasti mielenterveysongelmaiset yms), mutta he ovat vähemmistö. Pitkaikaistyöttömiä on paljon, ja ihan kaikista ikäluokista. Lisäksi karenssilla pakotettuja on jonkin verran. Eikä päällepäin voi nähdä kenellä on mielenterveysongemia tai kroonisia kipuja tms.
Itseni oli pakko lopettaa, kun se mitä tehtiin oli ihan höpö-höpöä, eikä edistänyt millään kenenkään työllistymistä. Ja lisäksi enteinä oli ilmaistyön hyväksikäyttöä, joka inhotti. Joukossa oli niin paljon ihmisiä, jotka halusi työllistyä ihan minne vaan, ja olivat motivoituneita, reippaita yms. Ja sitten pitää leikkiä jotain pupuleikkejä. :(
Eli vastauksena, jos ole työtön, voit joutua kuntouttavaantyötoimintaan. Työtoiminnan nimi on harhaanjohtava ja leimaava.Ehkä työllistäminen ei olekaan siinä se tarkoitus. Että väkipakolla palkkatöihin kaikki. Ei suinkaan, siinä pyörityksessä liikkuu kuitenkin raha ja moni muu hyötyy näistä ihmisistä. No osa työttömistä on tyytyväisiä, kun saa toimeentulotuesta lääkkeet, sähkön, hyvän asumistuen ja elää kohtalaisesti toimeentullen, kunhan käy kuntouttavassa virkkaamassa tai pesee ilmaiseksi jonkun ikkunat tai maalaa aidan.
Tuli kyllä itsellekin selväksi että raha on tärkein. Kokouksissa laskettiin tarkaan montako henkilöä on kuntouttavassa, ja aina piti saada vaan lisää, kun siitä tulee rahaa. Itseä oksetti tuollainen meno, kun näen tärkeimpänä sen asiakkaan, eli kuntouttavassatyössä olevan. Että hän saisi siitä itselleen jotain evästä elämään ja uralleen. Sellaiseen ei kertakaikkiaan jäänyt aikaa, kun piti teetättää ilmaistöitä.
-Ex ohjaaja
Ihan normaaleja ihmisiä sielä on tekemässä duunia. Isäni oli 25 vuotta töissä kunnes irtisanomiset potkasivat hänet pihalle. Nykyään yli 50v eikä levyseppähitsaajalle ole lähetyistä hakemuksista huolimatta löytynyt mitään työtä. Monta vuotta työttömänä ja tällä hetkellä kuntouttavassa. Keräävät roskia ja ei yhtään pidä kyseisestä hommasta, mutta pakkohan se on et saa rahaa elääkseen.
Kuntouttavaan voi joutua kuka tahansa työtön. Tuota kuntouttava nimeä en käyttäisi kaikkien osalta sillä joukkoon mahtuu normaaleja,koulutettuja,työttömiä ja jokunen alko/tai muu elämänhallinta huonossa jamassa. Mutta suurin osa ihan tavallisia työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi se on kuntouttava? Ei mun tarvitse kuntoutua mistään? Hämäävä nimi!
Työttömyydestä. Jos et ole kokenu pitkä-aikaista työttömyyttä, niin siitä on vaikea motivoitua työelämään omin avuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyydestä. Jos et ole kokenu pitkä-aikaista työttömyyttä, niin siitä on vaikea motivoitua työelämään omin avuin.
Paitsi jos jostain onnella, tai vaikka sattumalta saakin jonkun ihan oikean työpaikan, niin ihan heti kyllä useimmat 'kuntoutuvat' sinne , ja ovat taas mukana yhteiskunnassa niinkuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miksi sinä kuvittelet. Ihan ihmisiä ihmisten joukossa. Monet tuntemani ovat erittäin empaattisia ja hyviä tyyppejä.
Olen tähän asti ajatellut heidät ihmisiksi jotka tarvitsevat tukea elämään ja ovat jollain tavalla syrjäytyneitä tai jotain. No joudunpa nyt itse sinne ja suoraan sanottuna mua hävettää enkä ole kertonut kenellekään. Olen 24 vuotias ja mulla on kaikki tosi hyvin. Viimeisin työsuhde loppui tammikuussa enkä ole sen jälkeen saanut töitä vaikka olen yrittänyt.
Siis olet jo nyt kuntouttavassa työssä? Et voi olla tosissasi?
Monet ovat käytännössä työkyvyttömiä, mutta eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ihan tavallinen tyyppi joka ei ole saanut työtä ja joka on sinne karenssin pelotteella sysätty. Ei siis sossun pummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miksi sinä kuvittelet. Ihan ihmisiä ihmisten joukossa. Monet tuntemani ovat erittäin empaattisia ja hyviä tyyppejä.
Olen tähän asti ajatellut heidät ihmisiksi jotka tarvitsevat tukea elämään ja ovat jollain tavalla syrjäytyneitä tai jotain. No joudunpa nyt itse sinne ja suoraan sanottuna mua hävettää enkä ole kertonut kenellekään. Olen 24 vuotias ja mulla on kaikki tosi hyvin. Viimeisin työsuhde loppui tammikuussa enkä ole sen jälkeen saanut töitä vaikka olen yrittänyt.
Siis olet jo nyt kuntouttavassa työssä? Et voi olla tosissasi?
Alkaa parin viikon päästä. Pakko mennä jos meinaa rahaa jostain saada.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni tämä perustettiin alun perin päihdeongelmaisia varten, siitä nimi. Nykyään toki taitaa olla suurimmaksi osaksi ihan "tavallisia" työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimatoimisto pakotti minut siihen. Olen fiksu ja työhaluinen akateeminen 45 v. nainen.
Ymmärrän sinua, alat olla jo työnantajalle ehkä jo "liian vanha" nykyiseen työalaasi, johon on paljon nuorempiakin saatavilla.
Neuvoisinkin sinua - jos mahdollista, vielä kouluttautumaan sellaiseen työhön, joilla on työntekijöistä pulaa ja jonka itsekin koet itsellesi ihannetyöksi tai ainakin sellaiseksi jota kuvittelisit vallan hyvin tekeväsi.
Mieti mitä haluat tehdä "isona" - itse kouluttauduin uuteen ammattiin lähes 50-vuotiaana, joten kaikki on sinulle vielä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään hyvin älykkään ja mukavan miehen, joka on nyt käynyt yli 10 vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa, eikä ole vieläkään"kuntoutunut" ja kaikki vain siksi että hän on asperger-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat käytännössä työkyvyttömiä, mutta eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Kyllä vain - näin ikävästi on useimmilla asiat.
Tässä maassa ei paniikkihäiriöistä, keskivahvaa masennusta tai aspergerin oireyhtymää potevia päästetä eläkkeelle, vaikka monet ovat aivan täysin kykenemättömiä tekemään muutamaa kuukautta enenpää töitä muiden ihmisten kanssa, ilman että "pää hajoaa" ja tulee burn out.
Normaali työttömäksi joutunut ihminen, jolla ei ole kuntoutukseen minkäänlaista tarvetta. Ei vammainen tai sairastunut, ei mielenterveys- tai päihdeongelmia. Joutunut karenssin uhalla fyysisiin ja matalapalkkaisiin töihin ilmaiseksi, korvaa palkatun työntekijän täysin. Esim. varastotyöntekijä, muuttomies, kausittainen pihatyöntekijä. Usein jo keski-ikäinen, ei ole ennen ollut pitkään työttömänä.
No ollut suhteellisen pitkään kuntoutus- tai sairauspäivärahalla vakavan pitkäaikaisen sairauden tai loukkaantumisen takia. Kuntouttavassa toiminnassa käsittääkseni seurataan, onko ko. henkilö parantunut niin paljon, että pystyisi palaamaan työelämään. Jos on ollut pitkään pois työelämästä, niin suoraan entiseen ammattiin tai työhön ylipäänsä palaaminen ei tahdo onnistua. Jo pelkkä säännöllisiin työaikoihin tottuminen pitkän tauon jälkeen vie oman aikansa. Eikä ne voimatkaan aina ole niin hyvät kuin sitä ajattelee.
Tottelevainen lammas kuten kaikki muutkin työssäkäyvät ihmiset.
Ehkä työllistäminen ei olekaan siinä se tarkoitus. Että väkipakolla palkkatöihin kaikki. Ei suinkaan, siinä pyörityksessä liikkuu kuitenkin raha ja moni muu hyötyy näistä ihmisistä. No osa työttömistä on tyytyväisiä, kun saa toimeentulotuesta lääkkeet, sähkön, hyvän asumistuen ja elää kohtalaisesti toimeentullen, kunhan käy kuntouttavassa virkkaamassa tai pesee ilmaiseksi jonkun ikkunat tai maalaa aidan.