Onko teillä omakeksimiä nimiä esim. naapureille?
Meillä on, on myös saman kadun asukkaille ja aika nopsaan nimetään vaikkapa saman lomakohteen / hotellin yms. asukkaita. En tiedä mistä tämä nimeäminen tulee, siksi kysyn onko muillakin?
Naapurustossamme asuu mm.:
Tupakkamummo
Huulipunamummo
Isopää
Hienot rouvat (nainen ja mies)
Fädit / Läskit
Avainkaulapappa
Tupakkamies
Kasetti
Veikka
Takapolvinainen
Kommentit (595)
Pössyttelijät. Asunnosta leijuu joinakin viikonloppuina imelä kannabiksen haju
Afgaanit. Pariskunta, jolla kaksi ihanaa afgaaninvinttikoiraa
Popliininitakki. Hänen univormunsa
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä on ihan tavallista ja mukavaa porukkaa, eivätkä oikein edes massasta erotu. Tosin, en välitä jutella pakollista enempää niiden kanssa. Odotan tässä että päästään omakotitaloon niin ei tarvi naapureista kiinnostua tai välittää.
Naapuria sanon lippikseksi, koska on vähän ns. lippisporukkaa, sellainen "röiäijä", ei ihan akateeminen, duunari. Mutta ihan perusmukavia, vaikka en kylään pyytäisikään. Hyvin tullaan kaikkien kanssa toimeen, ja kaikki tervehtii toisiaan.
Itsekin kuvittelin, että omakotitalossa ei tarvitse naapureista välittää, mutta jos niitä jossain vaan on ni kyllä tarvii! Jos ei metsän keskelle muuta.
Meidän naapurustossa asuu kyylämummo, haluaa päättää orapihlaja aidan korkeudesta, että näkee esteettä naapureidensakin pihalle, muuten mukava mutta raportoi muiden pihoille ilmestyvistä esim kalusteista kaikille ketkä "jaksaa" kuunnella. Ens vuonna kiiruhdan leikkaamaan aidan enneku se kerkee, saas nähä kehtaako vetää sen alemmas vielä perästä sitten.
Toisia naapureita kutsutaan räyhäksi. Niiden koiran ääntelyn takia.
Taloyhtiössä asuessa oli
Tupakkamies
Yläkerran mummo
Kiva mummo
Teini
Ei naapureihin huomion kiinnittäminen oo kyyläämistä niiku ihmettelijä ylempänä tuumasi. Ihmettelijä kulkee kuplassa jossa ei näe muita ihmisiä?
Taxijäbä kulkee joka paikkaan taksilla.
Herttainen mummo on nimensä mukainen.
EDM-kämppikset soittaa edm:ää kotibileissään.
Pitkis on todella, todella pitkä nainen. Hollantilainen sukunimi.
Meillä rappunaapurit tunnetaan oikeilla nimillä sikäli kuin tunnetaan, mutta mökillä on naapurustossa "hötköttäjät", alkoholisoitunut pariskunta, jonka pihapiiri on täynnä pysyvästi vaiheessa olevia virityksiä ja suoranaista romua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on, on myös saman kadun asukkaille ja aika nopsaan nimetään vaikkapa saman lomakohteen / hotellin yms. asukkaita. En tiedä mistä tämä nimeäminen tulee, siksi kysyn onko muillakin?
Naapurustossamme asuu mm.:
Tupakkamummo
Huulipunamummo
Isopää
Hienot rouvat (nainen ja mies)
Fädit / Läskit
Avainkaulapappa
Tupakkamies
Kasetti
Veikka
Takapolvinainen
Kasetti? Tätä jäin miettimään,
muut näin jo mielessäni.
Minun lähipiirissäni on mm.
Rouva Anjovis
Herra ja Rouva Lallatilaa
Suohirviö
Tihulainen
Grytisläävä
Liimanäppi
(Liimanäppi on nainen, joka vei kerran pihalla olevan pyörän ohjaustankokorista kaikki kolikot, jotka sen pohjalle oli jätetty,
näimme parvekkeelta, pyörä on toisen naapurin).
Vierailija kirjoitti:
Jännää miten te jaksatte niin kiinnittää huomioita naapureihin ja niiden tekemisiin. :) En itse jotenkin viitsi tuhlata energiaa "nimeämällä" ja tarkkailemalla naapureita. Ne on aika yhdentekeviä mulle. Tottakai jos on joku ärsyttävä huutaja tai vastaava, niin sitten se olisi varmaan "huutaja"?
Tästä on kyllä äitini kanssa väännetty joskus. Hän pällistelee ja tuijottaa ihmisiä. Itse taas en juurikaan jaksa kiinnostua muiden vahtaamisesta ja niiden tekemisistä, ellei minua häiritse.
Ehkä teillekin naapurit ovat keksineet lempinimen? Jonkun mielestä "kyttääjä", "kouvolatukkainen täti", tai "viereisen auton erittäin lähelle pysäköivä".
Nojuu, en minä kritisoi, ihmettelen vain vähän. :)
Äh, huumorintajutonta settiä.
Ei nämä nimet mitään kyttäämistä vaadi. Ihan normaalia ympäristön havainnointia, jossa joskus huomioidaan naapurustonkin ominaisuuksia ja tekemisiä. Kielelliset tyypit sitten kehittävät omia ilmaisujaan näistä.
Ja totta kai meilläkin on omat nimemme, joita käytetään. Voitaisiin olla vaikka Kiljusen herrasväki, kun tuppaa joskus volyymi nousemaan kolmen lapsen kanssa.
Mitä se meitä haittaa, miten kutsutaan omassa kotipiirissä meitä?
Pajunkissamummo: Antoi meille yhtenä pääsiäisenä keräämiään pajunoksia ja siitä jäi lempinimi.
Multimoikkaaja: Kun kohtaan rapussa, hän tervehtii tupla- tai triplatervehdyksellä: "Moikka moikka moi!" "No terve terve terve!" "Huomenta huomenta!" "No kato moi moi moooi!"
Kasetti voi olla jonkin keskustelun perusteella.
Oli meilläkin aika vauhdikas naapurin täti, joka selitti vuolaasti mieheni läsnä ollessa premenstruaalisista oireistaan.
Sen jälkeen hän oli meille Prementsru.
Toinen naapuri tuli kerran oven taaksi kysymään, ettei meillä olisi sipuleita lainata. Laittoi juuri ruokaa ja oli päässyt siis sipulit loppumaan.
Tämä oli sitten Sipuli vuodesta toiseen. Vaikutelmaa tehosti hänellä aina oleva sipulinuttura.
Jorma (vaikutti ens alkuun sellaiselle suomi-filmi hahmolle, Ankeuttajat (mikään ei ole hyvin vaan kaikesta on valitettavaa), Snälla nu (tehoton koiran haukunnan lopetuskehoitus)
Uusi-*Virtanen* (Virtasen tilalla talon entisten asukkaiden sukunimi)
Hullu-*Virtanen* (Virtasen tilalla asukkaan oma sukunimi)
Sanamuunnelmia löytyy myös, tyyliin "Mikko Meikäläinen" -> kutsutaan nimellä Mekko Miikäläinen. Tosin näistä naapuruston nimistä, joista puhumme muunnoksina, syntyy aina jotain hauskaa tai irstasta, emme käytä tylsiä muunnoksia.
Meidän yläkerrassa asuu Pikku Elefantit
t. Vela-pariskunta
Yläkerrassani asuu Tumppi. Mies, jonka nimi ei (kai??) ole Tuomas, ja joka on lisäksi varsin pitkäkin, mutta nimi tulee siitä, että tyyppi viskoo tupakantumpit parvekkeensa kaiteen yli, mistä suurin osa päätyy minun parvekkeelleni.
Tumpin seinänaapurin nimesin Apuva-mummoksi, koska tämä mummo pyysi joka kerta tavatessamme apua johonkin asiaan. Talossa asuu myös perhe, jota nimitän Rattaiksi. Jättävät isännöisijän lukuisista huomautuksista piittaamatta lastenrattaat aina rappukäytävään. Joskus talossa asui myös Fillarimies, joka säilytti pyöräänsä rapussa, mutta hän taisi muuttaa pois, tai sitten vain löysi viimeinkin tiensä pyörävarastoon.
Kissanaapurit
Parvekekyttääjämummeli
Alakerran panomies
Tyylikäs kävelykeppimies
Osuuspankin Rouva
Nimi johtuu rouvan koirasta, jonka rotuinen oli joskus OP:n mainoksissa. Sellainen ystävällisen näköinen kellertävä isohko koira "osuuspankinkoira".
Vierailija kirjoitti:
Jännää miten te jaksatte niin kiinnittää huomioita naapureihin ja niiden tekemisiin. :) En itse jotenkin viitsi tuhlata energiaa "nimeämällä" ja tarkkailemalla naapureita. Ne on aika yhdentekeviä mulle. Tottakai jos on joku ärsyttävä huutaja tai vastaava, niin sitten se olisi varmaan "huutaja"?
Tästä on kyllä äitini kanssa väännetty joskus. Hän pällistelee ja tuijottaa ihmisiä. Itse taas en juurikaan jaksa kiinnostua muiden vahtaamisesta ja niiden tekemisistä, ellei minua häiritse.
Ehkä teillekin naapurit ovat keksineet lempinimen? Jonkun mielestä "kyttääjä", "kouvolatukkainen täti", tai "viereisen auton erittäin lähelle pysäköivä".
"Herkkäsielu"
Natsimummo,
Täydellinen perhe (natsimummon poika perheineen)
Punkero (täydellisen perheen keskimmäinen lapsi)
Tyttöpoika (punkeron neitimäinen pikkuveli)
Kissamummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Herkkäsielu"
Meillä luultavasti "oikeamielinen" tai "totinen tyttö"
Mökkinaapuri Mielikäinen
Sossuperhe
Ärsymummo
Pylly
Pappisperhe
Hemuli, Valivalimummo, kuuromummo ja bemmipoika