Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyvapaimmat työtehtävät mitä teillä on ollut

Vierailija
08.08.2017 |

Olen töissä baarissa ja meille haetaan viinat Virosta. Työntekijät lähtee hakureissulle ja jos tullimiehet kysyy jotain niin pitää sanoa että tulee vain omaan käyttöön. Kaikki ilman erillistä korvausta. Yhdessä toisessa paikassa piti omalla henkilöautolla kuljettaa firman perävaunua joka oli poikkeuksetta ylikuormassa.

Kommentit (329)

Vierailija
221/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä itseäni huvittanut aina valtiolla tämä kun valitetaan siitä, että työaikaa pitää kohdentaa. Ohjelmaan en ota kantaa, kun sitä ei ollut silloin kun itse olin, piti kirjata paperille ja niitä tuli satunnaisesti. Mutta kun olen ollut yksityisellä, on aina kirjattu jokainen työtunti puolen tunnin tarkkuudella. Tämä siitä syystä, että tehdään paljon laskutettavaa työtä ja on tiedettävä, mitä laskutetaan. Kun on kirjaillut vuosia, se on ihan rutiinia, eikä siihen mene paljonkaan aikaa. Nykyään on käytössä ihan excel, edellisessä oli joku firman oma työajanseuranta sovellus. Eli kun lähdette valtiolta yksityiselle, työajanseurannasta ette pääse. Myös toimistotyöntekijät täyttävät sitä, koska heidänkin kohdallaan lasketaan kustannusrakenne, vaikka eivät suoranaista laskutettavaa työtä teekään. 

Voi kuule, kun saisi ihan oikeasti käyttää tähän touhuun tavallista paperia tai edes excelliä. Se vasta olisikin mutkatonta. Kun et ole Kiekua käyttänyt, et voi tietää miten kankeasta ja huonosti suunnitellusta softasta on kyse.

Ei siis minulla ole kategorisesti työajan kohdentamista vastaan mitään, mutta kyllästyttää, että siitä kohdentamisesta pitää tehdä niin samperin vaivaloista. Minulle tuo kiukun käyttö on suuri ärsytyksen aihe, koska se todella on niin hidas ja käyttöliittymä jotain 1990-lukua.

Miksi valtio ei vaadi parempaa? En voi käsittää, että moinen härpäke on hyväksytty laadultaan riittäväksi. Koko työajankohdennus kiukussa on mielestäni edelleen aivan BETA-vaiheessa.

Lisäksi Kieku ei toimi kuin Windowsissa ja Internet Explorer-selaimessa, joten kaikkia muita käyttiksiä käyttävät joutuvat etsimään Windows-koneen tuota varten tai tekemään muita kommervenkkejä.

Vierailija
222/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄVPK:ssa olin töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen sihteerinä. Muuten pidän työstäni ja se on monipuolista, mutta esimieheni saattaa välittää minulle sähköpostinsa, jossa on liitteenä esim. kolme sivuinen tiedote. Ja hän pyytää minua tulostamaan sen ja toimittamaan hänelle. Toimistomme ei ole kauhean lähellä toisiaan, joten en tajua miksei hän vain voi itse tulostaa papereitaan.

Sama juttu. Pomon huone on vieressä ja meillä on yhteinen tulostin. Hän pyytää aina minut huoneeseen ja näyttää ruudulta, että tämä asiakirja pitää tulostaa. Olen joskus sanonut, että hän voi painaa tulostimen kuvaa, mutta jostain syystä hän haluaa joka ikinen kerta lähettää asiakirjan minulle. Kävelen siis takaisin omaan huoneeseen, avaan sähköpostin liitteen, tulostan sen ja vien hänelle. Toinen tehtävä, minkä pomo antaa on hakea diaarinumero hänen asiakirjaansa. Diaarinumeron antaja työskentelee pomon toisessa viereisessä huoneessa. Pomo kävelee ensiksi asiakirjansa kanssa minun huoneeseen ja minä kävelen hänen viereiseen huoneeseen pyytämään diaaria, sen jälkeen kävelen takaisin pomon huoneeseen. Pomo siivosi tuossa kesällä huoneestaan vanhoja mappeja ym. Meillä on jätepaperiastia pomon huoneen edessä käytävällä ja se on liikuteltava eli sen pystyy tarvittaessa hakemaan huoneeseen. No, pomo yksitellen viskasi kaikki vanhat tarpeettomat asiakirjat ym. huoneensa lattialle ja tämän jälkeen komensi minun siivoamaan ne pous. Hain jäteastian käytävältä ja kyykistelin tunnin verran, kun siivosin hänen lattiaa papereista. Näitä juttuja olisi paljon enemmänkin..

Vierailija
224/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon semmosella osastolla X töissä, että jos osastolta Y tulee kiireellinen pyyntö niin ei oo aikaa kysellä vaan sit tehdään, vaikka manuaalihommia yötä myöten, koska potentiaalisesti koko firman tulokseen vaikuttavia juttuja. Noh, en valittais muuten muttakun vähän väliä tulee "vääriä hälytyksiä". Eli teen jotain normaalisti automatisoitua hommaa käsipelillä tunteja tai kokonaisia työpäiviä turhaan. Ja sit kun raportoin että nyt on kaikki OK niin tulee joku "ai nii ei ois tarvinnukkaan näköjään" -tyyppinen vastaus.

Turhauttavaa. Enkä saa ees ylitöitä tehdä, vaan pitäis olla joustava ja tehdä liukumaa.

Joo. Verkot on vesillä uuden työpaikan suhteen koska tätä on viimeaikoina tapahtunu turhan usein.

Vierailija
225/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen sihteerinä. Muuten pidän työstäni ja se on monipuolista, mutta esimieheni saattaa välittää minulle sähköpostinsa, jossa on liitteenä esim. kolme sivuinen tiedote. Ja hän pyytää minua tulostamaan sen ja toimittamaan hänelle. Toimistomme ei ole kauhean lähellä toisiaan, joten en tajua miksei hän vain voi itse tulostaa papereitaan.

Sama juttu. Pomon huone on vieressä ja meillä on yhteinen tulostin. Hän pyytää aina minut huoneeseen ja näyttää ruudulta, että tämä asiakirja pitää tulostaa. Olen joskus sanonut, että hän voi painaa tulostimen kuvaa, mutta jostain syystä hän haluaa joka ikinen kerta lähettää asiakirjan minulle. Kävelen siis takaisin omaan huoneeseen, avaan sähköpostin liitteen, tulostan sen ja vien hänelle. Toinen tehtävä, minkä pomo antaa on hakea diaarinumero hänen asiakirjaansa. Diaarinumeron antaja työskentelee pomon toisessa viereisessä huoneessa. Pomo kävelee ensiksi asiakirjansa kanssa minun huoneeseen ja minä kävelen hänen viereiseen huoneeseen pyytämään diaaria, sen jälkeen kävelen takaisin pomon huoneeseen. Pomo siivosi tuossa kesällä huoneestaan vanhoja mappeja ym. Meillä on jätepaperiastia pomon huoneen edessä käytävällä ja se on liikuteltava eli sen pystyy tarvittaessa hakemaan huoneeseen. No, pomo yksitellen viskasi kaikki vanhat tarpeettomat asiakirjat ym. huoneensa lattialle ja tämän jälkeen komensi minun siivoamaan ne pous. Hain jäteastian käytävältä ja kyykistelin tunnin verran, kun siivosin hänen lattiaa papereista. Näitä juttuja olisi paljon enemmänkin..

Tunnin kyykistelit lattialla!! En usko. Ellet ole sitten "kyykistellyt" muna suussa tmsp.

Vierailija
226/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä hommassa työhön kuului mekaanisempi vaihe, tyyliin ota esine ja tee sille hommat A, B, C ja D. Rupesin tekemään sitä sarjana, eli tyyliin otin 20 kpl ja tein kaikille enisn A:n, sitten B:n jne. Jossain vaiheessa yksi vanhempi työntekijä tuli marisemaan ettei niin saanut tehdä koska ei ennenkään oltu tehty. Syy ei siis ollut huonompi jälki vaan ainoastaan tapa. No, onneksi tuo mekaaninen vaihe tehtiin tiloissa joissa olin suurimmaksi osaksi yksin ja pystyin tekemään omalla tavallani. Sain pomolta kehuja siitämiten nopea ja tarkka olin hommassani.

Kaikkein älyvapain on ollut kuitenkin kiinteä työaika hommassa, jossa työn määrä vaihteli viikonpäivien mukaan. Ylitöitä ei saanut tehdä, muttei myöskään lähteä kotiin kun työt oli tehty. Niinpä sitten maanantaisin ja keskiviikkoisin istuin työparini kanssa 3 tuntia juomassa kahvia ja torstaisin ei ehditty yleensä edes ruokatunteja pitämään kun oli niin kiire, perjantaina sitten tehtiin ne hommat joita torstaina ei ollut ehditty vaikka olisi pitänyt.

Sama täällä,ns.kekseliäisyyttä ei hyväksytä helpottamaan työtä-työvaihetta-tuotannonlisäystä

Voi miten tuttua myös mun tekemässä työssä. Näin on aina tehty ja näin tullaan aina tekemään. Vaikka helpompia ja fiksumpia tapojakin olisi ja lopputulos sama. Aikuiset ihmiset ei ymmärrä esim käsitettä "sarjatyö".

Vierailija
227/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kukkia myyvässä kaupassa töissä. Minua aina säälittää laittaa Tettiläiset ja muut työhön tutustujat laittamaan kukkapapereita valmiiksi. Tylsempää ja yksinkertaisempaa hommaa saa etsiä (mutta siis meidän työtä nopeuttava ja sitä kautta ihan tarpeellinen homma). Homma menee siis näin: Otetaan pinkasta yksi kukkapaperi, laitetaan sen päälle pari aukeamaa maaseudun tulevaisuudesta ja sitten taas seuraava kukkapaperi ja lehdet. Kun pinkka on riittävän korkea tehdään siitä rulla, joka kiinnitetään narunpätkällä ja aloitetaan uuden pinkan teko.

Edelleenkään tuo ei ole älyvapaata työtä, vaan välttämätöntä työtä, joka jonkun on tehtävä. Älyvapaata on työ, jolla ei ole mitään merkitystä, ns. turhaa työtä.

Mä kans käsittäisin älyvapaan työn täysin turhaksi työksi josta ei ole mitään hyötyä, mutta myös on ehkä tylsiä ja yksinkertaisia töitä jotka kuitenkin jonkun on tehtävä, mutta yksinkertainen on eri asia kun älyvapaa.

Vierailija
228/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin kaupungin varikolle veistämään puupalikoista mölkkypeliä kun se prismassa oli niin kallis.

Ja työttömät sen teettää vieläpä halavalla. Edes Kiinassa ei tuoteta niin halpoja mölökkypelejä. Made in finska.

Vierailija
229/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalatehtaalla oli aina niin mieltä ylentäviä tehtäviä. Parasta oli tillittäminen, eli tillin ripotteleminen graavilohen päälle. Sitä kun teki liukuhihnan päässä kahdeksan tuntia, onneksi sentään sunnuntaina ja tuplapalkalla, niin ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Kaivattua vaihtelua työhön toi tillipurkin ajoittainen täyttäminen.

Samaisessa tehtaassa pääsin kerran toimimaan apukätenä kahden liukuhihnan liitoskohdassa. Toinen hihna oli kapeampi kuin edellinen, joten leveämmältä hihnalta vierekkäin tulevista kahdesta kalapaketeista toinen piti siirtää toisen perään. Paketointikone oli vanha ja hidas, noita paketteja tuli noin 45 sekunnin välein. Aika kävi pitkäksi tässäkin hommassa.

Miten tuollaiseen työhön pääsee? Mä oon työssäni niin kyllästynyt jatkuvaan stressiin että tuo olis ihan unrelmaduuni, tekee vaan, ei tarvi miettiä mitään eikä tarvii keskittyä koko ajan täysillä että on kaikki varmasti hoidettu eikä mikään oo unohtunut.

Vierailija
230/329 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalatehtaalla oli aina niin mieltä ylentäviä tehtäviä. Parasta oli tillittäminen, eli tillin ripotteleminen graavilohen päälle. Sitä kun teki liukuhihnan päässä kahdeksan tuntia, onneksi sentään sunnuntaina ja tuplapalkalla, niin ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Kaivattua vaihtelua työhön toi tillipurkin ajoittainen täyttäminen.

Samaisessa tehtaassa pääsin kerran toimimaan apukätenä kahden liukuhihnan liitoskohdassa. Toinen hihna oli kapeampi kuin edellinen, joten leveämmältä hihnalta vierekkäin tulevista kahdesta kalapaketeista toinen piti siirtää toisen perään. Paketointikone oli vanha ja hidas, noita paketteja tuli noin 45 sekunnin välein. Aika kävi pitkäksi tässäkin hommassa.

Miten tuollaiseen työhön pääsee? Mä oon työssäni niin kyllästynyt jatkuvaan stressiin että tuo olis ihan unrelmaduuni, tekee vaan, ei tarvi miettiä mitään eikä tarvii keskittyä koko ajan täysillä että on kaikki varmasti hoidettu eikä mikään oo unohtunut.

Unelmaduuni* siis piti olla tuo yksi sana

Vierailija
231/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itse tehnyt mutta vaasan tehtailla työskenneltäessä näin erään linjastotyöntekijän työtehtävän.

Liukuhihnalla kulki vaasan ruispaloja pitkittäissuunnassa. Hänen ainoa työtehtävänsä oli kääntää ne poikittain elikkä toistepäin. Tätä työtä hän teki päivästä toiseen.

En uskoisi tätä juttua, ellen olisi itse ollut 90-luvulla työharjoittelussa Vaasan tehtailla tekemässä juuri tätä. Puuvillahanskoista huolimatta sormet olivat kipeinä kuumista ruispaloista johtuen.

Vierailija
232/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs pieni it-alan firma. Varsinainen työni oli tehty aina noin vartissa aamulla. Loppupäivän surffasin netissä ja keksin päästäni tuntiraporttiin jotain mitä olin muka tehnyt. Näistä tunneista sitten laskutettiin asiakkaita. Asiakas maksoi yli 100 euroa/tunti kun minä kirjoitin raporttiin vaikka että "dokumentaation läpikäynti ja päivitys".

En kestänyt olla siellä, joten lähdin muutaman kuukauden jälkeen. Sitä kovasti ihmeteltiin, koska minuun oltiin oltu kuulemma hyvin tyytyväisiä. Ilmeisesti tärkeintä olikin se tekemisten keksiminen tuntirapsaan, jolla saatiin sitten rahat asiakkailta.

En tiedä onko mikään meriitti, että on hyvä keksimään valheita... on aina hyvin kiusallista, jos tuosta työpaikasta ja -tehtävistä kysytään minulta jotain esim. työhaastattelussa.

Vierailija
233/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tuntui tyhmältä penkoa ihmisten matkalaukuista kaikki huulikiillot, hammastahnat, ripsarit, pillimehut jne. ja heittää niitä tonneittain tuhottavaksi. Kun olet tehnyt tuota joka päivä pitkiä parinkymmenen tunnin vuorojakin putkeen, alat vähitellen kyseenalaistaa sitä touhua.

Tuo on kyllä harmi vain erittäin tarpeellinen ja tärkeä tehtävä. Ja kyllä sitä matkustaja nopeasti oppii, mitä ei voi ottaa mukaan.

Vierailija
234/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aulaemäntä.

Meillä on ulko-ovi lukossa, joten asiakkaiden pitää soittaa ovikelloa ja katson kamerasta kuka tulee.

Olen aulassa ja soitan henkilölle, jota tullaan katsomaan.

Yleensä on tapaaminen sovittu, katan kahvikupit, pullaa, servettejä, pientä tälläistä.

Kun tapaaminen on ohi, siivoan tilan, tiskaan kupit.

Vilkkaampana päivänä on max 5 tapaamista, neukkareita on 4,

Ennen jaoin postinkin, mutta nykyään sitäkin tulee niin vähän, ettei siihen kauaa mene aikaa.

Työaikani on 9 - 16. En pidä ruokatuntia, koska olen aulaemäntä, mutta voin sivussa syödä eväät niin ettei kukaan näe. Vien postin, on kotimatkalla ja tätä varten saan lähteä 15 min aikaisemmin.

Kun aloitin, oli työtä enemmän, meitä oli 2. Toinen lopetti ja hänen tilalleen ei palkattu ketään. Teen työtä päivässä max tunnin ja bruttoni on 2400 e.

Olen opiskellut toisenkin ammatin, mutta en millään viitsi vaihtaa työpaikkaa. Teen niin paljon omia juttuja nykyisessä paikassani.

Talolle on kunnia-asia vanhimmat työntekijät. Tunnen, että minua arvostetaan, vaikka en mitään teekään.

Voi, tuollainen työ kelpaisi minulle! Olen nyt laboratoriohoitaja ja palkkani on sama. Tekisin mieluummin tuollaista siistiä ja rauhallista työtä kuin tätä nykyistä, jossa on koko ajan helvetinmoinen kiire niskassa, potilaat valittavat teki niin tai näin, pomoa ei kiinnosta työturvallisuus eikä mikään muukaan ja töiden jälkeen on aina aivan loppu.

Vierailija
235/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin/jouduin sinne vuokrafirman kautta. Tein keikkaluonteisesti tuota hommaa opintojen ohella, oli kieltämättä ihan sopivaa vastapainoa yliopistossa opiskelulle.

Vierailija
236/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kesätöissä eräässä toimistossa sain tehtäväksi laatia yhden listan ja viedä sen esimiehelle. Näin tein. Esimies ei ollut toimistossaan, joten jätin paperin hänen pöydälleen, siihen heti keskelle, että näkee tullessaan.

Parin tunnin kuluttua esimies saapui kyselemään listaa. Kerroin toimineeni näin, mutta hän oli käynyt huoneessaan eikä listaa ollut ollut pöydällä. Meinasin ruveta väittämään vastaan ja olisin ollut valmis lähtemään näyttämään hänelle, että siellä se lista on, mutta vakituinen toimistotyöntekijä nappasi minua käsivarresta ja totesi esimiehelle pahoittelut ja vakuutti, että me etsitään lista. Ja me etsittiin sitä. Ylläri, ei löytynyt.

Hieman myöhemmin esimies kyllä tuli pahoittelemaan, olikin löytänyt pöydältään...

Tämä siis aikana, jolloin kaikki ei ollut näppärästi koneella tallessa.

Vierailija
237/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin joskus siivoojan kesälomasijaisena.

Toimenkuvaan kuului myös palasokerien pilkkominen sokerisaksilla pienemmiksi.(jotta toimiston naiset eivät liho  -> eivät halunneet liikaa sokeria kahviinsa).

Vierailija
238/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tuntui tyhmältä penkoa ihmisten matkalaukuista kaikki huulikiillot, hammastahnat, ripsarit, pillimehut jne. ja heittää niitä tonneittain tuhottavaksi. Kun olet tehnyt tuota joka päivä pitkiä parinkymmenen tunnin vuorojakin putkeen, alat vähitellen kyseenalaistaa sitä touhua.

Minä olen ihmetellyt miksi kummassa Suomessa palkataan kentille tuota työtä tekemään henkilöitä joilla on sama uskonto kuin lähes kaikilla pahantekijöilläkin. Itse, jos olisin rekrytoimassa, niin pitäisin huolen ettei ainoatakaan niin eteläistä henkilöä valittaisi niihin tehtäviin. Onko kyse siitä ettei ole valinnanvaraa?

No niin.

Vierailija
239/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä itseäni huvittanut aina valtiolla tämä kun valitetaan siitä, että työaikaa pitää kohdentaa. Ohjelmaan en ota kantaa, kun sitä ei ollut silloin kun itse olin, piti kirjata paperille ja niitä tuli satunnaisesti. Mutta kun olen ollut yksityisellä, on aina kirjattu jokainen työtunti puolen tunnin tarkkuudella. Tämä siitä syystä, että tehdään paljon laskutettavaa työtä ja on tiedettävä, mitä laskutetaan. Kun on kirjaillut vuosia, se on ihan rutiinia, eikä siihen mene paljonkaan aikaa. Nykyään on käytössä ihan excel, edellisessä oli joku firman oma työajanseuranta sovellus. Eli kun lähdette valtiolta yksityiselle, työajanseurannasta ette pääse. Myös toimistotyöntekijät täyttävät sitä, koska heidänkin kohdallaan lasketaan kustannusrakenne, vaikka eivät suoranaista laskutettavaa työtä teekään. 

Itse työskentelin aikoinaan ESR-projekteissa osa-aikaisesti oman työn ohella. Siinä työajanseurantan piti laittaa työtehtävät minuutin tarkkuudella siten, että kuukauden työtunnit täsmäsivät minuutilleen projektille varattuun työaikaan. Ohjeissa mainittiin erikseen, että kirjaukset pitää tehdä minuutin, mutta ei tarvitse sekunnin tarkkuudella.

Nyt yksityisellä puolella kirjaukset saa tehdä 15 minuutin tarkkuudella ja sehän tuntuu ihan leväperäiseltä.

Vierailija
240/329 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä harmi vain erittäin tarpeellinen ja tärkeä tehtävä. Ja kyllä sitä matkustaja nopeasti oppii, mitä ei voi ottaa mukaan.

Eikä ole. Paljon tehokkaampaa olisi tehdä riskiprofiilit matkustajista ja näiden perusteella ohjata tarkastukseen henkilöitä ja laskee suurin osa läpi ilman tuota pelleilyä.