Onko täällä muita jotka kotiopettaa lapsensa?
Itse päätin kotiopettaa lapseni kouluissa esiityvän kiusaamisen, kouluampumisten ja opettajien välinpitämättömyyden takia. Ja halusin myös että lapseni saa olla oma itsensä eikä pakotettaisi tiettyyn muottiin.
Kommentit (37)
Itsehän sä niidentulevaisuudesta vastaat, ei kukaan muu.
Ei tuo koululaiton ole kaikille sopiva paikka oppia. Ja monen herkän lapsen mielen on koulukiusaaminen pilannut. Kiusaamista on suunnilleen joka luokassa. Mieti, onko sinun lapsi potentiaalinen uhri, ja haluatko mieluummin tyrkätä hänet kiusattavaksi kuin opettaa kotona, jos se on mahdollista. Ihannemaailmassa koulukiusaaminen saataisiin kitkettyä kokonaan pois, reaalimaailmassa asiat on paljon huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä6352 kirjoitti:
Miten huolehdit siitä, että lapsesi oppii sosiaalisia taitoja? Äipän kanssa kotona ei ihan riitä.
Kerhot, harrastukset, naapuruston lapset ym. ?
Ranskassa tehdyssä tutkimuksessahan kotiopetetut lapset olivat sosiaalisilta taidoiltaan kyvykkäämpiä kuin koulussa normaalisti opiskelleet.
Harrastuksissa ym. porukka on aina tietyllä tapaa valikoitunutta, kuten usein myös naapurustossa. Lapsi ei lainkaan opi sitä, että on olemassa erilaisiakin ihmisiä eikä toimimaan kaikenlaisissa yhteisöissä. Koulussa tapaa (hyvässä ja pahassa) kaikenlaisia ihmisiä ja oppii että ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia.
Siis lapsen pitää sietää kiusaamista ja väkivaltaa että oppii olemaan erilaisten ihmisten kanssa. Mun kotiopetetuille lapsille olen opettanut että ei tarvitse hyväksyä huonoa kohtelua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo kotiopetus sitten vaatii?
Ostat teko kirjat, kuinka se valvotaan, että lapsi saa opetussuunnitelman mukaiset opit?
Miten nyt, kun opsit uusittiin, vaikuttiko jotain kotikouluun?
Voi ostaa tai olla ostamatta. Valtakunnallista opsia on noudatettava, siten että se tulee suoritettua yhdeksän vuoden aikana.
Kunta valvoo kotikoululaisia tapaamalla heidät 1-3 kertaa vuodessa. Edistyminen osoitetaan joko kokeilla tai vapaamuotoisemmilla portfolioilla. Valvonnan tyyli vaihtelee kunnittain, mutta vanhemmalla on vastuu ja täten myös lain suomia oikeuksia hoitaa opetus parhaaksi katsomallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö kotiopetustutkinnolla jatko-opintoihin? Kuka opetuksen hoitaa jos vanhempi ei ammatiltaan opettaja? Onko kunta velvollinen järjestämään erityisoppilaan kotiopetuksen jos vanhempi eläkkeellä? Saako vanhempi 3000e kuussa jos hoitaa itse erityisopetuksen lapselle jossa ei oikeasti mitään vikaa?
Hämitä?
Pääsee, jos haluaa. Opettaja voi olla epäpätevä. Kunnalla ei ole velvollisuuksia. Rahaa ei saa. Koulu saa rahan, vaikka lapsi ei olisi koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä6352 kirjoitti:
Miten huolehdit siitä, että lapsesi oppii sosiaalisia taitoja? Äipän kanssa kotona ei ihan riitä.
Ranskassa tehdyssä tutkimuksessahan kotiopetetut lapset olivat sosiaalisilta taidoiltaan kyvykkäämpiä kuin koulussa normaalisti opiskelleet.
Harrastuksissa ym. porukka on aina tietyllä tapaa valikoitunutta, kuten usein myös naapurustossa. Lapsi ei lainkaan opi sitä, että on olemassa erilaisiakin ihmisiä eikä toimimaan kaikenlaisissa yhteisöissä. Koulussa tapaa (hyvässä ja pahassa) kaikenlaisia ihmisiä ja oppii että ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia.
Siis lapsen pitää sietää kiusaamista ja väkivaltaa että oppii olemaan erilaisten ihmisten kanssa. Mun kotiopetetuille lapsille olen opettanut että ei tarvitse hyväksyä huonoa kohtelua.
Ap
Mitä luulet miten pärjäävät aikuisina kun aikuiset nyt harrastavat aina kaikenlaista selkäänpuukottamista, vähättelyä, riitelyä jne.
Haitallista kehitykselle on huonot sosiaaliset kokemukset, eikä niiden vähäisyys.
Lapsi on koulussa omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä6352 kirjoitti:
ApMitä luulet miten pärjäävät aikuisina kun aikuiset nyt harrastavat aina kaikenlaista selkäänpuukottamista, vähättelyä, riitelyä jne.
Itse en ole ikinä noista kärsinyt koska en pyöri ihmisten kanssa jotka tekee tuollaista. Jos joku tuttavani tuollaista tekee en enää hänen kanssaan asioi minulla ei ole ikinä ollut tarvetta pyöriä tuollaisten ihmisten kanssa.
Kun olin työelämässä ja joku kohteli minua huonosti nostin asian esille ja selvitin sen saman aion opettaa lapsilleni
Ap
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi että lapsi kävisi kaikissa kokeissa koulussa ja jos oppistulokset alittavat keskiarvon kotiopetus keskeytettäisiin välittömästi.
Oppistulokset
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo koululaiton ole kaikille sopiva paikka oppia. Ja monen herkän lapsen mielen on koulukiusaaminen pilannut. Kiusaamista on suunnilleen joka luokassa. Mieti, onko sinun lapsi potentiaalinen uhri, ja haluatko mieluummin tyrkätä hänet kiusattavaksi kuin opettaa kotona, jos se on mahdollista. Ihannemaailmassa koulukiusaaminen saataisiin kitkettyä kokonaan pois, reaalimaailmassa asiat on paljon huonommin.
Koulu olisi monelle tarpeen.
Kotikoulussa voi myös opettaa lapsille moraalia ja raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla todella tumpelo vanhempi, ettei hanskaisi itse ala- + yläkoulun oppimäärää, ja osaisi opastaa lastaankin riittävästi
Joo, kyllä sen alakoulun oppimäärän opettaakin. Yläkoulun puolella asia on kuitenkin eri. Harva meistä hallitsee täydellisesti jokaisen oppiaineen niin, että kykenee sitä opettamaan. Opettajat kun kuitenkin osaavat vielä hiukan enemmän kuin mitä kirjassa lukee, opintoja on takana vähintään 5 vuotta korkeakoulutasolla. Jos lapsi haluaa vaikka sivuaineeksi oppia kiinaa, jota huoltaja ei osaa lainkaan, miten hän hoitaa opetuksen? Saati sitten ihan ruotsin ja englannin ainekirjoitukset, ääntämiset jne. Lapsi ei kyllä voi kysyä suurin piirtein mitään oppikirjan ulkopuolelta, eikä hän saa mitään sellaista lisämateriaalia, jota oppiaineensa osaava opettaja pystyy tarjoamaan. Ne oppikirjat yksistään ovat lähinnä hakuteoksia.
Kotiopetukseen siirtyvät käyvät tenttimässä lukuaineen kerrallaan koulussa. Koulussa vastaavat opettajat tekevät siis jokaisesta oppiaineesta kokeen, jossa on koko vuoden oppimäärä samassa kokeessa. Lisäksi oppilas toimittaa kouluun pyydettyjä tekeleitä, esim. ainekirjoituksia tai kirja-arvosteluja. Niiden pohjalta koulu joutuu antamaan lapselle todistuksen. Tässä ei todellakaan toteudu tasa-arvo muiden oppilaiden kanssa, opettaja ei pysty tekemään opetussuunnitelman vaatimaa jatkuvaa arviointia oppilaan taidoista eikä kommentoimaan oppilaan itsearviointiin mitään, ja tämänkin pitäisi olla osa todistusarvosanaa. Puhumattakaan tuntiaktiivisuudesta ja ryhmätyönäytöistä, jotka ovat myös osa todistusarviointia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä ei voi opettaa lapselle kotona, vaikka hän kävisikin normaalia koulua? Moraalin opettaminen ylipäänsä kuuluu kodeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä ei voi opettaa lapselle kotona, vaikka hän kävisikin normaalia koulua? Moraalin opettaminen ylipäänsä kuuluu kodeille.
Miten saat lapset ajattelemaan hyveellisesti kun muut vanhemmat ei opeta lapsilleen rakkautta.
Hyvä että edes joku välittää lapsistaan.
Ja poika kuului myös samaan lahkoon, jossa annetaan pyhää suunantoa ja naisten painoindeksi pitää olla 17 (joka on anorektinen).