Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mielestänne 12-vuotiaalle ostaa oman koiran?

Vierailija
08.08.2017 |

Meidän 12v neiti (joulukuussa 13) on jo kauan vinkunut sitä, että niin haluaisi koiran. Itse sain oman pienen koiran kun täytin 13v ja tyttäreni käyttää sitä perusteluna sille, että hänenkin pitäisi saada.. Tyttö on kyllä todella kunnollinen ja vastuullinen 12-vuotias, mutta kuitenkin mietityttää se, onko se koira hänestä vain hetken kiva ja ihana ja sitten rupeaa joka-aamuiset lenkit pännimään. Tietenkin minä ja tytön isä autamme, mutta päävastuu olisi tytöllä, koska minä en enää halua koiraa itselleni. Joku pieni koira olisi harkinnassa.
Mitä luulette? Pitäisikö vielä odottaa jonkun aikaa? Onko teillä omia kokemuksia lapsista koiranomistajana?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön täysikäisyyteen vain viisi vuotta! Tyttö voi lähteä opiskelemaan kauas kotoa ja koira jää vanhemmille. Koettu on.

Vierailija
22/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytön täysikäisyyteen vain viisi vuotta! Tyttö voi lähteä opiskelemaan kauas kotoa ja koira jää vanhemmille. Koettu on.

Näin. Tytölle voi ostaa nyt lemmikin, joka elää vain muutaman vuoden, esim. marsun tai hamsterin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma ap tuossa asiassa on se, että mitä tapahtuu viiden vuoden päästä, kun tyttö on 18 ja muuttaa pois kotoa?

Vierailija
24/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain koiran 11-vuotiaana. Sen lenkitys ja koulutus ja kaikki oli mun vastuulla, äiti vain maksoi kaikki kulut. En osannut kouluttaa sitä ja ensimmäiset monta vuotta oli aika rasittavia ennen kuin koira iän myötä rauhoittui. Monta kertaa oon katunut koiran hankkimista kun elämä olikin vähän erilaista 20- kuin 11-vuotiaana. 

En kyllä itse hankkisi lapselle koiraa vaan sen pitäisi olla koko perheen yhteinen ja vanhempien päävastuussa.

Vierailija
25/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi! Koira, kuten mikään muukaan eläin, ei ole lelu jollla voi harjoitella vastuuntuntoa niin kauan kuin huvittaa. Koira ei voi itse ajaa omia etujaan huonon omistajan osuessa kohdalle ja kärsii vuosikaudet hiljaisuudessa.

Vierailija
26/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoirat on vaikeampi kouluttaa kuin isot koirat, toki isoissa koirissakin on hankalia rotuja. Mutta karkeasti voi sanoa, että esim. noutajat on huomattavasti helpompikoulutettavia kuin nämä pikkukoirat (villakoirat, kääpiöpinserit, pienet terrierit jne). Ensimmäisen koiran kouluttaminen ei aikuisellekaan ole helppoa, lapselle se voi olla aivan liian vaikeaa, etenkin jonkun pikkuterrierin. Eikä todellakaan kannata ajatella, että otetaan pikkukoira kun niitä ei tarvitse kouluttaa niin hyvin kun ne on niin pieniä. Kyllä tarvitsee! Kouluttamaton koira muuttuu pahaksi riesaksi arjessa, ja siitä kärsii koko perhe ja se koira itse.

Vierailija
27/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ota koiraa koko perheelle ja tyttö saa sitten hoitaa sitä niin paljon kuin haluaa mutta vastuu on kuitenkin vanhemmilla? Jos koko perhe ei koiraa halua niin älkää ottako. Itse sain ikioman koirani 14-vuotiaana ja hoidin sen 100% itse enkä päivääkään ole katununt, mutta tämä riippuu niin paljon ihmisestä ettei me täällä voida tietää.

Vierailija
28/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos vanhemmat kantavat viime kädessä vastuun, ja myös kasvattavat lapsensa niin, että koiran tarpeet tulevat ensin, vaikka lapsi kuinka kyllästyisi. Jos sinusta väsynyttä teiniä ei voi käskeä aamulenkille, niin ei voi. Ja jos et olisi valmis ottamaan koirasta vastuuta kun lapsi vähän vanhempana lähtee ulkomaille kesäksi, opiskelemaan jne.

Vierailija
29/31 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankimme tyttärellemme landseerin kun hän oli noin 10-vuotias. Tyttö on aina ollut erittäin vastuuntuntoinen ja eläinrakas, mutta tiesimme, että koira tulee olemaan minun vastuullani. Minä vastasin siitä, että koira saa kaiken mitä tarvitsee, kävin koirakoulun koiran kanssa ja hoidin lenkittämiset ja syöttämiset sekä harjaamiset ja kynsien leikkaamiset pääsääntöisesti. Teimme näin tietoisesti. Tyttö opetteli kyllä hoitamaan koiraansa ja hoiti myös, mutta minä vastasin siitä, että kaikki tulee tehtyä säännöllisesti. Tyttö vaelteli koiran kanssa paljon metsissä ja oli sen kanssa mitä parhain kaveri, joten hänellä ja koiralla oli aivan loistava suhde. Lapsen ei kuitenkaan tarvinnut taipua liikaan vastuuseen. 

Koira sattui olemaan maailman lempein otus ja siitä oli lapselle paljon iloa teini-iän vuosina kun vanhempia ei enää voinut halailla. Kun lapsi kasvoi, kävi lukion ja rupesi miettimään jatko-opintoja, sanoimme hänelle, että koira pysyy kotona odottamassa häntä, eikä muuta mukana. Tyttö ymmärsi tämän ja koira vietti loppuikänsä meidän vanhempien luona, tosin tytär kävi sitä ahkerasti katsomassa. Nyt jo edesmennyt koira oli tytölle rakas kasvinkumppani, jota parempaa koiraa ei hänen mukaansa ole koskaan ollut kenelläkään.

Kun kaikki menee hyvin, koira on kasvavalle lapselle upea kaveri, mutta aikuisten on haluttava se myös ja sitouduttava huolehtimaan siitä ihan toisella tasolla kuin lapsi koskaan pystyy.

Vierailija
30/31 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tiedätkö tarvitseeko australian kelpie paljoa aikuusen vastuuta koska ajattelin ostaa 7lk itselleni koiran ja mietin onko se sellainen joka viihtyy todella hyvin nuorten kanssa??

Vierailija
31/31 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13v halusi koiraa. No naapuri katkaisi jalkansa eikä ole pystynyt 6kk lenkittämään kunnolla koiraa. No tyttö lenkitti alkuun ja minä olen auttanut jos tyttö ei ole jaksanut tai kerennyt. Nyt tyttö on sitä mieltä että oma koira on turhan työläs ja hoitokoirat riittävät (hoidettavia koiria on löytynyt naapurustosta jo 5 joita tarpeen mukaan käy lenkittämässä tai muuten hoitamassa jos naapurit esim reissussa).

Itse suosittelisin kyselemään tarviiko kukaan naapurustossa koiran hoidossa apua. Siinä pääsisi näkemään vähän todellisuutta mitä elämä koiran kanssa oikeasti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan