Rakennetaan talo. Mitä sinne EI kannata haaveilla tai haluta?
Tontti on löytynyt, se on hieman haastava mutta upealla paikalla. Rinnetalo on pakko olla. Mitä valitsisit nyt itse toisin, jos alkaisit suunnitella taloa perheellesi?
Tiedän jo sen, että korkeaa tilaa olohuoneen tai ruokailuhuoneen ylle ei tule. Ehkä vino katto, ja normaalista huonekorkeudesta metri yli. Tai vähän päälle metrin. Mutta ei kahden kerroksen tyhjää tilaa. Eikä täysin avonaista keittiö-olohuone-hässäkkää. Ja EI kodinhoitohuoneen kautta saunaan. Se on ehdoton.
Mitä muuta?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Leivinuuni, puuhella, varaava takka, puulämmitteinen sauna ja samoin puilla lämmitettävä kattila. Nämä olisi pakollisia jos minä lähtisin rakentamaan taloa.
Myös minun talossani olisi nuo, onhan se nyt mukavaa tehdä ruokaa ja olla lämpimässä myös silloin kun ei tule sähköä. Aurinkopaneeleita ja akkuja löytyisi myös. Pihalla olisi myös perinteinen kaivo, josta voisi nostaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivouskomero + imuri jokaiseen asuinkerrokseen, ettei tarvitse siirrellä pölynimuria rappusissa.
Onpa niin saakelin vaikeaa siirrellä 7kg möttiä kerran viikossa? Jos jaksaa imuroida tai kantaa ruokakassit, jaksaa kyllä imuria kantaa. Melkoista luonnonvarojenkin tuhlaamista ostaa monta imuria ja siivouskaappia vain sen takia ettei viitsi imuria siirtää.
Meillä ei toimisi siitäkään syystä, että kerroksia ei koskaan imitoida yhtä aikaa.
Kiitos paljon vastauksista! Asettelin kysymyksen hassusti, mutta kyllä näistä hyviä ideoita sai.
Sijainti on totta kai tärkeä, mutta. Asumme suurehkossa kaupungissa, jossa vaihtoehtona on a) iso tontti hyvältä paikalta ja todella iso asuntolaina, b) tavallisen kokoinen tontti ihan kivalta paikalta, isohko laina ja todella tarkat kaavamääräykset ja c) "normaali" asuntolaina, hieman kaukaisempi sijainti, pienehkö tontti ja vähemmän kaavamääräyksiä. Ja totta kai on vaihtoehtona myös haja-asutusalue kaupungin ulkopuolelta, jossa paljon tilaa ja ei sitovia kaavoja, tai tontti uudelta alueelta, joka ei maksa paljoa mutta joka on keskellä peltoa ja naapuri on lähempänä kuin meillä nyt rivitalossa.
Valitsimme sijainnin: järvi vieressä, rauhallinen alue, hyvät yhteydet kaikkialle, mutta kouluun, kauppaan yms. 1.5km-2km. Se on joillekin jo kaukana. Alue ei ole maineeltaan tavallista aluetta kummempi, järven toisella puolella on se haluttu asuinalue ja jumalattomat asuntolainat.
En itse kaipaa älytöntä määrää tilaa, mutta tässä keskustelussa on nyt tullut mieleen asioita joista en tingi: reilun kokoinen eteinen, josta käynti kodinhoitohuoneeseen (jossa vaatehuone). Haluan myös olohuoneen, jossa ei ole tv:tä yms, eli joillekin edustusolohuone, minulle seurustelu/kirjanluku/rentoutumishuone. Sen tilan, jossa on tv ja pelit sun muut, voisi todellakin äänieristää. Ja akustiikka, josta moni mainitsi, oli todella huomionarvoinen asia, kiitos siitä! En halua, että kotonani kaikuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivouskomero + imuri jokaiseen asuinkerrokseen, ettei tarvitse siirrellä pölynimuria rappusissa.
Onpa niin saakelin vaikeaa siirrellä 7kg möttiä kerran viikossa? Jos jaksaa imuroida tai kantaa ruokakassit, jaksaa kyllä imuria kantaa. Melkoista luonnonvarojenkin tuhlaamista ostaa monta imuria ja siivouskaappia vain sen takia ettei viitsi imuria siirtää.
Meillä ei toimisi siitäkään syystä, että kerroksia ei koskaan imitoida yhtä aikaa.
*imuroida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uima-allas on pihalla mutta näin puisella tontilla vaatii siivousta pari kertaa viikossa. Tänäkesänä on tullut hirveästi siitepölyä viikkojen ajan ja sitä on vieläkin tuolla pohjalla kun se on niin hienoa ettei oikein imuri eikä pumppu sitä kierrätä.
Vielä jos tontti on varjoisa eikä altaassa lämmitystä varaudu siihen ettei lämpötila nouse lähellekään 20 astetta.
Roskaantuuko vaikka on kate päällä?
Tässä ilmastossa toki uima-altaassa on parempi olla lämmitys. Aurinkopaneelia vaan katolle ja vesi kiertämään sitä kautta ja kamiina-valmius.
Muuten hyviä vaikka jo mainittuja:
- Ei mitään erillisiä edustus ja arkitiloja (ellei tarvetta). Tarpeeksi iso eteinen
- ei passiivitaloa
- ei "kivitaloa". Tai no jos kokee siinä premiumia fiilistä eikä rahasta tee tiukkaa, niin mikä ettei
- ei kuraeteisiä, tai jos niin ulos eikä mihinkään eteiseen näkyville
- minkä tahansa harrastuksen kokee omakseen, niin sille omaa tilaa. Oli sitten autotallia rasvamonttuineen, kuntosalia tai kotiteatteria tai pändikämppää. Tämä jos jokin on omakotiasumisen luxusta, voi tehdä just sellasen mitä itse tarvii ja haistattaa pitkät normeille
- Korkeat tilat toki "turhia", mutta tuo ne tilantuntua. Jos on kovin saita niin tekee pienen ja säästeliään, muiden ei tarvi
- vaatehuoneita ja tarpeeksi isoja. Meillä on kaksi aivan täynnä, en ymmärrä niitä jotka sanovat laittavansa kaikki kamansa komeroihin
- amerikkalaistyylinen yksi kylppäri per makuuhuone saisi alkaa yleistymään. Ymmärrät kun lapset tulee teini-ikään
- kylmä ja lämmin varasto. Kyllä sitä säilytettävää vaan kertyy
- maalämpö aika ehdoton, missään muussa ei juuri järkeä (varsinkaan kaukolämmössä ellei asu erityisen halvalla seudulla, esim Kokkolassa)
Teillä on ilmeisesti melko paljon tavaraa. Oletko laskenut, paljonko maksat sen kaiken säilyttämisestä?
Monta eri varastoa, vaatehuonetta ja kaappia tekee yhdessä ison summan.
Leivinuuni ei ole minun juttuni, mutta varaava takka on ok. Keskuspölynimuri taas ei houkuttele, asumme nytkin kaksikerroksista asuntoa eikä imurin siirtely ole ongelma. Se on, että sille ei meinaa olla tilaa.
Ikkunoita en halua korkealle, mutta toivoisin valoisaa kotia silti. Ikkunat lattiasta melkein kattoon, miten se toimii, onko jollain kokemusta?
Uima-altaita on nykyään paljon katettu, ja vaihtoehtoja on muitakin kuin laatta. Asumme etelä-Suomessa, joten voisin kuvitella että täällä olisi kokemusta niistä enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatehuoneet kodinhoitohuoneen yhteyteen. Liinavaatteille ja pyyhkeille oma kaappi.
Oma säilytystila talvivaatteille, jalkineille sekä urheiluvälineille.
Liinavaatteille ja pyyhekille oma kaappi!xD? ja sovinisteja ihmetellään
Vain mies on niin tyhmä ettei ymmärrä samalla sekunnilla mitä kirjoittaja tarkoittaa. Harmi jos jouduit kauankin asiaa pähkäilemään.
Nyt kun lapset ovat pieniä, haluan, että makuuhuoneet ovat lähekkäin. Ja makuuhuoneista myös lapsille helppokäyttöinen hätäpoistumistie. (Pelkään tulipaloa.)
Toisaalta vanhemmilla pitää olla mahdollisuus "muuttaa" riittävän kauas, kunhan lapset tulevat teini-ikään. Eli yksi huone eri kerrokseen tms.
Vierailija kirjoitti:
Leivinuuni ei ole minun juttuni, mutta varaava takka on ok. Keskuspölynimuri taas ei houkuttele, asumme nytkin kaksikerroksista asuntoa eikä imurin siirtely ole ongelma. Se on, että sille ei meinaa olla tilaa.
Ikkunoita en halua korkealle, mutta toivoisin valoisaa kotia silti. Ikkunat lattiasta melkein kattoon, miten se toimii, onko jollain kokemusta?
Uima-altaita on nykyään paljon katettu, ja vaihtoehtoja on muitakin kuin laatta. Asumme etelä-Suomessa, joten voisin kuvitella että täällä olisi kokemusta niistä enemmän.
Ap
Meillä on tupakeittiössä 2,6 m korkeat, 2,5 m leveät kiinteät ikkunat pohjoisen suuntaan. Takana terassi. Hyvät puolet on valoisuus ja helppo pestävyys. Huonot puolet ne, että lapset lähmivät molemmin puolin, ja kaksikerroksisessa talossa räystäs on niin ylhäällä, että viistosade osuu ikkunoihin. Ongelma poistuu kunhan saamme lasilevyt ripustettua terassin päälle.
Kylläpä monella on paljon tavaraa. Ihanaa asua kerrostalossa, kun ei tarvitse muita työvälineitä kuin ruuvimeisselin ja vasaran, Kaikki mahtuvat pieneen työkalupakkiin. Lakanoita ja pyyhkeitä on jokaisella yhdet käytössä, toiset varalla lipaston laatikossa. Pyörät ovat pyöräkellarissa kuten suksetkin. Kaikilla tavaroilla on omat paikkansa, kaikki turha siivottiin pois, kun päästiin omakotitalosta keskustan kerrostaloon.
Elämä on nyt helppoa ja aikaa on vaikka mihin!
Te ette kyllä osaa keskustella tippakaan täällä. :D
Ap kysyy mitä ei kannata haluta ja vastaajat selittää mitä kivoja juttuja niillä on tehty. :D
Sitten jokaisen on pakko kertoa oma mielipiteensä siitä miten talo tulee rakentaa.
Palsta olisi huomattavasti luettavampi ja mielenkiintoisempi, jos vastailijat noudattaisivat edes niitä alkeellisimpia keskustelutapoja.
Mistä ei kannata haaveilla
- makuuhuoneet vierekkäin (yksityisyyttä ei ole)
- makuuhuoneissa ei ole vaatekaappeja tai vaatehuonetta ( jälkikäteen kaappeja asentaessa makuuhuone osoittauttuu liian pieneksi)
- tehdä makuuhuoneita vain sen verran mikä on tämän hetki en tarve ( makuuhuone voi olla myös vierashuone, harrastushuone, työhuone - niitä ei ole koskaan liikaa)
- iso parveke, jos on iso terassi ( parvekkeen käyttöaste minimaalinen, jos on kso terassi
- aukko alakerrasta yläkertaan ( kaikki äänet kulkeutuvat kerrosten välillä). Alakerta kaikuu, vaikka kuinka sisustaisi.
- ei-realistinen budjetti ( tuttu, joka on rakentanut talon tai talomyyjä ei ole koskaan oikeassa talon hinnan arvioinnissa). Lisää budjettiin mielessäsi 20%
- liian kallis talo / liian erikoinen talo ( talon myynti voi tulla eteen ja talon on oltava sellainen ja sellaisessa paikassa, että sen saa myydyksi)
-että se ensimmäinenn rakennettu talo olisi se lopullinen unelmatalo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ei tuulikaappia
Näin. Tuulikaappi taitaa olla peruja ajalta jolloin ei tarpeeksi tiiviitä ja eristäviä ovia ollut.
Mä taas en luopuisi tuulikaapista millään! Ovi on kyllä tiivis, ei siinä mitään, mutta sitten kun muksujen kaverit ravaa edestakaisin ja joku on jatkuvasti ovenraossa, niin ei siinä paljoa oven tiiviys auta :) Tuulikaapilla on toki hyvä olla riittävästi kokoa.
Olleellisin kysymys minun mielestä rinnetalosta puhuessa on se että kumminko päin talo on rakennettu, sissänkäynti ylhäältä vai alhaalta. Jälkimmäistä en itse ottaisi ikinä.
Katselin erästä talomallia, jossa oli liukuovet keittöstä valtavalle terassille. Terassia ei ole katettu, ja katto laskee viistosti suoraan terassille. Kuvassa ei näy räystäitä. Talo on Suomessa suunniteltu. Mitä ihmettä? :D
Tässä on tullut esille paljon asioita, joita en osannut miettiäkään. Mies varmaan osaa, mutta tämä onkin minun ketjuni talon rakentamisesta, tai oikeastaan enemmän sisustamisesta. Korkeassa tilassa vesi tosiaan vihmoo ikkunoihin, ja lasisissa kaiteissa, isoissa peiliovissa ja ikkunapinnoissa näkyy lasten sormenjäljet. Otan ne ilolla niihin avariin ikkunoihin, mutta en halua kokonaan lasista seinää, sillä arvelen sen olevan paitsi kallis, niin kylmä talvella vaikka kuinka lämmittäisin.
WC jokaisen makuuhuoneen yhteydessä olisi luksusta, mutta koska emme voi valita ihan mitä vain ja rakentaa sitä kartanoa, täytyy neliöt miettiä tarkemmin. Itselleni luksusta on erillinen mediahuone ja valoisuus ja se, että näillä näkymin ikkunoista näkyvä luonto on sielulleni terapiaa tämän rivariasumisen jälkeen. Ei tässäkään mitään vikaa ole, meillä on hyvin tilaa verrattuna moneen muuhun, mutta kaipaan rauhaa. Miten se maksimoidaan uudessa omakotitalossa joka ei ole maaseudulla vaan rauhallisessa omakotilähiössä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nämä on vuosien varrella vastaan tulleita uskomattoman typeriä aivopieruja:
- jonkun jo mainitsema tiskiallas ikkunan edessä. Hitto miten paskainen se ikkuna on, koko ajan.
- kivat avohyllyt keittiössä, kiva pyyhkiä koko astiasto läpi kerran viikossa kun ne on ihan rasvaisia. Oli meillä ed. kämpässä, ei koskaan enää.
- keittiön keskellä on saareke jossa paistolevyt, sitä vasten on hieno uusi, valkoinen kangassohva. Mitä mietti nämä, en tiedä :D Asuntomessuilla bongattu.
- musta vessanpönttö ja lavuaari, pari kuukautta ja ne on ihan kalkista valkoisia, hyi.
- lasikaide. Todella ihanaa kun näkyy lasten näppien jäljet ja koirankuola.
- just ne 4-5 metrin korkeudessa olevat pikku-ikkunat, kuka ne pesee? Ylipäätään ylikorkeat "kirkkotilat".
- tummanruskea laminaatttilattia. Se on aina pölyinen, siis aina. Siinä näkyy ihan kaikki. Tuetty jos haluat imuroida ja mopata joka päivä niin en sinua estä. Oli myöskin ed. talossamme, never again.
- koirankopin kokoiset lastenhuoneet. Anna lapselle edes pari neliötä lisää, jos hän ei mahdu leikkimään legoilla omaan huoneeseen, leikkii hän keskellä olohuonetta.
- keskuspölynimuri. Näitä laitettiin tosi paljon 70- ja 80-luvuilla, nyt ne makaa rikkinäisinä pölyttymässä kaapissa kun varaosia ei enää saa mistään.Kaiken huippu nämä lasiseinäiset saunat joita on tämän vuoden asuntomessutaloissa, siis ihan oikeasti jos olen saunassa, en halua katsoa kun mies pesee kulkusiaan lasin toisella puolella!!! Yyyyh... Samaa sarjaa kasaritalojen kanssa, jostakin syystä saunatiloissa oli vessanpönttö, kiva kun joku istuu paskalla kun itse saunot/olet suihkussa.
- kasaritalojen hienoja takkahuoneita on myös kaikessa hiljaisuudessa remontoitu pois, jännä juttu :D
- ja lopuksi kuuskyt/seiskytluvun tasakatot, ei tarvinne perustelua.
Muuten oon sun kanssa samaa mieltä, mutta toi keskuspölynimuri... En vaihtais pois! Harvalla on kyllä enää 70-luvulla ostettua tavallista pölynimuriakaan käytössä, eiköhän nekin oo jo vaihdettu uudempiin... Sanalla tavalla sen keskuspölynimurin voi vaihtaa. Meillä on kpi nyt 15 v vanha, ei oo vielä tarvinnu vaihtaa.
Minusta kannattaa rakennuttaa kodinhoitohuone lähelle kylppäriä, ainakin jos on lapsia taloudessa. Vaatteet on tosi kätevää riisua pyykkiin ennen pesulle menoa. Sen sijaan en rakentaisi saunaan pukuhuonetta. Se on ihan turha.
Vierailija kirjoitti:
Olleellisin kysymys minun mielestä rinnetalosta puhuessa on se että kumminko päin talo on rakennettu, sissänkäynti ylhäältä vai alhaalta. Jälkimmäistä en itse ottaisi ikinä.
Voisitko perustella tätä? Olen pyörittänyt mielessäni molempia vaihtoehtoja, ja näillä näkymin näyttää siltä että tontin koko ja muoto määrää sisäänkäynnin alakertaan.
Haluaisin myös kuulla puolesta ja vastaan - kommentteja kivi- ja puutalorakentamisesta. Mies haaveilee kivitalosta, minulle moderni ulkomuoto on aika must mutta puuverhoilu ei haittaisi. Tosin siinä tulee minusta jo käytännöllisyys vastaan: miltä näyttää korkea puuverhoiltu talo kymmenen vuoden päästä? Roikkuuko ne laudat siellä puoliksi irti :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Katselin erästä talomallia, jossa oli liukuovet keittöstä valtavalle terassille. Terassia ei ole katettu, ja katto laskee viistosti suoraan terassille. Kuvassa ei näy räystäitä. Talo on Suomessa suunniteltu. Mitä ihmettä? :D
Tässä on tullut esille paljon asioita, joita en osannut miettiäkään. Mies varmaan osaa, mutta tämä onkin minun ketjuni talon rakentamisesta, tai oikeastaan enemmän sisustamisesta. Korkeassa tilassa vesi tosiaan vihmoo ikkunoihin, ja lasisissa kaiteissa, isoissa peiliovissa ja ikkunapinnoissa näkyy lasten sormenjäljet. Otan ne ilolla niihin avariin ikkunoihin, mutta en halua kokonaan lasista seinää, sillä arvelen sen olevan paitsi kallis, niin kylmä talvella vaikka kuinka lämmittäisin.
WC jokaisen makuuhuoneen yhteydessä olisi luksusta, mutta koska emme voi valita ihan mitä vain ja rakentaa sitä kartanoa, täytyy neliöt miettiä tarkemmin. Itselleni luksusta on erillinen mediahuone ja valoisuus ja se, että näillä näkymin ikkunoista näkyvä luonto on sielulleni terapiaa tämän rivariasumisen jälkeen. Ei tässäkään mitään vikaa ole, meillä on hyvin tilaa verrattuna moneen muuhun, mutta kaipaan rauhaa. Miten se maksimoidaan uudessa omakotitalossa joka ei ole maaseudulla vaan rauhallisessa omakotilähiössä?
Ap
Itse en ole talopakettia rakentanut, mutta muutamankin tuttavan huokailua kuunnelleena olen tullut siihen johtopäätökseen, että mm. räystäät eivät koskaan kuulu talopakettiin vaan ne on ostettava erikseen ja myös asennutettava/ itse asennettava erikseen. Siksi ne eivät varmaankaan ole siinä kuvassakaan.. ei tule myyjältä luvatuksi mitään liikaa.
Liinavaatteille ja pyyhekille oma kaappi!xD? ja sovinisteja ihmetellään