Tyttäreni kuvittelee olevansa puoliksi susi, mitä teen?
Otsikko kuulostaa varmasti trollilta, mutta sitä tämä ei ole, vaan tyttäreni on itsepintaisesti väittänyt viime aikoina olevansa puoliksi susi. Hän on tilannut netistä kaikkea rekvisiittaa, kuten hännän, naamiaisasuja ym. En ole antanut hänen ottaa niitä mukaan kouluun, ja siitä on vetänyt kauheat raivarit. Hän tapailee muita ilmeisesti netistä löytämiään samanhenkisiä ihmisiä, kutsuvat itseään joiksikin "therianeiksi". Heillä on oma "lauma" ja kaikkea.
Onko ohimenevää? Missä vaiheessa pitäisi ilmoittaa psykiatrille?
Kommentit (130)
Ulvo perhe koolle ja pitäkää kokous. Tyttärelle suosittelisin carnivore ruokavaliota.
Oletko vielä täällä? Minäkin olen kissa therian💖
T:Moon
P.S. pls vastaa jos näät tän
Lukitse huoneeseen kun kuu loistaa maksimissaan. Ja varaa hänelle tuoretta lihaa ja verta evääksi.
Tyttäresi on demoneiden vallassa. Jeesuksen nimessä niitä karkoitetaan, mutta vain jos itse on uskossa. Uudestisyntynyt, uskova kristitty voisi auttaa teitä.
Kai menee ulkona alasti nelinkontin?
Kerro tarkempi osoite. Kaverin puolesta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunsin muutaman tällaisen teininä ja jokainen heistä tuli järkiinsä aikuistuttuaan. Voisi tosin olla hyvä ottaa yhteyttä johonkin mt-polille, koska epäilisin hyvin vahvasti taustalla olevan jonkinsortin ongelmia. Jokaisella tuntemallani oli jos minkälaista vaivaa ja oiretta.
Minkäänlaisia MT palveluita ei tuohon vaivaan ole saatavilla.
Anna sille elävä kani. Jos syö sen, puhuu totta. Jos silittelee sitä niin valehtelee.
Menee ohi kun kasvaa, ehkäpä hänellä on identiteetti ongelmia.
Onko muita harrastuksia tai mielenkiinnon kohteita, kännykkä kädessä kokoajan ? Pitää ohjata muuhun toimintaan, jos tuo puhelin on elämän suurin kohokohta niin äkkiä muihin harrastuksiin. Psyk.palveluita ei tämmöiseen ole saatavilla.
Juttu on no 7 vuotta sitten kirjoitettu, eiköhän asia ole jotenkin jo ratkennut.
Tuo p-karjalainen rajamies huusi liian lähelle tulevalle sudelle, että alahan männä siitä. Ja mäni.
Tätä samaa meilläkin. Nykyajan trendit ja lapset imee kaiken itseensä... vanhemmilla pitää todella olla maalaisjärkeä millä lasta ohjeistaa. Ei pidä lähteä kaikkee mukaan. Antaa lapsen silti harrastaa mutta tekee selväksi että kyseessä on leikki/harrastus ei oma identiteetti, vaan asia mistä pitää.
Tämä oli erittäin viisas vastaus aloitukseen ja ylipäätään nykyään monia vanhempia askarruttaviin kysymyksiin. Rauhallisesti, kunnioituksella, kuitenkin tietyt rajat vetäen. Kyllä tuo vouhotus useimmilla menee ohi itsestään, jos ei tee siitä liian suurta numeroa.
"Aloita, lukemalla vaikka tämä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kasite-oli-meille-aikuisille-aivan-
Kyseessä on osittain muoti-ilmiö, leikki joka voi auttaa lasta suojautumaan stressiltä, erillisyyden tunteelta ja ympäristön odotuksilta. Se ei tee lapsesta hullua tai sairasta, mutta ei tietysti myöskään vapauta käytöstavoista tai yhteiskuntaan sopeutumisesta: maskeja voi askarrella minkä haluaa ja quads-videoita jakaa kavereiden kanssa, mutta koulussa, kaupalla ja mummon hautajaisissa liikutaan kahdella jalalla ja vastataan puhutteluun puheella, ei ulvahduksin.
Kysy mitä lapselle kuuluu, onko hänellä turvallinen olo kotona ja koulussa, huolettaako jokin, miltä kasvaminen tuntuu ja millaiseksi hän tuntee itsensä. Ei tietysti näillä sanoilla, liian vaikeita kysymyksiä, mutta tilanteeseen muokaten. Ole kiinnostunut lapsesi ajatuksista ja ajanvietosta, ilmaise että hyväksyt hänet kaikkine puolineen, älä jää vänkäämään siitä onko theriantrophy totta vai ei mutta saat muistuttaa että hän on kuitenkin (myös) ihminen, sinun lapsesi, kavereidensa kaveri jne., eikä nämä roolit saa hävitä. Ne mahtuu samaan ihmiseen.
Näillä ajatuksilla minä olen toiminut nyt vuoden päivät oman lapsen kanssa, ja nyt en edes muista milloin olisin viimeksi nähnyt lapsella maskin tai hännän. Samanhenkisten kanssa viestittelee edelleen jonkin verran, ja välillä tekee kotona/kotipihalla quadsia, mutta kiinnostus on selvästi laantunut. Kaverisuhteet kavereihin, jotka eivät tätä ymmärrä tai ole kiinnostuneita, ovat säilyneet.
Samalla tavalla suhtauduin kun lapsi ilmoitti olevansa eri sukupuolta kuin määritelty. Rauhallisella kiinnostuksella, kunnioituksella ja muistuttaen että kyllähän sitä saa miettiä omaa identiteettiään ja että me rakastetaan silti, mutta ei nyt heti ekalla viikolla ilmoiteta kouluun nimenvaihdosta. Nyt lapsi sanoo olevansa taas syntymässä määritettyä sukupuoltaan."
Tämä oli erittäin viisas vastaus aloitukseen ja ylipäätään nykyään monia vanhempia askarruttaviin kysymyksiin. Rauhallisesti, kunnioituksella, kuitenkin tietyt rajat vetäen. Kyllä tuo vouhotus useimmilla menee ohi itsestään, jos ei tee siitä liian suurta numeroa.
Moikka! Tuo "therian"-juttu on tällä hetkellä nouseva trendi esimerkiksi TikTokissa.
On olemassa sellaisia therianeita, jotka ovat oikeasti sielultaan eläimiä ja syntyneet sellaisiksi, ja sellaisia (nyt aiheutan pmyrskyn therianien keskuudessa mutta silti sanon näin) jotka trendin/kaverien mukana ovat aloittaneet therianiuden ja ovat ns. fake therianeja.
Luulen vähän, että tyttäresi on jälkimmäinen, vaikka hän väittäisi olevansa syntyneensä therianiksi yms. En siis tietenkään voi olla varma. Itse en ole siis therian, mutta eräs ei-niin-läheinen kaverini sanoo olevansa, joten olen ottanut paljon selvää tästä trendistä.
Ei nyt kannata psykiatrille lähteä ainakaan vielä, jos tuohon ei liity muiden mt-ongelmien oireita, tuo luultavasti menee ohi aikuistuessa.
Hyvää päivänjatkoa!
Siis älä missään nimessä sano psykiatreille se therian juttu on ihan oikea juttu
No, onpa tyttön mieli joutunut hukkaan! Voi sentään, hukka perii!
Mieheni kuvittelee olevansa kaikkien naisten tavoittelema alfauros.
Mitä teen?
Pudotanko sen raukan pilvenreunalta vai annanko haaveilla satumaassaan kunnes armoton totuus julmasti pudottaa?
ÄLÄ VIE LASTASI MINNEKÄÄN. SE ON TÄYSIN TURHAA.
Lapsesi on therian, ja hän ei ole valinnut sitä.
Anna hänen olla oma itsensä!
Therianeita kiusataan jatkuvasti, ja asiaa vaan pahentaa se, että oma äiti ei ole tukena! Sinun pitää antaa hänen olla oma itsensä tämä ei ole mikään vitsi leikki tai sairaus!