Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni kuvittelee olevansa puoliksi susi, mitä teen?

Vierailija
07.08.2017 |

Otsikko kuulostaa varmasti trollilta, mutta sitä tämä ei ole, vaan tyttäreni on itsepintaisesti väittänyt viime aikoina olevansa puoliksi susi. Hän on tilannut netistä kaikkea rekvisiittaa, kuten hännän, naamiaisasuja ym. En ole antanut hänen ottaa niitä mukaan kouluun, ja siitä on vetänyt kauheat raivarit. Hän tapailee muita ilmeisesti netistä löytämiään samanhenkisiä ihmisiä, kutsuvat itseään joiksikin "therianeiksi". Heillä on oma "lauma" ja kaikkea.

Onko ohimenevää? Missä vaiheessa pitäisi ilmoittaa psykiatrille?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Therian ei ole mikään keksitty juttu eikä mielikuvitusta se on ihminen joka uskoo olevansa edellisessä elämässään jokin eläin jonka sielu sitten joskus siirtyi ihmisen kehoon, siitä ei tarvitse olla huolissaan koska se ei ole mikään sairaus. Kukaan ihminen ei voi kuitenkaan päättää olevansa therian vaan therialaiseksi synnytään. Olen itsekin therian. Vaikka olenkin aikuinen, therialaisuutta ei voi päättää ottaa pois koska se on ikuisesti siinä ihmisessä, therialaisilla on therian eläin eli eläin joka he ovat olleet edellisessä elämässään. Itse olen arktinen susi. Huomasin olevani therian noin 11 vuotiaana, eikä se aina ole kivaa, therialaisuus ei siis ole sairaus! Vaan asia mitä ei saa pois ja sellaiseksi synnytään!

Vierailija
42/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tämäkin mielikuvitus leikki ollut pitkään pinnalla, omat lapset tykkäävät harrastaa tätä, mutta pitää tarkkailla että ei mene mielenterveys niinkuin osalla porukasta.. niinkuin nyt vaikka tuo arktinen susi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susien hoitaminen vaatii erityistä huolenpitoa ja huomiota niiden tarpeisiin. Tässä on joitakin perusasioita, jotka sinun tulisi ottaa huomioon susien hoidossa:

Ruokavalio: Sudet tarvitsevat ravitsevan ja tasapainoisen ruokavalion, joka vastaa niiden luonnollisia tarpeita. Voit ruokkia niitä korkealaatuisella kaupallisella ruoalla, joka on suunniteltu tyydyttämään villisuden ravitsemukselliset tarpeet. Voit myös harkita raakaruokintaa, mutta tämä vaatii tarkkaa suunnittelua ja seurantaa. Muista tarjota niille runsaasti puhdasta vettä.

Liikunta: Sudet tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktiviteetteja voidakseen hyvin. Tarjoa niille päivittäisiä ulkoiluja, joissa ne saavat juosta ja tutkia ympäristöään. Lisäksi voit harkita aktiviteetteja kuten vetoleikkejä, agilityharjoituksia tai jäljestysharjoituksia pitääksesi niiden mielen virkeänä.

Sosiaalistaminen ja koulutus: On tärkeää sosiaalistaa susi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta se oppii käyttäytymään sopivasti erilaisten ihmisten, eläinten ja ympäristöjen kanssa. Myös peruskoulutus on tärkeää sekä sinun että suden turvallisuuden kannalta. Käytä positiivisia vahvistusmenetelmiä ja ole kärsivällinen sen kanssa.

Eläinlääkärikäynnit: Huolehdi susien rokotuksista, loishäädöstä ja säännöllisistä terveystarkastuksista eläinlääkärillä. Sudet voivat olla alttiita tietyille terveysongelmille, joten varhainen havaitseminen ja hoito ovat tärkeitä.

Turvallisuus: Varmista, että kotiympäristösi on turvallinen susillesi. Tarkista esimerkiksi, että aidat ovat riittävän korkeat ja vahvat, jotta sudet eivät pääse karkaamaan, ja pidä vaaralliset esineet ja aineet poissa niiden ulottuvilta.

Oikeudelliset näkökohdat: Monissa paikoissa susien pitäminen voi olla laillista vain tietyin ehdoin, ja niiden pitäminen voi vaatia erityislupia tai lisenssejä. Tutustu paikallisiin lakeihin ja määräyksiin ennen kuin hankit susia.

Näiden vinkkien avulla voit tarjota sudellesi hyvän elämänlaadun ja huolehtia hänen hyvinvoinnista ja onnellisuudesta. Muista myös antaa hänelle paljon rakkautta ja huomiota!

Vierailija
44/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän on kettuturkkeja?  

Vierailija
45/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus varhaisteininä (9-10-vuotiaana) sama homma. Leikin olevani susi ja tämä leikki oli minulle ihan realistista. En osaa edes kuvailla sitä, mutta ihan taatusti olisin liittynyt johonkin laumaan jos olisi ollut mahdollista.

Minulla oli kuitenkin varmaan jotain ongelmia, mikä aiheutti oireilun. Olin aina ollut koulukiusattu ja juurikin tuona ajanjaksona äiti seurusteli miehen kanssa joka inhosi minua. 

Tähän susijuttuun kuului muutakin fantasiajuttuja. Keksin mielikuvituskavereita ja kehittelin itselleni mielikuvitusperheen, josta satuilin juttuja ja kirjoittelin heille (ja heiltä) kirjeitä. 

Tämä loppui kuin seinään aika nopeasti, sen jälkeen aloin kehittelemään ns. mielikuvituselokuvia päässäni. 

9-10v on vielä lapsi, eikä lapset aina ymmärrä mikä on todellista ja mikä ei, mielikuvitus voi myös olla lapselle turvapaikka kun elämä runnoo. Aikuinen on kykenevä kehittämään itseään ja hankkimaan apua itselleen, mutta lapsella ei vielä voi olla kykyä tähän.

Vierailija
46/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi susi, hukkaan meni.

Vierailija
47/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä täydellisen lapsen äiti täällä sitä kyselet? Psykiatria ei paranna terveitä ihmisiä.

Vierailija
48/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea noita 2017 kommentteja kahdelta ensimmäiseltä sivulta, täällä osattiin joskus vastata järkevästi ja positiivisesti.

Vierailija
49/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun piti kysymän: Onko susiturkkeja?

Vierailija
50/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Therian ei ole mikään keksitty juttu eikä mielikuvitusta se on ihminen joka uskoo olevansa edellisessä elämässään jokin eläin jonka sielu sitten joskus siirtyi ihmisen kehoon, siitä ei tarvitse olla huolissaan koska se ei ole mikään sairaus. Kukaan ihminen ei voi kuitenkaan päättää olevansa therian vaan therialaiseksi synnytään. Olen itsekin therian. Vaikka olenkin aikuinen, therialaisuutta ei voi päättää ottaa pois koska se on ikuisesti siinä ihmisessä, therialaisilla on therian eläin eli eläin joka he ovat olleet edellisessä elämässään. Itse olen arktinen susi. Huomasin olevani therian noin 11 vuotiaana, eikä se aina ole kivaa, therialaisuus ei siis ole sairaus! Vaan asia mitä ei saa pois ja sellaiseksi synnytään!

Persoonallisuusasioita. Ihmiset ovat kautta aikain kertoneet tarinoita myös esittämällä niitä. Tänään minäkin olen sammakkoprinsessa, synnyin Ruotsissa lammessa. Vuotena saattoi olla 1987 tai sitten jokin muu vuosi. Lammen reunalla on mukava kuvajaistansa katsella. Miksi kummassa näytänkin tuolta. Olen hassun näköinen mutta aika kaunis hassun näköinen. Mikä tuo on tuolla lammessa? Minäkö se olen? Olenko minä sammakko? Sehän minä siellä olen. Saman näköinen melkein kuin tuo jonka minä kuulen kurnuttelevan tuolla toisella reunalla. 

Vierailija
51/130 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus varhaisteininä (9-10-vuotiaana) sama homma. Leikin olevani susi ja tämä leikki oli minulle ihan realistista. En osaa edes kuvailla sitä, mutta ihan taatusti olisin liittynyt johonkin laumaan jos olisi ollut mahdollista.

Minulla oli kuitenkin varmaan jotain ongelmia, mikä aiheutti oireilun. Olin aina ollut koulukiusattu ja juurikin tuona ajanjaksona äiti seurusteli miehen kanssa joka inhosi minua. 

Tähän susijuttuun kuului muutakin fantasiajuttuja. Keksin mielikuvituskavereita ja kehittelin itselleni mielikuvitusperheen, josta satuilin juttuja ja kirjoittelin heille (ja heiltä) kirjeitä. 

Tämä loppui kuin seinään aika nopeasti, sen jälkeen aloin kehittelemään ns. mielikuvituselokuvia päässäni. 

9-10v on vielä lapsi, eikä lapset aina ymmärrä mikä on todellista ja mikä ei, mielikuvitus voi myös olla laps

Eikä tarvettakaan välttämättä.

Vierailija
52/130 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää!

Itekin oon therian ja ihan tervejärkisiä me ollaan vaikka ulkopuolisen silmistä näyttää oudolta ja siis se lauma on vain ryhmä suunnilleen saman ikäisiä ihmisä jotka vain juttelevat therianeista.

Ja ennen kuin alat tekemään mitään äkki päätöksiä niin juttele asiasta hänen kannssaan ja hae tietoa therianesta vaikka kaikki asiat eivät ole totta jota sieltä netistä löytyy. 

Huom therian on vähän niinkuin uskomus että on identiteetiltä jollain tasolla eläin tai sitten se voi olla joillekin psykologista vain ihmismielen sisäistä.

Ja vieelä lisään että älkää levittäkö valhe tietoa therianeista sillä kyllä se leviää aika nopeasti kaikissa keskusteluissa

Vierailija
53/130 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tämäkin mielikuvitus leikki ollut pitkään pinnalla, omat lapset tykkäävät harrastaa tätä, mutta pitää tarkkailla että ei mene mielenterveys niinkuin osalla porukasta.. niinkuin nyt vaikka tuo arktinen susi...

Ensinnäkin tää ei ole harrastus vain uskomus ja näyttää ulkopuolisen silmistä oudolta tiiän mutta kaikilla on oikeus olla oma itsensä ilman että heti tullaan sanomaan että mielenterveys on kadonnu ku ei ees tiiä paljon asiasta.

Tämmösiä suurin osa ihmisistä on....

Vierailija
54/130 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on sitä mitä kokee olevansa. Jos sukupuolen kokemuksen voi määritellä itse, niin miksei myös mikä eläin on? Ehkä suomen laki voisi tulla tässä vastaan ja mahdollistaa itse ilmoituksella eläinlajin muuttamisen.

Vierailija
55/130 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laajempikin ilmiö. Oman tyttären (11-vuotias) koulussa on iso keskittymä threrianeja. Vaikea sanoa onko leikkiä, vai uskovatko tähän oikeasti. Somessa ainakin on ihan aikuisia ihmisiä, jotka tähän uskovat.

Tätä ilmiötä seuratessa tuntuu jotenkin helpottavalta, että oma tytär on enemmän sellainen sephora kid, joka keräilee Sol de Janeiron hajuvesiä ja haaveilee erilaisista ihonhoitotuotteista, haluaa sisustaa huoneensa preppy-tyylillä ja pukeutuu preppyihin vaatteisiin.

Varmasti näistä therianeistakin suurimmasta osasta kasvaa ihan tavallisia aikuisia, mutta tuossa kulttuurissa on myös todella paljon aikuisia, joilla on selkeästi erilaisia mielenterveysongelmia. Ja jos lapset kuuntelee/katselee näitä somessa, ei siitä välttämättä seuraa mitään hyvää. Ap:n kannattaa ainakin olla hyvin hereillä ja seurata lapsensa somen käyttöä, ottaa selvää therian-ilmiöstä ja pysyä lapsen rinnalla. Jos lapsi kokee, että vanhemmat ymmärtää ja hyväksyy hänet, hän ei niin helposti lähde hakemaan hyväksyntää ja ymmärrystä vierailta aikuisilta, jotka eivät välttämättä ole kovin hyvää seuraa.

Vierailija
56/130 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmalliin puoli kiloa raakaliha-luujauheseosta päivittäin.

Vierailija
57/130 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tyttäresi on tosissaan! Olen itsekin therian ja se ei ole leikki. Minua ja ystäviäni jotka ovat therianeita kiusataan jatkuvasti sekä netissä että fyysisesti. Toivon ettet estä tyttöäsi olemasta mitä on. 

Vierailija
58/130 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä päästä ulos täysikuun aikaan.

Vierailija
59/130 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa tilanteessa voi kuin päivitellä että sussiunakkoon!

Vierailija
60/130 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaan on vain yksi ratkaisu. Tarvitset hopeatikarin.

hopealuoti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan