Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia pikavuoroista koiran kanssa -onko allerginen koskaan estänyt kyytiin nousua?

Vierailija
07.08.2017 |

Jos allerginen on kyydissä jo ennen lemmikkiä, hänellä on oikeus (linja-autoliiton ohjeistuksen mukaisesti) estää koiran nouseminen pitkänmatkanbussin kyytiin. Nyt mietin viitsiikö noihin ostaa tarjouslippuja netistä ennakkoon, jos matkanonnistuminen ei ole taattu. Joten koirien kanssa matkustavat: onko se kuinka tavallista että allerginen asettuisi poikkiteloin? Ja kyseessä jaloissa menevä corgi, ei siis mikään isoin susikoira :)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on, ja mun tuurilla tilanteessa jossa oli hätä. Mulla oli auto hajonnut tien päälle ollessani menossa Helsingistä Turkuun. Minun olisi ollut päästävä takaisin Helsinkiin Salosta, jonne menin taksilla sen jälkeen kun hinauspalvelu vei autoni Saloon merkin huoltoon. 

Ajatukseni oli mennä junalla mutta paikkoja ei ollut. Pohjolan Liikenteen bussiin sai kuitenkin lipun ja vieläpä paljon junaa halvemman. Ainoa vaan, että tosiaan Salon asemalla sitten ei päästy sisään, kun joku Turusta tai muualta "aiemmin" tullut rouva nosti kauhean kapellin koirasta. Kuski yritti vähän rauhoitellakin ja ehdotella semmoista että jos me istuisimme hänestä mahdollisimman kaukana ja sellaisessa paikassa että ilmastointi puhaltaa koiran hajun pois. Mutta nainen huusi että hän saa kohtauksen ja joutuu sairaalaan jos "tuo rakki" on samassa linja-autossa. Syyte kuolemantuottamuksesta tulee sitten bussifirmalle jne... Kuski sitten sanoi juuri tuon että me ei nyt päästä kyytiin koska joku ohjeistus sanoo että allergisella on oikeus estää nouseminen. Pyyteli kovin anteeksi kyllä. Paska juttu oli se, että se oli illan viimeinen bussi ja mun piti lopulta yöpyä hotellissa Salossa tämän allergisen takia...

Mutta niin epätodennäköistä tämä on että itse kyllä uskaltaisin lipun ostaa edelleen. Se on kuitenkin 1 kerta lukemattomista kun mua on koiran kanssa estetty bussiin nousemasta.

Vierailija
2/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva tietää, että allergisella on oikeus kieltää. Itse kuulin tästä nyt ensimmäistä kertaa. Olen pahasti allerginen, ja harmittaa kyllä, kun koiria tuodaan busseihin, mutta olen aina ajatellut, että minun on tyydyttävä osaani ja kärsittävä oireista. Onneksi aika harvoin koiria on, viikonloppuvuoroilla enemmän. En ole koskaan ollut todistamassa tuollaista tilannetta, että koiran pääsy evättäisiin. Kuljen paljon Helsinki-Turku-väliä, millä yhtiöllä milloinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilisitko kysymyksen uudestaan ja käytä oikeita termejä. Mikä vitun pikavuoro?

Vierailija
4/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotoilisitko kysymyksen uudestaan ja käytä oikeita termejä. Mikä vitun pikavuoro?

Pikavuoro on aivan yleinen termi, ja niille joille se on vieras, asiayhteys paljastuu aivan varmasti aloitustekstistä t. ei ap

Vierailija
5/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo koskaan sattunu ja paljon oon kulkenu. Monesti kuski on ohjannut koiran kanssa istumaan bussin takaosaan,

Vierailija
6/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussista en osaa sanoa, lentokoneessa pätee sen oikeus joka on lipun ensin ostanut.

Meillä on koira ja asutaan toisella puolella maapalloa, kesäksi tullaan kotiin ja pieni koira matkustaa mukana matkustamossa.

Periaate on se, että jos allerginen haluaa varata lipun sen jälkeen kun me olemme lippumme varanneet, niin hänen pitää osata siitä sanoa varausta tehdessään. Kun järjestelmästä näkyy että koneessa on jo koira, niin allergiselle ei myydä lippua sille lennolle. Mutta vastuu on siis allergisella. Jos taas allerginen on varannut paikan ennen koiraa, ei koiralla olisi asiaa koneeseen. Mutta allergisen pitää avata suu.

Yhden kerran kaikista n. kymmenestä lentomatkasta lähellä oli ihminen, joka vasta koneessa valitti ettei voi olla samassa tilassa koiran kanssa. Hän ei kuitenkaan ollut siitä maininnut varatessaan, joten periaatteessa hän olisi joutunut ulos. Koneessa oli kuitenkin kaukana meistä yksi paikka vapaana ja se kävi tälle allergiselle.

Mutta siis jos miettii, että Airbus koneeseen menee satoja matkustajia ja ainoastaan yhdellä on ollut tämän suhteen ongelma, niin aika pienellä todennäköisyys yksittäisellä bussimatkalla on törmätä tosi allergiseen joka kieltää koiran tulon edes toiseen päähän bussia.

Vierailija
7/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti lemmikin omistajista ja heidän vaatteistaan lähtee yhtä paljon eläinpölyä kuin siitä eläimestä itsestään. Ja joka bussissa on eläinten omistajia, joten jos oireita tulee vain kun näkee koiran bussin toisessa päässä, on ongelma ihmisen päässä eikä allergioissa.

Vierailija
8/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kolme koiraa ja kaksi kissaa. Aika paljon varmaan lähtee vaatteista eläinpölyä, ei oo kukaan valittanut.

Vierailija
9/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran on, ja mun tuurilla tilanteessa jossa oli hätä. Mulla oli auto hajonnut tien päälle ollessani menossa Helsingistä Turkuun. Minun olisi ollut päästävä takaisin Helsinkiin Salosta, jonne menin taksilla sen jälkeen kun hinauspalvelu vei autoni Saloon merkin huoltoon. 

Ajatukseni oli mennä junalla mutta paikkoja ei ollut. Pohjolan Liikenteen bussiin sai kuitenkin lipun ja vieläpä paljon junaa halvemman. Ainoa vaan, että tosiaan Salon asemalla sitten ei päästy sisään, kun joku Turusta tai muualta "aiemmin" tullut rouva nosti kauhean kapellin koirasta. Kuski yritti vähän rauhoitellakin ja ehdotella semmoista että jos me istuisimme hänestä mahdollisimman kaukana ja sellaisessa paikassa että ilmastointi puhaltaa koiran hajun pois. Mutta nainen huusi että hän saa kohtauksen ja joutuu sairaalaan jos "tuo rakki" on samassa linja-autossa. Syyte kuolemantuottamuksesta tulee sitten bussifirmalle jne... Kuski sitten sanoi juuri tuon että me ei nyt päästä kyytiin koska joku ohjeistus sanoo että allergisella on oikeus estää nouseminen. Pyyteli kovin anteeksi kyllä. Paska juttu oli se, että se oli illan viimeinen bussi ja mun piti lopulta yöpyä hotellissa Salossa tämän allergisen takia...

Mutta niin epätodennäköistä tämä on että itse kyllä uskaltaisin lipun ostaa edelleen. Se on kuitenkin 1 kerta lukemattomista kun mua on koiran kanssa estetty bussiin nousemasta.

Huoh. Tästä oikein paistaa taas se, miten jotkut koiraihmiset eivät käsitä, miten joku voi oikeasti olla allerginen, ja miltä se tuntuu, kun on allerginen ja oireita tulee. Ei pysty asettua sen allergisen asemaan, vaan heittäytyy marttyyriksi, jos itselle aiheutuu vaivannäköä. Ensinäkään koiran HAJU ei allergisoi (ei auta, jos ilmastointi puhaltaa HAJUN eri suuntaan). Kun ilmastoituun tilaan tuodaan koira, koiran allergisoiva hilse pöllyää ja kiertää tilassa levittyen tehokkaasti joka paikkaan (kun taas vaikkapa kadulla vastaavan etäisyyden päässä olevasta koirasta ei lennä hilsettä niin kauas). Toki jos joku on niin allerginen, että henki lähtee, niin tuskin matkustaa julkisilla, kun on olemassa riski, että koira on oleillut bussissa samana päivänä. Tuossa tapauksen rouvassa taisi olla melko lailla draamakuningattaren vikaa. Mutta vaikka allergia ei uhkaisi henkeä, se voi tehdä olon aivan helvetillisen kamalaksi. Salosta Hkiin on kuitenkin bussilla 1 h 30 min. Perinteiset allergiaoireet voivat olla todella epämiellyttäviä, eikä astmakohtauskaan hyvältä tunnu, vaikka ei henki menisi. Allergisella atoopikolla koira voi laukaista esim. verta tihkuvan, kipeän, tulehtuneen ihottuman, jolloin iho on vaikea saada takaisin hoitotasapainoon.

Vierailija
10/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen paljonkin koiran kanssa. Ei ole sattunut tällaista tilannetta koskaan. Olen tietoinen kyllä tästä allergisen oikeudesta. 

Jos nyt niin allerginen on, että toisessa päässä bussia oleva koira aiheuttaa oireita, niin eihän sitä voisi kotoaan poistua. 

Onhan niitä hilsehiukkasia mahdollisesti paljon enemmän sen vieressä istuvan koiranomistajan vaatteissa, vaikka olisi ilman koiraa liikkellä. 

Kai useimmat allergikotki ovat täysipäisiä ihmisiä, eivätkä edes kehtaisi tällaista oikeutta käyttää hyväkseen. Eli jättää nyt toiset tien poskeen ihmettelemään. En usko, että tällaista tapahtuu. Asian voi tietysti tarkistaa linja-autoyhtiöltä. 

Vierailija
11/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on se, että eläinpölyä, karvoja ja hilsettä on siinä omistajassa, olipa koira mukana tai ei. Jos henkilö on todella niin allerginen, ettei pysty olemaan edes eri päissä bussia koiran kanssa, miten tällainen henkilö voi käyttää bussia ylipäänsä? Ainahan vieruskaveriksi voi istua henkilö, jolla on lemmikki kotona ja tasan tarkkaan noin allerginen ihminen saisi oireita myös niistä vaatteissa olevista karvoista yms.

Oma koira lopetettiin 8kk sitten ja edelleen löytyy karvoja MONEEN KERTAAN pestyistä vaatteista ja muutenkin asunnosta, vaikka kämppä on siivottu lukemattomia kertoja koiran lopetuksen jälkeen.

Vierailija
12/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin allerginen että saa oireita samassa bussissa matkustavasta koirasta niin voi suojata suun ja nenän kertakäyttöisellä hengityssuojaimella (samantyyppinen kuin esim. hammaslääkäreillä, saa apteekeista) ja silmät voi suojata uimalaseilla. Olen tosissani. Kannattaa pitää niitä aina mukana ihana siltä varalta että bussiin on tulossa opaskoira jonka mukaanpääsyä allerginen EI voi kieltää.

Vierailija
13/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ihan

t. allerginen joka ei vaadi koiranomistajia jäämään pois bussista

Vierailija
14/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira-allergia on melko laaja käsite. Toiselle koiran hilse aiheuttaa oireita ja toiselle koiran sylki. Joten en menisi heti tuomitsemaan koira-allergisia sekopääksi vaikka pystyy olemaan koiran kanssa samassa tilassa.

Vierailija
15/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieni koira niin sen voi piilottaa kantokopassaan isoon laukkuun bussiin nousemisen ajaksi. Kakkosen mainitseman rouvan kaltaiset henkilöt tuskin saisivat siinä tapauksessa mitään oireita ja vaikka joku allerginen havaitsisikin koiran niin kuljettajalla olisi aika iso kynnys poistaa jo kyydissä oleva matkustaja keskellä motaria bussista.

Vierailija
16/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pieni koira niin sen voi piilottaa kantokopassaan isoon laukkuun bussiin nousemisen ajaksi. Kakkosen mainitseman rouvan kaltaiset henkilöt tuskin saisivat siinä tapauksessa mitään oireita ja vaikka joku allerginen havaitsisikin koiran niin kuljettajalla olisi aika iso kynnys poistaa jo kyydissä oleva matkustaja keskellä motaria bussista.

Tietenkin jos eläimestä tarvitsee maksaa lisämaksu niin sitten eläintä ei saa piilottaa kuljettajalta jos ostaa lipun vasta bussiin noustessa. Mutta siinä tapauksessa että lippu on jo ostettu etukäteen netistä ja eläimen lisämaksu maksettu siinä samalla niin en näe mitään ongelmaa vaikka koira olisi laukussa.

Vierailija
17/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo eläimen hilse vaatteessa ei ole sama kuin koira. Ilmeisesti koiraihmiset yrittävät tuolla vertauksella vedättää.

Olen allerginen koirille ja sisätiloissa saan erityisen paljon allergiaoireita liikkuvasta, reuhtovasta ja siinä samalla läähättävästä tai haukkuvasta koirasta.

Ihan hiljaa paikallaan olevan koiran kanssa pystyn paremmin jakamaan tilan.

Meilläkin oli monta vuotta koira ja ilmeisesti silloin allergisoiduin, mutta olin oireeton. Yllättäen muutaman vuoden päästä tuli kunnon oireet vieraillessani koira perheessä. Sen jälkeen olen saanut koirista oireita.

Vierailija
18/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei koiria määrätä laitettavaksi matkatavarasäilöön. Niille voisi olla valmiit häkit siellä.

Eikös isot koirat kulje lentokoneissakin matkatavarasäilössä.

Vierailija
19/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran bussissa kun tilanne oli toisin päin eli koira oli omistajineen noussut bussiin jo aikaisemmin ja sitten seuraavasta kaupungista kyytiin tuli allerginen. Ei tarvinnut koiran kanssa matkustavan poistua koska olivat nouseet bussiin ennen tätä allergista.

Vierailija
20/22 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parikymmentä kertaa matkustanut linja-autolla, eikä tähän mennessä ole kyytiä evätty. Kerran yksi edelläni autoon jonottanut rouva pyysi meitä menemään taakse, niin hän matkustaa allergian takia edessä. Näin tehtiin, eikä mitään ongelmia ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme