Paljonko jää käteen palkasta?
Mun bruttopalkka 1500-verot, -työmatkakulut,-lastenpäivähoito, asuntolaina, niin jää ruokaan alle 300€/kk. Lapsia 3. Vakuutusmaksut, nettimaksut, ajoneuvovero, kiinteistövero, vesumaksut yms. On mulla mies, pienipalkkaisessa työssä hänkin. Joudun elämään luotolla. Työnteko ei kannata 😕
Kommentit (57)
ahdistaa kirjoitti:
Mun bruttopalkka 1500-verot, -työmatkakulut,-lastenpäivähoito, asuntolaina, niin jää ruokaan alle 300€/kk. Lapsia 3. Vakuutusmaksut, nettimaksut, ajoneuvovero, kiinteistövero, vesumaksut yms. On mulla mies, pienipalkkaisessa työssä hänkin. Joudun elämään luotolla. Työnteko ei kannata 😕
Hanki parempipalkkainen duuni/lisätyö. Koska sulta menee kohta luottotiedot ja tulee bankrotti. Minne lapsilisät hukkasit?
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa tulee näppiin noin 1800 ja elämiseen vuokrineen ehdoton max 800. Tonni kuussa jää säästöön.
T: Sinkkumies
Mites tuo muka on mahdollista? Joku muu maksaa vuokran tai ruoat + muut laskut?
Vierailija kirjoitti:
Palkasta jää noin 2400, mutta siitä menee ulosotto 800, vuokra 700, bussilippu 50, känny 30 ja muiden velkojen lyhennykset 150. Jäljelle jää siis alle 700. Ei naurata. Olen etäsuhteessa ja matkat miesystävän luo nielevät tuosta jäljelle jäävästä osasta vielä 150-200 e/kk. Onneksi heinäkuussa tuli kesälomarahat.
no ne ulosotot eivät ole mitään "pakollisia kuluja".
Olin stadissa sossualalla töissä. 1600 netto kouraan. Siitä vuokra ja muut pakolliset menot, niin jäi 500-600 ruokaan ja muuhun "elämään".
Nyt keskikokoisessa kaupungissa ja työtön. Elämiseen jää tukien ja pakollisten jälkeen n.460e kuussa. Miksi en helpolla palaa stadiin matalapalkka aloille?
Brutto on 3500 €, käteen jää noin 2500 €. Vuokra + netti- ja puhelinlaskut yht. 500 €/kk, mutta luottokorttivelkojen takaisinmaksu nielee 800-1000 € kuussa. Laskujen jälkeen jää käytettäväksi noin tonni kuussa. Yhden hengen talous. Onneksi velat on kuitenkin muutaman kuukauden päästä maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Palkasta jää noin 2400, mutta siitä menee ulosotto 800, vuokra 700, bussilippu 50, känny 30 ja muiden velkojen lyhennykset 150. Jäljelle jää siis alle 700. Ei naurata. Olen etäsuhteessa ja matkat miesystävän luo nielevät tuosta jäljelle jäävästä osasta vielä 150-200 e/kk. Onneksi heinäkuussa tuli kesälomarahat.
Ulosottoon syyllinen lienet ihan itse. Miksi sinä matkustat miehen luo eikä päinvastoin? Muutenhan voisit lyhentää tuolla summalla niitä muita lainoja joten sulle jäis jossain vaiheessa enemmän rahaa käyttöön .
Vierailija kirjoitti:
Olin stadissa sossualalla töissä. 1600 netto kouraan. Siitä vuokra ja muut pakolliset menot, niin jäi 500-600 ruokaan ja muuhun "elämään".
Nyt keskikokoisessa kaupungissa ja työtön. Elämiseen jää tukien ja pakollisten jälkeen n.460e kuussa. Miksi en helpolla palaa stadiin matalapalkka aloille?
No, onhan 140 e kuitenkin paljon rahaa erotuksena palkkaan, työ kasvattaa eläkettä, helpompi saada jatkossa töitä, on työyhteisö. Siksi itse menisin töihin jos olisi mahdollista vaikka palkka olisi pieni, kannattavaa pitemmällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt keskikokoisessa kaupungissa ja työtön. Elämiseen jää tukien ja pakollisten jälkeen n.460e kuussa. Miksi en helpolla palaa stadiin matalapalkka aloille?No, onhan 140 e kuitenkin paljon rahaa erotuksena palkkaan, työ kasvattaa eläkettä, helpompi saada jatkossa töitä, on työyhteisö. Siksi itse menisin töihin jos olisi mahdollista vaikka palkka olisi pieni, kannattavaa pitemmällä tähtäimellä.
Ja pienipalkkainen voi esim saada jonkinlaista asuntolainaa, työtön ei mitään.
Mulla jää käteen yli neljä tonnia, mutta maksan yksin yli 250 tonnin asuntolainaa. Vaikkei ole edes iso asunto :-) Perusarjessa elämme aika vaatimattomasti; ei autoa, ei mökkiä, ei mitään isoja rahareikiä emmekä tuhlaa elektroniikkaan, huonekaluihin tms sisustukseen tai muuhunkaan sälää kalliiseen. Käyn paljon Lidlissä, teen ruokaa alusta alkaen itse ja leivon jne. eli rahaa ei mene ruokaan edes viittä sataa kuussa, ja jää mukavasti säästöön ja matkusteluun sekä lasten harrastuksiin ja laadukkaisiin vaatteisiin ym. Toki merkkivaatteet ym. pyrin hankkimaan outleteistä ulkomailta reissujen yhteydessä.
Netto 1900e
Taloustilille 1000e (vuokra, ruoka, sähkö, vakuutus, auto, bensa jne)
Laskut about 200e, joskus 500e. Riippuu ihan. Kiinteitä laskuja on se 200e (opintolaina, jne).
Joskus jää 700e, joskus 100e. Taloustilille jää aina vähän ylimääräistä, mutta sitä en laske mukaan.
2200 suunnilleen peruspalkan netto, kaikkiin mahdollisiin laskuihin ja lainoihin menee noin tonni. Loppukuusta tulee lisiä vielä pari sataa. Miehellä suunnilleen samat tulot, vielä ei lapsia, kohta tulee yksi. Omakotitalo keskisuuressa kaupungissa ja kaksi uudehkoa autoa, kaksi koiraa. Säästöön laitan ainakin pari sataa kuukaudessa. En harrasta sijoituksia enkä rahastoja. Teen aina eväät töihin ja hankin mieluummin kierrätettynä tarvimani jos vain mahdollista. Elän pääasiassa melko nuukasti, en törsäile turhuuksiin. Mitään ei kuitenkaan puutu. Ei ne suuret tulot vaan se miten sitä käyttää :)
Käteen jää pari euroa vajaa 3000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa tulee näppiin noin 1800 ja elämiseen vuokrineen ehdoton max 800. Tonni kuussa jää säästöön.
T: Sinkkumies
Mites tuo muka on mahdollista? Joku muu maksaa vuokran tai ruoat + muut laskut?
Vuokra 500, sähköt, netit ja vakuutukset 50 kuussa. Vaatteita harkiten. Loput menee ruokaan ja muuhun elämiseen. En polta, enkä juo. Työmatka kävellen. Autoa ei ole, joten laske itse - eivät kaikki asu Hesassa...
Mun netto on noin 2340 euroa, josta:
- lainanlyhennys 850e
- yhtiövastike 180e
- bussikortti 100e
- puhelin 30e
- ruokalaskut 400e (maksan meidän molempien ruoat)
- osakkeisiin 200e
= Budjetoimatonta rahaa jää 570 euroa.
Miehellä netto on 3190 euroa, josta:
- lainanlyhennys 1350e
- yhtiövastike 180e
- bensoihin 200e
- matkakassaan 600e
- vakuutusmaksuihin 120e
- osakkeisiin 360
= eli hän pistää enemmän rahaa mm. lyhennyksiin, ja ns. ylimääräistä jää 380 euroa.
Summa summarum, tiedän, että olemme etuoikeutettuja, koska molemmilla on ihan hyvä palkka (toki, enemmänkin voisi olla) ja olemme suunnitelmallisia sen käytössä. Tämän takia pystymme lyhentämään lainaa todella kovalla tahdilla ilman, että elintaso kärsii. Ruokakauppaan menee maksimissaan vain 400e per kk, koska valmistetaan kaikki ruoka itse ja ostetaan elintarvikkeita kauden mukaan.
Mies saa palkan päälle lounareita, jotka se säästää ja joilla sitten viikonloppuisin syödään kivoissa ravintoloissa. Salikortit kustantaa työnantajan tarjoamat Smartumit, kuten myös miehen puhelinlaskun.
Ulkomailla käydään noin 5 kertaa vuodessa, mikä kuulostaa paljolta, mutta mukana on myös ihan vain pidennettyjä viikonloppuja jossain Euroopan edullisissa suoralentokohteissa.
Asutaan Helsingissä, ei lapsia. Työttömyyttä voi silti tulla vastaan ja tähtäin on siinä, että selvitään 5 vuoden päähän ja saadaan asuntolaina kuitattua kokonaan. Mielestäni Helsingissä on halvempi elää kuin missään muualla Suomessa, jos vain olisi velaton omistusasunto, sillä liikkuminen, elintarvikkeet ja palvelut ovat täällä edullisempia kuin muualla. Myös monipuoliset mahdollisuudet vapaa-ajan ja illan viettoon, monet kanssaihmiset ja keskeisen lentokentän läheisyys nostavat elämänlaatua.
Kahden aikuisen talous, nettotulot yhteensä noin 10 000
- asuminen 2370
- auto 257
- sähkö 30
- vakuutukset 500
- puhelinlaskut 70
- netti 50
- tv & musiikki 32
- ruoka 1000
Säästöön 2000-3000 ja loput selalaiseen kulutukseen
Itellä jää riippuen lisistä 3100-4000€
Vaimolla joku 2100€
30v lapseton pariskunta. Tästä kun vähentää kaikki pakolliset kulut ~3000€ kulutukseen ja sijoituksiin.
Nettoja siis nämä luvut
Netto 1300-1500 euroa
Laskujen ja ostosten jälkeen jää 400-600 euroa asuntolainan lyhennykseen.
Valtiolla kemistinä tohtori. 5500e sain kuukaudessa. Nyt eläke alkoi 3700e kk. Pari vuotta tulee vapaaehtoista eläkevakuutusta 1200 e kk. Mutta tuen lapsia mm ostamalla rattaat vaatteita lääkäri.
Itsellä kun työttömyyskorvaus on 500 e niin en ole hankkinut lapsia, ostanut asuntoa, matkustele jne. Jos tekee nuo kaikki niin rahaa saa kulumaan vaikka kuinka. Siis kun työssäkäyvät taas luulee että tuet on ihan hirveän suuret ja niillä elää samantasoista elämää kuin työssäkäyvätkin.