Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imuroitko eteisen maton samalla suuttimella kuin muun kodin?

Vierailija
07.08.2017 |

Siis se matto mikä on ulko-oven edessä sisällä ja mihin astutaan ulkokengillä kun ne riisutaan?

Eräs vain ihmetteli kun käytän eri suutinta kys mattoon kuin muun kodin pintoihin. Sehän on aivan likainen se suutin niin en todellakaan samalla voisi imuroida kodin muita lattiapintoja vaan on parkettisuutin erikseen ja vieläpä mattosuutinkin kodin muille matoille. Imuri on Dyson, ollut jo ainakin 10v ajan ja toinen "tysoni" on siis kierroksessa.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imuroitteko vessan?

Esim. pöntön vierukset?

Tämä mua kiinnostaa, en oikein tiedä imuroisinko vai en.

Kyllä imuroin.

Vierailija
42/55 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes tiedä, mitä niillä muilla suuttimilla tehdään... koko talo imuroidaan sillä lattiajutulla, ja jos sillä ei voi jtn tehdä, otan koko suuttimen irti ja imuroin pelkällä letkulla (esim sohvat).

Ihan puhdasta meillä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tosiaan vaihda suutinta, kaikki lattiat menee samalla. Sohva ja sänky erillä, mutta vain käyttömukavuuden takia. Ja meillä on oikeasti aina siistiä ja puhdasta, toki ei steriiliä.

Oon joskus vähän naureskellut näille "liika hygienia on pahasta ja tuottaa allergioita"-jutuille, mutta en ole kyllä tajunnut kuinka neuroottisia jotkut ovat ennen vauvapalstoja. Kloriittia joka vaivaan jne..

Vierailija
44/55 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuroin sen pelkällä imurin putken päällä viimeisenä/erikseen ja sen jälkeen pesen putken pään. Tai itse asiassa meillä ei ole nyt sitä mattoa siellä ollut vähään aikaan, mutta kun oli, tein noin. Nyt imuroin sen eteisen lattian sieltä kenkien riisumispaikalta samalla periaatteella.

Äitini, ammatiltaan laitoshuoltaja, oli meillä joskus yökylässä ja olisi kovasti halunnut imuroida. En voinut antaa, koska mua olisi ällöttänyt se, kuinka olisi kuitenkin vedellyt samalla suuttimella koko kämpän... Sama juttu mm. ikkunan pesun kanssa. Hän olisi pessyt samoilla välineillä ikkunat ulkopuolelta ja sisäpuolelta. Mulla pitää olla eri vehkeet ulko- ja sisäpinnoille. Asutaan Helsingissä, enkä todellakaan halua sitä katupöly-/ilmansaastekakkaa levitettävän sisäpuolelelle, kun pestään monta ikkunaa samoilla välineillä. Ehkä eri juttu jossain maalla, missä puhaltelee vain vieno kukkaistuuli.

Ja kyllä, mulla on jonkin asteinen ocd. Mut nää on silti mun mielestä ihan järkeenkäypiä siivoussääntöjä. :-D

Vierailija
45/55 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh kirjoitti:

Mitä te siellä lattialla teette, jos sen pitää olla niin hiiirveän steriili? Syötte? Meillä on koira ja lattiatkin on sen näköiset. Mutta en tosiaankaan vietä aikaani lattialla kuin seisten ja syön pöydän ääressä.

Ei ikinä ole tullut mieleenkään vaihtaa suutinta huoneen mukaan, lattiat vedetään joka paikasta samalla.

Meillä ainakin istuskellaan lattiallakin ihan alushoususillaan. Eikä iltaisin aina käydä suihkussa, vaan vain aamulla. Siksi en halua kengänpohjayökötyksiä asuntoni lattialle, enkä halua niiden päätyvän vaikka reisistäni sänkyyn.

Toiminnassa ei ehkä ole oikeasti järkeä, mutta psykologisesti se antaa paremman olon, kun voin ainakin leikkiä, että pultsarien pissat ja kakat, sekä narkkarien oksennuksen rippeet jää kenkien pohjista eteisen kynnykselle. Todennäköisestihän niitä kuitenkin on täällä asunnossakin, mutta koitan leikkiä, että ei ole...

Vierailija
46/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh kirjoitti:

Mitä te siellä lattialla teette, jos sen pitää olla niin hiiirveän steriili? Syötte? Meillä on koira ja lattiatkin on sen näköiset. Mutta en tosiaankaan vietä aikaani lattialla kuin seisten ja syön pöydän ääressä.

Ei ikinä ole tullut mieleenkään vaihtaa suutinta huoneen mukaan, lattiat vedetään joka paikasta samalla.

Meillä ainakin istuskellaan lattiallakin ihan alushoususillaan. Eikä iltaisin aina käydä suihkussa, vaan vain aamulla. Siksi en halua kengänpohjayökötyksiä asuntoni lattialle, enkä halua niiden päätyvän vaikka reisistäni sänkyyn.

Toiminnassa ei ehkä ole oikeasti järkeä, mutta psykologisesti se antaa paremman olon, kun voin ainakin leikkiä, että pultsarien pissat ja kakat, sekä narkkarien oksennuksen rippeet jää kenkien pohjista eteisen kynnykselle. Todennäköisestihän niitä kuitenkin on täällä asunnossakin, mutta koitan leikkiä, että ei ole...

Ihan uteliaisuudesta kysyn, missä sä asut? Kun pultsarit ja narkkarit on noin suuri ongelma.

Vierailija
47/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa mennään kengät jalassa sisälle. Pitäisi siis mennä imuroimaan koko jalkakäytävä...

Ap, uskon kyllä, että toimintasi on ihan perusteltua, mutta miksi kodin pitäisi olla niin ylipuhdas, kun kodista poistuessamme olemme kaiken lian armoilla kadulla, bussissa, ratikassa, metrossa, työpaikalla, kouluissa, elokuvissa, ravintolassa, harrastuksissa... loputtomiin paikkoja jotka kuhisevat bakteereita. Tässä maailmassa elämme.

Eikö ole ihan tutkitustikin niin, että tämä epäsuhta liioitellun hygieenisen kodin ja likaisen ulkomaailman välillä on ongelmallista vastustuskyvylle? Ainakin eräs himosiivooja tuttuni puhtauttaan kiiltävine, jatkuvasti puunattuine koteineen on vähän väliä flunssassa.

Vierailija
48/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on suuttimia eri kohteille. Ja eri värisiä. Keittiön imuroin punaisella, olkkarin keltaisella ja makkarin sinisellä, näin en mee sekaisin. Eteiselle mulla on kokonaan ihan oma imuri ja sen desinfioin joka käytön jälkeen. Säilytän sitä myös isossa muovipussissa varastossa erikseen. Ettei se tartuta toiseen imuriin basilleja.

Vaihdan myös imurit uusiin aika-ajoin. Vanhat vien ongelmajätteisiin.

Vierailija
49/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu miten tämä jakaa mielipiteitä. En tosiaan voisi kuvitellakaan imuroivani koko kotia samalla suuttimella kuin millä imuroin tuon eteisen ns kuramaton. Joku puhui lattian pesemisestä imuroinnin jälkeen, erikoista sellainen, minä pyyhin imurointia seur päivänä eli 2x/vkossa lattiat parketille tarkoitetulla tomuliinalla johon kertyy aina varsin kiitettävästi pölyä, hiuksia yms. Parketit ei sitäpaitsi kestä kostealla pesemistä vaan nihkeäpesu aina silloin tällaoin eikä tod joka imuroinnin jälkeen.

ap

Onhan sulla tomuliina jokaiselle huoneelle? Ethän sä eteisen lattialla pyyhityllä liinalla voi pyyhkiä muita huoneita. Levität eteisen paskat kätevästi muihin huoneisiin, mikäli aloitat eteisestä. Ei ne pöpöt lähde, kun huuhtaset sen liinan huoneiden välissä. Vai vedätkö eteisen vikana?

Onhan jokaiselle perheenjäsenelle oma käsipyyhe ja vieraille ihan omansa?

Keittiössä pyyhitte vain talouspaperilla pinnat?

Mä varaan ton "Tomuliinan" seuraavan tyttäreni nimeksi. Tiedoksi vaan, älkää yrittäkö omia.

Vierailija
50/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuuluu nyt siihen ryhmään, jossa alushousut pestään eri pesukoneella, koska niiden lika on erilaista kuin muu lika. Näin joku täällä, ehkäpä ihan tosissaan, väitti. Samoin kuin se, joka talon pesutuvassa pyörittää koneet ensin tyhjänä yhden ohjelman verran, koska ...siis,niin miksi? En muista enää. Nää hulluimmat kodinhoitotemput voisi joskus kerätä yhteen. 

Vierailija
51/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imuroin eri suuttimella tietenkin.

Mutta olen ikävä kyllä tajunnut, että valtaosa ihmisistä ei edes mieti tällaisia asioita, keittiön lattia ja vessanpönttö pestään samalla luutulla, noin kärjistettynä.

Ja meillä ei ole erityisen superpuhdasta tai siistiä, silti en halua koirankakka bakteereita ja vastaavia makuuhuoneen mattoihin.

Onko teillä useinkin tapana astua koiran kakkaan? En ymmärrä mistä näitä bakteerikammoisia riittää, että kaikesta pitää tehdä niin pirun vaikea. Ehkä se sitten on oman egon jatke päästä valittamaan kun kotityöt on niin raskaista ja aikaa vievää.

Ei astuta, mutta kyllä se eteisen matto monilapsisessa perheessä on aina täynnä kuraa ja hiekkaa. Kotityöt ei ole rasittavia, päinvastoin ja mainitsinkin ettei meillä ole erityisen ylisiistiä. Mutta en halua hiekkaa ja kuraa imurin suuttimen mukana muihin huoneisiin. Valintakysymys, jos joku kokee saavansa burn outin siitä, että vaihtaa suuttimen imuriin eteisen siivouksen ajaksi, niin antaa mennä vaan samalla kaikki huoneet.

Miten sitä hiekkaa sitten niistä suuttimista leviää muihin huoneisiin, kun puhtaasta mennään likaista kohti eli eteinen imuroidaan viimeisenä ja tämän jälkeen imuroidaan suutin? Niin tehoton imuri ettei se puhdista edes hiekkaa?

Vierailija
52/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne samat pöpöt ja lika kantautuu muihin huoneisiin sukkien mukana, kun kengät riisutaan tai laitetaan jalkaan eteisessä ja jalka lasketaan lattialla.

Pelkkä suulakkeen vaihtaminen ei riitä, jos haluaa välttyä lian ja pöpöjen siirtyminen, vaan tarvittaisiin kertakäyttöinen liina, mihin jalkansa laskisi ja se tietenkin pitäisi jokaisen kohdalla erikseen.

Ja sitäpaitsi, pöpöt ja lika ei suinkaan ole pahasta, vaan ne lisäävät ihmisen vastuskykyä monille sairauksille esim. flunssa, allergiat astmat jne. jotka Suomessa on hyvin yleisiä, liiasta hyeniasta. Toisin kuin Itärajalla Karjalassa ja välimatka on vain pari kilometriä.

Vierailija
53/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi että asumukset olisivat telttoja, jotka hävitettäisiin polttamalla joka käyttökerran jälkeen ja ihmisillä olisi päällä suojapuku, joka myös hävitettäisiin joka käyttökerran jälkeen.

Vierailija
54/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, tässäpä touhu jolle en ikimaailmassa ole suonut edes ajatustakaan! :D Hengissä ja terveinä ollaan ja vieläpä (ainakin näkyviltä osin) ihan siistissä kodissakin.

Vierailija
55/55 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imuroitteko vessan?

Esim. pöntön vierukset?

Tämä mua kiinnostaa, en oikein tiedä imuroisinko vai en.

En imuroi. Muutenkin meillä imuroidaan äärestä harvoin astmani takia.  Kahden aikuisen kodissa, kun riittää nihkeällä "mopilla"  pyyhkiminen. Enkä näe siinä mitään järkeä, että kierrätetään pölyä asunnossa sen sijaan, että vaan pyyhkii sen pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme