Argh! Varakas naapurini ei suostu kuljettamaan lastani kouluun
Ompas kivaa, kuljetuspäätökset tulivat juuri (ei toimi). En pysty omien töitteni puolesta kuljettamaan lastani kouluun enkä hakemaan. Varakas kotirouva-naapurini kuljettaa lastaan kouluun ja takaisin, mutta ei suostu kuljettamaan lastani.
Mitä teen? Ärsyttää!
Kommentit (209)
Argh! Varakas bussiyhtiö ei suostu kuljettamaan minua töihin.
Onpas kivaa. En pysty omien tulojeni puolesta maksamaan bussimatoja töihin ja takaisin. Varakas bussiyhtiö ajaa sopivaa linjaa, mutta ei suostu kuljettamaan minua.
Mitä teen? Ärsyttää!
Naapuri on töissä samalla alueella ja bussi kuljettaa hänet töihin ja takaisin. Miksei bussi voisi samalla ottaa minua kyytiin? Mitään lisäkuluja tms ei tulisi koska nousemme samalta pysäkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lupaisin kyllä kuljettaa naapurinkin lapsen, jos nyt oman lapseni kaveri sattuisi olemaan. Sen kuitenkin tekisin selväksi, että kyyti ei ole jokapäiväinen selviö, me saatamme keksiä koulun jälkeen ohjelmaa, mennä kylään, ostoksille, suoraan harrastuksiin... lapsi saattaa myös kulkea jonkun muun mukana, jos on menossa toiselle kaverille. Jos oma lapsi on sairas, en lähde varta vasten kuljettamaan toisen lasta. Ja 5 min ennen kyydin lähtöä tulee olla ovella.
Jos nämä säännöt olisivat okei, tervetuloa mukaan, varmasti voi naapuri joskus viedä lapsia sitten harrastuksiin tai tarjota muuta apua.
Ap oli kyllä kohtuullisen hyökkäävä aloituksessaan huonoilla sanavalinnoilla, mutta jos nyt kyseessä on tolkun ihminen, saatte varmaan asian sovittua jotenkin. Itse en ottaisi rahaa, se sitten taas vaatisi sitoutumaan oikeasti naapurinkin lapseen.
Joo, mutta se ongelma on, että lasta ei voi jättää selviämään yksikseen ja minulla olis sellainen olo, että tarvitsisi kuskata se naapurin lapsi, jos en olisi ilmoittanut menostani ajoissa (eli edellisenä päivänä vanhemmille). Esimerkiksi lapsi oksentaa koulussa ja haet hänet kotiin, tarviiko lähteä hakemaan se naapurin lapsi koulusta tuntia myöhemmin?
Mahdolliset ongelmat tulee puhua etukäteen selviksi ennen kuin alkaa kimppakuljetukseen. Miksi ei voi selvittää, ihmettelen?
Tiedän monia joilla on diili työtoverin mm työpaikkamatkojen kanssa, mutta se ei tietenkään sido jos toinen sairastuu.
Sama myös lasten vapaa-ajan kuljetuksissa urheiluharrastukseen. Jos oma lapsi on sairaana ei tarvitse lähteä viemään lapsen kaveria vaan perheen pitää hoitaa kuljetus omin keinoin.
Ei pidä takertua lillukanvarsiin kun on suu ja puhetaito.
Apples and Oranges.
Aikuinen on tietysti vastuussa itsestää, mutta on aivan eri asia jättää lapsi yllättäen seisomaan pihalle ilman kyytiä. Harrastuksiin voi olla menemättä, kouluun taas ei voi olla menemättä.
Mitäs, jos tulee kolari, kun on vieras lapsi kyydissä ja tämä vahingoittuu; onko kuljettaja vastuussa tämän vieraan lapsen kuljettamisesta?
Tuli myös mieleen, että jos naapurin lapsi ei osaa käyttäytyä, sotkee autoa tms, ja rouva ei jaksa tätä selittää.
Itse olen joskus hermostunut kyydissä olevien lasten huonosta käytöksestä, mutta en ole jaksanut sanoa asiasta mitään. Siivosin tenavien sotkut ja päätin, etten ikinä enää noita kuljeta. Niin!
Vierailija kirjoitti:
0/5
Minäkin epäilen provoa, mutta valitettavasti näitä oikeasti on. Naapuri pyysi että kuljettaisin myös hänen lastaan kouluun samalla kun vien omaani, kun "kun on niin työlästä raaputella auton lasista jäitä...". Minä olen hoitovapaalla, naapuri on kotirouvana. Ilmeisesti aamut todella on rouvalle vaikeaa, kun naapurin lapsi tuli useamman kerran viikossa aina myöhässä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lupaisin kyllä kuljettaa naapurinkin lapsen, jos nyt oman lapseni kaveri sattuisi olemaan. Sen kuitenkin tekisin selväksi, että kyyti ei ole jokapäiväinen selviö, me saatamme keksiä koulun jälkeen ohjelmaa, mennä kylään, ostoksille, suoraan harrastuksiin... lapsi saattaa myös kulkea jonkun muun mukana, jos on menossa toiselle kaverille. Jos oma lapsi on sairas, en lähde varta vasten kuljettamaan toisen lasta. Ja 5 min ennen kyydin lähtöä tulee olla ovella.
Jos nämä säännöt olisivat okei, tervetuloa mukaan, varmasti voi naapuri joskus viedä lapsia sitten harrastuksiin tai tarjota muuta apua.
Ap oli kyllä kohtuullisen hyökkäävä aloituksessaan huonoilla sanavalinnoilla, mutta jos nyt kyseessä on tolkun ihminen, saatte varmaan asian sovittua jotenkin. Itse en ottaisi rahaa, se sitten taas vaatisi sitoutumaan oikeasti naapurinkin lapseen.
Joo, mutta se ongelma on, että lasta ei voi jättää selviämään yksikseen ja minulla olis sellainen olo, että tarvitsisi kuskata se naapurin lapsi, jos en olisi ilmoittanut menostani ajoissa (eli edellisenä päivänä vanhemmille). Esimerkiksi lapsi oksentaa koulussa ja haet hänet kotiin, tarviiko lähteä hakemaan se naapurin lapsi koulusta tuntia myöhemmin?
No se vaan pitäisi sopia. Tai omalla kohdalla menisi niin, että sitten kyytiläinen vaan soittaa omalle vanhemmalleen ja kysyy ohjeet. Koska kyseessä ei ole työ, mistä saa palkkaa, ei voi kukaan mitään olettaakaan. Tokihan se on ikävä tilanne sille lapselle, ja jos hän olisi lapseni hyvä kaveri ja naapuritkin hyviä kavereita, voisin joskus ylimääräisenkin lenkin heittää hätätilanteessa, mutta sopiminen on se olennainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Minäkin epäilen provoa, mutta valitettavasti näitä oikeasti on. Naapuri pyysi että kuljettaisin myös hänen lastaan kouluun samalla kun vien omaani, kun "kun on niin työlästä raaputella auton lasista jäitä...". Minä olen hoitovapaalla, naapuri on kotirouvana. Ilmeisesti aamut todella on rouvalle vaikeaa, kun naapurin lapsi tuli useamman kerran viikossa aina myöhässä kouluun.
Ja mitä järkeä on kahdella autolla ajaa peräkkäin samaa matkaa joka aamu? Eikö tuossa olisi jo kannattanut sopia joku jokatoinen aamu, tai toinen vie toinen hakee-systeemi?
samassa tilanteessa kirjoitti:
Argh! Varakas bussiyhtiö ei suostu kuljettamaan minua töihin.
Onpas kivaa. En pysty omien tulojeni puolesta maksamaan bussimatoja töihin ja takaisin. Varakas bussiyhtiö ajaa sopivaa linjaa, mutta ei suostu kuljettamaan minua.
Mitä teen? Ärsyttää!
Naapuri on töissä samalla alueella ja bussi kuljettaa hänet töihin ja takaisin. Miksei bussi voisi samalla ottaa minua kyytiin? Mitään lisäkuluja tms ei tulisi koska nousemme samalta pysäkiltä.
Todellakin verrattavissa olevat asiat, naapuriapu ja kaupallinen yritys. Jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten olisi kunnon maksu? Matka suuntaansa 4 km
Ap
Viikossa siitä tulee 40 km...
Lisäksi vastuu vieraasta lapsesta, ei voida vapaasti poiketa kotimatkalla, jne. Ne haittaavat samalla tavalla niin rikasta kuin köyhääkin naapuria.
Vähättelet vaivaa, jonka aiheutat. Ei ole tervettä käytöstä aikuiselta.
Oletko miettinyt, että voit vähintään tarjoutua tekemään vastapalveluksen? Jos olet vaikka kampaaja, leikkaa naapurin hiukset, tai auta jossakin, josta naapurille on hyötyä.
Joka tapauksessa, naapurilla on oikeus kieltäytyä, hänellä lienee siihen syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Ja mitä järkeä on kahdella autolla ajaa peräkkäin samaa matkaa joka aamu? Eikö tuossa olisi jo kannattanut sopia joku jokatoinen aamu, tai toinen vie toinen hakee-systeemi?
Siinä vaiheessa, kun se toinen kuljetus on tyyliä "et voi laittaa turvavyötä kiinni, kun se on rikki" niin monikin haluaa kuljettaa ihan omalla autolla. Tai puoliuninen/känninen naapurin rouva herää viime minuuteilla autokuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Viikossa siitä tulee 40 km...
Lisäksi vastuu vieraasta lapsesta, ei voida vapaasti poiketa kotimatkalla, jne. Ne haittaavat samalla tavalla niin rikasta kuin köyhääkin naapuria.
Vähättelet vaivaa, jonka aiheutat. Ei ole tervettä käytöstä aikuiselta.
Oletko miettinyt, että voit vähintään tarjoutua tekemään vastapalveluksen? Jos olet vaikka kampaaja, leikkaa naapurin hiukset, tai auta jossakin, josta naapurille on hyötyä.
Joka tapauksessa, naapurilla on oikeus kieltäytyä, hänellä lienee siihen syynsä.
Viikossa siitä tulee 80 km. Naapuri vie lapsen kouluun ja palaa kotiin 4+4 ja sama iltapäivällä uudelleen, päivässä 16 km.
Jos ap on ihan normaali perusauttavainen naapuri, joka ei jatkuvasti yritä pummia jotain ja lapset ovat kavereita keskenään, en kyllä ymmärrä. Maailma on kyllä menossa kovin koviin arvoihin ja täälläkin suurin osa kommenteista on surullista luettavaa.
Ei ihme, että ihmiset voivat niin pahoin, kun jokaisen pitäisi kaikessa pärjätä omillaan ja apua ei saa pyytää. Tässä naapuri voisi helpottaa ap:n lapsen elämää suuresti. Ehkä naapurikin tarvitsee joskus jotain, vaikka iltapaikkaa omalle lapselleen, että pääsee ulos syömään tms?
Onko sillä lapsella jalat katki vai miksi ei voi pyöräillä/kävellä. Tuon vertaisen matkan pyöräilee ekaluokkalainenkin puoleen tuntiin tai kävelee 40-50min. Mun lapset kävelee 3,5km kelillä kuin kelillä kouluun, ei ne siihen pakkaseen tai vesisateeseen kuole. Kunnon vaatteet ja kasvot suojaan niin ihan hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani kaveri pyöräilee ihan saman matkan polkupyörällä. Ei ole matka eikä mikään tuollainen.
Miksi nyky lapset kasvatetaan niin että kaiken saa valmiina, minkään eteen ei tarvitse mitään tehdä. Autolla kyyditetään joka paikkaan, vaikka kävellen ja polkupyörällä pääsee myös. Sitten ihmetellään kun nyky nuorisolla huono kunto, no mistäköhän johtuisi. Syyllinen katsoo peilistä joka aamu.Sinänsä olen samaa mieltä, mutta käytännössä jos kaverit kyyditään ja yksi pyöräilee, ei sekään tunnu reilulta. Omillani on matka yläasteelle juuri sen verran, ettei saa kunnan bussilippua (joku 4.5km kun 5 on raja). Parin korttelin päästä tulevat kaverit taas saavat, vaikka menevät kaikki samalta pysäkiltä. Pakko se on ollut omillekin kk-lippu hankkia, vaikka vapaa-ajalla mielellään pyöräilevätkin.
Öö, pyöräilevätkö alapeukuttajien teinit kiltisti päivittäin sellaisen vähän alle 5km matkan kouluun, kun samalla lähes kaikki kaverit menevät bussilla? Vai mikä on peruste alapeukuttaa?
Itsellä teinityttölapsi, joka ei pakottamallakaan pyöräile kouluun. Vaihtoehdot on viedä tai maksaa bussilippu. Muuten on hyvinkin liikunnallinen, eikä mitenkään hankala mistään kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen monesti tuonut ja vienyt lapsen kavereita. Ja jopa heittänyt ovelle, vaikka voisivat hyvin sen viimeiset 200 metriä kävellä. Siihen olen yrittänyt vetää kuitenkin rajaa, kun autoon hyppää pokkana ihan toisessa suunnassa asuva kaveri, joka olettaa, että "keikkaan" semmoiset 3km ylimääräistä viedäkseni terveen 12-vuotiaan kotiin kauniilla säällä... :)
Mutta niin asiaan: En haluaisi sitoutua kenenkään kuskaukseen. Joskus voi lapset hakeakin vaikka mummu, joskus mennään kaupoille suoraan, joskus kävelee ex tempore kotiin. Tuo heittäminen kouluun on semmoinen epäsäännöllinen palvelu. Ei omakaan saa sitä aina ja en haluaisi sitoutua kenenkään aikatauluihin. Joskus lähdetään 30 minuuttia etuajassa ja syödäänkin aamupala kahviossa.
Tämä. En halua myöskään sitoutua. Kauhea häslinki, jos joku aamu olen itse kipeänä, auto ei lähde käyntiin, vaikka Lexus oliskin tms. Minua stressaa ylimääräinen sitoutuminen, on tässä sukulaisiakin joita tulee laiminlyötyä yms.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on ihan normaali perusauttavainen naapuri, joka ei jatkuvasti yritä pummia jotain ja lapset ovat kavereita keskenään, en kyllä ymmärrä. Maailma on kyllä menossa kovin koviin arvoihin ja täälläkin suurin osa kommenteista on surullista luettavaa.
Ei ihme, että ihmiset voivat niin pahoin, kun jokaisen pitäisi kaikessa pärjätä omillaan ja apua ei saa pyytää. Tässä naapuri voisi helpottaa ap:n lapsen elämää suuresti. Ehkä naapurikin tarvitsee joskus jotain, vaikka iltapaikkaa omalle lapselleen, että pääsee ulos syömään tms?
Kuulostiko ap sellaiselta? Ei minusta. Sitä paitsi joku iltapaikka joskus on vähän eri asia kuin viisi kertaa viikossa mennen tullen koulumatka.
Itse tuollaisessa tilanteessa voisin satunnaisesti kuskata, mutta en joka päivä. Enkä kyllä voisi jättää oman lapseni koulumatkaa sen varaan, että naapuri kuskaa. Entä, jos ei jonain aamuna kuskaisikaan, esim. on sairas tai hänen lapsensa on sairas? Pitäisikö hänen jättää oma sairas lapsi yksin kotiin siksi aikaa kun vie sinun lapsesi kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani kaveri pyöräilee ihan saman matkan polkupyörällä. Ei ole matka eikä mikään tuollainen.
Miksi nyky lapset kasvatetaan niin että kaiken saa valmiina, minkään eteen ei tarvitse mitään tehdä. Autolla kyyditetään joka paikkaan, vaikka kävellen ja polkupyörällä pääsee myös. Sitten ihmetellään kun nyky nuorisolla huono kunto, no mistäköhän johtuisi. Syyllinen katsoo peilistä joka aamu.Sinänsä olen samaa mieltä, mutta käytännössä jos kaverit kyyditään ja yksi pyöräilee, ei sekään tunnu reilulta. Omillani on matka yläasteelle juuri sen verran, ettei saa kunnan bussilippua (joku 4.5km kun 5 on raja). Parin korttelin päästä tulevat kaverit taas saavat, vaikka menevät kaikki samalta pysäkiltä. Pakko se on ollut omillekin kk-lippu hankkia, vaikka vapaa-ajalla mielellään pyöräilevätkin.
Öö, pyöräilevätkö alapeukuttajien teinit kiltisti päivittäin sellaisen vähän alle 5km matkan kouluun, kun samalla lähes kaikki kaverit menevät bussilla? Vai mikä on peruste alapeukuttaa?
Itsellä teinityttölapsi, joka ei pakottamallakaan pyöräile kouluun. Vaihtoehdot on viedä tai maksaa bussilippu. Muuten on hyvinkin liikunnallinen, eikä mitenkään hankala mistään kohtaa.
Siis itse viedä tai itse maksaa bussilippu. Ap vaihtoehdot kietoutuvat naapuriin.
Meillä teini menee joko pyörällä/kävellen tai autolla, jos sattuu sama aika kuin aikuisten töihin meno.
Matkaa 3 km yhteen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itse viedä tai itse maksaa bussilippu. Ap vaihtoehdot kietoutuvat naapuriin.
Meillä teini menee joko pyörällä/kävellen tai autolla, jos sattuu sama aika kuin aikuisten töihin meno.
Matkaa 3 km yhteen suuntaan.
Näin juuri. AP:n oikeat vaihtoehdot ovat se kaksi tuntia aikaisemmin menevä koulukyyti ja käveleminen/pyöräily. Hätätilanteessa voi sitten pyytää apua naapuriltakin, suurin osa ihmisistä olisi kyllä valmis auttamaan satunnaisesti jos se omiin suunnitelmiin sopii vaikka ei jokapäiväiseen kyyditykseen suostuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oli kesä tai talvi niin ton matkan nyt kyllä kävelee.
Älä ruikuta. Kenenkään ei tarvitse alakaa huolehtimaan sun lapsesi koulukyydeistä, oli rikas tai köyhä.
Ei se ole mikään lillukanvarsi jos ap:n perheellä ei ole mahdollisuutta kuskata tervettä saati sairasta lasta kouluun ja takaisin. Ihan on vakava ongelma.