Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh! Varakas naapurini ei suostu kuljettamaan lastani kouluun

Vierailija
07.08.2017 |

Ompas kivaa, kuljetuspäätökset tulivat juuri (ei toimi). En pysty omien töitteni puolesta kuljettamaan lastani kouluun enkä hakemaan. Varakas kotirouva-naapurini kuljettaa lastaan kouluun ja takaisin, mutta ei suostu kuljettamaan lastani.

Mitä teen? Ärsyttää!

Kommentit (209)

Vierailija
61/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten olisi kunnon maksu? Matka suuntaansa 4 km

Ap

Ja tämä kuljetus lähtee 2 h ennen koulun alkua?

Meillä lapsi pyöräilee 3 km suuntaansa.

Minunkin lapseni kulki pyörällä kouluun 5 km:n matkan. Ei halunnut lähimpään kouluun ja siksi kunta ei järjestänyt koulukyytiä.

Vierailija
62/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan minulta kysyttiin tällaista säännöllistä kyytiapua. Tarjottiin siitä reilu korvaus ja otin homman vastaan. 

Raha on minusta aivan hyvä väline tällaisissa tapauksissa. Ei jää mitään hampaankoloon jonkin "vastavuoroisuuden" nimissä. 

Kaikki meni hyvin. Lapset jo 15-vuotiaita ja hyviä kavereita, kuten minäkin perheen vanhempien kanssa. 

Raha on väheksytty toimintamalli näissä asioissa. Vaikka totta on, että bensa ei yhtään enemmän maksa yksi lapsi lisää kyydissä, on se vaivaa ja vastuuta joka tapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei lähimmäistä auteta.

Ehkä näin, mutta Suomi on maa, jossa koulukyydit ovat turvallisia ja lasten omatoimisen kouluun kulkemisen ainoa vaara on liikenne. Terv. Ulkomailla asunut.

Vierailija
64/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan tuo stressaavaa odotella että naapurit lapset tulee aina kyytiin.Lisäksi jos vaikka omat lapset sairastuu äkillisesti pitäisi aamulla aikaisin ilmoitella ettei nyt mennäkään kouluun ym.Tuon vuoksi en ole alkanut ikinä mihinkään kimppakyyteihin töihinkään.Ilmaiseksi nyt ei voisi kysyäkään naapuria lasta kuskaamaan säännöllisesti.4 km ei ole nyt matka eikä mikään, johan sen kävelee nopeammin kuin 2 tuntia ennen bussilla lähtisi.

Vierailija
65/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen paljon kuskannut lasten kavereita kouluun ja harrastukseen. Mutta olisi joskus edes toivonut kiitosta, kun aika lailla jouduin välillä koukkaamaan reitiltä, kun vein muiden lapsia kotiin. Se kiitos olisi tosi paljon lämmittänyt mieltä. Mutta kun pidettiin päivänselvänä kuskina tai iltapäivähoitona ja vastavuoroisuutta ei ollut tippaakaan. 

Mutta toisaalta on se kivakin, että teinit ja jopa aikuiset lapset moikkaavat minua, kuin parastakin tuttuaan, kun ovat minun kyydissä kulkeneet niin paljon ja kertoneet elämästään niin paljon. Jos heidän vanhempansa tietäisivät, kuinka paljon tiedän heidän elämästään, olisivat he ehkä mieluummin kuskanneet lapsensa itse ja hoitaneet ne itse.

Vierailija
66/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa kuljetuksen raja on 3 km, yläkoulussa 5 km. Jos tie on vaarallinen (suuri nopeus, ei kevyen liikenteen väylää, ei kunnon piennarta), kuljetus myönnetään lyhyemmillekin matkoille. Jos saa kuljetuspäätöksen mutta ei halua antaa lastaan koulukuljetukseen vaan kuljettaa aina itse, meidän kaupungissamme ainakin maksetaan silloin huoltajille 75 e:n kuljetusrahaa.

Jos tie on turvallinen, en ymmärrä, miksei yläkoululainen voi kulkea tuota matkaa pyörällä. Kohtahan hän on mopoikäinenkin ja pääsee mopolla tai mopoautolla menemään.

Vierailija
67/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se voi olla mikään oletus että naapuri kuskaa. Miksi lapsi ei kävele tai pyöräile kouluun? Ei 4 km ole pitkä matka. Miksi et itse kuskaa? Mitä naapuri sanoi syyksi ettei ota kyytiin? Paljonko tarjosit siitä, rahaa tai mitä vastapalvelusta? Kyse ei ole mistään yksittäisavusta vaan ihan jatkuvasta toiminnasta.

Vierailija
68/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tuo 4km ei ole mikään mahdoton matka. Mulla oli juuri tuon verran peruskoulussa ja lukiossa 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, kävellen ja pyöräillen mentiin. Ei ole paha homma ollenkaan.

Tässä on ehkä myös hyvä tilaisuus opettaa lapselle ajanhallintaa. On ihan hyvä, että oppii arvioimaan menemisiään sen mukaan, miten paljon siirtymiseen kuluu aikaa. Muistan itsekin, että laskin pyöräilymatkaan kuluvan n. 25 minuuttia suuntaansa, tämä opetti jo ala-asteiässä kellon lukua ja ajoittamista.

Teet mitä teet, ainakaan et voi vaatia naapuria kuljettelemaan ilmaiseksi lastasi, satoina ellei tuhansina aamuina. Jos pyydät kuljettamaan niin tarjoat ainakin rehellisesti rahaa vaivanpalkaksi. Aivan minimi on puolet bensakuluista.

Vierailija
69/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo naapurin varakkuus piti mainita? Millä tavalla liittyy kuskaamisiin?

Vierailija
70/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhden naapuriperheen kanssa "kyytisopimus". Silloin jos lapsi tarvitsee kyytiä sitä kysytään ja sovitaan joka kerran erikseen/tai vaikka viikko kerrallaan. Ja tärkeintä on se että se toimii molemmin päin.

Vaikka olemme muutenkin hyviä ystäviä silti kysymme puolin ja toisin aina erikseen onko sopivaa että lapsi tulee mukaan. Ei tulisi mieleenkään lykätä lasta toisten riesaksi vain koska asumme lähekkäin ja lapset on samassa koulussa.

Vierailija
71/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen monesti tuonut ja vienyt lapsen kavereita. Ja jopa heittänyt ovelle, vaikka voisivat hyvin sen viimeiset 200 metriä kävellä. Siihen olen yrittänyt vetää kuitenkin rajaa, kun autoon hyppää pokkana ihan toisessa suunnassa asuva kaveri, joka olettaa, että "keikkaan" semmoiset 3km ylimääräistä viedäkseni terveen 12-vuotiaan kotiin kauniilla säällä... :)

Mutta niin asiaan: En haluaisi sitoutua kenenkään kuskaukseen. Joskus voi lapset hakeakin vaikka mummu, joskus mennään kaupoille suoraan, joskus kävelee ex tempore kotiin. Tuo heittäminen kouluun on semmoinen epäsäännöllinen palvelu. Ei omakaan saa sitä aina ja en haluaisi sitoutua kenenkään aikatauluihin. Joskus lähdetään 30 minuuttia etuajassa ja syödäänkin aamupala kahviossa.

Varmaan tuo sitoutuminen on se ydinjuttu. Jos meillä olisi vastaava tilanne, voisin kyllä naapurin lapsen viedä normaalipäivinä, mutta tosiaan välillä on erikoisjuttuja, ja ne voivat tulla lyhyelläkin varoitusajalla (=samana aamuna). Että näin selittäisin, jos naapuri kysyisi ja jos asiallisesti suhtautuisi, ei mitään ongelmaa.

Minuakin eniten häiritsisi sitoutua tuollaiseen. En halua joutua selittelemään naapureille menojani. Saatan ihan hyvin päättää lapsen ollessa koulussa, että käydään tänään kaupungilla tai mummolassa. Tuollaiset ex-tempore muutokset ei onnistu, jos on luvannut kuskata toisen lasta. Tai, jos oma lapsi herää huonovointisena aamulla tai lähetetään kesken koulupäivän kotiin. Eihän sitä naapurin lasta voi jättää yksikseen selviämään.

Sitten naapurinlapsi ei haluaisi mennä yksin kotiinsa vaan leikkiä joka päivä lapseni kanssa. Meille saa kyllä välillä tulla, mutta minusta on mukavaa jutella lapseni kanssa hetki kahdestaankin koulupäivän jälkeen. Pienemmät sisarukset nukkuvat silloin ja minulla on aikaa esikoiselle. Naapurinlasten kanssa sopii leikkiä, sitten kun on tehty läksyt ja soitettu soittoläksyt. Entä, jos kutsumme luokkakaverin meille leikkimään ja naapurinlapsi ei mahdu kyytiin?

Satunnaisesti voin auttaa ja kuskata ketä vaan, vaikka ei asuisi naapurissa. Säännöllisen kuskaamiseen pitäisi olla selkeä vastavuoroisuus. Esimerkiksi toinen vie ja toinen hakee.

Vierailija
72/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lupaisin kyllä kuljettaa naapurinkin lapsen, jos nyt oman lapseni kaveri sattuisi olemaan. Sen kuitenkin tekisin selväksi, että kyyti ei ole jokapäiväinen selviö, me saatamme keksiä koulun jälkeen ohjelmaa, mennä kylään, ostoksille, suoraan harrastuksiin... lapsi saattaa myös kulkea jonkun muun mukana, jos on menossa toiselle kaverille. Jos oma lapsi on sairas, en lähde varta vasten kuljettamaan toisen lasta. Ja 5 min ennen kyydin lähtöä tulee olla ovella.

Jos nämä säännöt olisivat okei, tervetuloa mukaan, varmasti voi naapuri joskus viedä lapsia sitten harrastuksiin tai tarjota muuta apua.

Ap oli kyllä kohtuullisen hyökkäävä aloituksessaan huonoilla sanavalinnoilla, mutta jos nyt kyseessä on tolkun ihminen, saatte varmaan asian sovittua jotenkin. Itse en ottaisi rahaa, se sitten taas vaatisi sitoutumaan oikeasti naapurinkin lapseen.

Vierailija
73/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin kotirouva ei suostu, eikä mitään puhetta tästä toisesta lapsesta. Oisko kuitenkin niin että naapurin lapsi ei oikeasti siedä sun lasta eikä todellakaan halua häntä perheensä autoon ja vielä vähemmän jakaa aikaa tämän kanssa.

Noin muuten noi menee sitä kautta ettälapset juttelee toisilleen ja toinen sitten vastaa ettei 2h aikaisemmat aamut oo reilija ja painostaa omaa vanhempaa kuskaamaan kaveria naapurista.

Vierailija
74/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niijoo ja noi voi muuten varsin helposti kävellä itsekkin myös talvisin. Voi jokainen huvikseen mennä google mapsiin ja katsoa Peukaloisentie 8 ja vuorenpeikontie 1? koulun (roihuvuori) välisen reitin. Ei kertaakaan kuskattu. Lienee se vajaa 2km. Ja ylämäkeä sinne koko matka.. :p

Vierailija
75/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lupaisin kyllä kuljettaa naapurinkin lapsen, jos nyt oman lapseni kaveri sattuisi olemaan. Sen kuitenkin tekisin selväksi, että kyyti ei ole jokapäiväinen selviö, me saatamme keksiä koulun jälkeen ohjelmaa, mennä kylään, ostoksille, suoraan harrastuksiin... lapsi saattaa myös kulkea jonkun muun mukana, jos on menossa toiselle kaverille. Jos oma lapsi on sairas, en lähde varta vasten kuljettamaan toisen lasta. Ja 5 min ennen kyydin lähtöä tulee olla ovella.

Jos nämä säännöt olisivat okei, tervetuloa mukaan, varmasti voi naapuri joskus viedä lapsia sitten harrastuksiin tai tarjota muuta apua.

Ap oli kyllä kohtuullisen hyökkäävä aloituksessaan huonoilla sanavalinnoilla, mutta jos nyt kyseessä on tolkun ihminen, saatte varmaan asian sovittua jotenkin. Itse en ottaisi rahaa, se sitten taas vaatisi sitoutumaan oikeasti naapurinkin lapseen.

Joo, mutta se ongelma on, että lasta ei voi jättää selviämään yksikseen ja minulla olis sellainen olo, että tarvitsisi kuskata se naapurin lapsi, jos en olisi ilmoittanut menostani ajoissa (eli edellisenä päivänä vanhemmille). Esimerkiksi lapsi oksentaa koulussa ja haet hänet kotiin, tarviiko lähteä hakemaan se naapurin lapsi koulusta tuntia myöhemmin?

Vierailija
76/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta se ongelma on, että lasta ei voi jättää selviämään yksikseen ja minulla olis sellainen olo, että tarvitsisi kuskata se naapurin lapsi, jos en olisi ilmoittanut menostani ajoissa (eli edellisenä päivänä vanhemmille). Esimerkiksi lapsi oksentaa koulussa ja haet hänet kotiin, tarviiko lähteä hakemaan se naapurin lapsi koulusta tuntia myöhemmin?

Mahdolliset ongelmat tulee puhua etukäteen selviksi ennen kuin alkaa kimppakuljetukseen. Miksi ei voi selvittää, ihmettelen?

Tiedän monia joilla on diili työtoverin mm työpaikkamatkojen kanssa, mutta se ei tietenkään sido jos toinen sairastuu.

Sama myös lasten vapaa-ajan kuljetuksissa urheiluharrastukseen. Jos oma lapsi on sairaana ei tarvitse lähteä viemään lapsen kaveria vaan perheen pitää hoitaa kuljetus omin keinoin.

Ei pidä takertua lillukanvarsiin kun on suu ja puhetaito.

Vierailija
77/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs, jos tulee kolari, kun on vieras lapsi kyydissä ja tämä vahingoittuu; onko kuljettaja vastuussa tämän vieraan lapsen kuljettamisesta?

Tuli myös mieleen, että jos naapurin lapsi ei osaa käyttäytyä, sotkee autoa tms, ja rouva ei jaksa tätä selittää.

Itse olen joskus hermostunut kyydissä olevien lasten huonosta käytöksestä, mutta en ole jaksanut sanoa asiasta mitään. Siivosin tenavien sotkut ja päätin, etten ikinä enää noita kuljeta. Niin!

Vierailija
78/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään naapurin asia kuljetella lastasi.

Vierailija
79/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton ylläpito maksaa, ja niin maksaa se itse kaarakin. Et sinä ole oikeutettu ilmaisiin taksikyyteihin vaikka olisi miten varakas naapuri, selvitä bensakulut ja maksa järkevä osuus jokaisesta matkasta. Silloinkaan ei ole pakko suostua, mutta ällistyttää, että joku kehtaa ilmaiseksi vaatia... Voisihan VR päästää sinut ilmaiseksi vaikka Lappiin, ajavat sinne kumminkin, olit kyydissä tai et. Tai FinnAir voisi viedä teidän koko perheen kerran kuussa Lontooseen, lentävät sinne joka tapauksessa. Seisotte vaikka käytävällä lennon ajan. Kannattaa ehdottaa!

Hanki sille lapsellesi polkupyörä tai MP3-soitin, minunkin koulumatkani oli ala-asteella neljää kilometriä eikä tuntunut missään, piti vain lähteä ajoissa jos mieli kävellä mukavaa tahtia. Sopivaa hyötyliikuntaa lapselle.

Eikös teidän kaupungissa mene busseja? Miksei sellainen käy? Ja mikä vika niissä pari tuntia heittävissä kuljetuksissa on, lapsihan voi tehdä läksyt tai syödä aamupalan sitten perillä. Tai leikkiä. Tai plärätä kännykkää, kyllä lapsi kuin lapsi saa ajan kulumaan.

Vierailija
80/209 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljetin eskarivuoden saman kylän lasta ilman mitään maksuja. Siinähän tuo meni kuin omakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme