Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurit alkoivat rakentaa viereiselle tontille, suututtaa:

Ässämix
07.08.2017 |

Eli ihan alkuun, asumme uudella asuinalueella ja tähän naapurustoon rakennetaan vielä. Meidän talokin on vain sisältä valmis, mullan levitys ja nurmikon istutus puuttuu. Naapurit alkoivat rakentaa pari viikkoa sitten viereiselle tontille ja nyt alkoi vähän v*tuttaa. Siis he kolaavat kaiken paskan meidän pihalle: tekivät viemäröintiä, kaivoivat kuopan maa-aineksen meidän puolelle. Lisäksi heidän raksamies käyskentelee jatkuvasti meidän tontilla ja oikaisee siitä kun liikkuu naapurustossa. Tänä aamuna rupesi jo todenteolla ärsyttämään, kun olivat laittaneet työkalupakkinsa meidän terassille. Siis kuka vähä-älyinen tekee näin??? Mulla ei kävisi mielessäkään alkaa käyttämään naapurin tonttia romuvajana varsinkaan, jos en ole kysynyt lupaa tai raksamiehen tavoin, edes esittäytynyt!!
Voisiko joku sanoa, etten ole pikkumainen vaan tämä on oikeasti todella alkukantaista käyttäytymistä? :D

Kommentit (193)

Vierailija
61/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ässämix kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhautta on avautua av palstalla sen sijaan että olisi ensin jutellut naapurin kanssa. Voi aikoja, voi tapoja...

No ihan sen takia tulin tänne avautumaan, kun en ole ihan asioista vielä perillä. Olen 24-vuotias ja tämä talo on minun ensiasunto, niin en ole tämmöisiä asioita itsenäisesti vielä hoidellut. :D Lisäksi, vaikka vanhemmat on kuinka yrittäneet käytöstapoja takoa päähän, niin välillä oma temperamentti voittaa, niin on hyvä vähän jäähdytellä välillä. Ap

Niin, tämähän on klassinen bimbotapaus. " En mä tiedä mitään, mä vaan asun täällä." Eli mies ja varmaan sun vanhemmat ja miehen vanhemmat tehneet kaikki työt ja sä et ole ymmärtänyt mitään talotekniikasta sun muusta.

Kuulostat ihan kalssiselle asennevammaiselle rakennus"miehelle".

Vierailija
62/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ässämix kirjoitti:

Kiitos kaikille viesteistä! Kävin juttelemassa työmiehen kanssa ja hän siirsi työkalupakin :D Lupasi myös, että loputkin romut häviää ensi viikkoon mennessä, kun alkavat tekemään valuja. Oli ihan ystävällinen, mutta ei ehkä ihan ymmärrä mikä on ok ja mikä ei. Ja tosiaan kuten todettu, naapurit ei itse rakenna vaan heillä on nämä rakennusmiehet tekemässä töitä. Silloin tällöin käyvät tontilla, mutta aina sattunut huonoon aikaan, kun meillä ollut vierasta tms.

Ja siksi halusin tähän kaupunkialueelle, kun oma työpaikka on hyvän pyöräilymatkan päässä, niin ei tarvitse kahta autoa pitää. Minusta on outoa, että muka kaupunkialueella on Chicagon lait eikä naapurin tonttia/ rauhaa kunnioiteta. Eiköhän sitä jokainen voi sen verran ajatella myös naapuriaan, että ei ihan ala pellossa elämään, vaikka kuinka yrittäisi pienelle tontille rakennella. Ap

Suloista<3 Taisitkin olla vielä nuori. Elämällä on sen verran kierohuumorintaju, että tulet vielä oppimaan, että ihmisistä on tullut itsekäitä ja ongelmia tulee vastaisuudessa olemaan kun ihmisiä pienelle alueelle ahtautuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ässämix kirjoitti:

Kiitos kaikille viesteistä! Kävin juttelemassa työmiehen kanssa ja hän siirsi työkalupakin :D Lupasi myös, että loputkin romut häviää ensi viikkoon mennessä, kun alkavat tekemään valuja. Oli ihan ystävällinen, mutta ei ehkä ihan ymmärrä mikä on ok ja mikä ei. Ja tosiaan kuten todettu, naapurit ei itse rakenna vaan heillä on nämä rakennusmiehet tekemässä töitä. Silloin tällöin käyvät tontilla, mutta aina sattunut huonoon aikaan, kun meillä ollut vierasta tms.

Ja siksi halusin tähän kaupunkialueelle, kun oma työpaikka on hyvän pyöräilymatkan päässä, niin ei tarvitse kahta autoa pitää. Minusta on outoa, että muka kaupunkialueella on Chicagon lait eikä naapurin tonttia/ rauhaa kunnioiteta. Eiköhän sitä jokainen voi sen verran ajatella myös naapuriaan, että ei ihan ala pellossa elämään, vaikka kuinka yrittäisi pienelle tontille rakennella. Ap

Vieraille ei ole voinut sanoa, että hetkinen käyn rupattelemassa tulevien naapureiden kanssa? :D

Eli asiat on menneet niin kuin ne näissä tapauksissa yleensä menee, kun sitä tilaa rakentamiselle ei liioin ole. Ymmärtäisin tuohtumuksesi, jos tuossa olisi vahingoitettu teidän pihaa, mutta en tässä tapauksessa kun oma piha on vielä laittamatta.

Oletteko itse ajatelleet tehdä? Nythän teillä on oivaillinen tilaisuus pyytää tarjousta, kun koneet yms on jo naapuristossa. Tulee halvemmaksi...

Vierailija
64/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä sijoittaisi satojatuhansia euroja omakotitaloon perssilmän kokoisella tontilla. En ikinä.

Ennemmin vaikka rivarinpätkään, mutta omakotiasumiseen liittyy oma rauha ja oma tila, jossa pihalle voi tallustella aamukahville vaikka ilkosillaan.

Verhoja ei tarvitse pitää kiinni siksi, että naapurin puolelta on suora näkyvyys sisälle jne...

Kuten sanottu, sillipurkkialueella saa omakoti- ja kerrostaloasumisen huonot puolet. Naapurit kyttää ja hiljaisuuskin tulee klo 22. Sen lisäksi pihatyöt jne. pitää tehdä itse.

Vierailija
65/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä helvettiin se pakki. Itse ainakin kävisin sanomassa suorat sanat. Jotain kunnioitusta.

Myy mieluummin, työkaluista saa rahaa. Ensiapuna ota pakki kerran sisään, niiin että joutuvat sitä etsimään. Kun tulevat kyselemään esitä vaikka tyhmää, että pelkäsit että pakki kastuu kun tuollaiset hurjannäköiset pilvet tuolla lähestyy. Tuskin ovat innokkaita kanssakäymään liikaa tuon jälkeen ja ottavat vähän etäisyyttä. Vedä rajalle lanka, ei ne muuten tiedä eikä tajuu eikä kiinnosta.

Vierailija
66/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena ap, mutta pakko kysyä kun itse harkitsemme rakentamista. Paljonko teidän talo kokonaisuudessaan tuli maksamaan? En kysy tontin hintaa, koska ne vaihtelee niin paljon alueittain, mutta se pelkkä talo materiaaleineen ja töineen ja kunnallistekniikoineen.

N. 220 000 € :) Tämä on pitkästä tavarasta tehty. Ap

Vierailija
67/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole vasta alkua ihanalle naapurisuhteelleenne. Tässäkin yksi syy, miksi en ikinä asuisi kaupungissa. En kestäisi idiootteja naapureita. Ei silti, ettei heitä olisi maallakin, mutta kun matkaa naapuriin 100 m, niin ei se idiotismi juurikaan haittaa. 

Pahantekijöinä tässä tapauksessa ei kylläkään ole ap:n naapurit vaan se ulkopuolinen raksafirma ja heidän raksamiehet. Ei naapurit käy siellä ap:n kuistilla vaan ne työmiehet, joita ei hevonveetä kiinnosta naapurisopu. Naapuri ei varmaan edes tiedä että työmiehet menee loisimaan ap:n terassille.

Mutta kyllähän tämä kertoo naapurille ap. asenteesta, tuskin nyt raksamiehet jättävät kertomatta.

Ei anna mitenkään hyvää kuvaa naapurista, jos ensimmäisenä ollaan huomauttamassa, kun edes koti on saatu valmiiksi.

En todella ymmärrä, miten se tontti pienenisi tai katoaisi, jos naapuri käyttäisi tilapäisesti.

Meillä on iso tontti, kuusi kertaa isompi kuin naapureilla ja olisivat kyllä olleet vaikeuksissa rakentamisen aikana, jos olisimme olleet yhtä tiukkapipoisia kuin ap. Ja ihan oma-aloitteisesi tarjottiin, jos tarvitsevat tilapäisesti tonttia, niin se on meille ok.

Ja siitä johtuen, meillä on ihanat naapurit, kun huomioimme toisemme.

Vierailija
68/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole vasta alkua ihanalle naapurisuhteelleenne. Tässäkin yksi syy, miksi en ikinä asuisi kaupungissa. En kestäisi idiootteja naapureita. Ei silti, ettei heitä olisi maallakin, mutta kun matkaa naapuriin 100 m, niin ei se idiotismi juurikaan haittaa. 

Pahantekijöinä tässä tapauksessa ei kylläkään ole ap:n naapurit vaan se ulkopuolinen raksafirma ja heidän raksamiehet. Ei naapurit käy siellä ap:n kuistilla vaan ne työmiehet, joita ei hevonveetä kiinnosta naapurisopu. Naapuri ei varmaan edes tiedä että työmiehet menee loisimaan ap:n terassille.

Mutta kyllähän tämä kertoo naapurille ap. asenteesta, tuskin nyt raksamiehet jättävät kertomatta.

Ei anna mitenkään hyvää kuvaa naapurista, jos ensimmäisenä ollaan huomauttamassa, kun edes koti on saatu valmiiksi.

En todella ymmärrä, miten se tontti pienenisi tai katoaisi, jos naapuri käyttäisi tilapäisesti.

Meillä on iso tontti, kuusi kertaa isompi kuin naapureilla ja olisivat kyllä olleet vaikeuksissa rakentamisen aikana, jos olisimme olleet yhtä tiukkapipoisia kuin ap. Ja ihan oma-aloitteisesi tarjottiin, jos tarvitsevat tilapäisesti tonttia, niin se on meille ok.

Luitkohan sinä ollenkaan aikaisempaa viestiäni tai viestejäni? :D En nyt ole tässä kyselemässä miten tehdä naapureiden elämästä helvettiä tai heti riitoja aloittamassa. Vaan ihan käytöstapoja peräänkuulutan?

Ihan varmasti olisin antanut luvan kaivaa pihallemme, jos tulisivat kysymään. Tässä olen sitä nimenomaan kysellyt, että eikö ihmisillä enää ole käytöstapoja kysyä jos mielivät toisen tontille edes väliaikaisesti. Aivan varmasti päästäisin työmiehet vessassa käymään jos heille tulisi vessahätä, mutta jos kesällä pidän ovea auki ja ne lampsisi sisään kyselemättä, niin siitä kyllä suuttuisin. :D 

Vierailija
69/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ässämix kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ässämix kirjoitti:

Ei luulisi maan mihinkään katoavan, jos naapuri käyttää sitä tilapäisesti.

Seuraava riita teillä onkin istutuksista, kun naapurin kasvit varjostavat pihanne tai puiden juuret ja oksat tulevat teidän tontin rajalle. Näistähän riidellään, kun tontti on postimerkki kokoa.

Niin, sinulle on ihan ok, että naapurisi toisivat sinun tontille vaikka mitä paskaa ja sinä vain ajattelisit, että no, olkoon. Miten olisit toiminut, jos olisit esim. tilannut juuri sille päivälle mullan levityksen ja tasoittelun, kun nämä naapurit alkoivat kaivaa maata meidän tontille? Sinua ei olisi yhtään haitannut se?

Kyllä minä joustan ja varmasti jos naapuri tarvitsisi esim. apua jonkun työvaiheen kanssa, niin menisin auttamaan. Mutta se, mitä peräänkuulutan on luvan kysyminen, yksinkertainen perussääntö. "Hei, meillä alkaa tontin valmistelu rakentamista varten ja kysyisin, että voimmeko kaivaa vähäksi aikaa pihamaata teidän tontille, niin saadaan viemäröinnit nopeasti tehtyä?" Versus: kaivellaan eikä kysellä mitään. ??

Minä olen muuttanut tähän "postimerkin kokoiselle tontille" ihan hyvillä mielin ja aion kyllä istutukseni laittaa niin, ettei ne häiritse naapuria. Tiedän kyllä tonttini rajat ja mielummin pidän puskat omalla puolellani, mutta samaa odotan kyllä naapurilta. Ap

Hehheh, sinullahan ei ole vielä kokemusta, pysyvätkö kasvisi tontin rajojen sisäpuolella, sillä kokemuksesta tiedän, että tilanne voi olla aivan toinen 10v päästä, jos kasvit villiintyvät kasvamaan ja usein ongelmana on juuret, jotka vaeltavat naapurin tontille.

Vierailija
70/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heeei, se ei antanut mun pitää pakkia niiden terassilla... :D

Kyllä niillä miehillä menee aika ihan siinä rakentamisessa. Meillä teki eri tyypit sokkelin ja eri äijät rakensivat talon.

Vierailija
71/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ässämix kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ässämix kirjoitti:

Ei luulisi maan mihinkään katoavan, jos naapuri käyttää sitä tilapäisesti.

Seuraava riita teillä onkin istutuksista, kun naapurin kasvit varjostavat pihanne tai puiden juuret ja oksat tulevat teidän tontin rajalle. Näistähän riidellään, kun tontti on postimerkki kokoa.

Niin, sinulle on ihan ok, että naapurisi toisivat sinun tontille vaikka mitä paskaa ja sinä vain ajattelisit, että no, olkoon. Miten olisit toiminut, jos olisit esim. tilannut juuri sille päivälle mullan levityksen ja tasoittelun, kun nämä naapurit alkoivat kaivaa maata meidän tontille? Sinua ei olisi yhtään haitannut se?

Kyllä minä joustan ja varmasti jos naapuri tarvitsisi esim. apua jonkun työvaiheen kanssa, niin menisin auttamaan. Mutta se, mitä peräänkuulutan on luvan kysyminen, yksinkertainen perussääntö. "Hei, meillä alkaa tontin valmistelu rakentamista varten ja kysyisin, että voimmeko kaivaa vähäksi aikaa pihamaata teidän tontille, niin saadaan viemäröinnit nopeasti tehtyä?" Versus: kaivellaan eikä kysellä mitään. ??

Minä olen muuttanut tähän "postimerkin kokoiselle tontille" ihan hyvillä mielin ja aion kyllä istutukseni laittaa niin, ettei ne häiritse naapuria. Tiedän kyllä tonttini rajat ja mielummin pidän puskat omalla puolellani, mutta samaa odotan kyllä naapurilta. Ap

Hehheh, sinullahan ei ole vielä kokemusta, pysyvätkö kasvisi tontin rajojen sisäpuolella, sillä kokemuksesta tiedän, että tilanne voi olla aivan toinen 10v päästä, jos kasvit villiintyvät kasvamaan ja usein ongelmana on juuret, jotka vaeltavat naapurin tontille.

Hehheh, vanhempieni viimeisimmäksi rakentama talo on valmistunut 2006 ja istutukset on ihan tukevasti omalla tontilla, vielä 11 vuoden jälkeen. :) Ja me kun vielä asutaan tämmöisellä "postimerkkitontilla", niin varmaan järkikin sanoo, että ihan siihen tontin reunalle ei kannata mitään laittaa, jos haluaa, että ne ei lähde villiintymään. :D Ap

Vierailija
72/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös nyt ole vähän eri asia, jos naapurin putkikasa on viikon puoli metriä ap:n tontin puolella kuin se, että työmies tuo pakkinsa ap:n terassin pöydälle!

Vierailija
73/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla on valoisa mieli

Vierailija
74/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kyllä ap. niin ihana naapuri...paistaa tännekin asti.

Vierailija
75/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy heti pistämässä väliaikainen aita ennen kun ehdit kunnon aidan tekemään. Eli vaikka ihan perusnarulla rajaat/merkitset tontin rajat, jollain pikku kepeillä naput pystyyn.

Vierailija
76/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on taas outoja vastauksia...

Joo, ei ole ok tehdä mitään noista kysymättä. Ei olis tullut mieleenkään käyttää naapurin pihaa meidän materiaalien varastoimiseen, vaikka lähinaapurit on sukua. Yksi hiekkakuorma oli vahingossa kipattu yli puoliksi tuon naapurin puolelle ja aika sukkelaan me sen menimme lapioimaan omalle puolelle kun asian töistä tullessamme havaitsimme.

Me asumme vanhalla alueella ja melkeen viimeiselle tyhjälle tontille alkoi nyt kesällä rakentaminen. Uusi naapuri tuli ihan itse esittäytymään, näytti piirustukset kuten kuuluu ja menimme ihan mielenkiinnosta tontillekin katselemaan. Kertoi mitkä puut meinaa kaataa ja koska on puunkaato. Mietittiin vielä, että meilläkin olis yksi puu joka pitäis kaataa ja naapuri ehdotti että no ottakaa samalla kun metsurit on tontilla. 

Muisteltiin omaa rakennusaikaa (meillä valmistunut talo vuonna 2005) ja sanottiin siinä vielä erikseen että jos tarvii apua jossain niin kysyy vaan ja minä teen töitä kotona, niin sanoin että mulle voi ohjata tarvittaessa jotain tavarantoimituksia, ei oo iso vaiva niitä kuitata jne. Näin tulee jo heti alkuun hyvä fiilis ja sitä apuakin on mukava antaa ja mun puolesta säilökööt vaikka just jotain putkia hetken aikaa meidän puolella jos tarve vaatii. Kun asia on sovittu ja kysytty, esittäydytty ja juteltu. 

Tottakai naapuritontille rakentamisesta on naapureillekin melu- ja sotkuhaittaa. Samaan kortteliin rakennettiin viime vuonna talo ja vaikka ei olla ihan lähelläkään tuota taloa, niin kyllähän varsinkin perustusvaiheessa se trafiikki oli aika ärsyttävää. Mutta sellasta se on ja uusilla alueilla menee monta vuotta ennen kuin tilanne normalisoituu.

Mutta ei nyt lupia kyselemätä rojuja ja savia kipata toisten tontille, todellakaan. 

Ja meillä ei kyllä kunnallistekniikan takia kaivuri rikkonut pätkääkään naapurien tontteja, ihan tonne oman tontin kulmaan kuoppa kaivettiin.Näin myös muilla tämän alueen tonteilla on toimittu. Tässä on paljon vanhoja, isoja rontamamiestonteja ja niistä on sitten myyty ns. kirvesvarsitontteja, eli oman tontin takaosa on lohkaistu erilliseksi tontiksi ja myyty. Silloinhan pihatie tulee kulkemaan sen oman tontin laitaa pitkin ja siinä kaivetaan väylä kadun varteen.

Vierailija
77/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako nyt yhdestä työkalupakista nostaa tuollaista meteliä, jonka raksamies on epähuomiossa tuonut teidän terassille - tehtailla aloituksia, lähettää miehelle tekstiviestejä, käydä puhuttelemassa naapuria jne.

Asia olisi toinen, jos raksamiehet pitäisi teidän terassia toistuvasti varastona.

Vierailija
78/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy heti pistämässä väliaikainen aita ennen kun ehdit kunnon aidan tekemään. Eli vaikka ihan perusnarulla rajaat/merkitset tontin rajat, jollain pikku kepeillä naput pystyyn.

Naapurit oli itse tehneet sellaisen viritelmän, mistä syystä mua ihmetyttää entistä enemmän, kun selkästi halusivat rajata oman tonttinsa, mutta kuitenkin tälle puolelle ovat levittäytyneet. :D Ap

Vierailija
79/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin rakentamisen äänet ja maisemahaitta on ihan ok ja ymmärrettävä. Ilman lupaa ei toisen tonttia saa kuitenkaan käyttää, olipa oma tontti miten ahdas tahansa. Mikäli naapuri haluaa kustannuksien säästämisen vuoksi käyttää pihaanne, voi heidän kanssaan tehdä sopimuksen minkä alueen, mille ajalle ja millä vuokralla sen luovuttaa + missä kunnossa on luovutettaessa takaisin.

Kunnallistekniikka sijaitsee yleensä katu- tms. yleisellä alueella ja työmaan pitäisi mahtua olemaan siellä. Mikäli naapurin kunnallistekniikka (vedet, sähköt yms. ) on tarkoitus vetää tonttinne läpi, tulee siitä olla kaavassa merkintä tai merkitty rasitukseksi.

Vierailija
80/193 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako nyt yhdestä työkalupakista nostaa tuollaista meteliä, jonka raksamies on epähuomiossa tuonut teidän terassille - tehtailla aloituksia, lähettää miehelle tekstiviestejä, käydä puhuttelemassa naapuria jne.

Asia olisi toinen, jos raksamiehet pitäisi teidän terassia toistuvasti varastona.

Luitko sä nyt aloitusta ollenkaan? Tässähän oli nimenomaan käytetty tonttia varastona lupia kyselemättä ja kippailtu jätemaata ap:n tontille ja raksamiehet oikaisee ap:n tontin läpi työmaalle.. Miten voi tuoda epähuomiossa pakin naapurin terassille? 

Ei kai se ongelma edes ollut tuo toiminta, vaan ettei kukaan kysynyt onko ok. Muualla elämässä ihan peruskäytöstapoja, av:lla ainoastaan moinen käytös on ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä