Naapurit alkoivat rakentaa viereiselle tontille, suututtaa:
Eli ihan alkuun, asumme uudella asuinalueella ja tähän naapurustoon rakennetaan vielä. Meidän talokin on vain sisältä valmis, mullan levitys ja nurmikon istutus puuttuu. Naapurit alkoivat rakentaa pari viikkoa sitten viereiselle tontille ja nyt alkoi vähän v*tuttaa. Siis he kolaavat kaiken paskan meidän pihalle: tekivät viemäröintiä, kaivoivat kuopan maa-aineksen meidän puolelle. Lisäksi heidän raksamies käyskentelee jatkuvasti meidän tontilla ja oikaisee siitä kun liikkuu naapurustossa. Tänä aamuna rupesi jo todenteolla ärsyttämään, kun olivat laittaneet työkalupakkinsa meidän terassille. Siis kuka vähä-älyinen tekee näin??? Mulla ei kävisi mielessäkään alkaa käyttämään naapurin tonttia romuvajana varsinkaan, jos en ole kysynyt lupaa tai raksamiehen tavoin, edes esittäytynyt!!
Voisiko joku sanoa, etten ole pikkumainen vaan tämä on oikeasti todella alkukantaista käyttäytymistä? :D
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Olisit ostanut viereisen tontin. Ahdistavaa kun taloja vieri vieressä pienellä pläntillä.
Kaavoitusalueella sillekin tontille pitää rakentaa, ei niitä saa jättää tyhjilleen.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostaa tontin rakentamattomalta alueelta joutuu valmistautumaan kaivuisiin, sotkuihin, suuriin koneisiin, meteliin jne muutaman vuoden ajan. Ne tontit kaupungeissa ovat pieniä, rakentaminen vie tilaa ja sotkee paikkoja. Kävitkö katsomassa teidän talon rakentamisen aikana kuinka paljon hyödynsitte niitä tyhiä tontteja vieressä? Vuoroin vieraissa. Jos aiotte jäädä asumaan paikkaa pidemmäksi aikaa asiallinen neuvittelu on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin reikäpäinen huutaminen.
No sen tiedän, että meidän tavarat ei ole olleet kummankaan naapurin puolella, sillä molemmat naapuritontit on ollut luonnontilassa eli todella tiheää risumetsää, kun tätä taloa rakennettiin. Puoli metriä liikaa oli kaivuri raivannut meidän tonttia ehkä 3 metrin alueelta ja siinä oli keväällä kuukauden ajan maalaustelineet, mutta tätä ko. naapuria en ole koskaan nähnyt tontillaan eikä he ole aloittaneet rakentamista. Ilmeisesti he eivät ole olleet edes missään näissä tapaamisissa mitä alkuun järjestettiin kaupungin puolesta. Ap
Suosittelen että köyt ystävällisesti kertomassa, että meinaatte aloittaa pihatyöt piakkoin. Naapurin tehtävänä on tulla kysymään teiltä lupaa, jos haluavat hyödyntää teidän tonttia.
Jos naapurin tontilla huseeraa joku urakoitsija, naapurit eivät välttämättä ole syypäitä siihen, että teidän pihalke kipataan jotain. He eivät välttämättä sitä tiedä.
Nyt rauhallusesti keskustelemaan. Asutte vielä pitkään rinnakkain ja paras on olla vähän joustoa puolin toisin.
En ikinä sijoittaisi satojatuhansia euroja omakotitaloon perssilmän kokoisella tontilla. En ikinä.
Ennemmin vaikka rivarinpätkään, mutta omakotiasumiseen liittyy oma rauha ja oma tila, jossa pihalle voi tallustella aamukahville vaikka ilkosillaan.
Verhoja ei tarvitse pitää kiinni siksi, että naapurin puolelta on suora näkyvyys sisälle jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, lentäisi roskikseen ko. pakki ja sitten menisin rakennuttajalle, ihan hyvässä hengessä näin ekan kerran, kertomaan missä menee heidän ja meidän tontin välinen raja. Tokalla kerralla lähtisikin sitten rikosilmoitus kuvien kera poliisille.
Rikosilmoitus?? Se astui meidän tontille....
Jos kaivinjätteet on kipattu naaapurintontille se on jo rikosilmoituksen paikka.. opettele lukemaan.
Rakentaminen taitaa olla edelleen kesken joten rakennuttaja voi ehtiä tämän laittomuuden korjata ennen kuin asia ehtii edes tunkintaan asti. Kaivinjätettähän yleensä käytetään täyttömaana tontilla rakentamisen aikana. Ja tämä taitaa olla niitä rikoksia joista ei rangaistuksia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ostanut viereisen tontin. Ahdistavaa kun taloja vieri vieressä pienellä pläntillä.
Kaavoitusalueella sillekin tontille pitää rakentaa, ei niitä saa jättää tyhjilleen.
Me rakennettiin toiselle tontille autotalli ja saunarakennus. Haettiin asianmukaiset luvat, joten asia on siltä osin ihan kunnossa.
Mä asun kaupunkialueella, omakotitalossa ja naapuriin rakennetaan juuri. Ihan on heille oma tontti riittänyt eikä kyllä mahtuisi munkaan päähän naapurin kamojen säilöminen meidän tontilla. Jutusta työmies ja vastaava mestari, että nyt loppuu ja kamat vähän sukkelasti omalle puolelle. Toinen juttu eli toi viemäröinti niin enpä ole kuullutkaan, että tonteilla ei olisi omaa viemäriliitäntää suoraan siihen viemäriin ihan oman tontin poikki. Ainut minkä tajuan niin jos ei ole tontin rajaa kadulle vaan pelkkä pihatie niin silloin tietysti joutuu vetämään naapurin tontin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
12: Koska et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi, niin käydään asia läpi niin yksinkertaisesti, että sinäkin pääset kärryille. Eli siis meidän talo on valmistuntut tähän maaliskuussa. Naapureilla oli ilmeisesti hieman pohtimista minkä talon rakentaavat ja aloittivat rakentamaan omaa taloaan vasta kaksi viikkoa sitten eli noin vuoden myöhemmin kuin me. Meillähän on luonnollisesti talo valmis ja terassit tehty, mutta kuten mainitsin niin pihatyöt tekemättä. Naapurit itse aloittivat rakentamisen vetämällä tontin rajat pienien tolppien sekä sinisen narun avulla, ja tontin rajaa ei todellakaan voi olla huomaamatta. Heidän tontti on kapea ja pitkulainen, eikä siihen tunnu millään mahtumaan esim. putket ja muu roina, mitä he koko ajan meidän tontille kasaa.
Ja joo, itse olen valintani tehnyt ym. skeidaa. En kuitenkaan tullut kysymään teiltä olenko idiootti kun muutin kaupunkialueella omakotitaloon, vaan sitä, että onko ihmisillä enää käytöstapoja / onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette asian hoitaneet. Olen asunut kerrostalossa ja siellä kaikilla oli hyvät käytöstavat.
Ap
Olisiko kannattanut ottaa asioista etukäteen selvää?
Voi nimittäin olla, että teidän piha revitään vielä moneen kertaan auki, vaikka piha olisikin laitettu, kun tehdään korjauksia kaapeleihin ja viemäröintiin, kun ne kulkevat maan alla vai kuvittelitko sähkön ja veden tulevan johtoja pitkin taivaasta pystysuorassa jokaiselle tontille.
Ps. istutuksissa kannattaa huomioida kaapelien paikat, ettei tule yllätyksiä. Ja voihan tekniikka kehittyä ja sinne tulla lisää kaapeleita.
Meillä nuo asiat tehtiin ihan rakennuaikana ja omalla tontilla. Naapurin asennusket eivät vaikuttaneet meidän tonttiin eikä meidän heidän tonttiinsa.
Näin ei kuitenkaan kaikilla ole. Meillä on kahdesti kaupungin toimesta revitty piha auki, ensimmäisellä kerralla oli jokin isompi putkivuoto ja toisella kerralla laitettiin valokuitu. Nuo kaapelithan pitää lain mukaan olla 70cm syvyydessä.
Tuollainen kalliilla rahalla maksettu pientaloasuminen toisen kyljessä kiinni on sama, kun saisi turistilennolle lihavan ihmisen viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin selviää rahalla. Haetaan rakennuslupa, jatkoaikaa ja taas haetaan lupaa uudelleen, jne...
Kiitos kaikille viesteistä! Kävin juttelemassa työmiehen kanssa ja hän siirsi työkalupakin :D Lupasi myös, että loputkin romut häviää ensi viikkoon mennessä, kun alkavat tekemään valuja. Oli ihan ystävällinen, mutta ei ehkä ihan ymmärrä mikä on ok ja mikä ei. Ja tosiaan kuten todettu, naapurit ei itse rakenna vaan heillä on nämä rakennusmiehet tekemässä töitä. Silloin tällöin käyvät tontilla, mutta aina sattunut huonoon aikaan, kun meillä ollut vierasta tms.
Ja siksi halusin tähän kaupunkialueelle, kun oma työpaikka on hyvän pyöräilymatkan päässä, niin ei tarvitse kahta autoa pitää. Minusta on outoa, että muka kaupunkialueella on Chicagon lait eikä naapurin tonttia/ rauhaa kunnioiteta. Eiköhän sitä jokainen voi sen verran ajatella myös naapuriaan, että ei ihan ala pellossa elämään, vaikka kuinka yrittäisi pienelle tontille rakennella. Ap
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhautta on avautua av palstalla sen sijaan että olisi ensin jutellut naapurin kanssa. Voi aikoja, voi tapoja...
No ihan sen takia tulin tänne avautumaan, kun en ole ihan asioista vielä perillä. Olen 24-vuotias ja tämä talo on minun ensiasunto, niin en ole tämmöisiä asioita itsenäisesti vielä hoidellut. :D Lisäksi, vaikka vanhemmat on kuinka yrittäneet käytöstapoja takoa päähän, niin välillä oma temperamentti voittaa, niin on hyvä vähän jäähdytellä välillä. Ap
Niin, tämähän on klassinen bimbotapaus. " En mä tiedä mitään, mä vaan asun täällä." Eli mies ja varmaan sun vanhemmat ja miehen vanhemmat tehneet kaikki työt ja sä et ole ymmärtänyt mitään talotekniikasta sun muusta.
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhautta on avautua av palstalla sen sijaan että olisi ensin jutellut naapurin kanssa. Voi aikoja, voi tapoja...
No ihan sen takia tulin tänne avautumaan, kun en ole ihan asioista vielä perillä. Olen 24-vuotias ja tämä talo on minun ensiasunto, niin en ole tämmöisiä asioita itsenäisesti vielä hoidellut. :D Lisäksi, vaikka vanhemmat on kuinka yrittäneet käytöstapoja takoa päähän, niin välillä oma temperamentti voittaa, niin on hyvä vähän jäähdytellä välillä. Ap
Niin, tämähän on klassinen bimbotapaus. " En mä tiedä mitään, mä vaan asun täällä." Eli mies ja varmaan sun vanhemmat ja miehen vanhemmat tehneet kaikki työt ja sä et ole ymmärtänyt mitään talotekniikasta sun muusta.
No ihan rehellisyyden nimessä voin sanoa, että rakentaminen ja siihen liittyvät asiat ei ole minun osaamisaluetta. Ja mieheni kyllä näistä ymmärtää sekä vanhempani, joilta olemme kysyneet konsultaatioapua. Olen kyllä tutustunut kaupungin nettisivuihin sekä yleisiin rakennusohjeisiin ja tarkastellut talokirjaamme, jos on ollut epäselvyyksiä esim. mitä vaatimuksia kaupungilla on kaava-alueen julkisivuun jne. Mutta tätä en tosiaan ymmärrä, että jos ei joka asian ammattilainen ole, niin sitten on bimbo? En todellakaan ole joka alan asiantuntija ja voin sen rehellisesti myöntää. Mutta sen verran viisas olen, että osaan nöyrästi pyytää apua itseäni viisaammilta, jos sellainen hetki tulee. Nyt vain alkoi vähän suututtamaan, kun heräsin ja kahvinkeitintä ladatessa huomasin, että taas oli tontinrajat kavenneet työkalujen verran. :D Laitoin kyllä miehelle töihin viestiä, mutta aina aamuisin selaan vauvaa, niin ajattelin aikani ratoksi tännekin paasata. Ja tämä palstahan on sellainen, että varmasti joku toinen voi miettiä samoja asioita, ja saada vastauksen kenties myös omiin kysymyksiinsä. Ap
Ässämix kirjoitti:
Kiitos kaikille viesteistä! Kävin juttelemassa työmiehen kanssa ja hän siirsi työkalupakin :D Lupasi myös, että loputkin romut häviää ensi viikkoon mennessä, kun alkavat tekemään valuja. Oli ihan ystävällinen, mutta ei ehkä ihan ymmärrä mikä on ok ja mikä ei. Ja tosiaan kuten todettu, naapurit ei itse rakenna vaan heillä on nämä rakennusmiehet tekemässä töitä. Silloin tällöin käyvät tontilla, mutta aina sattunut huonoon aikaan, kun meillä ollut vierasta tms.
Ja siksi halusin tähän kaupunkialueelle, kun oma työpaikka on hyvän pyöräilymatkan päässä, niin ei tarvitse kahta autoa pitää. Minusta on outoa, että muka kaupunkialueella on Chicagon lait eikä naapurin tonttia/ rauhaa kunnioiteta. Eiköhän sitä jokainen voi sen verran ajatella myös naapuriaan, että ei ihan ala pellossa elämään, vaikka kuinka yrittäisi pienelle tontille rakennella. Ap
Ei luulisi maan mihinkään katoavan, jos naapuri käyttää sitä tilapäisesti.
Seuraava riita teillä onkin istutuksista, kun naapurin kasvit varjostavat pihanne tai puiden juuret ja oksat tulevat teidän tontin rajalle. Näistähän riidellään, kun tontti on postimerkki kokoa.
Sitä naapurin rakennusmiestä ei kiinnosta pätkääkään mihin hän työkalupakkinsa jättää. Hän vain tekee työtään ja sitten kun valmis, vie sen pois. Simple as that.
Eiköhän tuo ole vasta alkua ihanalle naapurisuhteelleenne. Tässäkin yksi syy, miksi en ikinä asuisi kaupungissa. En kestäisi idiootteja naapureita. Ei silti, ettei heitä olisi maallakin, mutta kun matkaa naapuriin 100 m, niin ei se idiotismi juurikaan haittaa.
Ohiksena ap, mutta pakko kysyä kun itse harkitsemme rakentamista. Paljonko teidän talo kokonaisuudessaan tuli maksamaan? En kysy tontin hintaa, koska ne vaihtelee niin paljon alueittain, mutta se pelkkä talo materiaaleineen ja töineen ja kunnallistekniikoineen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole vasta alkua ihanalle naapurisuhteelleenne. Tässäkin yksi syy, miksi en ikinä asuisi kaupungissa. En kestäisi idiootteja naapureita. Ei silti, ettei heitä olisi maallakin, mutta kun matkaa naapuriin 100 m, niin ei se idiotismi juurikaan haittaa.
Pahantekijöinä tässä tapauksessa ei kylläkään ole ap:n naapurit vaan se ulkopuolinen raksafirma ja heidän raksamiehet. Ei naapurit käy siellä ap:n kuistilla vaan ne työmiehet, joita ei hevonveetä kiinnosta naapurisopu. Naapuri ei varmaan edes tiedä että työmiehet menee loisimaan ap:n terassille.
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Ei luulisi maan mihinkään katoavan, jos naapuri käyttää sitä tilapäisesti.
Seuraava riita teillä onkin istutuksista, kun naapurin kasvit varjostavat pihanne tai puiden juuret ja oksat tulevat teidän tontin rajalle. Näistähän riidellään, kun tontti on postimerkki kokoa.
Niin, sinulle on ihan ok, että naapurisi toisivat sinun tontille vaikka mitä paskaa ja sinä vain ajattelisit, että no, olkoon. Miten olisit toiminut, jos olisit esim. tilannut juuri sille päivälle mullan levityksen ja tasoittelun, kun nämä naapurit alkoivat kaivaa maata meidän tontille? Sinua ei olisi yhtään haitannut se?
Kyllä minä joustan ja varmasti jos naapuri tarvitsisi esim. apua jonkun työvaiheen kanssa, niin menisin auttamaan. Mutta se, mitä peräänkuulutan on luvan kysyminen, yksinkertainen perussääntö. "Hei, meillä alkaa tontin valmistelu rakentamista varten ja kysyisin, että voimmeko kaivaa vähäksi aikaa pihamaata teidän tontille, niin saadaan viemäröinnit nopeasti tehtyä?" Versus: kaivellaan eikä kysellä mitään. ??
Minä olen muuttanut tähän "postimerkin kokoiselle tontille" ihan hyvillä mielin ja aion kyllä istutukseni laittaa niin, ettei ne häiritse naapuria. Tiedän kyllä tonttini rajat ja mielummin pidän puskat omalla puolellani, mutta samaa odotan kyllä naapurilta. Ap
Kun ostaa tontin rakentamattomalta alueelta joutuu valmistautumaan kaivuisiin, sotkuihin, suuriin koneisiin, meteliin jne muutaman vuoden ajan. Ne tontit kaupungeissa ovat pieniä, rakentaminen vie tilaa ja sotkee paikkoja. Kävitkö katsomassa teidän talon rakentamisen aikana kuinka paljon hyödynsitte niitä tyhiä tontteja vieressä? Vuoroin vieraissa. Jos aiotte jäädä asumaan paikkaa pidemmäksi aikaa asiallinen neuvittelu on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin reikäpäinen huutaminen.